Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Smultronställen i Dublin?

R.P

Medlem
Åker till den gröna ön under några dagar i Oktober för att njuta av en massa stouts. Tänkte höra om någon varit där och har restauranger mm att rekommendera? Tänkte testa den här som jag hittade i den lilla röda http://www.restaurantpatrickguilbaud.ie/, någon som vet nåt om den?

Gärna tips på boende, allt från Bed & Breakfast till bättre hotell, och om ni har några tips på sevärdheter så tar jag gärna emot dessa också. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Smultronställen i Dublin?

Jag har ju aldrig varit där själv, men en av våra forumvänner, Hoke, som bor på denna härliga och regndränkta ö, försöker få mig att åka dit. Det kommer också att ske, även om datum ännu inte är spikat. Förhoppningsvis under hösten.

Han kan säkert bidra med några roliga tips. Han hävdar att de har ruggigt bra vinbarer där borta!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

Vinbarer låter trevligt! Bra att bryta av mot stouten ibland, dessutom har jag hört om nåt dom kallar Black Velvet, stout och champagne...låter minst sagt skumt.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Smultronställen i Dublin?

R.P skrev:
Vinbarer låter trevligt! Bra att bryta av mot stouten ibland, dessutom har jag hört om nåt dom kallar Black Velvet, stout och champagne...låter minst sagt skumt.

En klassiker! Både som drink och till ostron (tydligen).

Ska vara väldans gott!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

Krug skrev:
En klassiker! Både som drink och till ostron (tydligen).

Ska vara väldans gott!

Ok, jag litar på ditt omdöme Krug och lovar att testa den över ett fat med ostron!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Smultronställen i Dublin?

R.P skrev:
Ok, jag litar på ditt omdöme Krug och lovar att testa den över ett fat med ostron!

Hur kan du få ett inlägg med orden "ska" och "tydligen" till att bli representativt för mitt goda omdömme? ;D

Nåväl! Du lär inte dö, så återkom gärna med en recension!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

Krug skrev:
Hur kan du få ett inlägg med orden "ska" och "tydligen" till att bli representativt för mitt goda omdömme? ;D

Nåväl! Du lär inte dö, så återkom gärna med en recension!

Du har rätt, det är sällan du vet vad du talar om. ;D Om jag överlever den så återkommer jag med en recension!
 

Elvis

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

Vad gäller sevärdheter så tycker jag att det räcker med dessa två: Kilmainham Gaol och Guinnessbryggeriet. Kilmainham Gaol är ett nedlagt fängelse som numera är museum och rymmer mycket av Irlands historia, inte minst från perioden då de kämpade för sin självständighet. Du kommer att känna igen dig, eftersom en rad fängelsefilmer spelats in där. Guinness behöver jag kanske inte orda så mycket om; det är mer en stadsdel än ett bryggeri och ett måste att besöka. De har en trevlig panoramabar högst upp också.

Vad gäller restauranger så kan jag varmt rekommendera Gordon Ramsay at Powerscourt som ligger i hotellet Ritz-Carlton, Powerscourt. Jag var där i våras och tyckte att den var riktigt bra. Den öppnade i oktober 2007 och har inte hunnit få någon stjärna än, men får garanterat sin första vid nästa upplaga av röda guiden. Såg ut att vara ett helt OK hotell också! ;) Powerscourt ligger några mil söder om Dublin.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

Elvis skrev:
Vad gäller sevärdheter så tycker jag att det räcker med dessa två: Kilmainham Gaol och Guinnessbryggeriet. Kilmainham Gaol är ett nedlagt fängelse som numera är museum och rymmer mycket av Irlands historia, inte minst från perioden då de kämpade för sin självständighet. Du kommer att känna igen dig, eftersom en rad fängelsefilmer spelats in där. Guinness behöver jag kanske inte orda så mycket om; det är mer en stadsdel än ett bryggeri och ett måste att besöka. De har en trevlig panoramabar högst upp också.

Vad gäller restauranger så kan jag varmt rekommendera Gordon Ramsay at Powerscourt som ligger i hotellet Ritz-Carlton, Powerscourt. Jag var där i våras och tyckte att den var riktigt bra. Den öppnade i oktober 2007 och har inte hunnit få någon stjärna än, men får garanterat sin första vid nästa upplaga av röda guiden. Såg ut att vara ett helt OK hotell också! ;) Powerscourt ligger några mil söder om Dublin.

Många bra tips där, man tackar! Ska köra allt du rekommenderade, förutom kanske boendet på Ritz, men ska kolla vad det kostar iaf. ;D
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

R.P skrev:
Många bra tips där, man tackar! Ska köra allt du rekommenderade, förutom kanske boendet på Ritz, men ska kolla vad det kostar iaf. ;D

195€/natten, inte så dyrt som jag trodde, kanske blir Ritz iaf.
 

Elvis

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

Låter rimligt. Det kändes dyrare när jag var där. :)

Jag är säker på att du inte blir besviken på hotellrestaurangen!
 

Hoke

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

Alla som aker till dublin tenker endast pa alla baren som ska besokas och allt som oftast fastnar dom der i tillegg for resten av dagen. Som vinmenniska kan jag verkligen rekommdera ett geng med stellen att lufta planboken pa.
Men forst Bnb's. Nu har jag inga namn pa rak arm men googla "Bnb in Clontarf" och du far en dros av treffar. Clontarf ligger ca 15 min utanfor norra stadskarnan och buss 130 gar hela tiden. Denna stadsdel ligger vid kusten och vid fint veder e det ett skont ombyte fran storstads rucklet i Dublin. Men bussarna tar bara jemna pengar och endast mynt. Taxi kostar vel ca €10-12.
Ely e en restaurang med ca 500 viner pa listan och rymmer allt fran vanligt chilenskt blaj till dom finaste droppar. Och det besta med detta e att dom har veldigt lagt paslag pa vinerna. Sa Pagodes des Cos 1998 kostar ca €50 och Leoville Barton 1995 kostade fro nagra manader sedan endast €125. Dom har tre stellen och jag rekommenderar den i centrala Dublin, "Ely Place".
Champagne e dyrt dock pga extra skatter osv.

Om enklare mat onskas ga till ett stelle som heter Fallon&Byrne, ligger i centarla delen och e ett tre delat stelle. Matbutik i entreplan, en bra Restaurang pa overplan och i kellaren ligger en bra vinbutik/restaurang, dom serverar smaretter som ostron, ost bricka eller paté. Man kan kopa en flaska och betala €10 i korkavgift o dricka vinet pa plats. Maten e ok, men det e ju vinerna man vill at. Pa hyllorna finns allt fran , igen, chile till DP Rose 1996, bolli Vv 1998, Mouton till mer standard Tiganello och Potensac.
Det finns en dros av enstjerniga restauranger, dom besta for tillfellet borde vara
Mint
Bon apetit
Thorntons
Patrick Gillbaud (2 stjerner)
Le Ecravin (stavning??)
Chapter One

Som sista rekommdation kan jag sega att fastna inte i en mork trott pub och att Guinness bryggeriet suger!
Om du vill ha en riktigt bra Gunniess gar du in pa en Pub utanfor centrala Dublin der dom gammla gubbarna sitter, det luktar illa pa toan men Guinnessen e kremig och god! ;)

Have fun!

H
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

Tack Hoke för många bra tips! Det där om att bo vid kusten en bit utanför låter jäkla trevligt! Vinbaren Ely som du nämnde är given, likaså restaurangen som du skrev om. Jag har dessutom i veckan bokat Patrick Guilbad för lunch en dag, och en middag inbokad Gordon Ramsay. Det börjar arta sig som man säger. :) Hur är det med pubarna i stadsdelen Clontarf, trevilga? Måste bli en hel del stouts, sitter redan nu och dreglar av tanken på en Murphys stout på fat...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Smultronställen i Dublin?

R.P skrev:
Tack Hoke för många bra tips! Det där om att bo vid kusten en bit utanför låter jäkla trevligt! Vinbaren Ely som du nämnde är given, likaså restaurangen som du skrev om. Jag har dessutom i veckan bokat Patrick Guilbad för lunch en dag, och en middag inbokad Gordon Ramsay. Det börjar arta sig som man säger. :) Hur är det med pubarna i stadsdelen Clontarf, trevilga? Måste bli en hel del stouts, sitter redan nu och dreglar av tanken på en Murphys stout på fat...

Murphy's? Kan man dricka det i Dublin? Jag har för mig att det är en produkt som dricks uteslutande i Cork, typ, och att de infödda Dubliniterna blir mäkta upprörda om man skulle beställa någonting så otrevligt som en Murphy's.

Det ska ju, enligt ryktena, vara så att konflikten mellan Cork och Dublin får vårt vänskapliga gnabb mellan Göteborg och Stockholm att framstå som en morgonbris i jämförelse.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

Krug skrev:
Murphy's? Kan man dricka det i Dublin? Jag har för mig att det är en produkt som dricks uteslutande i Cork, typ, och att de infödda Dubliniterna blir mäkta upprörda om man skulle beställa någonting så otrevligt som en Murphy's.

Det ska ju, enligt ryktena, vara så att konflikten mellan Cork och Dublin får vårt vänskapliga gnabb mellan Göteborg och Stockholm att framstå som en morgonbris i jämförelse.

Jaså! Detta var jag helt ovetande om...man får väl vara politiskt korrekt och snällt hålla sig till Guinness då.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Smultronställen i Dublin?

Vi får skicka ut Hoke på lite empiriska studier tror jag. Jag vet ju inte heller om jag ska vara ärlig, det är någonting jag fått för mig.

EDIT: När tänkte du åka? Jag och en polare har lösa planer på att dra dit under hösten... Hoke börjar bli otrevlig när man talar med honom nu, han vill dricka vin hävdar han...
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

Krug skrev:
Vi får skicka ut Hoke på lite empiriska studier tror jag. Jag vet ju inte heller om jag ska vara ärlig, det är någonting jag fått för mig.

EDIT: När tänkte du åka? Jag och en polare har lösa planer på att dra dit under hösten... Hoke börjar bli otrevlig när man talar med honom nu, han vill dricka vin hävdar han...

Jag är där 16-20 Oktober, alltså Torsdag-Måndag om jag inte missminner mig, kul om man kunde ses på den gröna ön och knäcka ett par goda flaskor vin och en massa Guinness (hoppas på snabba svar från Hoke om man vågar beställa Murphys utan att få stryk på krogen).
 

Hoke

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

100% av alla pubar serverar Guinness. Jag har hort en siffra om att Guinness har 40% av all sald ol pa Irland..... Och det seljs mycket ol pa irland kan jag sega!
Murphys kan du hitta om du har tur, men som oftast endast Guinness. Men det finns 2 pubar vad jag vet, Messir&Mcguires(stavning??) och Porter House, som tillverkar sin egen Stout och dom e faktiskt veldigt bra. PorteHouse Stouten heter Oyster Stout och ska enligt dom vara brygd med ostronskal. Dom serverar even ostorn. Sist jag var der fick jag 1/2 dussin for €6.
Clontarf kan jag varmt rekommedera att bo i och oroa dig inte for att hitta pubar, ;)
Om det er nagot det finns gott om her sa er det Pubar.
Dom tva ovannemda pubar ligger centralt och du kan fraga vilket miffo som helst pa gatan for vegbeskrivning. :)

H
 

Hoke

Medlem
SV: Smultronställen i Dublin?

Nagra venners foreldrar bodde dar for ca 2 manader sen. Sa att det var mycket bra!
Det ligger veldigt bra i forhallande till buss o taxi! Och saklart nagra pubar ligger endast 5 min bort! ;)
10 min upp pa gatan ligger Oddbins, inte den mest intressanta vinbutik, men dom har ett bra erbjudande som rullar. Kop 6 betala for 5. Och detta galler allt vin och Champagne. Sa med andra ord 6 Krug for 5, €140 i rabatt..
Om du kan bera forstass? Men du behover lite skumpa pa rummet formodar jag ;)
 
Toppen