Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

kayaker skrev:
Hur räknar du då? Jag köpte flaskorna igår, dvs. tisdag, och idag är det onsdag. Exakt när mellan tisdag och onsdag infaller dina fredagar? ;)
sorry, tänkte fel. Trodde du köpt dom förra veckan.
 

kayaker

Cyklist
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
så då kayaker, nu är fredag passerat ;)
Hur var Tilenus ?
Där var tråden!
Tilenus var överraskande kryddig! Mycket peppar och örter så det skadar inte att möta detta i maten. Jag vräkte på mer pecorino till lammsteken med "haricots verts à l'ail" än jag hade tänkt mig...
Även om kryddsmaken sitter kvar ett tag så kändes smaken lite kort i övrigt.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

kayaker skrev:
Där var tråden!
Tilenus var överraskande kryddig! Mycket peppar och örter så det skadar inte att möta detta i maten. Jag vräkte på mer pecorino till lammsteken med "haricots verts à l'ail" än jag hade tänkt mig...
Även om kryddsmaken sitter kvar ett tag så kändes smaken lite kort i övrigt.
Låter som något värt att prova i alla fall.
Blev sugen på lammstek nu efter din beskrivning !
Hur gör du med pecorinon på/i steken ?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

kayaker skrev:
Där var tråden!
Tilenus var överraskande kryddig! Mycket peppar och örter så det skadar inte att möta detta i maten. Jag vräkte på mer pecorino till lammsteken med "haricots verts à l'ail" än jag hade tänkt mig...
Även om kryddsmaken sitter kvar ett tag så kändes smaken lite kort i övrigt.

Jag gillade den 01an jag testade. Corullon får nog nämnas som min favorit än så länge från Bierzo, den är verkligen bra, tråkig att SS inte har den.

Har fastnat lite på Toro sista veckorna, köpt på mig ett par flaskor som jag tänkte sänka i helgen, och den San Ramon jag nämnde tidigare var fantastiskt bra.
 

kayaker

Cyklist
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Låter som något värt att prova i alla fall.
Blev sugen på lammstek nu efter din beskrivning !
Hur gör du med pecorinon på/i steken ?
Jag var inte riktigt beredd så jag rev bara en rejäl bit över den här gången. Till nästa gång så blir det nog någon krämig ostsås.
 

bmf

Medlem
SV: Spanska viner!

På tal om spanska viner; är det nån som provat Aalto 2005? Har köpt på mig några flaskor men inte hunnit prova. Vore intressent att höra några åsikter.
/Robert
 

kayaker

Cyklist
SV: Spanska viner!

bmf skrev:
På tal om spanska viner; är det nån som provat Aalto 2005? Har köpt på mig några flaskor men inte hunnit prova. Vore intressent att höra några åsikter.
Inte än. Den är dock inplanerad till en vinprovning om några veckor.
 

Öhman

Medlem
Spanska viner

Även om detta forum snarare skulle kallas finechampagnes.se så kommer jag imorgon att prova några spanska, stilla viner som KANSKE kan fånga ert intresse.
Befiinner mig på ett 2-dagars specialseminarium om Spanien och dess viner. Mycket intressant. Hoppas kunna återkomma imorgon kväll med tasting notes om några halvkul viner. ;)
 

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

Börjar med ett litet smakprov av kvällens viner. Fler kommer.

1999 Gramona Celler Batlle, Cava (dominerande xarel-lo från stockar 40 år+. / år på jästfällningen)
Medelstor, mogen doft av jäst, bittermandel, torkad frukt(aprikos) och saffran. Mycket fina bubblor.
Torr, fyllig, smakrik med mycket frukt och hög, frisk syra och mjuk fin mousse. Kraftfull men elegant. Mycket, mycket lång och ren eftersmak och en imponerande struktur.

2007 OSSIAN Viñas Viejas Verdejo, VdlT de Castilla y Léon (fatjäst. Oympade stockar. Ekologisk)
Stor, rökig, mineralton, gul, mogen frukt, pomerans/lime och apelsinblomma.
Torr, medelfyllig, stor koncentraton, mycket frisk, elegant syra, liten fetma. Mycket fin struktur med diskret fatton.

1970 Viña Tondonia Gran Reserva, Rioja (9 år på gamla amerikanska ekfat)
Briljant, medelhög intensitet, tegelfärgad.
Stor, mogen utvecklad doft av läder, jordgubbsmarmelad, apelsin, serranoskinka och ”kinesaffär” (nån kanske fattar vad jag menar).
Medelfyllig, silkeslen struktur, mycket frisk och fruktig, dominerande karaktär av jordgubbsmarmelad, lite läder. Lång eftersmak.
 

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

Några små trevliga viner till.

1954 Bosconia Gran Reserva, Rioja (6 år på gamla amerikanska ekfat)
Briljant, medelhög intensitet, tegelfärgad.
Stor utvecklad doft av jordgubbsmarmelad på toast och smör och toner av svamp. Efter en halvtimme kommer toner av serranoskinka.
Medelfyllig, silkeslen, fruktig, mycket frisk och mogen. Lång, elegant eftersmak med silkeslen frukt.
(Efter 2 timmar i glaset fortfarande spänstig även om doften dämpats)

1949 Marques de Riscal Reserva, Rioja (54 månader på gamla amerikanska fat)
Imponerande djup rubinröd färg med ljust orange kant.
Stor, komplex, fruktig, ren och utvecklad doft av röda bär, läder, apelsinmarmelad och mint.
Fyllig, mycket hög läskande syra, mjuka, avrundade tanniner, silkeslen frukt, stor koncentration, absolut helt vital och smakrik. Mycket lång eftersmak med bra frukt, jordgubbsmarmelad, läder. Enastående vin med 60 år på nacken! Efter 2 timmar i glaset var den fortfarande helt pigg och kry. Otroligt!

1998 Vega Sicilia Reserva Único, Ribera del Duero (Tinto fino, cabernet sauvignon. 96 månader på olika typer av fat)
Stor, utvecklad doft med dominerande ton av eucalyptus, stor fruktighet av mörka bär, kaffe och diskret kryddighet.
Fyllig, koncentrerad, elegant och frisk. Mjuka välbalanderade tanniner med fatstrukturen i bakgrunden. Mycket lång, välbalanserad eftersmak med mörk fruktighet, eukalyptus och kaffe. Elegant! Klassisk!
 

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

Fortsätter med resten av vinerna.

2005 Viña Magaña Calchetas, Navarra MAGNUM (19 månader på fransk ek. Druvblandning med dominerande merlot + cab suv, syrah bl a)
Djup, kompakt rubinröd färg.
Stor, ung och fruktig doft av plommon, lakrits, ny aromatisk ek, björnbär.
Mycket fyllig, stor fruktkoncentration, solmogen mörk frukt, plommon, lakrits, många men ”långa” tanniner. Kraftfull men med viss elegans. Lite kort eftersmak.
Lite besviken på detta vin. Har haft Bodegas Magaña som en favorit och hade hoppats mer. Kanske bleknande den lite i sällskapet.

2004 Baron de Chirel – Marques de Riscal, Rioja (Tempranillo och cab sauv. 24 månader på ny fransk och amerikansk ek)
Djupt rubinröd.
Stor, intensiv doft av mörka bär, svarta vinbär och mynta/mint.
Fyllig, stor koncentration, svarta vinbär, mintig, smakrik, fina strama tanniner, välintegrerad ek, bra struktur. Mycket lång och fruktig eftersmak av solmogen frukt. Mycket ung men njutbar. Elegant.

2006 El Nido, Jumilla (monastrell, cab sauv, shiraz. 200% nya ekfat. Parker har gett de fyra föregående årgågarna mellan 96-98 poäng!?).
Opak, blåsvart färg.
Stor, ung fruktig doft av röda bär, lakrits eucalyptus, kryddig, aromatisk, solmogna bär.
Fyllig, koncentrerad druvmust, syltig, söta bär, aromatisk ek, mintig, smakrik, mjuka tanniner. Övermogen frukt. Saknar struktur och ger ”sött” lite sladdrigt intryck.
 

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

De fyra sista vinerna från en ganska juste provning.

2005 AALTO PS, Ribera del Duero (30 mån fransk ek)
Djup, blåröd färg.
Medelstor doft av blodapelsin, svarta vinbär, vitpeppar och kryddnejlika.
Fyllig, mycket koncentrerad, eldig, aromatisk, eucalyptus. Mogen frukt, mjuka välstrukturerade tanniner. Lite mycket ek.

2006 Pingus, Ribera del Duero (tinto fino)
Mycket mörk, djup blåröd färg.
Medelstor, koncentrerad doft, mörk frukt, outvecklad, mineralton, lite rökig.
Fyllig, sammetslen frukt och tanniner (tanninerna vänder dock tillbaka med en åsnespark!), björnbär, vildhallon. Mycket ung, mineralton, kaffe, lång och intensiv eftersmak.

1979 Palo Cortado Añada
– Gonzalex Byass, Jerez (29 år på fat)
Briljant och bärnstensfärgad med grönaktig kant.
Stor, intensiv doft av knäck, hasselnötter, honung, läder och pomerans. Bland annat!
Torr, fyllig oljig/fet, frisk/metallisk, honung, nötig, intensiv, kraftfull men elegant. Mycket lång intensiv eftersmak. Ett storartat vin!

NV PX La Cañada, Montila-Moriles (40 år +. Dessutom mellan 15-20% vin från 1905!)
Djupt mörkbrun (coca-cola) med gul/brun/grön kant.
Intensiv doft av eucalyptus, torkad frukt, fikon, sirap, muscovadosocker.
Mycket fyllig, intensivt söt och frisk, fikon sirap, läder. Häftigt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Spanska viner!

Gustibus skrev:
Några små trevliga viner till.

1954 Bosconia Gran Reserva, Rioja (6 år på gamla amerikanska ekfat)
Briljant, medelhög intensitet, tegelfärgad.
Stor utvecklad doft av jordgubbsmarmelad på toast och smör och toner av svamp. Efter en halvtimme kommer toner av serranoskinka.
Medelfyllig, silkeslen, fruktig, mycket frisk och mogen. Lång, elegant eftersmak med silkeslen frukt.
(Efter 2 timmar i glaset fortfarande spänstig även om doften dämpats)

1949 Marques de Riscal Reserva, Rioja (54 månader på gamla amerikanska fat)
Imponerande djup rubinröd färg med ljust orange kant.
Stor, komplex, fruktig, ren och utvecklad doft av röda bär, läder, apelsinmarmelad och mint.
Fyllig, mycket hög läskande syra, mjuka, avrundade tanniner, silkeslen frukt, stor koncentration, absolut helt vital och smakrik. Mycket lång eftersmak med bra frukt, jordgubbsmarmelad, läder. Enastående vin med 60 år på nacken! Efter 2 timmar i glaset var den fortfarande helt pigg och kry. Otroligt!

1970 Viña Tondonia Gran Reserva, Rioja (9 år på gamla amerikanska ekfat)
Briljant, medelhög intensitet, tegelfärgad.
Stor, mogen utvecklad doft av läder, jordgubbsmarmelad, apelsin, serranoskinka och ”kinesaffär” (nån kanske fattar vad jag menar).
Medelfyllig, silkeslen struktur, mycket frisk och fruktig, dominerande karaktär av jordgubbsmarmelad, lite läder. Lång eftersmak.

979 Palo Cortado Añada – Gonzalex Byass, Jerez (29 år på fat)
Briljant och bärnstensfärgad med grönaktig kant.
Stor, intensiv doft av knäck, hasselnötter, honung, läder och pomerans. Bland annat!
Torr, fyllig oljig/fet, frisk/metallisk, honung, nötig, intensiv, kraftfull men elegant. Mycket lång intensiv eftersmak. Ett storartat vin!

Jag dreglar! Dessa hade jag velat njuta av!!

Och ja, jag e med på förklaringen av "kinesaffär" *s*
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Gustibus skrev:
De fyra sista vinerna från en ganska juste provning.

2005 AALTO PS, Ribera del Duero (30 mån fransk ek)
Djup, blåröd färg.
Medelstor doft av blodapelsin, svarta vinbär, vitpeppar och kryddnejlika.
Fyllig, mycket koncentrerad, eldig, aromatisk, eucalyptus. Mogen frukt, mjuka välstrukturerade tanniner. Lite mycket ek.

2006 Pingus, Ribera del Duero (tinto fino)
Mycket mörk, djup blåröd färg.
Medelstor, koncentrerad doft, mörk frukt, outvecklad, mineralton, lite rökig.
Fyllig, sammetslen frukt och tanniner (tanninerna vänder dock tillbaka med en åsnespark!), björnbär, vildhallon. Mycket ung, mineralton, kaffe, lång och intensiv eftersmak.

1979 Palo Cortado Añada
– Gonzalex Byass, Jerez (29 år på fat)
Briljant och bärnstensfärgad med grönaktig kant.
Stor, intensiv doft av knäck, hasselnötter, honung, läder och pomerans. Bland annat!
Torr, fyllig oljig/fet, frisk/metallisk, honung, nötig, intensiv, kraftfull men elegant. Mycket lång intensiv eftersmak. Ett storartat vin!

NV PX La Cañada, Montila-Moriles (40 år +. Dessutom mellan 15-20% vin från 1905!)
Djupt mörkbrun (coca-cola) med gul/brun/grön kant.
Intensiv doft av eucalyptus, torkad frukt, fikon, sirap, muscovadosocker.
Mycket fyllig, intensivt söt och frisk, fikon sirap, läder. Häftigt.

Dagens understatement !

Undrar bara stilla var, när, hur ?
 
Toppen