Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sött till jul, mellandagar och nyår

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur väljer du ut och förbereder dina söta viner inför avslutningen av året?

Så här gör jag i år

Den 23 dec

Börjar med att ta en liten slurk ur portvinet jag öppnade förra julaftonen. (Mums 🤩)

Sedan ploppar jag och kvalitetssäkrar:
2011 Brännlands Iscider
1989 Château Coutet Cuvée Madame
1985 Fonseca Porto Vintage
1971 Paul Anheuser Kreuznacher Krötenpfuhl Riesling Auslese
1959 Dom Brial Rivesaltes Ambré

Om det är fel på något av vinerna är det bara att leta fram ersättare.

Brännlands Iscider skall absolut dekanteras då den har en rejäl slembobba i botten (vax från skalen).
Förmodligen dekanterar jag även portvinet och Rivesaltes så att de kommer igång.

Den 24 dec
Efter frukosten avslutas 1853 Colheita som då stått öppen ett år. Har en fin bit Mimolette vikt för detta ändamål.
Sedan förbereds kvällens viner till Alte Liebe. 1988 VCC och en 2007 Domaine François Cotat Sancerre La Grande Côte. Iscidern, Cuvée Madame och Ambrén får följa med i småflaskor.

Tills 2 jan dricks det mycket sött
Jag räknar med att till vänner, ost, sommelierer osv, har då hälften gått åt. Den andra hälften låter jag varsamt flyta nedför strupen fram tills i sommar. Ungefär. (Ståendes, under kork.) Iscidern är dock förmodligen redan slut till årsskiftet.

Självklart ploppade fler flaskor sött innan sommaren 😋

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

God Jul!​

2011 Brännlands Iscider har brunat på sig rejält. Detta är Andreas första årgång och det står 2012 på etiketten. Någonstans tyckte han på den tiden att eftersom de pressade Iscidern år 2012, så borde det vara årgången. Han har dock 'mognat' i sin inställning och efterföljande årgångar är sorterade på den säsong äpplena växte.

Min sista flaska.

Sedan det begav sig, har jag hela tiden sparat en liten flaska med samma cider, men som plockades ur processen lite tidigare än de som senare buteljerades. Den flaskan har stått i många kylskåp genom åren. Och tagit plats. Jämförelsens tid är inne om några timmar.

Båda är dock fräscht friskt Calvados-äppliga med härliga syror och mullig sötma.

1989 Ch Coutet Cuvée Madame är från en annan planet. Klår lätt alla goda Sauternes jag hitintills fått i mig under mitt miserabla liv. Lång smaknot en annan dag. 💯 poäng! Precis så här underbara borde alla Sauternes vara...

1985 Fonseca Porto Vintage bytte jag ut mot en annan, pga för mycket Grums i hela flaskan då den precis rest från London till Japan. Får bli nästa jul istället.

1992 Taylor (Fladgate) Porto Vintage fick ställa sig i rampljuset istället. Den här är ungdomlig så det förslår. Bör nog vila minst 50 år till. Men det är otroligt bra isht!

1971 Paul Anheuser Kreuznacher Krötenpfuhl Riesling Auslese råkar stå på kontoret, så den blir ploppad typ den 25 el 26 dec.

1959 Dom Brial Rivesaltes Ambré. Ultrakomplext och vackert. Som en ljuv smekning. Fantastiskt! Följer med till Alte Liebe i afton.

Jajjebox!
Där satt de, allihopa!
Den här julen blir också fridfull och vacker 🥳

Traditionen är att jag på Julaftonens morgon öpnnar en flaska portvin. I år fick det bli Fonseca Guimaraens Vintage Port från 1988.
Ett alldeles underbart portvin, där en magisk doft fyller rummet direkt efter att korken åkt ur med ett plopp. Jag dekanterar vinet och doften tilltar. Helt Ljuvligt!!
Söta, blåa, lätt josiga plommon, mosade bigaråer, lakrits, mörk choklad, lite örter, katrinplommon samt några diskreta toner av russin och svart te är sånt som både doften och smaken bjuder oss på.
Det är 13 år sedan jag senast drack det här portvinet. Jag tyckte då det fanns en viss eldighet. Idag känner jag inte något alls av detta. Mjukt, runt och sammetslena tanniner och samtidigt en fin friskhet är vad jag känner idag.
Suveränt till stiltonosten och chokladpralinerna (mörk choklad), men också enastående gott på egen hand. Eftersmaken är gigantisk och dröjer sig kvar i evigheter.
Betyg 5-
Jag ser bland mina anteckningat att jag köpte den här flaskan 2006 på SB och betalade 299 kr. Ett mycket bra köp kan jag konstatera idag.
port0 - 2024-12-24T143910.836.jpeg

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Traditionen är att jag på Julaftonens morgon öpnnar en flaska portvin. I år fick det bli Fonseca Guimaraens Vintage Port från 1988.
Ett alldeles underbart portvin, där en magisk doft fyller rummet direkt efter att korken åkt ur med ett plopp. Jag dekanterar vinet och doften tilltar. Helt Ljuvligt!!
Söta, blåa, lätt josiga plommon, mosade bigaråer, lakrits, mörk choklad, lite örter, katrinplommon samt några diskreta toner av russin och svart te är sånt som både doften och smaken bjuder oss på.
Det är 13 år sedan jag senast drack det här portvinet. Jag tyckte då det fanns en viss eldighet. Idag känner jag inte något alls av detta. Mjukt, runt och sammetslena tanniner och samtidigt en fin friskhet är vad jag känner idag.
Suveränt till stiltonosten och chokladpralinerna (mörk choklad), men också enastående gott på egen hand. Eftersmaken är gigantisk och dröjer sig kvar i evigheter.
Betyg 5-
Jag ser bland mina anteckningat att jag köpte den här flaskan 2006 på SB och betalade 299 kr. Ett mycket bra köp kan jag konstatera idag.
Visa bifogad bild 33473
Hoppas du låter vinet utvecklas under kork några månader innan du avslutar den. Även om den är ung så det förslår, kan den sannolikt växa några goda trappsteg.

Med 88,7p på CT ser det ut som ett stabilt portvin. Inget jag druckit, men Fonseca gör bra isht som inte är för söta.

Snyggt fynd 💪

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Betyg 5-
Visa bifogad bild 33473

Med 88,7p på CT ser det ut som ett stabilt portvin. Inget jag druckit, men Fonseca gör bra isht som inte är för söta.
För den som inte känner till det, är Fonseca Guimaraens "andravinet" till Fonseca Vintage Port. D.v.s. det fyller samma plats i sortimentet som bl.a. Taylor's Quinta de Vargellas, Graham's Quinta dos Malvedos och Dow's Quinta do Bomfim. Således något som produceras de år de inte gör en "klassisk" vintage port. Trevligt nog släpps dessa portviner oftast med lite ålder, så man får en bra start på lagringen. Men i mitt tycke ska de gärna hanteras som "tvättäkta" vintage port och lagras ytterligare, med 20+ års ålder som riktvärde - så JC har gjort helt rätt! ;) De är alltså ett steg upp från bra ofiltrerad Late Bottled Vintage (och inget av de tidigare nämnda husen producerar i min mening en bra LBV, utan det gör bl.a. Churchill's och Quinta do Noval) och ett steg under de klassiska, betydligt dyrare Vintage Port. För det mesta säljs de till mycket bra pris relativt kvaliteten.

Jag är lite förvånad att Guimaraens är obekant för @StefanAkiko eftersom mitt intryck är att Guimaraens är det portvin i denna kategori som har varit mest pålitligt tillgängligt i Sverige under lång tid. Guimaraens 2012 för 399 kr är det som gäller just nu. (Halvpannorna 1994 för 1049 kr är förvånansvärt dyra även om man tar hänsyn till att de säljs med extra lagring, men det beror nog på att 1994 är ett klassiskt portvinsår då Guimaraens rimligen inte borde ha producerats, d.v.s. de är nog prissatta som om det vore en "äkta" Fonseca Vintage Port som släpps ur deras lager.) Taylor's Quinta de Vargellas har väl ofta funnits att hitta, men inte just nu. Dock finns Graham's Quinta dos Malvedos 2006 att köpa i BS just nu. Provade den för några veckor sedan, och den är definitivt värd 400 kr om man gillar den lite sötare Graham's-stilen. (Ser att det var årgång 2009 som gällde när jag köpte en flaska i UK för fyra år sedan, så om årgången fortfarande stämmer bjuder svenska importören på ett äldre vin än man normalt bör kunna förvänta sig. Flaskan som var med på provningen var nyinköpt så årgång 2006 stämde för inte alltför länge sedan.)

De här "andraportvinerna" har förr ibland brukat kallas "Quinta Port" som kategori, just för att flera av de stora klassiska husen har ett (eller någon gång flera - Taylor's har även en Quinta da Terra Freita, som man ser mer sällan än Vargellas) med "Quinta" i namnet. Men sedan exportmonopolet för Douro-husen försvann har det dykt upp fler producenter som använder Quinta i sitt namn, som Quinta do Vallado och Quinta de la Rosa, förutom att Quinta do Noval även fanns förr i tiden. De stora husen har också börjat släppa portviner i "högre klass" med Quinta i namnet. Symington-familjen har sedan kompletterat Graham's, Dow's, Warre's m.fl. med Quinta do Vesuvio, som drivs som en egen producent. Taylor's släpper i bra årgångar en Quinta de Vargellas Vinha Velha från gamla stockar. Så "vanliga" Quinta de Vargellas är ett enklare/billigare portvin än Taylor's Vintage Port som inte produceras i toppårgångar, men Quinta de Vargellas Vinha Velha är bättre/dyrare än Taylor's Vintage Port och produceras i huvudsak i samma årgångar. Inte lätt att hålla ordning på. Så det är nog mest förvirrande att kollektivt kalla dem för Quinta port idag. Men det är fortfarande en kategori väl värd att hålla utkik efter, och som jag tycker är mer sällsynt på SB än den borde vara.

Last edited:
Tack @vintomas för din gedigna redogörelse. Delar av det finns med i mitt inlägg på min blogg, men inte alls lika utförligt som det du skrivit ovan.
Admin gjorde klart för ett decennium sedan att det inte är OK att länka till min egna blogg, så de gånger jag skriver på finewiines.se blir det lite klippa och klistra. En vill ju inte komma i onåd.
Det har blivit något glas om dagen sedan julaftonen och det uppträder lika underbart varje gång. Det är upphällt på karaff till vilken det finns en kork. De sista 20 cl ska jag vänta med till trettonhelgen för att se vad som händer.
Jag drack det här portvinet, som jag skrev ovan, för 13 år sedan. Det har utvecklats väldigt fint och är nu i min bok så bra det kan bli.
Har en som undertecknad passerat de 75, så får nyfikenheten råda över långlagring

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja men då länkar jag väl till det inlägget på din blogg, ifall någon är intresserad av att jämföra vad du skriver där om just detta portvin! ;) http://jcvintankar.blogspot.com/2024/12/1988-fonseca-guimaraens-vintage-port.html
Som "avsomnad" bloggare som aldrig varit admin tror jag att det som är "no-no" är att på ett uppenbart sätt använda forumet för att få in trafik till sin blogg och sina blogginlägg, t.ex. med korta inlägg av typen "Jag har provat senaste släppet och tipsar om de bästa fynden under 199 kr [här]". :nagelbitare: (Och motsvarande gäller väl för Instagram eller vad ungdomen använder nu för tiden, när bloggandet nästan har upphört.)

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Jag är lite förvånad att Guimaraens är obekant för @StefanAkiko eftersom mitt intryck är att Guimaraens är det portvin i denna kategori som har varit mest pålitligt tillgängligt i Sverige under lång tid.
🤓
Just denna årgången har jag ej druckit. Annars slank det ned en hel del Quintor, LBV:er och annan lös port på den tiden livet levdes i Sverige. 2013 drack jag '95:an av detta, men har inte blivit någon fler sedan dess... Utbudet i Japan ser ut att bestå mer av tawny, Colheita och 'riktig' vintage. Iaf om man skall bedöma av andrahandsmarknaden.

Fö: fantastiskt bra översikt!

Toppen