Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spara vin i en bastu

Visst vinet ska ligga i en källare som är fuktig och hålla 12 grader?

Nu är det så att vi har källare på huset och en bastu i ett av hörnen, just i bastun har det under vintern varit ca 10-14 grader hela tiden och jag har börja lagt in mina viner där, då jag hade de i garaget men kunde inte hålla jämn temperatur där när vintern kom.

Nu under de varma dagarna har jag stängt dörren ordentligt och det ligger på ca 14 grader varmt i bastun.

Känns det som ett vettigt ställe att spara viner som jag skulle vilja få ligga och vila i något år?
Förslag på andra smarta idéer och lösningar?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Känns det som ett vettigt ställe att spara viner som jag skulle vilja få ligga och vila i något år?
Förutom att jag vill hålla med @danryd att bastun borde användas vad den är ämnad för så måste jag även säga att det går utmärkt att lagra vinerna som du beskrev. Det verkar vara en bra temperatur med svaga skillnader över året (långsamma temperaturväxliingra går bra) så kör på säger jag. Rekommenderar att du tar bort möjligheten att sätta igång bastun så att det inte sker av misstag.
 
Trådskapare
Northmountains
Tack. Då vi inte använt den på ett år så fick det bli såhär hade ju en tanke på att köra o garaget men där blir det större temperaturskillnader. Nu såg jag att det gått upp till 16 grader så det är kanske inte optimalt men kanske det bästa under lång tid.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack. Då vi inte använt den på ett år så fick det bli såhär hade ju en tanke på att köra o garaget men där blir det större temperaturskillnader. Nu såg jag att det gått upp till 16 grader så det är kanske inte optimalt men kanske det bästa under lång tid.

16 C° är inget att oroa sig över. Vet flertalet som har passiv kylning och där det kan bli varmare än så på somrarna.

Vinnördar (ink moi) är generellt lite anala när det gäller konstant temperatur och luftfuktighet.:rolleyes:
 

Pontus

Medlem
Tack. Då vi inte använt den på ett år så fick det bli såhär hade ju en tanke på att köra o garaget men där blir det större temperaturskillnader. Nu såg jag att det gått upp till 16 grader så det är kanske inte optimalt men kanske det bästa under lång tid.
Tillägger att om du har 16 grader nu, så lär det gå upp emot 20 i augusti. Ingen katastrof det heller, men inte optimalt om du ska långtidslagra.
 
Trådskapare
Northmountains
Varit uppe i 20 grader under denna sommar. Så en normal Sommar håller det sig ny runt 18 grader.
Rummet är ca 1.70x1.70x.2.10.
Funderar på hur jag ska jobba vidare för att göra det bättre för lagring över tid.
 
Toppen