Champagne betecknas ju med vilken sockerhalt som finns i vinet. Exempelvis
Extra Brut är 0-6 gram / liter och
Brut har mindre än 12g. Sockerhalten är vidare kombinationen av restsocker som ej jäst till alkohol och eventuellt tillsatt socker vid slutgiltig buteljering. Champagne utan tillsatt socker kan kallas
Brut Nature eller
Brut Zero (alt non-dosage, zero-dosage etc)
Men, och här kommer min undran. Beroende på var man läser (och nu är det primärt engelska sidor) så pratar man om residual sugar som antingen den totala sockerhalten eller sockret som är kvar efter jäsning. Residual kan tolkas som kvar i flaskan men jag tolkar det som socker vilket fanns kvar efter jäsning.
Någon som kan bringa klarhet i det här mycket viktiga ämnet

. Några sidor där olika begrepp används nedan
http://www.francis-boulard.com/en/champagne-dosage.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Champagne
http://en.wikipedia.org/wiki/Sweetness_of_wine
Du har helt rätt i att "residual sugar" leder tanken helt fel när det handlar om tillsatt socker. Förklaringen är att det inte är tillåtet med tillsats av socker
efter jäsning i de flesta "vanliga viner", d.v.s. icke-mousserande kvalitetsviner, på det sätt som sker i champagne och andra mousserande viner. Terminologin har alltså skapats utifrån en annan process än den som används i Champagne.
Begreppet "residual sugar" är ju korrekt för dessa "vanliga viner", eftersom det rör sig om socker som är kvar efter jäsning, endera genom att jästsvamparna låtit bli att knapra i sig detta socker eller att jäsningen avbrutits på något sätt.
Det är nog så att "residual sugar" något oegentligt har fastnat som ett allmänt begrepp för "socker i det färdiga vinet" oavsett om det rör sig om återstående socker från druvmusten eller tillsatt socker med ursprung i en sockerbetsfabrik.
Jag gissar att angivelserna i champagne enbart syftar på dosagen, och att det inte finns något krav att ta reda på vilken nivå av kvarvarande sockerarter som finns efter tiden i källaren. Det socker som finns kvar ojäst efter att jästsvampar har haft minst 15 månader, oftast flera år, på sig att knapra i sig detta socker är nog druvmustens innehåll av "udda" druvsorter som inte är jäsningsbara med normal jäst. 1-2 g/l är en siffra jag vagt känner igen som en nivå man aldrig kommer under i vin.
Sedan har jag egentligen aldrig fattat varför man har andra nivåer och andra beteckningar för mousserande viner än för "vanliga viner". Den historiska bakgrunden känner jag till, och den är att standardstilen för champagne för 100-150 år sedan var rejält söt. En stil som idag uppfattas som halvtorr av vindrickare i allmänhet fick därför en gång i tiden beteckningen "torr" (Sec), eftersom den var klart torrare än den gammaldags vrålsöta stilen. Men varför man har behållit samma beteckningar än idag kan jag alltså inte fatta.
För icke-mousserande viner får ett vin med den franska beteckningen
sec, eller tyska
trocken, innehålla max 9 g/l restsocker förutsatt att syran är tillräckligt hög. (Är syran låg sjunger den tillåtna gränsen.) Gränserna är EU-gemensamma. Mousserande vin med sec-beteckning får däremot innehålla 17-35 g/l socker, också enligt gemensamma regler, d.v.s. vinet
måste innehåll minst dubbelt så mycket socker som ett icke-mousserande vin maximalt får innehålla! Om inte detta är förvirrande för konsumenterna vet jag inte vad. Begreppet brut betyder enligt ordboken "rå, obearbetad" (ordet är släkt med brutal), men man får trots det tillsätta 12 g/l socker, för inte så länge sedan ända upp till 15 g/l socker. När en del producenter har börjat att göra champagne som verkligen är "rå, obearbetad" har man alltså fått införa beteckningar som brut nature eller zéro dosage för detta. Egentligen är det alltså bara extra brut, brut nature och zéro dosage som garanterat hamnar inom det som betraktas som torrt (sec, trocken) för andra viner! Sedan är det för all del inte ovanligt att bra champagner kunde få kallas extra brut, men det ändå står brut på etiketten.
För att sammanfatta: söt champagne kallas på etiketten halvtorr (demi-sec), halvtorr champagne kallas torr (sec) eller extra torr (extra dry), nästan torr champagne kallas rå och obearbetad (brut) och verkligt torr champagne kallas extra rå/extra obearbetad (extra brut). Klart som jästfällning...