Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sparrisfestival

Bubblaren

Medlem
Under ett par år har jag funderat på om tyskarna har sparrisfestivaler, de har ju rapsfestival vilket var en märklig upplevelse i norra Tyskland 2005.

Numera finns det en del lågprisflyg till Tyskland så kanske är det dags att denna vår fara ned och frossa i vit sparris! Men vart är sparrisfestivalerna i Tyskland? Under vilken period sker denna frossa?

Har vi inte en tysklandsboende medlem här i forumet, eller har vi andra som vet allt eller litet om sparrisläget?

Hilfe!
 

kayaker

Cyklist
SV: Sparrisfestival

Jag kan ingen tyska men jag vet att de har sparrisfestivaler iallafall. För ett antal år sedan så bodde vi 3-4 nätter nära Freiburg i slutet av mars och nå'nstans i närheten skulle det vara sparrisfestival iallafall. Jag lärde mig att sparris heter "spargel" på det obegripliga språket tyska.
 

SUPRA

Bäst
SV: Sparrisfestival

Har de inte sparrisfest mer eller mindre i varenda mindre by och håla?
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Sparrisfestival

Risken, möjligheten, är att de alla har sparrispartyn, men jag tror det vore smart att veta och inte bara dra ned. Är totalt okunnnig om Tyskland, trots att jag arbetade i sydligaste nejderna en sommar före gymnasiet.

Söker vidare efter svaren på frågorna:
Byar som har bra sparrisfester?
När i tiden har de sparrisarna på längden och tvären?
Tar de betalt för att delta, komma in på festivalområden?
Ett tips om hemsida?

Nu ska jag googla på "spargelfest" :p

Kanske någon av er härifrån vill hänga på....
 

Öhman

Medlem
SV: Sparrisfestival

SUPRA skrev:
Har de inte sparrisfest mer eller mindre i varenda mindre by och håla?

"Sparrisfest" är en pågående frossa över hela Tyskland. Varenda restaurang erbjuder sparris, du köper färsk sparris utmed vägarna och på torgen. Maj är månaden som gäller.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Sparrisfestival

Har hittat sparris i Solna!!

Styffes Cuisine
Förrätt
Tysk vit sparris med skirat smör och citron
~ 140:-
Tysk vit sparris med Rijesling- och fläderblomshollandaise
~ 150:-
Kräft- och sparriscocktail
~ 150:-
Kallrökt lax med tryffeläggröra och varm sparris
~ 150:-

Varmrätt
Sparris- och kycklingsallad med lime- och ingefärsdressing
~ 190:-
Fiskwallenbergare med dill- och citrondoftande potatispuré samt sparris
~ 205:-
Havskatt i skaldjursbuljong med sparrisragu
~ 265:-
Krämig sparrisrisotto med citronkryddade kycklingkorvar
~ 205:-
Örtstekt kalvschnitzel med kaprisbär och citrondressad färskpotatissallad
~
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sparrisfestival

Jag var in och kollade på Solnarestaurangenshemsida. Det snygga var att de hade en fiskgryta med Aioli under desserter!

Då det bara är ett stenkast från hemmet så måste man ju prova denna pärla vid tillfälle.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Sparrisfestival

Krug skrev:
Jag var in och kollade på Solnarestaurangenshemsida. Det snygga var att de hade en fiskgryta med Aioli under desserter!

Då det bara är ett stenkast från hemmet så måste man ju prova denna pärla vid tillfälle.

Såg att de bara missat att feta till en rubrik som löd ngt i stil med "Sparrisfri rätt: Fiskgryta"
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sparrisfestival

Jag tittar och tittar men inte hittar jag någon ofettad rubrik. ;)


EDIT: Jo, det gör jag visst det nu när jag tittar hehe! ;D

Man måste ju ge dem grymt mycket credit för en av de taffligaste hemsidor jag sett på länge, sär skrivningar, felstavningar och allmänt otäck. Men de koncentrerar sig förhoppningsvis på maten, och det ursäktar ju allt!

2zi0kdf.jpg
 

vintjej

Medlem
SV: Sparrisfestival

Ooo, de har ju en sån däringa ankpress som man kunde köpa på NK för sådär 15 år sedan för 50,000.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sparrisfestival

Jag kan upplysa om att Styffes numera heter "Sandras hörna".

Där ser man vad som händer om man har Claude Val på glas...
 
Toppen