Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 20 oktober 2017

Jurutera

Medlem
Hej, ny på forumet och öppnar upp med en fråga rörande champagnen som släpps nu den 20e (Thienot Cuvee Garance)
Hur upplevs producenten som sådan, inte hittat något riktigt matnyttigt på webben...
Kan den vara vettigt att köpa en låda och lägga på hyllan några år?
Om inte, vad hade ni rekommenderat i samma prisklass för lagring i 5-10 år?

mvh

// J
 

MartinE

Medlem
Hej, ny på forumet och öppnar upp med en fråga rörande champagnen som släpps nu den 20e (Thienot Cuvee Garance)
Hur upplevs producenten som sådan, inte hittat något riktigt matnyttigt på webben...
Kan den vara vettigt att köpa en låda och lägga på hyllan några år?
Om inte, vad hade ni rekommenderat i samma prisklass för lagring i 5-10 år?

mvh

// J
Välkommen till forumet!

Jag tycker att Thienot är en hygglig producent, men jag kan inte påstå att det är någon av mina största favoriter. Jag brukar säga att man ska köpa alla 2008or man ser, så jag kommer absolut att hugga åtminstone en flaska! Men varför du skulle vilja köpa en låda av just den här champagnen förstår jag inte. Vad är anledningen? Möjligen om du redan köpt en låda av alla andra 2008or... :)

Om inte hade jag hellre satsat på någon av följande:

2008 Pol Roger Vintage
2008 R&L Legras Cuvée Saint-Vincent
2008 Veuve Clicquot Vintage Rosé
2008 Clos des Bergeronneau
2008 Ayala Blanc de Blancs
 
Hej, ny på forumet och öppnar upp med en fråga rörande champagnen som släpps nu den 20e (Thienot Cuvee Garance)
Hur upplevs producenten som sådan, inte hittat något riktigt matnyttigt på webben...
Kan den vara vettigt att köpa en låda och lägga på hyllan några år?
Om inte, vad hade ni rekommenderat i samma prisklass för lagring i 5-10 år?
Thienot är en medelmåttig producent med ganska hög dosage. Av de 2008or som finns på Systembolaget hade jag valt följande (i stigande prisordning):

2008 Bonnaire BdB (399 kr)
2008 Moët & Chandon (499 kr)
2008 Ayala BdB (549 kr)
2008 Pol Roger (549 kr)
2008 R&L Legras St Vincent (684 kr)
 
Sen är man ju nyfiken på vinerna från Jean och Sebastien Dauvissat, hur är han släkt med Vincent egentligen. Dock är jag väldigt skeptisk till årgången (2011) i Chablis och Bourgogne. En del av vinerna jag druckit från årgången lyckas kombinera låga syror med gröna omogna toner, ergo det sämsta av två världar.
91 på WS och 4,1 på Vivino för 2011.
Som vanligt dåligt med data på CT men pendlar mellan 91-92 de senaste fem årgångarna. Håller med dig om årgången.
 

J.Lidman

Medlem
Blev 2x Barolo Bussia Poderi Aldo Conterno samt 2x Macán Clásico. I och med 3e novembersläppet och cavistelådan 0077 kändes rätt ointressant kanske man bör beställa något mer från detta släpp? Något tips från detta släpp för runt 200-300
 

asdf

Medlem
Hade ögonen på Foillard och Occhipinti, vilka båda försvann på PK-huset på 50 minuter. Får väl bli något annat när man väl hinner dit..
 
V

Vincent H

Blev 2x Barolo Bussia Poderi Aldo Conterno samt 2x Macán Clásico. I och med 3e novembersläppet och cavistelådan 0077 kändes rätt ointressant kanske man bör beställa något mer från detta släpp? Något tips från detta släpp för runt 200-300
Vart hittade du vad som är i CAV0077? :)
 

J.Lidman

Medlem
Hade ögonen på Foillard och Occhipinti, vilka båda försvann på PK-huset på 50 minuter. Får väl bli något annat när man väl hinner dit..
Il Frappato !! Den missade jag helt och hållet :(

EDIT:

Ser nu att det är inköpt 840flaskor av Il Frappato så det kommer ny chans via webben snart, förhoppningsvis
 
Last edited:

Silex

Medlem
För min del blev det Il Frappato och Foillard Cote du Py, samt en flaska Austri San Fereolo 2008 för att få testa en Barbera med lite ålder.
 

Fredrik L

Medlem
Köpte några Aldo Conterno Bussia och Schloss Johanissberg. Cicalan verkar dock ha gått åt under första minuten för oss som inte bor i någon av storstäderna, utan hänvisas till lotteriet på nätet. Även Frappaton tog slut inom några minuter. Surt.
 

Tobias

Medlem
Blev 3 Conterno Bussia , 2 Ciciala , 2 Frappato

Bra tryck på PK, var nr 2 i kön Poooffff så var allt skoj borta
Hade inte möjlighet att hänga på låset utan följde lite via butiks saldot på nätet. Insåg ganska snabbt att Conterno Barolin skulle försvinna ganska snabbt så jag lyckades beställa 4 från webblagret. Kom upp vid1400 till Pk och då var även Cicalan slut. Sista flaskan rök enligt personalen vid 12 tiden. Men men, fick bli lite annat gott istället.
 

Silenos

Medlem
Funkar det Bra?
Javisst, det är inga konstigheter. För de webshopar som inte har kreditkortsbetalning (jag minns inte hur Gute-weine har det just nu) så får man föra över beloppet, vilket kräver IBAN & SWIFT, men det är ju knappast komplicerat. Lobenberg har jag handlat hos flera gånger och karln är ingen blåsare.
 
Toppen