Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sommarens glass

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Ja, då är sommaren på väg och som alltid på sommaren kan man inte leva på Roséskumpa och kärlek allena, man behöver även glass!

Vilken är er favorit?

Personligen har jag fastnat för Ben & Jerry's Sandwich som de säljer på 7/11 och pressbyrån. två slabs med Chocolate chip Cookies med vaniljglass med chocolate chips mellan. Man pallar typ att äta en halv för att de är så sjukt mastiga. Men grymt goda!

Sen gillar jag också italiensk gelato, speciellt citron. Mycket fräscht.

Tyvärr får man ju itne äta detta så ofta längre, men då och då!
 

hampus86

Medlem
SV: Sommarens glass

Coops multismak, med choklad, jordgubb och vanlij, torde vara den bästa glassen som säljs i sverige. Isig, inte alls konstgjord smak, och är mjuk som silke i munnen
*ironi*

Nä, jag har alltid varit svag för häagen dazs, speciellt macadamian nut och vanlij. Tycker ben and jerrys är lite för mastiga som du nämner, och fööör söta. Den sjukaste jag provat var cookie dough! Inte äcklig, men jävlar vad man känner sig onyttig när man äter den ;D.

Annars är ju inte italiensk glass(finns på ics etc, kommer inte ihåg namnet bara) grym! Är svag för mintglassen.
 

Keen

slan
SV: Sommarens glass

Utan tvekan Ben & Jerry's 'Wich som Krug nämner. Sjuuuukt god, kanske för att Cookie Dough är min favoritglass från B&J i övrigt.

Dock kan jag utan några problem sätta i mig en hel ;D Gjorde det igår faktiskt.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Sommarens glass

Då jag numera lider av diabetes blir det väldigt lite glass (åt nog 50% av årets konsumtion i den glassdessert jag och Anders inmundigade i München).

Annars är Ben & Jerrys glassar som nämnts de jag brukade köpa när jag var i USA, finns (eller fanns) en som hette Black Cherry som jag minns som otroligt god.
 

anders

Medlem
SV: Sommarens glass

Återigen så kommer "tysken" och ska bräka er hela högen! Här i krokarna finns det glassbarer och de gör glassen själva. B&J och H-D i all ära men hemgjord glass spöar skiten ur dessa.

Det är med en tår i ögat jag kommer ihåg när jag knegade i Tyskland för två somrar sedan. De som förbinder årstider med sportfåneevenemang kommer kanske ihåg att det var fotbolls-VM i Tyskland samma sommar. Skiter jag dock i. Vad jag vill komma till är att ni kanske kommer ihåg att det var en väldigt varm sommar, i alla fall i Tyskland. Mitt emot kneget låg en italiensk glassbutik som sålde bamsestrutar med just hemgjord glass. Gissa vem som stod där som en labrador i stort sett varje eftermiddag? Och när jag inte stod där så stod jag istället på ett konditori 200 meter bort. Och det var inte vilket fik som helst utan konditorn hade vunnit VM så skåningen i mig fick kööbekaugår av förträfflig kvalitet. Att jag inte gick upp i vikt den sommaren är ett mysterium som får relativitetsteorin att framstå som lättillgänglig.

Kan dessutom tillägga att bygget låg mitt inne i samhället och de hade ingen kantin. Istället gick jag alltid till stadens bästa hotell och käkade två eller tre valfria rätter från deras a la cart för ca 20 euro. Sitta under ett stort tälttak i parken med en pilsner eller två och äta riktigt bra mat, det kallar jag lunch. Slänger med länken så ni kan sitta och sukta http://www.parkhotel-gt.de/?Restaurants_%26_Bar:parkRestaurant ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Sommarens glass

Lejonet & Björnen är min favorit. Har ingen direkt favoritsmak utan brukar variera mig.

Har lite svårt för de där amerikanska glassarna med kakor och chokladbitar i, och på den punkten är jag väldigt oense med min sambo. Kompromissen brukar bli att vi köper ren vaniljglass och så gör hon hemgjord chokladsås så kan vi båda dosera som vi vill.
 

vintjej

Medlem
SV: Sommarens glass

Sia Tastes of the World Maple Walnut! Skåpar ut all lyxglass, nästan mer valnötter än glass.
Tätt följd av Ben & Jerry's Chunky Monkey.
Uppslevade med en äkta Stöckel förstås.;)
 

ae

Medlem
SV: Sommarens glass

Strawberry cheesecake från hd. bor man i sthlm kan jag rekommendera gelateri italiana vid fridhemsplan. överlägset bästa glassen i stan.
godast är iofs hemgjord...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sommarens glass

ae skrev:
Strawberry cheesecake från hd. bor man i sthlm kan jag rekommendera gelateri italiana vid fridhemsplan. överlägset bästa glassen i stan.
godast är iofs hemgjord...

Jag vettetusan om så är fallet, men det är klart. Det är ju en milsvidd skillnad mellan vad jag kan producera och vad någon som faktiskt vet vad de gör kan fixa till!
 

anders

Medlem
SV: Sommarens glass

Krug skrev:
Jag vettetusan om så är fallet, men det är klart. Det är ju en milsvidd skillnad mellan vad jag kan producera och vad någon som faktiskt vet vad de gör kan fixa till!

Är det inte så att du är kock i botten med det varma köket i grunden? Då är det väl endast glace au four som du kan förväntas klara av...? :D
 

v_skogh

Medlem
SV: Sommarens glass

Ben & Jerry's Fish Food står överst på listan när jag får välja glass. Mastig och förbannat god.
 
SV: Sommarens glass

Jag snaskade i mig en Hansen Flödeis "Isbåd" (en glassbåt alltså, för er stockholmare som inte förstår danska) idag och den var alldeles underbar! Härligt handgjord känsla och den lite lätt bittra Valrhona-chokladen kladdade skönt så fort man kom åt den och var en perfekt kontrast till vaniljen innanför... 30 spänn känns inte dyrt alls faktiskt för en sådan kvalitetsprodukt.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sommarens glass

Jag kan ärligt säga att sommarens glass aldrig kommer att vara laktosfri chokladglass.

Fanskyget smakade ju precis som den proteindrink jag tar efter träningen och det är, vid Zeuss, inget bra betyg.

Sen måste jag göra en korrigering till mitt tidigare påstående om B&J Sadwich. Den var helt magisk vid första provtillfället, men då man provade den igen så var den bara för mycket. Det blev kladdigt helt enkelt. Nej, fram då istället med den återkomna klassikern Päronsplitt.

Krug säger, gott!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Sommarens glass

Sommarens glass vet jag inte, jag kallar den hellre årtusendets glass. Det finns liksom inget alternativ, den är bara i en heeeeelt egen liga och saknar konkurrens.
Jag talar såklart om Ben & Jerry´s Chocolate Therapy!
Min gud vad god den är.....

Igår åt jag Peace of cake, den var också trevlig, precis som Bohemian raspberry, new York, cookie dough, phish food och Alaska.
Jag gillar B & J´s helt enkelt kan man väl säga.
 

anders

Medlem
SV: Sommarens glass

Krug skrev:
Nej, fram då istället med den återkomna klassikern Päronsplitt.

Krug säger, gott!

Jag tycker att det blir mer och mer uppenbart att gamla GB backar tillbaka till sina riktiga klassiker, de man minns från sin barndom. Verkar med andra ord som att den moderna skit som de tidigare försökte pracka på oss inte fungerar och nu är det till att krypa till korset. Kunde de nu bara börja använda riktiga ingredienser så man slapp att få hela gommen tapetserad av någon oljigt hinna så hade man kunnat fundra på att köpa dessa glassar med behag och inte bara av retroorsaker.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sommarens glass

anders skrev:
Jag tycker att det blir mer och mer uppenbart att gamla GB backar tillbaka till sina riktiga klassiker, de man minns från sin barndom. Verkar med andra ord som att den moderna skit som de tidigare försökte pracka på oss inte fungerar och nu är det till att krypa till korset. Kunde de nu bara börja använda riktiga ingredienser så man slapp att få hela gommen tapetserad av någon oljigt hinna så hade man kunnat fundra på att köpa dessa glassar med behag och inte bara av retroorsaker.

Eller så är de medvetna om att det är en enorm konsumenttrend just nu (och har varit några år) att man gärna köper saker man minns från sin barndom.

De är inte dumma Nestlé, först bröstmjölksersättning i Dysenterizoner, sen päronsplitt i Sverige!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sommarens glass

Igår så provade jag en för tillfället skrämmande hårt marknadsförd "klassiker", nämligen den från en mångårig diaspora återkomna lakrispucken. Vilken besvikelse. Urusel "vanilj"glass i botten, dåligt sötsalt yttäcke och någon underlig salmiaksmakande sörja ripplad inuti glassen. Den smakade som ett projekt jag gjorde då jag var i elvaårsåldern då vi mortlade lakrisal och blandade med GBs billigaste vaniljglass. Det vill säga inte helt tilltalande.
 

anders

Medlem
SV: Sommarens glass

Påminner mig om ett liknande tilltag jag och brorsan skulle genomföra när vi var i ungeför samma ålder. Vi skulle göra tårta. Vi hittade en färdigbakad sockerkaksbotten i skafferiet och sedan hällde vi jordgubbsyoghurt på den. Det var ingen succe...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Sommarens glass

Nu blir man ju nostalgisk då man läser detta Lakritspuck och Päronsplitt. Har dom bilder med i Päronsplittförpackningen också?

Minns att man köpte de där för bildernas skull. Innan päronsplitt fanns det en liknande röd sak som hette Wild West, den var godare vad jag minns och innehöll vad man då tyckte var coola bilder på indianer och cowboys. Päronsplitts höjdare var väl när de hade bilder på fina gamla veteranbilar. Dom skulle man ju bara samla.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sommarens glass

Det är tyvärr ont om bilder i den päronsplitten. Men den är smarrig!
 
Toppen