Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

CH

Medlem
SV: Spanska viner!

Jag är inte speciellt insatt bland de spanska vinerna men fick prova en Bodega Aalto 2006 igår vilket var en trevlig upplevelse. Nytt läder, kakao och en lite del anis och svartvinbär i bakgrunden. Skulle mycket väll kunna tänka mig att köpa på mig några flaskor av denna men eftersom det var winefinder som sponsrade kvällen så var man tvungen att beställa allt i 12-pack och då avstod jag då den finns i beställningssortimente på SS för 399:-
 

Bubblaren

Medlem
SV: Spanska viner!

Letade efter viner från Bierzo på Regeringsgatan, inget stämde mot vad som sas på daturn. Inget fanns sa hjälparen på SS. När vi rännde runt för att hitta ngt annat så ser jag plötsligt att ett av mina sökta viner står där! *suck*

Det blev en Losada 2006 http://www.spanskaviner.se/nyheter/evenemang.htm/item/281

...och en Rioja, Finca Valpiedra 2001 http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2260&Butik=0&SokStrangar=

Lutar mot att det blir Losadan imorgon till den lilla lammsteken.

Kommentarer?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Bubblaren skrev:
Letade efter viner från Bierzo på Regeringsgatan, inget stämde mot vad som sas på daturn. Inget fanns sa hjälparen på SS. När vi rännde runt för att hitta ngt annat så ser jag plötsligt att ett av mina sökta viner står där! *suck*

Det blev en Losada 2006 http://www.spanskaviner.se/nyheter/evenemang.htm/item/281

...och en Rioja, Finca Valpiedra 2001 http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=2260&Butik=0&SokStrangar=

Lutar mot att det blir Losadan imorgon till den lilla lammsteken.

Kommentarer?

Losada har jag aldrig druckit, vad jag minns iaf, däremot har jag druckit Valpiedra minst ett par ggr, har inga anteckningar men jag tror mig minnas att jag gillade den, om det kan vara till någon hjälp. :-\ Till lammsteken skulle jag föredra Rioja framför Bierzo, men det är en högst personlig åsikt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Losada har jag aldrig druckit, vad jag minns iaf, däremot har jag druckit Valpiedra minst ett par ggr, har inga anteckningar men jag tror mig minnas att jag gillade den, om det kan vara till någon hjälp. :-\ Till lammsteken skulle jag föredra Rioja framför Bierzo, men det är en högst personlig åsikt.

Båda kommer att drickas till lamm, har ju frysen fylld med tysta lamm :)
...kanske öppnas båda, bara för det är så kul att testa flera viner till maten.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Bubblaren skrev:
Båda kommer att drickas till lamm, har ju frysen fylld med tysta lamm :)
...kanske öppnas båda, bara för det är så kul att testa flera viner till maten.

Jag tänkte precis edita mitt inlägg och skriva det. ;D
 

CH

Medlem
SV: Spanska viner!

Vinobele var på besök i källaren idag och bjöd på lite smakprover från Terroir Al Limit. Tyvärr så hade jag bilen så det blev till att spotta för min del men man fick fortfarande en ganska god överblick på hur Ebens viner var.

Torroja 2006
Intensiv doft med övervägande svarta frukter med toner av kakao, svartpeppar och lakrits. Kraftfull och väldigt massiv med en påtaglig syra men ändå en len och fin avslutning. Mycket trevligt vin som jag definitivt tänker prova en flaska till av.

Arbossar 2006
Denna var inte alls lika tillgänglig som föregående flaska och hade en enorm strävhet i sig. Mycket av lukten som fanns i Torrojan finns även här men är mera gömda men trots det så har denna en betydligt kryddigare eftersmak. Ingen favorit hos mig och jag lär nog inte prova denna någon mera gång så vida jag inte blir bjuden på den.

Dits del Terra 2005
Betydligt varamare och öppnare än Arbossar men inte lika flirtig som Torrojan. Svartpeppar, lakrits, viol och en väldigt störande lukt av lim. Vet inte riktigt vad jag tycker om vinet. Limdoften störde mig verkligen men det fanns definitivt potential i vinet så några år i källaren skulle nog göra detta gott. Efter att smakat på deras 2006 så tänker jag dock inte lägga några slantar på det utan köper mycket hellre deras -06.

Dits del Terra 2006
Kvällens vinnare utan tvekan. Så sjukt trevlig på näsan och en smak som följer upp lika bra. Mycket svarta frukter, eucalyptus och kakao. Jag orkade inte notera mera utan stod bara och njöt. Om man bara ska prova ett vin från Terroir Al Limit så är det detta jag rekommenderar.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Blev lite spanskinspirerad söndngsmiddag och till det några spanska viner:
Veigadares, Rias Baixas Albariño -07.
Tror det här är min andra fatlagrade Albariño och detta var en klart trevlig upplevelese. Alla de aromatiska delarna från Albariño-druvan fanns där + lite extra tyngd av dom nya faten. Smaken inte riktigt i paritet med doften men inga stora grejer att klaga på i det stora hela. Kommer definitvt att bunkra upp mycket mer Albariño i källaren framöver. Pris/prestanda talar klart för många av dom här vinerna.
Domio de Tares Cepas Viejas, Bierzo -05.
Mkt ung och tät pupurrfärg och allt annat än blyg doft som nästan golvar en från början. Blir inte riktigt klok på doften men till slut bestämmer jag mig för att det känns som en lite fatig blandning av Bordeuax/Madiran/Navarra/Rioja med fokus på frukten. Smaken är mjuk och väldigt drickvänlig med fokus på frukten. Eftersmaken är klart godkänd och några års lagring kommer att lägga lite mer komplexitet till detta redan goda vin.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Fortsätter och rensa ut lite spanska långliggare ur källaren och häromdagen var det dags för en Ribera del Duero:
Viña Mayor, Crianza -98.
Ganska tät och rubinröd färg med lite början till tegel.
Doft till en början lite gammalt trä, stall, tobak och svarta vinbär. Tobak- och stallkaraktären luftades bort ganska snabbt och kvar blev en doft som påminde om en mix av en ung nya världen Cab + en gammal Bordeaux.
Smakmässigt ingen tungviktare och defintivt lite för kantig med höga syror och för mycket pressvinskaraktär och stjälkiga tanniner för att drickas utan mat men till en bit hårdost så var det riktigt trevligt. Har förut druckit samma vin från 2001 (både Crianza och Reserva) och det var betydligt tätare och modernare viner än detta.
 

Elvis

Medlem
SV: Spanska viner!

Eftersom jag reser mycket till Spanien har en god vän bett mig att någon gång köpa med ett av hans favoritviner, Cune Imperial Reserva, åt honom. 2001:an går att hitta för 20 Euro i Malaga och jag har för mig att jag också sett Gran Reserva 1998 för 30 Euro. Är det någon som har provat de här? Hur bra är de? Reserva 2001 finns i SS beställningssortiment men då måste kan köpa 12 flaskor.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Elvis skrev:
Eftersom jag reser mycket till Spanien har en god vän bett mig att någon gång köpa med ett av hans favoritviner, Cune Imperial Reserva, åt honom. 2001:an går att hitta för 20 Euro i Malaga och jag har för mig att jag också sett Gran Reserva 1998 för 30 Euro. Är det någon som har provat de här? Hur bra är de? Reserva 2001 finns i SS beställningssortiment men då måste kan köpa 12 flaskor.

Cune är en helt ok Rioja, håller bra kvalité vad jag kommer ihåg, brukar då och då köpa Crianzan eftersom den finns i stort sett alla supermercados härnere och tillhör dom bättre vinerna om man spontanhandlar vin i matbutik. Årgångarna du nämner minns jag inte om jag druckit tyvärr, ett ok standardvin, kan inte heller uttala mig om reservan eller gran reservan då minnet sviker där också...mitt inlägg var alltså inte till mycket hjälp med andra ord, kanske någon annan har fört anteckningar och kan hjälpa dig... :-\
 

Elvis

Medlem
SV: Spanska viner!

Jag ska köpa ett par Cune i nästa vecka, så får jag återkomma med en rapport när jag provat.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Elvis skrev:
Jag ska köpa ett par Cune i nästa vecka, så får jag återkomma med en rapport när jag provat.

Köpte på mig en Reserva -01 för strax under 20 euro idag av ren nyfikenhet, verkar också finnas som du skrev gott om Gran Reserva -98or, strax över 25 euro kostar dom här.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Drack en Callejo Crianza -05 igår.
Otroligt tätt och fruktpackat vin för den pengen (gav ca 115:- för mina) och njutbart redan nu i sin ungdom pga sina mjuka och mogna tanniner.
En ny sändning med Callejo-viner är beställt. Den här gången blev det Crianza -06, Reserva -06 och "Seleccion de Vinedos de la Familia" -04 och -05.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Ung Bierzo, Corral del Obispo -08, trevlig frukt och blommig, viol och rosor. Gick bra ihop med en rustik kaningryta lagad i ugn.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Ung Bierzo, Corral del Obispo -08, trevlig frukt och blommig, viol och rosor. Gick bra ihop med en rustik kaningryta lagad i ugn.
Hur ratar du den jfrt med andra Bierzo du druckit ?
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

Tömde ännu en gammal spanjor igår från källaren: Vina Pedrosa Crianza 1999
6587.jpg


Mogen tegelbrun färg och ganska stor gammaldags doft med frisk stor svartvinbärsdoft + gamla fat, läder och tobak. Smaken ganska syrlig och lite ihålig men med bra komplexitet och längd. Några år för gammal smakmässigt men doftmässigt en liten juvel.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Hur ratar du den jfrt med andra Bierzo du druckit ?

Jag har fallit lite för Bierzo-vinerna redan efter bara ha testat en 3-4 stycken. Tar tacksamt emot tips om vilka "måsten" som finns av dem på bolaget.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Hur ratar du den jfrt med andra Bierzo du druckit ?

Sett till pris (aka prisvärd ;)), bra, den kostade bara dryga 6€, dock ganska lätt men trevligt blommig. Dom bästa Bierzo jag druckit så här långt är Paixar och Corullon, ska hämta upp en flaska San Martin idag, har hört att den ska vara väldigt bra.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Plockade på mig lite lösa flaskor under gårdagen, Corullon-05, San Martin -05 och San Ramon -05, dessutom en cava från Castell del Mirall, San Martin och Corullon är från samma producent J. Palacios. Att konsumeras till helgen.
 
Toppen