Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 19 januari 2018

Ja, medan andra som bäst köper in - eller till och med börjat korka upp - julens och nyårets ymnighetshorn, tillbringade undertecknad och @Innertällmo Bryggeri måndagen med att sortera bland oxmånadens mer prosaiska utbud. Men visst, väldigt många av de förmodat bättre vinerna var inte med på provningen.

Av de provade vinerna var det många helt ok viner som inte riktigt skapar någon verklig wow-känsla. Topptrion för mig var Kloster Eberbachs Berg Schlossberg GC Riesling, Jean Noel Gagnards Chassagne Montrachet Clos de la Maltroye (måste lagras!) samt Alain Voge Les Chailles. Huets torra Le Mont var bra och stiltypisk Chenin blanc. Joguets Les Varennes du Gran Clos var fin och elegant men inte lika fantastisk som någon tidigare årgång jag provat. Med dessa fem viner går du inte fel. Annars rätt många hyfsat oinspirerande iberer som man skulle kunna luras att slänga sina slantar på. Falletos två viner (Barbera och Dolcetto) var bra men inga måsten.

I stället skulle jag slå ett slag för två lika enkla som goda viner under tvåhundringen: Delaire Graffs rätt feta chardonnay Banghoek reserve och Montevetranos instegsaglianico Core (hjärta på den lokala dialekten). Vet inte vilken av dessa som är mest publikfriande men båda är hursomhelst mycket lätta att tycka om. Även om Core inte kommer i närheten av magnifika prestigevinet Montevetrano som finns i drickvänliga årgången 2007 på BS för 499 kr.


Sébastien Brunet Le Naturel Pétillant 2015
N: Personlig arom som poppar direkt i näsan, kryddig, vita blommor, äpple. Intressant.
M: bra känsla, charmig lång och äpplig finish. Litet för riviga bubblor och inte så mycket frukt på slutet, litet knastertorr cider och bladbeska över det hela, men detta är faktiskt bra. I sin genre. 85-86

Tesch Karthäuser Riesling Trocken 2015
N: doft av Yes!, melon, litet gräs och citron. Rätt mkt doft.
M: rätt mycket kropp. Bra tryck, viskositet, mjuk attack och syrarik finish. Kanske något som saknas för att nå de riktiga höjderna. 86-87

Berg Schlossberg Grand Cru Riesling 2015
N: vilken näsa! Svårt att tro att detta är så ungt, finns något honungslent som jag associerar främst med mer mogna viner.
M: bra i munnen, fin balans, mjuk mjuk i början, syran kommer smygande. Härlig komplexitet. 91-92

Rabl Riesling Vinum Optimum 2016
N: litet gräs och svag diesel. Händer inte så mycket.
M: ok munkänsla, men litet för enkel. Inte alltför hög syra. Finishen känns väl enkel. 79-81

Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese Feinherb 2015
N: litet botrytiskänsla, härlig honungssötma, litet kryddig.
M: bra sötma, medium finish, men litet tapp i mitten. 87-89

Prager Hinter der Burg Grüner Veltliner 2016
N: väldigt tillknäppt idag men kan ju bli bra.
M: litet kolsyra, vitpeppar, snustorr och fin syra. Typisk. Kanske litet enkel nu. Känns som ett typiskt exempel på ung Grüner som är lätt att underskatta och som kräver många års tålamod. 85-88

Huet Vouvray Sec Le Mont Domaine Huet 2016
N: våta får. Gula äpplen i jordkällaren. Litet oren på ett trevligt sätt.
M: bra syra, fortsatt fin gulfrukt. Rikt och tutti-frutti. Men bra grejer. 89-90

Chateauneuf du Pape Domaine Grand Veneur La Fontaine 2016
N: vinös, trevlig dos ek. Äpplen, litet ”damp” jordkällare. Sval!
M: känns väldigt mycket som Grenache blanc, dvs litet basisk. Men inte så forward. Inte så mycket frukt. Man måste nog vara litet intresserad av vita viner från södra rhone för att gå igång på detta. Vilket jag är. Men trots detta känns den litet svår och intellektuell. 86-87

Codice V 2016
N: frisk, vårig doft, nytvättad tvätt, stenfrukt men inte alltför mogen och söt frukt.
M: detta är mer friskt än fylligt, men kanske litet för tunn. En liten beska på slutet. Men drick inte till alltför kraftig mat. Ett helt ok bordsvin av druvan Vermentino från kända producenten Mazzei. 84-85

Haut Côtes de Beaune Sous Eguisson 2015
N: charmigt fatad, litet vanilj, grillad citron, äpplen.
M: Ingen dålig chardonnay. Litet för litet energi? 85-86

Chassagne-Montrachet Premier Cru Clos de la Maltroye Domaine Jean Noël Gagnard 2015
N: knuten men fin. Elegant parfym försiktig, frukt, chard.
M: helt annan koncentration av frukt och syra än i Haute C d B! Idag knuten och ger inte så mycket men finfina utsikter. 89-93

Hamilton Russell Vineyards Chardonnay 2016
N: modern chardonnay-näsa. Fat och frukt! Jag har inte alltid kommit överens med Hamilton Russell, men detta gillar jag spontant. Efter ett tag litet kryddnejlika och Blistex (kamphor).
M: ok syra, finns frukt och rätt mycket kropp. Behöver något år men spara inte för länge och drick svalt. Tydlig beska på slutet. 86-88

Banghoek Reserve Chardonnay 2016
N: ja, jag gillar ju ekade chardonnayer från nya världen, det är bara att erkänna det. Detta har mycket fat, mer än något annat chardonnayvin detta släpp. Vaniljen går över i smörkräm liksom. Fast det är gött!
M: rolig med massor av frukt, bra syra som lyfter den rätt feta kroppen. Ingen ekbeska. Detta är snyggt och gjort på rätt mogna druvor skulle jag tro. Säkert en del alkohol också. Äpplig finish. Kanske inte den mest komplexa men hedonistiskt. Hummer i grädde med vaniljstång? Kyckling med tryffel? Och så billigt! Servera svalt. Sticker ut hakan litet här. 87-88

St. John's Road PL Chardonnay 2015
N: mer finstämd än Banghoek.
M: äpplig. Litet enkel. Bra syra, ok finish men viss ekbeska. 86-87

Becker Family Pinot Noir 2014
N: övermogna jordgubbar, fat, inte så överdriven näsa.
M: bra grepp. Litet tunn frukt i mitten, mörka frukter med plommon och björnbär. Torr finish kryddig. Stram och besk på något sätt. Inte lika hedonistiskt pinositet som vissa tidigare årgångar, men kanske också mer stram. Len attack jämfört med Schubert. Övertygar inte helt och hållet. 83-85

Schubert Pinot Noir 2016
N: fin doft, mycket pinositet. Nya världen! Mycket hallon, kirsch, björnbär, en liten stjälkighet (hela klasar?). hästsvett
M: litet enklare i munnen. Finns grepp men också litet klumpig ekbeska. 85-86

Schubert Block B Pinot Noir 2015
N: extra allt.doftar mycket trevligt
M: rätt bra grepp. Sval frukt och mycket struktur. Seriös pinot som ska vila litet. Störs litet av överdriven kryddighet och alkoholhetta på slutet. 87-88

Rol de Coisas Antigas 2012
N: nymålat hus, mörka bär, nyoljad sadel.
M: ok syra i attacken, kort finish. Kanske litet tunn frukt men också visst grepp. 81-82

Tragaldabas 2015
N: litet apelsinskal, violer.
M: sval frukt, mycket syra, stram och oförlåtande. Intressant. Vad blir det av detta? 84-89

Malleolus Emilio Moro 2014
N: tight, svart vinbär, lite städhink
M: söt frukt som rätt snabbt går över i hårt grepp, mycket syradriven. fint balanserad. Litet sura körsbär. Har potential men behöver lagras. Svårt helt bedöma vad detta ska bli av. 86-89

La Florens Josep Grau 2015
Mörk mörk i färgen.
N: bläck, men något som är litet konstigt på doften. Grillade rotfrukter. Känns som när man får ett riktigt bra vin som har någon form av defekt.Det bär liksom emot att inte dricka upp.
M: mycket frukt, salmiak, djup, behöver knytas upp. Riktigt lyxig textur. En verklig vattendelare. Inget för nybörjarn’. 83-89

Muga Reserva Selección Especial 2012
N: bra mörk frukt, rostad majs, kaffe
M: bättre i munnen än de andra spanjorerna och en del kropp, mycket struktur men också en del frukt över detta. Litet ekplanka på slutet, fruit forward. Men man vet vad man får. 87-88

Core Montevetrano 2015
N: öppen, drick nu, generösa fat, mycket varm frukt. choklad, kakao. litet smält vitchoklad över mörka bär. Härlig.
M: litet enklare, men ändå bra grepp och fin. Bra frukt. Bra pris. Mjölkchoklad, plommon, enkel att gilla nu. Liten beska på slutet. 87-88

Argirio PoderNuovo a Palazzone 2014
N: tandkräm. Mosade slånbär.
M: tät, men fin och slank i munnen. strukturerad, mer slånbär. Kakaoböner råa, kaffe. 85-88

Barbera d'Alba Falleto 2014
N: Hallon och lakritsbåtar. Fast mycket mer intressant än vad det låter.
M: fin kropp, bra frukt, balanserad härlig nu och härlig sen. 88-89

Dolcetto d'Alba Falleto 2016
Helt lila i kanterna. Dvs ännu litet mer lila än Piras Dolcetto.
N: violgodis. Svart vinbär. körsbärspaj.
M: bra struktur, härlig, litet torr finish jämfört med Barberan. Gillar. 88-89

Dolcetto d'Alba Luigi Pira 2016
N: ger inte jättemycket nu, men har ett drag av gisten sjömanskista. Litet mer jord än falleton. Körsbärskärnor.
M: bra frukt: i några sekunder, och sen - så mycket struktur! Gillar man stramhet och syra är detta precis vad doktorn ordinerade. Kärvt! Lagring nödvändig. 86-87

Barolo Dominico Clerico 2012
Märkbart brunrödare i kanterna jämfört med de tre tidigare vinerna.
N: målarlåda. körsbär. primärt.
M: rätt mkt grepp, litet enkel, tuff. Litet uttorkad frukt och gisten ek. Vet inte riktigt om jag vågar lita på att tjugo år ger så mycket mer än det tar. 85-86

Chinon Les Varennes du Grand Clos 2014
N: gräsig, grönpeppar, röda och mörka bär.
M: bra, fin, betydligt lättare vin än piemontesarna och spanjorerna. Litet av en befrielse faktiskt. Bra fint struktur och härlig. energi. 88-90

Alain Voge Cornas Les Chailles 2015
N: bra mörk frukt, litet fatkaraktär, kakaobönor, mer frukt än kött och olivspad.
M: härlig, len attack, bra struktur, bra balans. Mycket frukt. Detta är riktigt bra. Behöver dock lagras. 90-92

Domaine du Clos de Sixte Alain Jaume Lirac 2014
N: litet polsk plommonbrännvin, kompott på skogens bär. Choklad.
M: litet grön och fräsig. Ofärdig. 84-88

Château Lanessan 2008
N: läder, kryddor, utvecklad. Rätt trevlig.
M: förvånansvärt mjukt i munnen. redo att drickas kanske litet väl enkel och trött, inte så mycket frukt. 83-84

Château Lanessan 2015
N: som en julkryddblandning utan sötma.
M: torr, inte så mycket där, men kryddig och litet egen. 85-86

Château Cambon la Pelouse 2015
N: svartvinbärsbuske, litet kemisk biton.
M: kryddor, slånbär, kärv och litet stickig. inte min stil. 82-84

Château Montus Cuvée Prestige 2002
N: typisk åldrad tannat. Tegelfärgade kanter. tjock, kaffesump, litet kåda, litet off, men också frukt och komplexitet, som att sticka ner näsan i en läderväska.
M: rätt bra i munnen, med mycket kropp, len attack, visst grepp, mognadstonerna helt utblommade här. Redo att drickas. Och ändå intressant och fullt gångbar med t ex en enbärskryddad kalops. Men kanske ändå inte världens största vinupplevelse. Dock bättre än Bouscassen 2006 i decembersläppet. Och betydligt mer mogen. 87-88

Château Montus Prestige 2014
N: litet off, någon sa blåmögelost högt i provningsrummet. Åt det hållet.
M: len och mjuk kropp men den märkliga doften består. Inte betygsatt.

Château Montus 2014
N: sura mörka bär, garvsyra. En del komplexitet ändå.
M: för mycket syra, för hård. Inte kul. 80-81

Sophenia Synthesis Malbec 2014
N: Väldigt fruktig och uttrycksfull Malbec, där den nya eken känns rätt integrerad i all frukt. Det ger pluspoäng. Primär och bärig. Litet liljekonvalj och violer över en bädd av vilda blåbär. Skogsbär.
M: ok, rätt stort vin, men litet för mycket beska som förråder ekfaten som var mer integrerade på näsan. Behöver nog lugna ner sig något år och sen litet Asado på det. 86-87


TSW Reserve Syrah 2016
N: litet tobak, blåbär. Trevlig näsa, luktar litet farfars klädkammare. charmiga ekfat.
M: bra, fruktig, fatad. kan bli ännu bättre. enkel att gilla. 87-88

Rutherford Estate Cabernet Sauvignon 2013
N: elegant näsa, bordeaux-lik med cassis, litet piptobak, eukalyptus, litet julkryddor.
M: lyxig, fruktorienterad, mer syra än tanniner i strukturen, men tanninerna finns där och är finkornigt. Inte dåligt alls. Men litet för dyrt för vad man får kan jag tycka. 88-89

Oakville Cabernet Sauvignon 2013
N: mintchoklad
M: distinkt kryddighet på slutet, litet alkoholhetta, mycket frukt. Känns som den inte är helt harmonisk just nu. Bör nog lagras. 86-89

IMG_3060.JPG

Tio Pepe Una Palma Fino
N: litet finkel. Och Fino-flor.
M: mjuk, okomplicerad. Drick litet svalare. 82

Tio Pepe Dos Palmas Fino
N: ligger närmare ettan
M: bra syra. Apelsinsyror, litet kropp. Fortfarande rätt spritig. Men med viss personlighet. 85

Tio Pepe Tres Palmas Fino
en härlig havsvind. Detta är något annat. Sjunger i munnen med massor som händer. Litet litet knäck på näsan, 86

Tio Pepe Cuatro Palmas Amontillado
betydligt mörkare i färgen
N: inte så knäckig som man kunde tro. havssälta. Fortfarande litet sprit på doften.
M: apelsinskal, litet filmjölk, mycket laktisk syra. Finns bättre Amontillados där ute. 87
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Intressant att Clerico Barolo -12 kostar 249 spänn i det här släppet. Den finns i beställningssortimentet för 395. Eller är det två olika?
Verkar vara olika importörer. I släppet står det Carl Vin & Wine AB som importör, på SB Theis Vine AB. Kanske ett billigare restparti som man vill bli av med då de flesta verkar köpa 2013?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hmm, det ser ut som att Carl Wine är den nya importören, Theis har inte producenten på sin site.
 
Last edited:

ulfhielm

Medlem
249 är ett extremt bra pris, jämfört med Europa. 395 är mer i linje med marknaden. Sen om det är att bra köp vet jag inte.
Precis, det låter nästan lite för bra för att vara sant. Jag har druckit flera årgångar av Clericos barolo tidigare, och aldrig blivit besviken.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
249 är ett extremt bra pris, jämfört med Europa. 395 är mer i linje med marknaden. Sen om det är att bra köp vet jag inte.
Precis, det låter nästan lite för bra för att vara sant. Jag har druckit flera årgångar av Clericos barolo tidigare, och aldrig blivit besviken.
Hajpa inte upp det nu, jag vill ha flaskorna för mig själv ;)
 

Adamanko

Medlem
Haha, jag ska åtminstone 300! :)
Barolo Dominico Clerico 2012
Märkbart brunrödare i kanterna jämfört med de tre tidigare vinerna.
N: målarlåda. körsbär. primärt.
M: rätt mkt grepp, litet enkel, tuff. Litet uttorkad frukt och gisten ek. Vet inte riktigt om jag vågar lita på att tjugo år ger så mycket mer än det tar. 85-86

Kanske därför? ;)
 

MartinE

Medlem
Någon som hunnit testa någon av Mark Haismas viner (i dagens släpp)? Jag högg en Volnay Paux Bois. Det känns som en spännande producent och det är ju inte fel med en extra Bourgogne 2015 i källaren!

Det blev för övrigt även en flaska Alain Voge Cornas Les Chailles.
 

Håkan

Medlem
Någon som hunnit testa någon av Mark Haismas viner (i dagens släpp)? Jag högg en Volnay Paux Bois. Det känns som en spännande producent och det är ju inte fel med en extra Bourgogne 2015 i källaren!

Det blev för övrigt även en flaska Alain Voge Cornas Les Chailles.
Absolut intressant producent och i mitt prisintervall men jag körde på Luigi Pira istället.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ähh, jag går på Innertällmos poäng istället. Jag ger det 90 bara på etiketten.
Jag provade det igår och gav det 90p blint när frun försökte sätta mig på plats. Klassisk nebbiolo med hallon, anis, trycksvärta och lite karljohansvamp. Rejält torr med ganska snål frukt, men å andra sidan väldigt fint strukturerad med bra intensitet och skön stramhet. Kommer möjligen inte hålla så många år, men vad gör det om man tänkt dricka det i närtid! ;)

image.jpeg
 

Bastardo

Medlem
Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese Feinherb 2015
N: litet botrytiskänsla, härlig honungssötma, litet kryddig.
M: bra sötma, medium finish, men litet tapp i mitten. 87-89

Hur kan man vara säker på att vinet är just spätlese, då det står ingenstans på flaskan? :) Är man inte tvungen att sätta det på etiketten eller hur är det? Sen har bolis missat att vinet heter även ”Ur” alte Reben, alltså hela namnet är: 2015 Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese Feinherb "Ur” alte Reben. Jag blir aldrig klok på dessa tyska vinbenämningar … ;)
Vad exakt betyder orden ”Ur” alte Reben? Kan det betyda lite vitsigt sagt urgamla vinrankor? Enligt vissa sajter betyder det ("ur-alte" means extremely old), men jag vet inte om det stämmer. Det finns säkert kunniga i tyska språket här som vet den exakta betydelsen.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Vad exakt betyder orden ”Ur” alte Reben? Kan det betyda lite vitsigt sagt urgamla vinrankor? Enligt vissa sajter betyder det ("ur-alte" means extremely old), men jag vet inte om det stämmer. Det finns säkert kunniga i tyska språket här som vet den exakta betydelsen.
Samma ordstam, så ja, typ "urgammal".
 
Toppen