Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Snabba, temporära temperaturskillnader?

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag har en vinkyl hemma där jag förvarar mina få men goda raringar. I helgen fick jag ett ryck och bestämde mig för att sortera kylen efter devisen och instruktioner till sambon: "Ok att ta", "Inte utan mig" och "Big NO NO"-hyllor. Passade även på att lägga in alla flaskor i CT under övningen.

Denna procedur tog goda 3-4 timmar och flaskorna stod under tiden i rumstemperatur för att sedan komma tillbaka till kylan. Hur skadligt är detta för vinet? Spontant känns det inte så lämpligt att gå från 14 till 23 och sen tillbaka till 14 igen under några timmars mellanrum.

Hur hanterar ni flytt, inventering/städning etc av vinkyl/källare? Är det något att bry sig om eller spelar det ingen roll?
 
Skulle inte oroa mig allt för mycket om du inte sorterar om varje vecka. Flyttade precis min källare. Under den tiden det tar hinner inte temperaturen i vätskan öka så mycket. Omskakning är troligen "värre" än temperaturförändringen men återigen, gör du det inte varje vecka skulle jag inte ligga vaken på natten och oroa mig.
 

kayaker

Cyklist
Denna procedur tog goda 3-4 timmar och flaskorna stod under tiden i rumstemperatur för att sedan komma tillbaka till kylan. Hur skadligt är detta för vinet? Spontant känns det inte så lämpligt att gå från 14 till 23 och sen tillbaka till 14 igen under några timmars mellanrum.

Hur hanterar ni flytt, inventering/städning etc av vinkyl/källare? Är det något att bry sig om eller spelar det ingen roll?
Spelar ingen roll.
 
Toppen