Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sous Vide

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
enligt livsmedelsverket så rek de ju det, men jag är blott en simpel kock, jag har koll på smaker, inte det vetenskapliga. så kan inte ge nått korrekt svar. Men ett vettigare tips är att lägga pengarna på bra råvaror så behöver du inte oroadig
 

sunqan

Vinös
Intressant frågeställning, förresten. Spontant tycker jag att fet fisk borde klara frysning bättre än mager, de flesta smakämnena sitter väl i fettet hos fet fisk?
Nån som kan förklara?
 

elector

Medlem
Tack för svaren. Fick inga e-postnotiser, så jag såg inte förrän nu att jag hade fått svar.
Intressant att någon hade fått jättebra resultat med fryslax och också jättedåligt resultat. Problemet för oss är att vi inte kan köpa färsk lax hela tiden eftersom en av oss (inte jag) inte äter kött eller fågel och vi därför äter väldigt mycket lax hemma. Det blir för dyrt att köpa färsk lax hela tiden.

Samtidigt vill man inte testa med fryslax i sous viden, bara för att tvingas slänga den (den var i princip oätlig denna gång).

Så man får kanske skippa sous viden med fryslax helat och hållet?
 

elector

Medlem
@gece Jag letar efter något bra kärl att ha mina grejer i. Hinkarna du använder se bra ut, men varför använder du två och vad är det du vill isolera mot? :)
 

gece

Man vänjer sig.
@gece Jag letar efter något bra kärl att ha mina grejer i. Hinkarna du använder se bra ut, men varför använder du två och vad är det du vill isolera mot? :)
Kylan utanför hinken! Så att vi drar mindre el och får jämnare temperatur. Har även ett lock för ännu bättre isolering och för att stoppa avdunstning.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Tack för svaren. Fick inga e-postnotiser, så jag såg inte förrän nu att jag hade fått svar.
Intressant att någon hade fått jättebra resultat med fryslax och också jättedåligt resultat. Problemet för oss är att vi inte kan köpa färsk lax hela tiden eftersom en av oss (inte jag) inte äter kött eller fågel och vi därför äter väldigt mycket lax hemma. Det blir för dyrt att köpa färsk lax hela tiden.

Samtidigt vill man inte testa med fryslax i sous viden, bara för att tvingas slänga den (den var i princip oätlig denna gång).

Så man får kanske skippa sous viden med fryslax helat och hållet?
Jo men för att ta ett bra exempel - man stoppar ju inte ned en Tonfisk i sousviden? för den är ju äcklig så fort den koagulerar (precis som lax)
Däremot är andra fiskar som tex Torsk o Hälle väldigt gott att sousvida :)
 

Tjocklas

Medlem
@gece Får man fråga vad (/om) du fick betala tull/frakt när du skickade till Sverige? Har kollat på att köpa mig en Anova men är avskräckt då jag tidigare köpt från staterna och senare stått med rejält mycket högre pris än tänkt.
Väldigt smart med hinkarna med!
 

kayaker

Cyklist
Klart billigare frakt i Kickstarterkampanjen alltså. Förhoppningsvis så fixar de någon bättre lösning nu när de fått så många kunder utanför USA.
 

Tjocklas

Medlem
Är lite osäker om man skall vänta in den nya varianten "Precision cooker" eller om det bara blir till att köra på med den "äldre"...
 
Toppen