Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sortimentsprovning Cask Moestue

I måndags besökte CM Göteborg och visade upp delar av sitt sortiment. Jag fick ett par trevliga timmar med importörerna och ett flertal goda viner. Senare i veckan lite fler noteringar, men idag en översikt av det som tilltalade mig mest.
image.jpeg

Femmes 2000, Fleur och Brut Organic tilltalar mig mest.
image.jpeg

Amaronenörden fick sitt. Visserligen tokung ändå kraftfull och oerhörd komplex. För den som gillar käftsmällar blir här riktigt bra om 3-4 år.
image.jpeg

Två Brunello som visar upp sig.
Il Quercione 2006 riktigt läcker.
Campogiovanni levererar som alltid, så även 2011, om än inte som 2010
image.jpeg
En mycket trevlig Dolcetto som sticker ut lite extra. Även De båda andra var helt OK.
image.jpeg

Visserligen ung, men ändå känns det att här finns en elegans och frukt som sjunger i bästa samklang. Lite ung idag men med stor potential
image.jpeg
image.jpeg

Så lättsam och slankt. Så drickbar ja rent av klunkbar idag
image.jpeg

Även en Bourgogneskeptiker som undertecknad måste ge sig. De finaste röda bär parad med kryddor och mineraler. Därtill elegans. Urläckert!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul, jag var också där. Gick därifrån vid tvåtiden ungefär. Delar många av dina utropstecken. Dal Forno var satans så bra och är man skeptisk mot Valpoliciella och Amarone så har man missat dessa skönheter! San Felice leverar alltid. Duval-Leroy var en positiv erfarenhet totalt. Blev mest imponerad av Femme och rosén som var lysande.

Andra positiva utropstecken av olika kvalitet och prisläge:

  • 2013 Domaine Vincent Paris St. Joseph
  • 2010 Giorgio Pelissero Barbaresco Nubiola
  • 2014 Pittacum Bierzo Petit Pittacum
  • 2011 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole
  • 2014 Wagner-Stempel Siefersheimer Höllberg Riesling Großes Gewächs
  • 2014 Wittmann Westhofener Riesling trocken
  • 2014 Domaine Nathalie et Gilles Fevre Chablis
  • 2012 Domaine Ostertag Pinot Gris Barriques
  • G.D. Vajra Barolo Chinato

Jag var där på uppdrag av BKWine så min rapport skickas in till Per under dagen och förhoppningsvis dyker den upp snart, men det brukar ta lite tid.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dal Forno var satans så bra och är man skeptisk mot Valpoliciella och Amarone så har man missat dessa skönheter!
Dal Forno brukar vara imponerande, men skönheter? Är de inte så kraftiga att man mer tänker på den andra delen av "Skönheten och ..." :)
Eller har de skruvat om stil igen på den vanliga Valpon så den inte är så Amarone-lik? Lite Wine Advocate-omdömen lyder så här, och stämmer rätt bra med mina intryck från ett par 2000-talsårgångar, medan mogna 90-talsårgångar har varit mer Bordeaux-lika eller möjligen modernt toskanska:
[T]he Valpolicella, which has become an especially massive, structured wine after Dal Forno started producing it from 100% dried fruit in the 2002 vintage. Dal Forno favors 100% new American oak for his wines...
Dal Forno should really change the name of his 2005 Valpolicella Superiore. It is really an Amarone for all practical intents and purposes, as it is made entirely from fruit that has been dried, albeit for less time than that legally required for Amarone.
Och jo, det finns faktiskt några flaskor Dal Forno Valpo i min källare.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dal Forno brukar vara imponerande, men skönheter? Är de inte så kraftiga att man mer tänker på den andra delen av "Skönheten och ..." :)
Eller har de skruvat om stil igen på den vanliga Valpon så den inte är så Amarone-lik? Lite Wine Advocate-omdömen lyder så här, och stämmer rätt bra med mina intryck från ett par 2000-talsårgångar, medan mogna 90-talsårgångar har varit mer Bordeaux-lika eller möjligen modernt toskanska:


Och jo, det finns faktiskt några flaskor Dal Forno Valpo i min källare.
Jag tycker nog att det är kraftiga skönheter, men det där med skönhet är ju en smaksak. Dal Forno förtjänar enligt mig en plats i en bred vinnörds repertoar. Valpoliciella är klart stramare, har mindre alkohol och mindre söt frukt, men visst kan det vara en del torkade druvor även där. Jag bedömer vin efter upplevelsen och inte efter stil, ursprung eller tillverkningsmetod.

Har inga problem med Amarone om det är bra grejer, lika lite som jag har problem med bra portvin, madeira eller sherry. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tycker nog att det är kraftiga skönheter, men det där med skönhet är ju en smaksak. Dal Forno förtjänar enligt mig en plats i en bred vinnörds repertoar. Valpoliciella är klart stramare, har mindre alkohol och mindre söt frukt, men visst kan det vara en del torkade druvor även där. Jag bedömer vin efter upplevelsen och inte efter stil eller tillverkningsmetod.
Kan inte undanhålla denna några år gamla Röttorp-artikel från läsning. :)
https://vinbanken.se/2013/03/16/dal-fornos-viner-magnifikt-eller-groteskt/
 

Mattias Schyberg

Administratör
Toppen