Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 16 februari 2018

Mats

Gone todash....
Båda Frank Cornelissen måste tas hem och provas.

Var försiktig. Har bara provat Magma men det är ett av de märkligare viner jag provat. Möjligen att senare årgångar är annorlunda.

Ooh, nu blev jag än mer nyfiken. Inget häver köpstopp som ett vin som klassas som märkligt :D

Det skulle möjligen vara ett vin som kommer med uppmaningen "var försiktig" :D

oooh, nu snackar vi. Ståpäls på den.
Skulle vilja göra varningen från Håkan lite tydligare: VAR FÖRSIKTIG!!!!
Drack 2013 Munjubel Rosso #10 i fjol och en snabb titt i CT visar att det var för mig 2017s absolut utan konkurrens sämsta, värsta och mest odrickbara vin! Smakade hemmagjort och jag har själv gjort avsevärt mycket bättre vin än så! Om det är så här naturviner ska smaka är det ju synd att man inte uppskattar stilen, vin hade blivit ett mycket billigare intresse i så fall :) Ska bli intressant att höra vad du tyckte (om du överlever.......)
 

Håkan

Medlem
Skulle vilja göra varningen från Håkan lite tydligare: VAR FÖRSIKTIG!!!!
Drack 2013 Munjubel Rosso #10 i fjol och en snabb titt i CT visar att det var för mig 2017s absolut utan konkurrens sämsta, värsta och mest odrickbara vin! Smakade hemmagjort och jag har själv gjort avsevärt mycket bättre vin än så! Om det är så här naturviner ska smaka är det ju synd att man inte uppskattar stilen, vin hade blivit ett mycket billigare intresse i så fall :) Ska bli intressant att höra vad du tyckte (om du överlever.......)
Hmm, du är en smula mindre diplomatisk än jag men vi menar samma sak:cool:.
 

Poussard

Medlem
Skulle vilja göra varningen från Håkan lite tydligare: VAR FÖRSIKTIG!!!!
Drack 2013 Munjubel Rosso #10 i fjol och en snabb titt i CT visar att det var för mig 2017s absolut utan konkurrens sämsta, värsta och mest odrickbara vin! Smakade hemmagjort och jag har själv gjort avsevärt mycket bättre vin än så! Om det är så här naturviner ska smaka är det ju synd att man inte uppskattar stilen, vin hade blivit ett mycket billigare intresse i så fall :) Ska bli intressant att höra vad du tyckte (om du överlever.......)

Det låter som din flaska hade väldigt mkt VA vilket du inte antog var en acquired taste utan istället subjektivt gav 70p. för. Inget ont om det, du får betygsätta som du vill, men personligen hade jag givit ekade vita Bourgogner 70p. om jag resonerade så, så att anta att nåt snarare är acquired taste och avstå en rating tycker jag känns rimligt.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det låter som din flaska hade väldigt mkt VA vilket du inte antog var en acquired taste utan istället subjektivt gav 70p. för. Inget ont om det, du får betygsätta som du vill, men personligen hade jag givit ekade vita Bourgogner 70p. om jag resonerade så, så att anta att nåt snarare är acquired taste och avstå en rating tycker jag känns rimligt.
Även om jag helt håller med om att vin är subjektivt så måste det ju finnas en gräns för när det blir för mycket VA, precis som för mycket ek. Pratar vi om försök till att sätta objektiva poäng så verkar ju det flesta överens om att det finns någon form av balans mellan ett vins komponenter. Mycket ek är ok om det existerar i balans till annat och inte bara tar över, VA är okej om vinet inte bara luktar ättiksyra. Svårt att sätta poäng alls om vi antar att det alltid finns någon som gillar vinet.

Men visst, förstår vad du menar. Konstigt att sätta 70P på en Oloroso för att man tycker det är för oxiderat.
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Det låter som din flaska hade väldigt mkt VA vilket du inte antog var en acquired taste utan istället subjektivt gav 70p. för. Inget ont om det, du får betygsätta som du vill, men personligen hade jag givit ekade vita Bourgogner 70p. om jag resonerade så, så att anta att nåt snarare är acquired taste och avstå en rating tycker jag känns rimligt.
Jag brukar låta bli att sätta poäng på CT om jag tycker helt annorlunda än alla andra som satt poäng och anta att det är något fel på min flaska eller att vinet är i någon stil som jag inte förstår. Här smakade det mer som att det var ett uselt vin och jag satte poäng som jag försökte ge så objektivt som möjligt oberoende av min egen smak. Men du har helt rätt, mitt betyg sticker ut så pass mycket från de andra att det är mer rimligt att bara skriva smaknot och inte ge betyg så jag ändrar i CT.
 

Mats

Gone todash....
N
Fast å andra sidan är det väl konstigt om man bara ska ge betyg när man tycker lika som alla andra?
Nä då, inte så, men om alla andra ger 90 och man själv ger 70 bör man bli lur på att antingen är det något fel på ens flaska eller så är det en vinstil man inte förstår och inte har kunskap att bedöma och då är det bättre att beskriva i ord vad man tycker än att ge det där möjligt "felaktiga" betyget.
 

Trydebull

Medlem
Ja, jag brukar gilla att gå till butik men hade inte möjlighet idag - så jag fick nöjet att sitta i sirapen ett tag jag också. Tror att det tog mig fyra minuter att gå igenom tre beställningssteg. Var helt säker på att "min" låda Clos des Quarts Pouilly-Fussé var borta flera gånger om men tydligen fick jag några av de sista för när jag kollade igen var de borta.

Inte så mycket jag var intresserad av - men köpte också några Laurel och lite GG riesling till från Christmann
 

Trydebull

Medlem
Var försiktig. Har bara provat Magma men det är ett av de märkligare viner jag provat. Möjligen att senare årgångar är annorlunda.

Skulle vilja göra varningen från Håkan lite tydligare: VAR FÖRSIKTIG!!!!
Drack 2013 Munjubel Rosso #10 i fjol och en snabb titt i CT visar att det var för mig 2017s absolut utan konkurrens sämsta, värsta och mest odrickbara vin! Smakade hemmagjort och jag har själv gjort avsevärt mycket bättre vin än så! Om det är så här naturviner ska smaka är det ju synd att man inte uppskattar stilen, vin hade blivit ett mycket billigare intresse i så fall :) Ska bli intressant att höra vad du tyckte (om du överlever.......)

Hmm, av ren nyfikenhet hade jag kvar Magma på inköpslistan för websläpp nästa vecka. Trots varning från @Håkan Men nu ryker den definitivt. Känns som att det finns vin med något mer följsamma adjektiv som omdömen att testa för den pengen om man nu måste stilla nyfikenheten ibland...
 

Håkan

Medlem
Hmm, av ren nyfikenhet hade jag kvar Magma på inköpslistan för websläpp nästa vecka. Trots varning från @Håkan Men nu ryker den definitivt. Känns som att det finns vin med något mer följsamma adjektiv som omdömen att testa för den pengen om man nu måste stilla nyfikenheten ibland...
Jag baserar på få datapunkter. Generellt anser jag att sk naturviner presterar bättre idag och inte enbart tilltalar redan inbitna. Fortfarande anser jag dock variationen är väldigt hög och risk för defekter som efterjäsning och VA är stor.
 

chambertin

Medlem
Hmm, av ren nyfikenhet hade jag kvar Magma på inköpslistan för websläpp nästa vecka. Trots varning från @Håkan Men nu ryker den definitivt. Känns som att det finns vin med något mer följsamma adjektiv som omdömen att testa för den pengen om man nu måste stilla nyfikenheten ibland...
Fick Grappes nyhetsbrev idag där dom provat detta. Deras notering löd så här:
Munjebel, Az. Agr. Frank Cornelissen
Etna, Sicilien, Italien
Extremt märklig. Lite som att sitta i förpiken på en plastbåt med en våt hund och försöka koncentrera sig på de goda aromerna i ett glas nerello. Munnen tät och strukturerad, men med bismak av plastbåt och stekt inlagd strömming.
 
Toppen