Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sörpla hos Sörplarn

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Så var det dags igen. Ingen verkar våga skriva eller så slickas såren från förlusten. Missade att fota mina svar och de flesta vinerna. Kan därför hända att redovisade poäng och gissningar inte stämmer fullt ut med vad som protokollfördes. @Sörplarn får komplettera med poäng och rätta eventuella fel.

Förskumpa: Leclapart Apotre 2008
Tydlig odlare men hamnade i Bouzy/Ambonnay innan jag med hjälp av ledtrådar hamnade rätt. @Christer J behövde inga ledtrådar alls när han anlände sist av alla och spikade både vin och årgång!

En riktigt bra Leclapart även om det är en udda stil!

Flight 1:
Veuve Clicquot 2008 2 p
Lite rökig näsa med frukt och bärig smak. Markerad syra men kort smak. Initialt valde jag mellan Veuve och Roederer men kändes mer som en 08 fast svagare än vad jag mindes att Veuve var. Tror jag till sist gissade Veuve Fourny i tron om att Fourny var en 08a men det var det ju inte...


Del Bosco Anna Maria 2008 4 p
Rök, krut och svamp. Stinker Dompa och tror de flesta gissade Dompa eller Dom Ruinart, men i munnen kändes den mycket yngre än 98 vilket fick varningsflaggen att resas. Bra syra och längd. Gissade Roederer 10 magnum och hade ingen tanke på att det skulle kunna vara en mörk häst och dessutom en icke champagne. Med facit i hand visade den många likheter med 07an vi drack året innan och som jag också gav 4 p.

Beamont des Crayeres 2008 1 p
Skräp. Gissade Bründelmayer...

Egly-Ouriet 4 p
Typisk odlarstil. Känner ek och lite apelsin. Mycket smak och bra längd. Gissade Egly.

Selosse 5 p

Luktar Selosse helt enkelt! Bokna äpplen och skumbananer. En av de lättaste producenterna att ta blint.

Flight 2:
Giraud Dame-Jane 3 p
Återigen tydlig odlare och jag valde mellan Rodez och Giraud. Gissade till sist Rodez för att jag tyckte det femte viner var mer maxat...


Italiensk magnum? 1 p
Skräp Gissade Bründelmayer eller Del Boscos enklaste.

Dom Perignon 98 4+ p
Choklad, kaffe och romerska bågar. Balanserad syra med fin ålder. Var inne på att det var 96, 98 eller 99. Noterna tyder mest på Dom Ruinart eller Dompa. Taktikgissade här för jag trodde att Dompa och Ruinart skulle vara i samma flight. I mina papper står det Fleury 99 men tror jag skrev Bille 07 vilket känns idiotiskt i efterhand.


Mycket nära 5 poäng...

Roederer 2010 magnum 3- p
Har bara skrivit krut och ungt. Gissade Roederer

Eric Rodez 4 p
Än mer odlarstil en första vinet i flighten. Blommor och banan som för mig betyder ekbehandling. Ung och medel syra. Därför gissade jag på Giraud här före Rodez. Kul att det var Rodez som är en favoritodlare för mig. Står 3 p i mina anteckningar men tror jag justerade upp det innan avteckning.

Bonus med skaldjur:
Här hann vi med Henriot 08 Rosé, Voutte & Sorbee, Bollinger Rosé, RD 02 och något mer...:rolleyes:

Vouette och RD 02 var överlägset bäst om inte räknar in @feskhandlarn s räksallad!

Flight 3:
Veuve Fourny Vertus NV 3- p
Anonym och alldeles för ung. Enkel NV men tar sig med luft. Tror jag gissade rätt här, men står även Billecart 2007 i mina anteckningar...

Fleury 99 1 p

Rostade grönsaker, torr, syra och skräp står det i mina anteckningar. Gissade nog Bründelmayer igen även om @Sörplarn redan nämnt att det inte fanns någon mörk kuse från Bründelmayer.

? aka "Fleury 99" 3 p
Mörkaste rosén jag sett och tydlig saignee. Efter att Christer högtidligt deklamerat att detta var kvällens vin innan ens ha smakat vinet utgick alla från att detta var Fleuryn. Listigt nog hade värden en annan saignee som mörk kuse.:p

Tranbär, bär och lite bitter med smak av blodapelsin. Har även skrivit aceton vilket talar för ett ungt vin.

Tror nog att poängsättningen av vin 2 och 3 kan vara högst osäker och påverkad av övertygelsen om att detta var Fleuryn.

Dom Ruinart 96 4 p
Står bara krut men det är väl allt som behövs när det gäller Dom Ruinart.

Billecart 2007 ? p
Står ingenting i min bok förutom syra och ung. Skrivit Bille 07 och tror jag hade rätt på den i alla fall...




Min egen rangordning blint (Billecart vet jag inte vad jag gav för poäng):
  1. Selosse
  2. DP 98
  3. Del Bosco 08
  4. Dom Ruinart 96
  5. Eric Rodez
  6. Egly
  7. Giraud Dame-Jane

Fantastiskt roligt och lärorikt som vanligt. Ångrade mest att jag åkte hem tidigt och gick ut och köpte cocktails istället för att dricka upp de fina slattarna med vänner. Visserligen försvann Selosse, Dompa, Dom Ruinart snabbt men det måste funnits tillräckligt kvar för en helkväll ändå.

Ser redan fram emot VVF och CdA på nästa provning.:D
 

Sörplarn

Medlem
5.0 avklarat.
Får först tacka deltagarna, @Beo, @Crist(al)ian 77, @feskhandlarn, @Essle, @Gladekocken @kimnyblom, @Christer J.

Årets prisplats, var tuffaste tävlingen hittils.
  1. Delat av @Essle och @Crist(al)ian 77 14 poäng vardera.
  2. Går till @kimnyblom på 12 poäng.
  3. Delad av @feskhandlarn och @Christer J på 10 poäng vardera.
  • Årets rosé "Champagne"/Spumante? överraskning, Ca´del Bosco Cuvée Annamaria Clementi 2008 (-07 förra året).
  • Årets rosé Champagne skräp är Beamont des Crayeres 2008.
  • Knepigaste rosé Champagne, Henri Giraud Dame-Jane NV.
Resultat av de tävlande fluffiga fluffet.
  1. Dom Ruinart 1996, hela 37 poäng och tar ledningen av alla rosér blint, vilket vin!!!!
  2. Ca´del Bosco Cuvée Annamaria Clementi 2008, 33 poäng, ja ni champagne älskare, dax att börja lagra spumante!!!!
  3. Dom Perignon 1998, skramla ihop 32 poäng.
  4. Selosse NV (deg Jan-18), halkar efter på 29 poäng.
  5. Louis Roederer, Vintage Magnum 2010, håller sig flytande på stabila 28 poäng.
  6. Egly-Ouriet NV (deg Sep-16), 25 poäng.
  7. Eric Rodez NV (deg (Aug-17), 24 poäng.
  8. Henri Giraud Dame-Jane NV (17 eme), 23 poäng.
  9. Billecart-Salmon, Cuvée Elisabeth 2007, kommer nog skippa detta vin ett tag framöver 22 poäng.
  10. Fleury Saignée 1999, 21 poäng.
  11. Delad av Veuve Clicquot 2008 och Jean Laurent 2006 (ja det är skumpa) 20 poäng.
  12. VVE Fourny & Fils Vinothéque 2012, Kvällens syrabomb, 19 poäng.
  13. Pojer e Sandri NV Magnum (deg X), 14 poäng.
  14. Beamont des Crayeres 2008, 12 poäng.
Övrigt som slank ner till 7 kilogram kräftor.
  • David Léclapart L'Apôtre 2008 (start-up).
  • Vouette & Sorbée Rosé Saignée NV (deg okt-15).
  • Bollinger R.D. 2002.
  • Bollinger Rosé NV.
  • Henriot Rosé 08.
  • Bruno Paillard Assemblage 2008.
Samt ett stycke SA Rustenberg 1992 och ett stycke sockrig Rousset Peyraguey 2007 från Sauternes.
 

Sörplarn

Medlem

Det är inte Rosén.
Är kluven på den "vanliga" och 08 gjorde inte så bra ifrån sig senast.

Tyvärr kostar Rosén mer.

Den vanliga har Chardonnay, Pinot Bianco, Pinot Nero.
Medans Rosén är 100% Pinot Nero (noir)

Screenshot_20190611-230418_Firefox.jpg
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Update Rosé.
  • Beamont des Crayeres, Vintage (2008 - 12p)
  • Billecart-Salmon, NV (deg/70 -14p)
  • Billecart-Salmon, Cuvée Elisabeth (2002 - 22p, 2006 - 20p, 2007 - 22p)
  • Bollinger, La Grande Année (2004 - 30p)
  • Bründelmayer, NV Magnum (Okt/15 - 23p, Sept/17 - 16p)
  • Ca´del Bosco, Cuvée Annamaria (2007 - 27p, 2008 - 33p)
  • Charles Heidsieck, Vintage (1999 - 31p)
  • Damien Hugot, NV (deg/X - 21p)
  • De Saint Gall, Glam (deg/X - 10p)
  • Deutz, Amour de Deutz (2006 - 28p)
  • Dom Perignon, Vintage (1998 - 32p)
  • Dom Ruinart, Vintage (1996 - 37p, 2004 - 27p)
  • Drappier, Grande Sandrée (2008 - 24p)
  • Erpacrifre, Vintage (2008 - 13p)
  • Egly-Ouriet, NV (deg Juli/15 - 29p, sept/16 - 25p)
  • Eric Rodez, NV (deg Aug/17 - 24p)
  • Fleury, Saignee Vintage (1999 - 21p)
  • Gosset, NV (deg/X - 15p)
  • Gramona, GR Argent (deg/X - 12p)
  • Henri Giraud, Dame-Jane (17 EME - 23p)
  • Henri Giraud, MV Fut de Chene Ay MV (deg/X - 30p)
  • Henriot, Vintage (2008/"16" - 28p, 2008/"18" - 19p)
  • Jacques Selosse, NV (deg Mars/15 - 30p, April/16 - 35p, April/17 - 29p, Jan/18 - 29p)'
  • Jean Laurent, Vintage (2006 - 20p)
  • Jerome Prevost, Fac Smile Rosé (Okt/14 - 27p)
  • J-M Sélèque, Solessence (deg/X - 8p)
  • Krug, Grand Cuvée Rosé (2007 - 32p)
  • Lanson, Extra Age ("02/04/05" - 18p)
  • Larmandier-Bernier Saignee NV (deg/X - 18p)
  • Laurent-Perrier, Alexandria (2004 - 25p)
  • Louis Bouillot, NV (deg/X - 11p)
  • Louis Roederer, Vintage Magnum (2008 - 23p, 2009 - 28p, 2010 - 28p)
  • Mailly, I`Intemporelle (2009 - 18p)
  • Moët et Chandon, Grand Vintage (2008 - 10p)
  • Perrier-Jouet, Belle Epoque (2004 - 24p)
  • Philipponnat, Cuvée 1522 (2006 - 21p)
  • Pierre Gimonnet, Rosé de Blanc (deg/X - 17p)
  • Pojer e Sandri NV Magnum (deg/X -14p)
  • Pol Roger, Vintage (2004 - 17p)
  • Robert Barbichon, NV (deg/X - 13p)
  • Taittinger, Comtes (2006 - 19p)
  • Tarlant, Zero Rosé (2008 - 29p)
  • Ulysse Collin, NV (deg/X - 18p)
  • Vilmart & Cie, Cellier Rubis (2010 - 15p)
  • Vueuve Clicquot, Vintage (2004 - 21p, 2008 - 20p)
  • VVE Fourny & Fils, Vinothéque (2012 -19p)
 

Magikern

Medlem
Sjukt att en italienare lägger sig i toppskiktet .Men man kan undra om det blivit samma resultat om det inte varit blint

Exakt samma vin hade jag med på en provning med folk från forumet för några år sedan. och ingen gillade det. Det kom näst sist vid omröstningen. Rätt märkligt att det tydligen levererade riktigt bra på denna provningen.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Exakt samma vin hade jag med på en provning med folk från forumet för några år sedan. och ingen gillade det. Det kom näst sist vid omröstningen. Rätt märkligt att det tydligen levererade riktigt bra på denna provningen.
Om det var provningen jag var med på hade du Ca del Bosco Anna Maria 2008 och inte Anna Maria Rosé 2007. Inte så märkligt att det är en väsentlig skillnad i bedömningen i så fall...;) Rosén är ett snäpp upp, dessutom har del Bosco gått över till zero dosage på sin vita Anna Maria och det är inte till vinets fördel om någon mot förmodan trodde det...
 
Toppen