Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sommelier SM avgort!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sommelier SM avgort!

Sören är sjukt kompetent, en värdig vinnare!

Han har gått långt från att han började Sommeliera på Hambergs fisk i Uppsala. Tiden med Larsson på Bon Llock och sen fredsgatan har gjort honom säker och professionell. Sen ligger det naturligtvis väldigt, väldigt mycket studier bakom.

Jag gillas Sören, han har skön kontakt med verkligen. Nu får vi hoppas att vi får en Svensk vinnare i VM nästa gång också!
 

anders

Medlem
SV: Sommelier SM avgort!

Jag vågar påstå att Larsson även har flera fingrar med vad gäller Fredrik Horns (från mitt "vardagsrum") framgångar.

Vad han gjort för insatser för Susanne Berglund Krantz förbjuder gentlemannen i mig att fråga ;D
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Sommelier SM avgort!

Krug skrev:
Sören är sjukt kompetent, en värdig vinnare!

Han har gått långt från att han började Sommeliera på Hambergs fisk i Uppsala. Tiden med Larsson på Bon Llock och sen fredsgatan har gjort honom säker och professionell. Sen ligger det naturligtvis väldigt, väldigt mycket studier bakom.

Jag gillas Sören, han har skön kontakt med verkligen. Nu får vi hoppas att vi får en Svensk vinnare i VM nästa gång också!

Det låter lovande! Hoppas att han gör bra ifrån sig i VM. :)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Sommelier SM avgort!

Hade gärna blivit sommelier själv, men jag undrar ibland hur många av de vänner jag har med det yrket klarar alla dårar de stöter på i sitt yrke. Ofta är det nyrika typer som ska spela Robert Parker inför dem.

Jag brukar vara artig och vänlig men många historier jag hört skulle få t.o.m. mig att tappa tålamodet.

"Den här var ju inte god, den smakade ju diesel", som en snubbe som köpte en klanderfri Mouton sa åt en sommelier jag känner...

Ack ja...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sommelier SM avgort!

Mysonoxen skrev:
Hade gärna blivit sommelier själv, men jag undrar ibland hur många av de vänner jag har med det yrket klarar alla dårar de stöter på i sitt yrke. Ofta är det nyrika typer som ska spela Robert Parker inför dem.

Jag brukar vara artig och vänlig men många historier jag hört skulle få t.o.m. mig att tappa tålamodet.

"Den här var ju inte god, den smakade ju diesel", som en snubbe som köpte en klanderfri Mouton sa åt en sommelier jag känner...

Ack ja...

Du vet ju hur det är med uppmutade 2 cru viner, de har ju en tydlig ton av diesel. Det vet väl alla!
 

anders

Medlem
SV: Sommelier SM avgort!

Nu framgår det ju inte helt klart VILKEN Mouton vi diskuterar. Om vi antar att det rör sig om Mouton Cadet så ligger det inte långt ifrån Opel Kadett och då kan dieseltonen framstå som logisk...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Sommelier SM avgort!

anders skrev:
Nu framgår det ju inte helt klart VILKEN Mouton vi diskuterar. Om vi antar att det rör sig om Mouton Cadet så ligger det inte långt ifrån Opel Kadett och då kan dieseltonen framstå som logisk...

Aja baja!

En gång i tiden var ju faktiskt även Mouton Cadet riktigt hyggligt. De har väl kört det där märket sedan Hedenhös (30-talet?) och jag minns att jag drack en 1959 av "kadetten" i början av 80-talet som fortfarande hade en viss vigör.

Dock menade jag slottet med den röda skölden som tilläggsnamn :)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Sommelier SM avgort!

Krug skrev:
Du vet ju hur det är med uppmutade 2 cru viner, de har ju en tydlig ton av diesel. Det vet väl alla!

Hehe, ja. Men man ska vara försiktig med att använda ord om vin som refererar till sånt man kan driva bilar med.

"never use ze word petroleum about ze riesling, I dont like that word, petroleum is a nasty smell, it is MINERAL all ze people smell when they think they smell ze petroeum" som en viss herr von Schubert sa åt mig på sin vingård Maximin Grünhaus anno dazumal.
 
Toppen