Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Snarlik champagne?

rico90

Medlem
Hej!

Jag fick mycket bra svar i en tråd där jag frågade om Champagneval till nyår, http://www.finewines.se/vin/champagne-till-nyar-for-en-nyborjare/

Efter det har jag druckit några olika Champagner. Blanda annat Henriot 1995 (Bra), Gosset Celebris extra brut 1998 (Bra), Bollinger La Grande Année (Inge vidare. Lite sur), Dom Pérignon 2002 (Mycket bra). Någon som kan tipsa på mer goda Champagner? Jag tycker Dom Pérignon 2002 var flera steg bättre än de övriga jag har druckit.

Tack på förhand.
 

CH

Medlem
SV: Snarlik champagne?

rico90 skrev:
Blanda annat Henriot 1995 (Bra), Gosset Celebris extra brut 1998 (Bra), Bollinger La Grande Année (Inge vidare. Lite sur), Dom Pérignon 2002 (Mycket bra).

Vilken årgång var det på Bollingern? Skulle du kunna beskriva lite mera varför du inte gillade Bollingern? Inte helt lätt alla gånger men är nyfiken på om det är just Bollingers stil du inte gillar eller om du hade oturen att prova en defekt eller väldigt trött flaska.
 

Elvis

Medlem
SV: Snarlik champagne?

Om du vill prova något i klass med Dom Perignon 2002 i dagens utbud på Systembolaget, så tycker jag att du ska prova Winston Churchill 1999. Kanske även årgångslösa Gosset Celebris blanc de blancs (den är bättre än 1998:an, tycker jag). Båda kostar knappt 1100 kr och båda är riktigt bra.
 
Trådskapare
R

rico90

Medlem
SV: Snarlik champagne?

CH skrev:
rico90 skrev:
Blanda annat Henriot 1995 (Bra), Gosset Celebris extra brut 1998 (Bra), Bollinger La Grande Année (Inge vidare. Lite sur), Dom Pérignon 2002 (Mycket bra).

Vilken årgång var det på Bollingern? Skulle du kunna beskriva lite mera varför du inte gillade Bollingern? Inte helt lätt alla gånger men är nyfiken på om det är just Bollingers stil du inte gillar eller om du hade oturen att prova en defekt eller väldigt trött flaska.

Det var den som finns på SB nu för 849kr, år 2002. Jag är totalt oerfaren på detta men om jag skulle försöka ett vedertaget ord på det med risk för att vara ute och cykla så kändes det på tok för ungt? DP 2002 var en helt annan liga. Jag "tror" inte överlag att jag inte gillar Bollinger eftersom jag har druckit en RD 1981 för cirka 10 år sedan som var helt makalöst god.
 
Trådskapare
R

rico90

Medlem
SV: Snarlik champagne?

Elvis skrev:
Om du vill prova något i klass med Dom Perignon 2002 i dagens utbud på Systembolaget, så tycker jag att du ska prova Winston Churchill 1999. Kanske även årgångslösa Gosset Celebris blanc de blancs (den är bättre än 1998:an, tycker jag). Båda kostar knappt 1100 kr och båda är riktigt bra.

Underbart! Tack för tipsen.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Snarlik champagne?

rico90 skrev:
CH skrev:
rico90 skrev:
Blanda annat Henriot 1995 (Bra), Gosset Celebris extra brut 1998 (Bra), Bollinger La Grande Année (Inge vidare. Lite sur), Dom Pérignon 2002 (Mycket bra).

Vilken årgång var det på Bollingern? Skulle du kunna beskriva lite mera varför du inte gillade Bollingern? Inte helt lätt alla gånger men är nyfiken på om det är just Bollingers stil du inte gillar eller om du hade oturen att prova en defekt eller väldigt trött flaska.

Det var den som finns på SB nu för 849kr, år 2002. Jag är totalt oerfaren på detta men om jag skulle försöka ett vedertaget ord på det med risk för att vara ute och cykla så kändes det på tok för ungt? DP 2002 var en helt annan liga. Jag "tror" inte överlag att jag inte gillar Bollinger eftersom jag har druckit en RD 1981 för cirka 10 år sedan som var helt makalöst god.

Har själv ännu inte druckit 2002:an, just för den är för ung ännu (och därmed för "sur").
 

Elvis

Medlem
SV: Snarlik champagne?

Bubblaren skrev:
Har själv ännu inte druckit 2002:an, just för den är för ung ännu (och därmed för "sur").

Hur vet du det om du inte druckit den? ::)

Själv tycker jag att Bollinger GA 2002 är underbar redan nu. Ung, ja, men inte för ung. För att ha några kvar om några år har jag valt att skydda dem genom att låta dem ligga kvar i England.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Snarlik champagne?

Elvis skrev:
Bubblaren skrev:
Har själv ännu inte druckit 2002:an, just för den är för ung ännu (och därmed för "sur").

Hur vet du det om du inte druckit den? ::)

Själv tycker jag att Bollinger GA 2002 är underbar redan nu. Ung, ja, men inte för ung. För att ha några kvar om några år har jag valt att skydda dem genom att låta dem ligga kvar i England.
Retas inte m mig jag är dunderförkyld, morrr ;D
Men som jag försökte säga var att jag inte öppnat ngn ännu för jag tror (!) de är för unga för MIN smak. Bättre så?
 

Andreas

Medlem
SV: Snarlik champagne?

Bolly GA 02 är absolut inte för ung nu. Helt magiskt god, jag har tryckt i mig 2 lådor redan. För att vara en Bolly är den otroligt drickbar nu. Tror inte den kommer utvecklas speciellt kraftfullt pga av avsaknaden av pinot-kraft. Kanske är pinot väldigt elegant 02?!... första blindprovningen minns jag alla hade den som 100% chardonnay.
 

CH

Medlem
SV: Snarlik champagne?

Gillar du DP -02 så kanske Comtes de Champagne faller dig i smaken också. Har inte provat -00 som finns på SS nu men 98 är riktigt trevlig.
 
SV: Snarlik champagne?

CH skrev:
Gillar du DP -02 så kanske Comtes de Champagne faller dig i smaken också. Har inte provat -00 som finns på SS nu men 98 är riktigt trevlig.
Comtes 99 och 00 är väldigt lika. Inte alls samma doftbomb som 98an. 98an är ren kärlek, 99 samt 00 nästan lite tråkiga. Tror att de behöver tid och kanske kan bli bättre med tiden. Comtes är ju ofta en långliggare.

Blir nog en CdE 96 och Comtes 00 ikväll. Satt och kollade lite på min favoritbar och känner mig lite sugen :)
 

Keen

slan
SV: Snarlik champagne?

shorepower skrev:
CH skrev:
Gillar du DP -02 så kanske Comtes de Champagne faller dig i smaken också. Har inte provat -00 som finns på SS nu men 98 är riktigt trevlig.
Comtes 99 och 00 är väldigt lika. Inte alls samma doftbomb som 98an. 98an är ren kärlek, 99 samt 00 nästan lite tråkiga. Tror att de behöver tid och kanske kan bli bättre med tiden. Comtes är ju ofta en långliggare.

Blir nog en CdE 96 och Comtes 00 ikväll. Satt och kollade lite på min favoritbar och känner mig lite sugen :)

Gott! Såg att de hade 00 pontet canet på glas också!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Snarlik champagne?

Har druckit GA -02 ett par gånger och gillade den inget vidare. Drack
Bollinger NV som legat några år igår och den tyckte jag bättre om.
Lustigt vad olika smak vi kan ha.
Det kan ju ändå inte vara så att jag inte gillar Bollingers stil.
F.ö. började vi i kväll med en Comtes de Champagne -99 som våra
gäster älskade men jag börjar mer och mer tro att BdB inte riktigt är
min grej.
Detta apropå tidigare inlägg i den här tråden.
 
Toppen