Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Söta viner och dragspelsmusik

Per Stade

Lege artis
El burro grande skrev:
Kvartsmagnum är en helt meningslös buteljstorlek oavsett drygg, untantaget söta viner, då det finns en viss relevans.

Söta viner och dragspelsmusik är det jävligaste som finns.
 
Per Stade skrev:
Söta viner och dragspelsmusik är det jävligaste som finns.
Söta viner i form av Liebfraumilch må vara riktigt kassa. Söta viner i form av Sauternes av klass, däremot, det är en helt annan historia.
 
Darth Angelus skrev:
Söta viner i form av Liebfraumilch må vara riktigt kassa. Söta viner i form av Sauternes av klass, däremot, det är en helt annan historia.
Liebfraumilch går som halvtorrt precis som Beyaz (R.I.P). Det är en markant skillnad och skall icke jämföras med söta viner a la Amfora Muscat D'Alexandrie eller liknande.
 
El burro grande skrev:
Liebfraumilch går som halvtorrt precis som Beyaz (R.I.P). Det är en markant skillnad och skall icke jämföras med söta viner a la Amfora Muscat D'Alexandrie eller liknande.
Du har nog rätt. Ta Diamant som exempel istället för Liebfraumilch då. Har i.o.f.s. inte druckit det (och inte Liebfraumilch heller, tack och lov), men att det är en spya till vin vågar jag nog i stort sett svära min hand på.
Poängen var att Per Stade drog alla söta viner, oavsett klass, över en kant. Det du hade med dig på vininfernot var allt annat än kasst. Samma sak gäller en hel del portvin och, som jag redan nämnt, Sauternes.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Söta viner och dragspelsmusik

Så, nu kan ni leka sötviner i den här tråden istället.

//K
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Söta viner och dragspelsmusik

Jag förstår det inte heller, riktigt bra sötingar är ju helt magiska.

Sen att lågbudgetproducerade halvsöta viner smakar flytande spya är en annan sak.
 

David W

Medlem
SV: Söta viner och dragspelsmusik

Gustibus skrev:
Förstår inte denna aversion mot sötma i viner. Kan någon förklara?

Det är intå så konstigt om du hade dina första bläckor på Diamant så kanske det inte är så konstigt att du blir lite allergisk mot söta viner. När du sedan blir vinintresserad kan detta hänga med ett bra tag. Man kan säga att det är lite som med champagne för vissa, det tar lite tid innan man kan se igenom bubblorna och känna allt det goda som finns. På samma saätt kan det vara även med lite söttma, man ser inte vad som finns förutom söttman.

Själv började uppskatta tyska viner först för ett par år sedan då jag tidigare tyckt att dessa allt som oftast haft åtminstonne en liten söttma i sig. Men det gäler att ha ett öppet sinne och testa sina egna föreställningar om vad som är gott och inte. Det är därför det är så svårt att plannera sin vinkällare hur fan ska man veta vad man har som favorit om 15-20 år? Lika bra att gå på säkra spår för vitt: Champagne för rött: Bourgogne

/D
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
SV: Söta viner och dragspelsmusik

Generaliseringar hör väl till det här forumet? ;)

Söta viner är vidriga. Som alla vet är
Veuve Clicquot "Gula Änkan" förskräcklig. (Ändå är det
förmodligen Sveriges mest sålda champagne). Häromveckan
skrev Jens Dolk ändå och rekommenderade den framför
Veuve Clicquot Brut. (Som väl ändå ingen i det här forumet
skulle komma på tanken att köpa).

De övriga dryckerna, som har omnämnts i tidigare inlägg
i den här tråden vill jag inte ens ta i min mun.

Men jag kan hålla med om att en god middag kan
bli ett minne för livet genom att avslutas med några
goda getostar och ett sött portvin:

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
 

Krisman

Medlem
SV: Söta viner och dragspelsmusik

Per Stade skrev:
Generaliseringar hör väl till det här forumet? ;)

Söta viner är vidriga. Som alla vet är
Veuve Clicquot "Gula Änkan" förskräcklig. (Ändå är det
förmodligen Sveriges mest sålda champagne).

Gula änkan är inte söt utan halvtorr. Den är absolut inte den mest sålda Champagnen på systembolaget.
Moet är mest sålda champagne på Systemet inte så otippat.
 

Pomerol

Medlem
SV: Söta viner och dragspelsmusik

Söta viner är väl oundvikliga om man vill dricka något till desserten! Vad vore en pannacotta utan en muscat? Vad vore en möglig gammal ost utan en Sautern eller port? Eller en vällagrad parmesan med fikonmarmelad utan Recioto? Eller en enkel chokladtårta utan en Banyuls?

Självklart behövs något som behövs i alla drycker: Balans. I detta fall en rejäl syra som balanserar upp sötman.
 

Pomerol

Medlem
SV: Söta viner och dragspelsmusik

...men så kan jag även tycka att dragspelsmusik är härligt på midsommar och att Veuve Clicquot Brut kan ha en härligt gräddig mousse som ibland passar som handen i handsken...
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
SV: Söta viner och dragspelsmusik

Pomerol skrev:
...men så kan jag även tycka att dragspelsmusik är härligt på midsommar

Om någon spelar det från rufftaket på en gammal snäcka :)

Pomerol skrev:
och att Veuve Clicquot Brut kan ha en härligt gräddig mousse som ibland passar som handen i handsken...

Veuve Clicquot Brut är inte "Gula Änkan". Det är Veuve Clicquot Demi-Sec, som kallas så.
 

Pomerol

Medlem
SV: Söta viner och dragspelsmusik

Per Stade skrev:
Veuve Clicquot Brut är inte "Gula Änkan". Det är Veuve Clicquot Demi-Sec, som kallas så.

Japp, men du skrev själv: "(...) och rekommenderade den framför Veuve Clicquot Brut. (Som väl ändå ingen i det här forumet
skulle komma på tanken att köpa)."

Därför "försvarade" jag Veuve Clicquot Brut som jag skulle kunna tänka mig att köpa.
 
SV: Söta viner och dragspelsmusik

David W skrev:
Det är intå så konstigt om du hade dina första bläckor på Diamant så kanske det inte är så konstigt att du blir lite allergisk mot söta viner. När du sedan blir vinintresserad kan detta hänga med ett bra tag. Man kan säga att det är lite som med champagne för vissa, det tar lite tid innan man kan se igenom bubblorna och känna allt det goda som finns. På samma saätt kan det vara även med lite söttma, man ser inte vad som finns förutom söttman.

Själv började uppskatta tyska viner först för ett par år sedan då jag tidigare tyckt att dessa allt som oftast haft åtminstonne en liten söttma i sig. Men det gäler att ha ett öppet sinne och testa sina egna föreställningar om vad som är gott och inte. Det är därför det är så svårt att plannera sin vinkällare hur fan ska man veta vad man har som favorit om 15-20 år? Lika bra att gå på säkra spår för vitt: Champagne för rött: Bourgogne

/D
Konstigt? Kanske inte. Irrationellt? Oh ja. Det är som att säga att eftersom man druckit ett kasst rött Bag-in-Box vin så är allt rött vin kasst. Eller motsvarande för vitt vin. Det håller inte alls.
Detsamma med champagne. Det finns ju stollar som tycker att det är bubblorna som är det som gör drycken till champagne, men faktum är att klassen och stilen av vinet har en minst lika central roll. Klimatet, jordmånen och inte minst kvaliteten definierar drycken. Om bubblorna är det som gör en dryck till champagne som stollarna tycks tro så är väl läsk också champagne?

Per Stade skrev:
Generaliseringar hör väl till det här forumet? ;)
Kanske förekommer andra generaliseringar här och var, men detta var en av de grövsta.

Per Stade skrev:
Söta viner är vidriga. Som alla vet är
Veuve Clicquot "Gula Änkan" förskräcklig. (Ändå är det
förmodligen Sveriges mest sålda champagne). Häromveckan
skrev Jens Dolk ändå och rekommenderade den framför
Veuve Clicquot Brut. (Som väl ändå ingen i det här forumet
skulle komma på tanken att köpa).
Gula Änkan är väl långt ifrån min favoritchampagne, men "förskräcklig" får jag ändå tycka är att ta i. Veuve Clicquot Brut är, som Pomerol skriver, en helt OK standardchampagne, även om jag inte druckit den (föredrar prestiger)på över ett år.

Per Stade skrev:
De övriga dryckerna, som har omnämnts i tidigare inlägg
i den här tråden vill jag inte ens ta i min mun.

Men jag kan hålla med om att en god middag kan
bli ett minne för livet genom att avslutas med några
goda getostar och ett sött portvin:

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
Vadå, Sauternes också? Där håller jag inte med. Och portvin undantar du själv. Annars kan jag hålla med dig. Men bara för att kassa söta viner är kassa (ett axiom), så behöver det inte betyda att alla söta viner är kassa.
 
Toppen