Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 7 juli 2017

Blir det nån Khayyâm, @Omar Khayyam ?
Haha! Fler än jag och Barranco Oscuro som hedrar den gamle poeten och suputen. Jag provade faktiskt förra årgången under min upptäcka-grenache-period, från CT:

7/13/2016 - I WROTE: 86 points (Edit)
"Nice grenache nose! Perhaps not very complex en bouche, but fine enough. After a couple of hours it falls apart somewhat, but the qpr is really nice on this one!"

Ett bra vin som dessutom är prisvärt, och jag vill minnas att vi grillade litet lammkotletter och åt ute på verandan en sommarkväll, alla instämde i att den var bra, vissa runt bordet höll den ännu högre, men jag gjorde ingen notering om att köpa mer.


Nej, jag la istället nyss en beställning på assyrtikon och Quarts de chaume (på rekommendation av @Daniel A tror jag), samt Argyros Assyrtiko, litet Luke lambert, mount abora CB och eland PN, en kretensisk Malvasia, carlisle Pagani Zinfandel och litet annat smått och gott som fick hänga på.

“Drink wine. This is life eternal. This is all that youth will give you. It is the season for wine, roses and drunken friends. Be happy for this moment. This moment is your life.”

Omar Khayyám, رباعيات خيام

PS det finns ju fler vinösa hyllningar till Omar... gianaclis i Egypten producerar en hel linje, kan dock inte rekommendera någon baserat på de tidigare årgångar jag provat. Synd på en så gammal och fin firma. Vi får se vad Sebastian Boudry, den nye franske oenologen kan göra, ev återkommmer jag med en recension...
IMG_0046.JPG
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Men det är 2013 på listan. Iofs en mycket bra årgång det också så det är säkert köpvärt.

Ja, det var en jämförelse jag drog till med. 2013 har fått 92 p av Suckling och 91 av en enda anv. på CT.

Vi har även 89 p från Galloni fastän orden han använder låter mer positiva än så: "Azelia's 2013 Barolo is a gorgeous, entry-level offering. Orange peel, cinnamon, rose water, herbs, sweet red berries and mint give the 2013 its distinctive, lifted personality. Silky and gracious, the 2013 is super-expressive today. The style is very much built on mid-weight structure and aromatics. This is a terrific introduction to the year."

Jag gillar det och slänger in (90p) i ekvationen.

Trycksvärta, ceder, torkade rosenblad, tranbär, körsbär, nypon och pomerans. Fin och ungdomlig struktur med bra syra och tannin, men det är klart hanterbart redan nu. Snyggt mellanting mellan traditionell och modern nebbiolo. Mycket gott!

image.jpeg
 
Toppen