Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 6 oktober 2017

Liknar den Guigal Chateau De Ampuis i stilen?
Den stilen tilltalar mig tveklöst men australiensiska Shiraz är jag sällan förtjust i om det inte är riktigt dyra viner.

Guigal's fat är mycket mer prominenta så det får väl bli en smaksak...
Annars är jag väl helt i linje med Omar... Föll pladask för den, sån fruktansvärd fokus och skärpa i doften. Fortfarande rätt hård och behöver väl minst 5 år egentligen... Men perfekt syntes av sval/varmt klimat...
har aldrig provat guigals ampuis, men väl brune et blonde samt instegshermitagen, och de är ju som @Swedish skriver betydligt mer ekade, även om de också är härligt drickbara. detta är nog bättre i min bok.

I min top 5 Syrahviner under 2017 har jag Pierre Gonon 2012 (brukar inte ha Gonon så här högt men denna flaska var nästan perfekt), Clonakilla Shiraz-Viognier 2014, Arnot-Roberts Que Syrah (och Griffin's Lair) 2013, Reynvaan in the Rocks 2014 samt Lillian 2014 Syrah. Om Reynvaan och Lillian har mer frukt, ek och generell oomph, och Gonon och Arnot Roberts litet mer strama, olivspadstonade och savoury, så är denna någonstans i mitten, men med ngt mer släktskap med de två dynamitarderna (som faktiskt är rätt eleganta på sitt sätt också.) Samtliga är ju lagringsprojekt egentligen.
 

Silenos

Medlem
SB lyckas att ändå ibland (eller importörerna).

Nik Weis kabinett måste jag testa en flaska av, så även Raffaults Chinon (10'an är mycket stram, men god). Men vad som ser absolut intressantast ut i mina ögon är Druets Bourgeuil från 2000. Att få ca 14 års flaskmognad, till fånigt rimlig premie, är ovanligt.

Sen så har jag fått för mig att jag ska prova nåt för mig helt obekant, ambitiös nya världen syrah. Då kvarstår bara frågan om det är Clonakilla Shiraz Viognier eller Porseleinberg jag ska satsa på? För att korka upp i närtid... är det någon som har några åsikter? Båda verkar lika omtyckta av panelen hittills.
 

J.Lidman

Medlem
Blev 2st Alfred Gratien Millésimé och 2st Grand Mont Bourgueil för mig.
Såg förövrigt att Grand Mont var slut på webblagret inom 2 minuter, vilket kanske inte göra något för er som bor nedanför umeå, men vi som har oturen att geografiskt bo ovanför umeå måste vara snabba på beställknappen.
 

Silenos

Medlem
Såg förövrigt att Grand Mont var slut på webblagret inom 2 minuter, vilket kanske inte göra något för er som bor nedanför umeå, men vi som har oturen att geografiskt bo ovanför umeå måste vara snabba på beställknappen.

Detta var väl endast första tranchen på 144 flaskor. 1700 är inköpt, så ingen fara. Jag hade tänkt att smaka i lugn och ro innan ev påfyll.
 
Toppen