Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sommelierer

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag tycker att det har gått inflation i termen sommelier, trots att Sommelierföreningen har arbetat hårt och målmedvetet med att öka medvetenheten kring yrket och vad det innebär. I mina ögon är en sommelier någon som arbetar på restaurang (eller liknande) och ansvarar för inköp, lager, utbildning av personal, hantering och servering av drycker. Man ska vara kunnig och påläst samt ha en väldigt god servicekänsla. Helt enkelt bjuda gästen på en god dryckesupplevelse i som ingår i den totala upplevelsen kring exempelvis ett restaurangbesök.

Men tyvärr så finns det inte någon exakt definition på vad yrket innebär, någonting som gör att var och en som har genomgått en dryckesutbildning kan slå sig på bröstet och kalla sig för sommelier utan några som helst krav på yrkesmässig kunskap. Detta är synd och gör att de som kämpar för att höja sommelieryrkets status ständigt går på bakslag.

Restaurangakademien har en väldigt bra och erkänd Sommelierutbildning där eleverna efter genomgången (jävligt dyr) kurs kan välja att göra antagingsprovet till sommelierföreningen, tyvärr är mängden elever som väljer att göra detta väldigt låg. Vinkällan är en annan utbildning som satsar på en Sommelierutbildning, dock fokuserar man mycket på den teoretiska biten och har inte lika stor fokus på den praktiska, yrkesmässiga biten, någonting som jag tycker är väldigt synd då korrekt hantering av vin är en väldigt viktig del av en Sommeliers yrkesroll.

Hur ska man komma till bukt med denna utarmning av titeln Sommelier? Ska man kräva ett medlemsskap i sommelierföreningen för att få kalla sig sommelier och resten blir antingen vinkypare eller 'vinkännare'?

Vad tycker, tror och tänker ni?
 

Guayabera

Medlem
SV: Sommelierer

Tänkte försöka rycka liv i den här tråden. Har också tänkt en del på detta på senaste då det verkar som att personer som arbetar för till exempel vin importörer i olika roller titulerar sig som sommelier. För mig är sommelier ett restaurang yrke som då självklart innebär goda teoretiska kunskaper, men främst praktisk kunnighet vad gäller servering av vin och dess matchning med mat.
 

Andreas L

Medlem
SV: Sommelierer

Restaurangakademien har en väldigt bra och erkänd Sommelierutbildning där eleverna efter genomgången (jävligt dyr) kurs kan välja att göra antagingsprovet till sommelierföreningen, tyvärr är mängden elever som väljer att göra detta väldigt låg. Vinkällan är en annan utbildning som satsar på en Sommelierutbildning, dock fokuserar man mycket på den teoretiska biten och har inte lika stor fokus på den praktiska, yrkesmässiga biten, någonting som jag tycker är väldigt synd då korrekt hantering av vin är en väldigt viktig del av en Sommeliers yrkesroll.
[/quote]

Obeservera att Restaurangakademien är billigare än vinkällan om man räknar antal kursdagar...
Jag håller med dig om att det kryllar av låtsas-sommelierer - man kallar väl sig inte dirigent bara för att man kan klappa takten till Bob Dylan?
 

kayaker

Cyklist
SV: Sommelierer

Guayabera skrev:
Men jag antar att de svenska utbildningarna erbjuder något slags mervärde för att rättfärdiga sina priser.
Jag tror att det bara handlar om bristande konkurrens.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Sommelierer

"... det kryllar av låtsas-sommelierer - man kallar väl sig inte dirigent bara för att man kan klappa takten till Bob Dylan?"

Kul - så här fyndiga är inga andra vinkändisar!
(À propos en avstannad debatt på annat forum om vinskribenter)
 

Arvid

Medlem
SV: Sommelierer

Jag kallar mig inte sommelier. Alltså, om folk frågar vad jag gör så blir svaret "servitör", eller "jag jobbar på krogen". Svarar man sommelier så måste man alltid höra på om deras nära vän som också är "sommelier". Orka.

/ung men bitter
 
Toppen