Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sörpla hos Sörplarn

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Årets stora händelse var uppföljningen på Sörplarns stora rosébatalj från förra året. Vi blev 9 man som skulle dricka 12 champagner halvblint och 3 helblint i 3 flighter med 5 i varje. Poäng för att gissa rätt på champagne eller inte, årgång och hus. Dessutom skulle vi poängsätta vinerna mellan 1-5 innan avtäckning. Nedan är alla viner vi drack inklusive en bonusstarter och 4 avslutare.

IMG_20160604_225902.jpg


Flight 1
Egly-Ouriet 5 p

Mycket äpplen och must med lite oxidativa drag. Satte 5 poäng och var inne på Selosse ett tag men övergav det. Däremot var den klockren odlarskumpa varför jag istället gissade på Ulysses som jag aldrig druckit. Tror inte någon gissade på Egly här och för mig var det kvällens överraskning och topp 3 för mig.

Robert Barbichon 1 p
Skräp och så dåligt så de flesta trodde det var cava eller spumante.

Billecart NV från 70-talet 2 p
Ordentligt oxiderad och sherrylik på snokeb. Var dock bättre i munnen och blev inte sämre med luft...

Charles-Heidsieck 99 4 p
Mocka och nöt med en hel del rostade toner som vissa tyckte var för mycket och dominerande. En riktigt kraftpaket som är lite enkelspårig men god. Även ett vin som sticker ut blint och jag prickade denna.

Henriot 2008 2 p
Sprillans ny flaska men i ärlighetens namn var den riktigt svag jag skrev kognjak och päron men kom inte ihåg så mycket. Skänt att slippa köpa någon 08a.

Flight 2


Ulysses 4 p
Mycket körsbär och melon, både vatten och honung. En av de rödaste för kvällen trots inget rödvin i så denna borde man kunna pricka blint en annan gång.

Prevost
PN dominans med timjan lite te och bergamott samt lite skaldjursbuljong i smaken. Ingen favorit för egen den och lite av en besvikelse med tanke på haussen.

Nebbiolobubbel 1 p

Kul att ha provat men ingen höjdare skrev bensin...

Selosse 5 p

Första känslan var pommes och gatukök men det låter inte så roligt skrev först 4 p. Sen kom lite banan ala Substance och borgognevibbar med fina integrerade fat. Skrev superodlare och gissade på Prevost men när det visade sig att det var flaska 2 så kunde jag sätta mitt liv på att det var selossen.:cool: En speciell stil som inte är för alla...

Roderer 2008 magnum 3 p
Bär och jordgubbar men var först väldigt svår och spretig i doften med sulfiter i bakgrunden. Skrev 2008 och Roederer i mitt block men ändrade till Hugot för jag tyckte inte den var så överväldigande som jag minns den.

Flight 3

Sista flighten och sparsamt med anteckningar och bra gissningar.:rolleyes:
Veuve 2004 3 p
Fin syra och gissade Hugot

Österrikare magnum 2 p

Initialt hade jag detta som skumpa men förstod snabbt att jag hade fel när @Appel hade den som fusk. Hade dock fel då jag tycker det är fusk att ändra sig eftråt.

Bolly GA 2004 4 p
Fin mognad och mycket ekade fat. Elegantare en Selosse och grym. Kvällens trea för mig och den höll hela vägen i mål även om det var omöjligt att få påfyllning då @chambertin satt närmast flaskan.:D Men det var trots allt hans förtjänst att den var med.

Pol Roger 2004 2 p
Gissade okänd kuse men champagne har jag för mig. Riktigt svag dock av en enig panel mig veterligen. Möjligt jag gav den 1 p.

Hugot 3 p

Gissade Pol Roger men kul överraskning att den stod upp bra i heatet mot årgångarna endast slagen av Bolly för min del i detta heatet.

Sen blev det ytterligare några viner utom tävlan däribland månadens vin som jag satte som medeltråkig NV för 3-400 kr. Den ska dock få ett nytt ärligare omdöme senare.

Alla betyg och gissnningar gjorde innan avtäckning.
Min rangordning
Selosse
Egly
Bolly
Heidsieck
Ulysses
Roederer


Särskilt tack till @Sörplarn och hans tjej för detta trevliga arrangemang och upplägg så hoppas det blir en tradition!:D

Sörplarn har poängställningen och allas gissningar så han kan fylla i sen men tror Heidsieck vann totalt och att @Appel hade flest rätt.

Sen blev det ytterligare flaskor fram på småtimmarna efter ett nattdopp som uppskattades mycket då men lite mindre på morgonen. Men smakar det så kostar det!
 

MartinE

Medlem
Låter som en härlig kväll! Tack för dina noter!

Inte oväntat att Selosse och Egly-Ouriet hamnade i topp! Men trist och oväntat med Prévost och Pol Roger. Vilken årgång var det av Fac-simile?
 

chambertin

Medlem
Låter som en härlig kväll! Tack för dina noter!

Inte oväntat att Selosse och Egly-Ouriet hamnade i topp! Men trist och oväntat med Prévost och Pol Roger. Vilken årgång var det av Fac-simile?
Överens med @Crist(al)ian 77 om det mesta men dock inte Prevost som jag hade på delad 3:e plats (ihop med Egly-Ouriet) och efter de två fantastiska Selosse och Bollinger GA -04. Selosse en hårsmån före men är det verkligen Rosé han gör numera (appropå färgen alltså) ?
Eftersom jag inte är ngn större Krug-fantast så föll mig inte Charles Heidsieck -99 på läppen heller riktigt även om den så klart kvalade in strax bakom toppen. De störst besvikelserna stavades väl Henriot och Pol Roger men Roederer och Veuve Clicquot imponerade inte särskilt på mig heller. Roederer luktade avlopp i säkert 40minuter innan den gick att dofta riktigt på.

Ett stort tack till @Sörplarn med sambo som råddade en härlig kväll på sin terrass.:)
 

Sörplarn

Medlem
Jo tack själv, tradition skall det bli, funderar på att lägga en öppen inbjudan nästa gång på forumet och se intresse, kommer att ske senast vid årskiftet för 2017 makalöst fluffiga lista.

Kvällens rosa fluff resultat bland de tävlande (jag var ej med tyvärr då jag skötte det hela), men först ut är årets fagra rackare.
  1. Charles Heidsieck 1999, 31 poäng.
  2. Delad Selosse NV och Bollinger GA 2004, 30 poäng.
  3. Egly-Ouriet NV, 29 poäng.
  4. Henriot 2008, 28 poäng.
  5. Jerome Prevost NV, 27 poäng.
  6. Delad Bründelmayer NV (Magnum) och Louis Roederer (Magnum) 2008, 23 poäng.
  7. Delad Veuve Clicquot 2004 och Damien Hugot NV 21 poäng.
  8. Ulysse Collin NV, 18 poäng.
  9. Pol Roger 2004, 17 poäng.
  10. Billecart-Salmon NV, 14 poäng.
  11. Delad Robert Barbichon NV och Erpacrifre 2008, 13 poäng.
Det hus som var svårt att sätta var den mörka kusen Champagne Robert Barbichon NV (konstig stil) och det lättaste var såklart Selosse NV, härligt att se att folk kan sin Selosse endå. Flight tre var svårast överlag förutom GA Bollinger 2004 som de flesta prickat rätt.

Klurigaste Champagnen och kuse med en hel del delade åsikter är Ulysse Collin NV och Bründelmayern NV, där var det heta känslor. Årets fagra vinnare är, trumvirvel.
  1. 34 Poäng @Appel (flight ett 13, två 13, tre 8)
  2. 27 poäng @chambertin (flight ett 7, två 9, tre 11)
  3. 26 poäng @Jesper (flight ett 9, två 10, tre 7)
Vad tyckte jag själv då öppet från köket?

Flight ETT.
  1. Egly-Ouriet NV: Ja jösses deg juli 15 och tot 48 månader kan bara reka detta deg datum, ett av de bättre NVn herrn har släppt, magiskt bra från start till slut, tyvärr var det en satans nallande så här fick man skjuta korkar vilt omkring sig för att få en liten droppe i glaset. Stilen är lurig, men som @Crist(al)ian 77 är inne på är det klockren odlare.
  2. Robert Barbichon NV: Deg Okt 2015 Saignee, kvällens första kuse, mer kul på pappret än skoj i gommen, så mycket vingummi smak så att man undra om något slängt i en packe Bassetts, omöjlig att hitta champagne toner i och självklart då perfekt som kuse för att spela orent spel.
  3. Billecart-Salmon NV: @Daniel A hade tyckt om denna som den sötvins sörplare han är, jag gillar den med och klart piggare än förra flaskan @Crist(al)ian 77 lura mig blint på, den sjunger på sista versen och är en kul grej för att se vad som händer med bubblor som legat för länge, låda stämplad 1979 så mitten av 70-talet kommer NV ifrån.
  4. Charles Heidsieck 1999: Gillar man ett moget bubbel med kraft och rök just nu så KÖP man blir inte besviken, det diskuterades flitigt och den har en ton som är väldigt dominant och poängen som deltagarna gav säger även sitt. Den går att hitta tyvärr endast utomlands för 40-60 Euro pavan, prova och njut, inte lönt att missa denna.
  5. Henriot 2008: Min tjejs favorit, även denna har man lite delade meningar om, personligen tyckte jag den var jättebra vid rätt tempratur kanske något kallare än rekommenderat, vid värme tappar den för fort i min värld och gjorde bubblet tveksamt kvalités mässigt, men det är ett bra bubbel, men jag köper hellre vanlig vintage Henriot istället för rosén.
Flight TVÅ.
  1. Ulysse Collin NV: okänt deg datum men enligt leverantör ålder 7 år. Jag gillar stilen på denna Saignee 100% PN, så mycket hallon att jag till och med slängde i riktiga hallon, bra kraft, lite vek på mousse. Stilen är speciell så antingen gillar man eller avskyr. Just pga stilen satte även många rätt på denna.
  2. Jerome Prevost (Fac smile) NV: Deg Oktober 2014. Jag är kluven att betala detta pris igen, jag kommer säkerligen göra det. MEN och ett stort MEN, leta reda på ett vettigare deg datum. Jag tyckte inte heller den tog en med storm alls, efter den fick stå en stund blev det bättre, men tveksamt.
  3. Erpacrifre (100% Nebbiolo) 2008: Stackare hade inte en chans, finns inte mycket att säga den fick så mycket smisk och var så lätt att känna igen som kuse, säkert en bra spumante.
  4. Selosse NV: Deg Mars 2015, har man inte provat rosén än gör det! 6000 flaskor per år. Första flaskan som tömdes vi slutet, lustig färg denna gång ser mer vit ut än rosa.
  5. Louis Roederer 2008 (magnum). Hmm haussad? Flask variation? Är besviken jag med.
Flight TRE.
  1. Veuve Clicquot 2004: Ett av de bättre VC man provat, men inget som överraskar, klassisk Champagne.
  2. Bründelmayern NV (magnum): Deg Oktober 2015, jag gillar den som kopia och gjord sitt jobb väl på pappret, slår många champagne NVs på fingrarna. Det jag kan gnälla på att den är lite väl kort på smak, men även underbar på snoken.
  3. Bollinger la Grande Année 2004: Grymt är ordet, så bra balanserad skumpa är svårt att hitta där ute i djungeln finns inget att gnälla på alls, första gången man provat och den tar första platsen för mig före Selosse. Helt enkelt underbar!
  4. Pol Roger 2004: Pol Roger skall hålla sig borta från rosé stilen, så tråkig och trist att månadens pava Marc Hebrart NV slog den på fingrarna, överprisserat tjafs.
  5. Damien Hugot NV: @Cavisten Vinhandel superb, mycket bra och passar utmärkt till nakenbad i sjön efter 23:00, jag gillar den och trots hårt motstånd överlag så hänger den på bra, vill ha den på magnum!!!!
Själv väljer jag bolly före Selosse denna gång, Tre får bli Egly och Ulysse som fyra.

Tack och bock alla som kom, jag hoppas vi ses nästa år igen och får ett lika häligt väder.
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
@Sörplarn med blivande fru bjöd in på roséskumpasörplarfest igår med en fantastisk uppställning på 12 i förhand kända roséskumpor samt 3 okända rosa bubbel indelade i 3 flighter. Dessutom 2.5 bonusflight med ännu fler finfina skumpor och underbara söta grejer. Toppenkväll tillsammans med Finewinesvänner med andra ord.

Mycket debatterande om Krug eller Selosse var bäst eller om de ens gick att dricka. Uppenbara vattendelare men för mig tydliga vinnare och Selosse knockade verkligen mig, min första notering var "Jag drunknar...". Men frågan är om det verkligen kan kallas rosé? Största positiva överraskningen var Tarlant, största negativa överraskningarna var Billecart-Salmon Elisabeth och Comtes. Men ge dem 5-10 år och jag tror att de är potentiella vinnare.

Kvällens topp 3 som också var min egen topp 3.
  • NV Selosse Rosé
  • NV Krug Rosé
  • NV Henri Giraud Fut de Chene Ay Rosé
Selosse blev alltså WOTN.

IMG_3522.JPG


Hela min ranking och poäng (endast hela poäng mellan 1-5 fick delas ut)
  • NV Selosse Rosé. 5 p.
  • NV Krug Rosé. 5 p.
  • NV Henri Giraud Fut de Chene Ay Rosé. 4 p.
  • 2006 Amour de Deutz Rosé. 4 p.
  • 2006 Philipponnat Cuvée 1522 Rosé. 4 p.
  • NV Tarlant Rosé ZERO. 4 p.
  • 2006 Billecart Salmon Cuvée Elisabeth Rosé. 3 p.
  • NV Lanson Extra Age Brut Rosé. 3 p.
  • 2006 Taittinger Comtes de Rosé. 3 p.
  • 2008 Drappier Grande Sendrée Rosé. 3 p.
  • NV Pierre Gimonnet Cuvée Brut 1er Cru Rosé de Blancs. 2 p.
  • NV Gosset Grand Rosé. 2 p.
  • 2008 Moët et Chandon Grand Vintage Rosé. 2 p.
  • NV Seleque Rosé. 1 p.
  • Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Rosé. 0 p.
Då jag glömde mina anteckningar så har jag inte ett helt koll på vad vi hade som bonusviner men bl.a. Egly-Ouriet Rosé, Ulysse Collin Rosé, William Deutz Rosé 1999, Coutelas Cuvée Louis Victor. De gjorde verkligen inte heller bort sig...
IMG_3526.JPG
 

Per Stade

Lege artis
I morse när jag vaknade var min första tanke - aldrig mer.
Tinnitus och en hemsk smak i munnen, det var väl Krugen.
Ja, det var jag som avskydde Krug Rosé. Misstänkte att det var något attans fint eller också någon icke champagne. Bestämde mig för att det här inte var champagne, i min näsa obehaglig kloakdoft och i munnen kemikaliesmak. För mig kvällens sämsta tillsammans med Louis Buljong och Seleque.
Kommer jag överleva nästa möte med Krugfantasterna?
IMG_4205.JPG
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nytt år ny provning av roséer!

Andra året med samma upplägg hos @Sörplarn. 3 flighter med 4 halvblinda och en helblind mörk kuse i varje flight. 1-5 poäng sätts på varje vin innan avtäckning.

IMG_20170604_042851.jpg


Flight 1
Pierre Gimmonet 2 p

Syrastinn, sur och torr till en början. Skrev 1 p först. Efter lite luft kom lite jordgubbar och jag höjde till 2 p. Klart sämst i flighten och gissade mörk kuse men dålig skumpa.

Philipponnat 1522 2 p
Fatig och lite söt och godisaktig. Kort smak och även här 2 p efter ett tags funderande. En av kvällens besvikelser för mig.

Lanson Extra Age 3 p
Äpplen och elegant i stilen. Skrev ung men balanserad. Tror jag gissade Amour de Deutz 2006.:rolleyes: Helfel och även kul att Lanson presterar så bra. Inget hus jag håller högt även om deras sylvassa stil utan malo borde lämpa sig för lagring. Kanske ska kolla in deras extralagrade serie lite extra. Tror @Beo uppskattat en del där.

Krug 4 p
Glaset som stack ut ordentligt och ingen tvekan om att det var ett toppvin i glaset efter första sniffen. Svagt rökig med lite mocca och fat. Härlig längd och mycket power samtidigt som komplex. Ytterst nära 5 p för mig. Valde mellan Krug, FdC och Bille. Valde bort Krug för att den var för balanserad och Bille för att den inte var tillräckligt god...

Gosset 3 p
En av NV-favoriterna på forumet som jag inte själv skattat så högt. Skrev fat och filt. Tyckte mig övertygad om att det var en odlare och tror jag gissade Tarlant.:rolleyes: Lång smak på plussidan men inte så mycket som stack ut. Tror ingen satte mer än 3 p.

Noll rätt när det gäller producenter, missade den mörka kusen Lanson men gissade åtminstone att allt vara champagne.

Flight 2
Moët 2008 2 p

Skrev endast att den var lite pepprig. Inget speciellt intryck och närmare 1 p än 3 p.

Amour de Deutz 2006 3 p

Torrt och odlare säger mina anteckningar. Möjligt jag gissade Tarlant här.

Louis Bailliot 0 p

Sötrfruktig och pärön. Fullkomligt vidrig!

Tarlant 5p
Marsipan och nötig men en frisk och skön syra. Står 5 p i mina papper och Bille eller FdC som gissning. Möjligt jag ändrade till 4 p. Riktigt bra hursom och kvällens stjärnskott utan tvekan för mig på samma sätt som Egly var förra året. Kvällens billigaste vin som gav mer än 3 p i min och många (alla?) andras bok.

Billecart Elisabeth 2006 3 p
Har inga anteckningar men var en riktig besvikelse vid avtäckning. 99 , 00 och 02 har varit fantastiska när jag provat dessa tidigare så hade höga förväntningar och trodde den hade chans att vinna. Blir att vänta på 08 istället.

0 rätt när det gäller producenter här med...:mad:

Flight 3
Giraud FdC 4 p

Fat och farinsocker. Får lite solerakänsla och gissar FdC. Riktigt bra men kanske hade väntat än mer eftersom vita FdC är så grym!

Drappier Grande Sandrée 2008 3 p
Krutig och söt så började tänka Comtés men det ändrades i sista stund.

J-M Seleque 1 p
Tvål och blä. Var helt övertygad om att detta inte var champagne...

Selosse 5 p
Behöver ingen presentation! Ska jag dricka en Selosse resten av livet och inte får välja Carelles eller Sous le Mont så blir det rosén. Blommig, bananig och lite oxiderat i en helt egen kompromisslös stil som förför.

Comtés 2 p
Power men inte så mycket mer. Gissade Drappier hör först för att vin nummer 2 var bättre men ändrade mig.

Avslutade starkt med full pott i alla fall! Hoppas det räcker för att trumfa @Appel som slog mig förra året. Risken finns att man får stryk av en bibliotekarie men det får jag åtgärda nästa år.:cool:

Bonusflighter
Alla ville inte betala men alla ville dricka...

3 halvblinda för mig
Damien Hugot 4 p (2012/13)
Fruktig och bärig med apelsinskal. Lång smak. Skrev först Damien men eftersom den var så bra ändrade jag till William Deutz... Ja ibland är det en nackdel att veta vilka viner som är med och vilka som är dyra och borde vara bäst.

William Deutz 99 3 p
Jordgubbar och bär med lite bitterhet som gjorde att jag ändrade min gissning till Damien.

Ulysses Collins 3+ p
Mörkröd färg, lite unken doft. Skriker odlare med sin speciella doft och strama torra stil. Helblint för mig och efter att haft 0 av 10 rätt de två första halvblinda flighterna så prickade jag rätt. Lite skön revansch på @Daniel A.

Egly magnum 4 p

Förra årets stjärnskott och jag lyckade få fiskehandlaren att få med denna going. Grym även detta år och dubbla formatet!

Hanns även med lite mer PN-skumpa där Norges storsäljare AD Coutelas Victor FdC imponerade på mig. Lätt 3 p och tror inte den gör bort sig mot tyngre motstånd. Fick även en obskyr odlarskumpa av @Per Stade som jag gillade även om den var åt det extrema hållet.

Mer...
3 söta

Ytterligare mer...
Laurent Perrier Alexandria 2004
Togs med till värdparet och öppnades först efter att första taxin gått. Jäkligt god men i senaste laget på gränsen till dumt men bara nästan. Inga anteckningar så hör dags. :D

Blev två viner till innan vi gick på Mariestad i poolen.

Mina ranking med lite bonusviner som därför kan bli lite missvisande.
  1. Selosse
  2. Giraud FdC
  3. Krug
  4. Alexandria 2004
  5. Egly magnum
  6. Tarlant (tror jag skrev 4 p i tävlingsprotokollet annars blir det 2:a plats)
  7. Damien
  8. Ulysses
  9. Billecart Elisabeth 2006
  10. William Deutz 99
  11. Drappier 2008
  12. Lanson
  13. Amour de Deutz 2006
  14. Gosset
  15. Comtés 2006

Kul och trevligt som vanligt och extra tack till Sörplarn och flickvän som serverar och styr upp alla gubbar.
 

Sörplarn

Medlem
Nja tredje året, då det var en 2015, dock lite sämre dokumenterad. Här är 2016.
Får först tacka deltagarna, @Appel, @Beo, @Crist(al)ian 77, @Daniel A, @Ekdahl, @Jesper, @Per Stade och Fiskehandlarn.

Årets top tre.

@Ekdahl: 30 poäng (5-10-15)
@Crist(al)ian 77: 28 poäng (8-10-10)
@Daniel A: 25 poäng (9-8-8)

  • Årets rosé Champagne överraskning, Tarlant Brut Zero NV (08-Bas).
  • Årets rosé Champagne skräp... J-M Sélèque Solessence NV (vasken direkt) Bolagets favorit Louis Bouillot Cremant var bättre...
  • Knepigaste rosé Champagne, Drappier Grande Sandrée 2008.
Resultat av de tävlande fluffiga fluffet.
  1. NV Selosse, 35 poäng.
  2. NV Krug, 32 poäng.
  3. NV (Multi Vintage) Henri Giraud Fut de Chene Ay, 30 poäng.
  4. NV (bas-2008) Tarlant ZERO, 29 poäng.
  5. 2006 Amour de Deutz, 28 poäng.
  6. 2008 Drappier Grande Sendrée, 24 poäng.
  7. 2006 Philipponnat Cuvée 1522, 21 poäng.
  8. 2006 Billecart Salmon Cuvée Elisabeth, 20 poäng.
  9. 2006 Taittinger Comtes, 19 poäng.
  10. NV Lanson Extra Age, 18 poäng.
  11. NV Pierre Gimonnet RDB (Rosé de Blanc), 17 poäng.
  12. NV Gosset, 15 poäng
  13. NV Louis Bouillot, 11 poäng.
  14. 2008 Moët et Chandon Grand Vintage, 10 poäng.
  15. NV J-M Sélèque Solessence 8 poäng.
Får kladda lite mer om fluffet imorgon.
 

Beo

Medlem
Någon med bra minne (eller foto på baksidan) som kommer ihåg basåret på blenden i Krug Rosé´n.?
 

Daniel A

Administratör
Hemkommen och någorlunda återhämtad efter helgens äventyr. Innan den här helgen hade jag bara druckit en handfull roséchampagner.

Ett fantastiskt arrangemang av @Sörplarn och Karin. Många tack till värdparet! Skönt att få ett helt eget hus att sova i också. :)

---

NV Pierre Gimonnet Cuvée Brut 1er Cru Rosé de Blancs. 3p
Mörkare i färgen. Ordentligt fruktigt, bärigt, lakrits. Lite kartig i smaken, + doft, - smak. Bra grejer, men lite ung. Tappar dock mycket med luft. Gav den först en fyra, men sänkte sedan. Gissade Gimonnet!

2006 Philipponnat Cuvée 1522 Rosé. 3p
Trist till en början. Öppnar upp sig och blir en mer polerad kopia av Gimonnet. Gissade Philipponnat här! Det blev dock tyvärr slutet på min poäng-streak, men det var roligt så länge det varade.

NV Lanson Extra Age Brut Rosé. 2p
Smultron och dasslock. Inte skumpa? Något italienskt, kanske?

NV Krug Rosé. 5 p.
Den här stack verkligen ut! Väldigt expressiv, fatigt, lite rökigt och ordentligt blommigt (är det hyacinther?!). Bra smak, med längd och komplexitet. Riktigt bra, och ganska balanserad redan. Tvekade länge på en gissning här - föll tillslut på Selosse pga drickbarheten och de blommiga tonerna. Hade aldrig gjort misstaget om Selosse varit i glaset bredvid... Nästan lite synd att det här snordyra vinet var så bra. ID: 414068

NV Gosset Grand Rosé. 2 p.
Bra frukt, jordgubb. Ganska lättdrucket men också tråkig, med någon klibbig sötma. Moet?

---

2008 Moët et Chandon Grand Vintage Rosé. 2 p.
Expressiv till en början, men tappar snabbt. Smakar jordgubbssaft med magsyra i. Hade fått bottenbetyg om det var för icke-skumpan i flighten...

2006 Amour de Deutz Rosé. 4 p.
Bra kraft, musselskal. Riktigt bra, men inte drickfärdigt än. Tyckte att det var rent i doft och smak och slängde iväg en gissning på Deutz. :)

Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Rosé. 1 p.
Skräp.

NV Tarlant Rosé ZERO. 4 p.
Lite mörkare i färgen. Fat deluxe, med bra frukt bakom. Bra syra, rätt balanserat och stort. Ungt men ändå med lite komplexa toner. Var inne på Giraud här. Riktigt bra!

2006 Billecart Salmon Cuvée Elisabeth Rosé. 2 p.
Gammalt rött lösgodis, viss skitighet. Platt, stram med hög syra. En kass prestige? Gissade till slut på Drappier, bara för att jag hade noll aning om vad det kunde vara för något… Här blev många SJUKT besvikna vid avslöjandet.

---

NV Henri Giraud Fut de Chene Ay Rosé. 4 p.
Bra, bra, bra. Fatigt och intensivt. Bra syra. Ett stort vin, som bara kommer bli större. Måste vara Giraud!

2008 Drappier Grande Sendrée Rosé. 3 p.
Bra, med lite krut. Också för ung, men stor potential. Comtes?

NV Seleque Rosé. 1 p.
WTF? Äckligt.

NV Selosse Rosé. 5 p.
Jahopp, här kom den! Stört bra, och växte i 3-4 timmar.

2006 Taittinger Comtes de Rosé. 2 p.
Lite toa? Finns kvalitéer, men absolut inte ett bra vin. “Oj” vid avslöjandet...

---
Bonusflight #1 - mer roséchampagne!

NV Damien Hugot. 4p
Bärig med smultron, apelsin. Kokos? Pangsyra, och riktigt intensiv. Trodde det var en prestigeskumpa!

1999 Deutz rosé. 4p
Ett djup här som inte riktigt finns i de andra. Riktigt bra och intensivt det här också! Viss förvåning vid avslöjande, då det verkligen inte kändes så “gammalt”.
DSC_1900.JPG


2011 (?) Ulysse Collin Les Maillons. 4+p
Riktigt mörk i färgen. Doftar underbart, och med tid förvandlar det sig till ett lättare rödvin rakt av. Viss kartighet, och strävhet (tanniner?), men ordentlig kraft. Annorlunda och svinbra. Gjorde sig kanske lite extra bra efter 17 andra roséer… en av kvällens viner för mig, även om det inte spelar i samma liga som topparna egentligen. Vem tog med den här? Tack!

NV Egly-Ouriet, magnum. 4p
Vi visste om att den här var med i flighten. Jag drack den ganska nyligen, och kände igen den här (trodde dock först att 1999 Deutz var Egly, men kom på bättre tankar). Ett riktigt bra vin!

---
Bonusflight #2 - sött
DSC_1902.JPG


20yo Alambre, Moscato
Kåda, lim, målarlåda. Sjukt kraftig. Helt vansinnig syra! Trodde att det var en sercial! Kul bekantskap - visste inte att moscato kunde få ett sådant här uttryck.

1984 Kopke Colheita
Lakrits, farinsocker, russin, fat, bränt socker. Riktigt kraftig den här också! Riktigt brunt i färgen. Mer lakrits och allmänt kraftigt på tungan. Tyckte det var gott, och det växte ordentligt under kvällen. Fattade aldrig vad det var.

1995 Disznókő Tokaji Aszú 4 Puttonyos
Mitt vin. Apelsin, aprikos, botrytis. Bra syra, men kanske inte så intensivt i smaken som ett riktigt bra sötvin ska vara. Fortfarande riktigt bra! Tokaji rockar!

1997 Château Liot - Sauternes
Russin och saffransbulle. Bra mognad. Lite klen syra (kan dock ha lidit lite av samtliga viner som druckits innan). Måste vara Sauternes?

---
Bonus #3 vitt bubbel

NV Thierry Perrien (?), Maurice
Ostronskal, jäst och svamp. Finochampagne? Citronsyra i munnen. Bra, men obalanserat!

NV A.D. Coutelas Louis Victor
Fat! Bra doft. Ung med potential!

---
Bonus #4 rött

2011 Château d’Armailhac - Pauillac
Lite återhållsamt, grönt, frukt, jord, viss skitighet, svarta oliver. BDX med en del cab-f i? Smakade riktigt, riktigt bra! Tydligen gör sig Bordeaux bra efter typ 25 andra viner! ;)

---
Bonus #5 even more roséchampagne!

2004 Laurent-Perrier, Grand Siècle Cuvée Alexandra
Bonusviner från @Crist(al)ian 77 alltså… Inte så mycket noter nu. Trodde ärligt talat att han hade tagit med en Krug. Det här var riktigt jävligt bra!

Min topp blev:

Selosse
Krug
Giraud
Ulysse Collin / Laurent-Perrier

Sedan drog nog Tarlant, Damien Hugot, Egly och 1999 Deutz jämnt.

Kul att landa på en tredjeplats i "tävlingen" också.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Någon med bra minne (eller foto på baksidan) som kommer ihåg basåret på blenden i Krug Rosé´n.?
2007. Gissade själv 06 då den var så bra ung. Tydligen stor skillnad på vanlig GC och Rosé vilket kanske inte är så konstigt egentligen eftersom det ska vara olika vin.
 

Ekdahl

Medlem
Gårdagen spenderades med diverse forum och icke-forum medlemmar hemma hos @Sörplarn för Champagne Blanc de Blanc provning. 15 st i ordinarie flighter samt 5 bonusar i en fjärde flight. Mycket hög och jämn nivå där jag gav 8 st 4 eller 5 på femgradig skala. Till detta serverades dessutom fantastiska stora humrar som fiskhandlarn hade med sig. En kväll med sensoriska explosioner helt klart.

Min topp 5:
1. Selosse V.O: Min vinnare men inte så outstanding som Selosse Rosé var senast. Ändå en magiskt bra Champagne. Oxiderad, smörkola, fat. Intensiv och komplex.
2. Larmandier-Bernier Vieille Vigne du Levant 2008 : Klart drickmogen idag. Lite smör, nötter, lite ox, citronskal och bra djup med viss finess.
3. Laurent-Perrier Blanc de Blancs de 1975: @Daniel A och @Skaggs bonusdricka. Extremt kul att få dricka och ett mycket vitalt och levande vin med en mycket mogen ton av russin och nötter. Fick lite vibbar av Maderia. Långt ifrån platt, med närvarande mousse och syra och en lång underbar eftersmak. Från princess Di bröllop 1981 enligt flaskan. Kanske @Daniel A och @Skaggs vet mer om storyn bakom flaskan?
4. Damien Hugot 2006: @Crist(al)ian 77 bonusvin. Levererar som vanligt på en otroligt hög nivå. Grymt bra mogen doft med lite ox, nougat, bröd och väldigt intensiv i munnen. Har själv 2 st kvar i källaren hemma, känns tryggt.
5. Jacquesson Caïn 2004. Svårt att välja ut 5an på listan, hård konkurrens från Heidsieck Blanc des Millénaries 1995, De Saint Gall Orpale 2002 och Alfred Gratien Millesime BdB 2008 framför allt. Men Jacquesson fick mig på fall för sin smörkola, snygga fat och krut, härliga syra och sköna mandeltoner.

IMG_4219.JPG


Kvällens monumentala besvikelse var Salon 2006. Jisses, jag gissade inte ens på Champagne och gav den en 1a. Var inte heller ensam om det. Sparade en skvätt några timmar men det hjälte inte. Inget direkt som indikerar att flaskan var defekt men man undrar ju. Ingen känsla att den blir bättre med tiden, det var ingen syra-/citrusvägg som skymde sikten om man säger så.

Kvällens andra besvikelse var Comtes de Champagne 2006. Återigen blir jag inte imponerad av Comtes. Visst, för ung men hamnade långt, långt ner i listan.

Kvällen avslutades sedan med ett glas Château Pape Clément 2002 på 28+ vinbar med @Crist(al)ian 77 . Också ett lysande vin men då var jag inte längre i form för djupare analyser …
 

Sörplarn

Medlem
Så framgångs sagorna fortsätter.

Som herr @Ekdahl skrev var det dags med bubbel batalj återigen, och BdB var temat.
Får även passa på att ge ett extra tack till Fiskehandlarn för skaldjuren, men även andra som bidrog till knytkalaset.
Tackar även deltagarna, @Beo, @Crist(al)ian 77, @Daniel A, @Ekdahl, @Skaggs, Fiskehandlarn och Victor.

BdBs top tre.
  1. @Crist(al)ian 77 som skrapa ihop 29 poäng, hurra!
  2. @Beo och @Ekdahl som var hack i häl på 28 poäng vardera.
  3. @Daniel A eftersläckte med 24 poäng.
Resten låg runt 22-23 poäng vardera så det var jämt, och faktiskt gjorde man bra ifrån sig denna gång.
  • 2017 BdB Champagne överraskning, Delamotte 2002.
  • 2017 BdB Champagne skräp, "S" de Salon 2006 (Delamotte). För att förtydliga var den inte sämst, men tanken vad man får betala för den, så ja skräp status får den, ett skämt och personligen kommer jag nog överväga att prova om den för att säkerställa detta, tjusningen med blint så att säga.
  • 2017 Knepigaste BdB Champagne, R&L Saint Vincent 2008.
BdB Resultat.
  1. 2002 De Saint Gall Orpale, 30 poäng.
  2. 1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaries, 29 poäng.
  3. NV Selosse V.O, 27 poäng. "deg- 23 November 2016"
  4. 2008 R&L Saint Vincent, 26 poäng.
  5. 2002 Delamotte (Joker), 25 poäng.
  6. 2004 Jacquesson Caïn, 24 poäng.
  7. 2008 Alfred Gratien och 2008 Larmandier-Bernier Vieille Vigne du Levant, 23 poäng var.
  8. NV André Jacquart Experience (Joker), 22 poäng "deg- X Juli 2013"
  9. NV Eric Rodez, 21 poäng.
  10. 2004 Pierre Moncuit Nicole Vieille Vigne och 2006 Joseph Perrier Esprit de Victoria, 20 poäng.
  11. 2006 "S" de Salon, 19 poäng.
  12. NV Perrier Jouët, 18 poäng.
  13. NV Autreau de Champillon (Joker), 13 poäng.
Bonus viner.
  • Agustí Torelló Mata Gran Reserva 2007 (Cava Magnum black label editon).
  • Michel Gonet Cuvee Authentique Eleve en Fut de Chene 2005.
  • Laurent Perrier Cuvee BdB 1975 (Diana).
  • Roland Champion Brut BdB 2008.
  • Damien Hugot 2006.
  • Tattinger Comtes de Champagne 2006.
  • Weingut Kerpen 2003 (sött).

Fil 000.jpeg.jpg


Min egna serverings noteringar av dessa tre flighter öppet.

ETT!
  1. NV André Jacquart Experience (Joker), egen lagrad och tyvärr sista flaskan... Äh köp ett 24 pack och släng in i källaren, detta duger till allt efter några års lagring, håll utkik bara efter rabatter när dessa säljs då dom ligger mycket lägre än SB. Prisvärt så det skriker om det. Gött och fick panelen på bra start humör.
  2. 2004 Jacquesson Caïn, Flightens vinnare enligt mig, gillar stilen rakt igenom, underbart inbjudande på snoken. Grönt och blommigt, komplex och krutig, polerad kan man säga det? Stilen kanske inte passar alla, men jag bestämde mig direkt när det fick dansa ner i kaggen, helt enkelt underbart. OBS raritets flaska görs i få ex.
  3. NV Selosse V.O, Nja, första gången man stöter på en svag Selosse, tycker man känner klassisk banan i den, men tycker den var väldigt blek överlag, häpp.
  4. 1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaries, gillar man krug så köp, gillar man inte krug köp ej. Så mycket likheter. Dock kan ju man tycka att vissa GC är bättre och runt samma pris.
  5. 2004 Pierre Moncuit Nicole Vieille Vigne, fick stor stryk, var otroligt blek och behövde tid för att blomma ut, tror tyvärr vi alla gav den för dåligt med tid, var en skvätt kvar som jag drog i mig ikväll nästan 3 dagar efter aftonen, och det tametusan är bubblor kvar, så kvalité finns nog där i, men övergått till mycket mera kokos än vad jag minns, men trevlig och höjer nog mitt egna betyg lite till.
TVÅ!
  1. 2002 Delamotte (Joker), Som @Crist(al)ian 77 säger, sluta tänk för fan, köp och köp ytterligare några... Bra bubbel för bra stålars, väl lagrad och får tacka @Beo som sköt till denna, mycket trevlig. Tyvärr var jag lite slarvig att skriva noter, men den gick åt fort, det minns jag.
  2. 2006 Joseph Perrier Esprit de Victoria, samma som PM ovan, blek och svag, tror även i detta fall så gavs det för lite tid, jag måste helt enkelt ställa denna och PM mot varandra igen och ge en mer djupgående analys, känns lite orättvist behandlad.
  3. NV Eric Rodez, känns mer något man kan supa sig full på.
  4. 2006 "S" de Salon, sämsta Salonen någonsin, den har exakt samma veka syndrom som ett gäng prestige rosér längre upp i tråden, är 2006 är kasst år för prestige husen? Skandalöst trist, ja ett dyrt skämt... VARNING!
  5. 2002 De Saint Gall Orpale, lätt flightens vinnare och gud var den levererar och visar inga trötthets tecken snarar tvärtom. Krut och fat sticker i näsan på doften. Komplex med citron och gula/gröna äpplen. Bra koncentration i syran och långt avslut, man bara njuter av den och man kommer njuta i framtiden med!
TRE!
  1. 2008 R&L Saint Vincent, Inte den bästa flaska av de 08 SV man provat, men visst bra skumpa är det. Den klår 1996 och 2000. Rostad mandel och ett uns honung. Potentialen är enorm här! Mumma mycket mumma.
  2. 2008 Larmandier-Bernier Vieille Vigne du Levant, blev överraskad att den inte gick högre bland deltagarna. Med facit så är det något man tycker förbannat bra om eller inte. Jag gillar krämen som finns i flarran, den får en att smila brett, man måste lära känna detta vin, ge det tid och gulla är ett tips, inget att hetsa.
  3. 2008 Alfred Gratien, Nja jag lägger hellre pengarna på deras Cuvée Paradis som ger så mycket mer för knappa hunkan extra. BdB känns lite för syra bombad för min smak.
  4. NV Autreau de Champillon (Joker), häpp, tykte själv den gjorde bra ifrån sig för ett tag sedan, men såklart den hade lättare motstånd då, här gör den bara bort sig, trist och platt.
  5. NV Perrier Jouët, lite samma som Eric Rodez något man tar med till partyt för att dansa med.
Bonus!
  • Agustí Torelló Mata Gran Reserva 2007, Kass flaska, trött och smaka bensin.
  • Michel Gonet Cuvee Authentique Eleve en Fut de Chene 2005, kul att få prova, men nej jag är inget Gonet fan och kommer aldrig bli det heller.
  • Laurent Perrier Cuvee BdB 1975 (Diana). Gammal och trött och börjar dra åt övermoget, russin och honung, måste nog vart mycket fräsch när det begavs sig 81, fast jämför man med J. de Telmont Heritage 1976 så är LP Diana edition mycket bättre flaska. Det är en kul grej och flaskan åker in i samlingen trist att den är tom bara. Får tacka @Daniel A och @Skaggs för detta ögonblick i livet!
  • Roland Champion Brut BdB 2008. Äh!?
  • Damien Hugot 2006, 2006 är grym så är det bara slår 08 med hästlängder, inget nytt bara ett ytterligare bekräftande.
  • Tattinger Comtes de Champagne 2006. Nja, den blev bättre dagen efter och har kvalité, men jag vet inte, tycker endast dompa 06 och Amour de Deutz Rosé har varit något att hänga i Julgranen av dom 06:eek:r som släppts av top husen än så länge.
  • Weingut Kerpen 2003 (sött). Var lite väl sött för min sak och låter något annan kladda om detta.

WP_20170909_22_34_39_Pro.jpg
 
Last edited:

Beo

Medlem
1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaries
Till hummer är detta bubbel oslagbart just nu. Sorry men det var jag som tog de sista dropparna.
Flight två satte jag betyg 3 rakt av för det vare same same. Salon eller ej det var trist.
Prestige 2006 är inte prestige det har jag lärt mig. Hugot 2006 levererar men det är ju ingen nyhet.
Roland Champion Brut BdB 2008 ny på bolaget och du får vad du betalar för. Perrier Jouët standard bubbel men bra.
Tack @Daniel A och @Skaggs för 1975 Perrier och tack för de som fyllde på mitt glas. Jag fick mer än min beskärda del av detta lätt övermogna bubbel men så gott i sin stil.
Härlig provning och den var ganska blind. En lärdom är att alla blancs de blanc blir bättre med hummer!
Mer hummer till folket.
Tack till alla! och lite xtra till Peter
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaries, gillar man krug så köp, gillar man inte krug köp ej. Så mycket likheter. Dock kan ju man tycka att vissa GC är bättre och runt samma pris.
Åja, runt samma pris vet jag inte... Skiljer väl ändå en 3-500:- flaskan lite beroende på vad man handlar så inte helt obetydligt...

Låter som ni haft en grym kväll, mycket trevlig rapport!
 
Toppen