Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spiralcellar i svenskt klimat?

HA77EN

Medlem
Hej!
Jag planerar en utbyggnad vilket innebär gjutning av platta, ett lysande tillfälle för en DIY-spiralcellar:
http://www.spiralcellars.com

Frågan är om det blir för stora tempfluktationer i vårt klimat, systemet baseras på naturligt flöde genom till/frånluftsrör,
de kanske man kan styra in i rumstemperatur vintertid för att undvika -20 gradig luft...
Nån i Sverige som byggt en? Tänkt tanken? Är geolog? Har erfarenhet?

//Kristofer
 

egonx

Medlem
SV: Spiralcellar i svenskt klimat?

Tråkigt svar:

Be leverantören om referens-projekt från Skandinavien.

Personligen tänker jag mig att man skulle kunna utveckla en skaplig cellskräck. Och hur smidigt är det att få upp flaskor som är i golvnivå? Hur smidigt är det att packa ner lådor?
 
Trådskapare
H

HA77EN

Medlem
SV: Spiralcellar i svenskt klimat?

Redan mailat dem och fått svar, de har iallafall inte sålt nån i Sverige, men installerat i Danmark och Canada,
så klimatet tror de inte ska vara ett problem.
Eventuell brist i smidighet får kompenseras av att de är extremt läckra. :)
 
SV: Spiralcellar i svenskt klimat?

HA77EN skrev:
Redan mailat dem och fått svar, de har iallafall inte sålt nån i Sverige, men installerat i Danmark och Canada,
så klimatet tror de inte ska vara ett problem.
Eventuell brist i smidighet får kompenseras av att de är extremt läckra. :)

Om de har installerat i Kanada så borde det ju fungera. Lyssnade via lite andra källor också men ingen har hört talas om en installation i Sverige.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Spiralcellar i svenskt klimat?

HA77EN skrev:
Redan mailat dem och fått svar, de har iallafall inte sålt nån i Sverige, men installerat i Danmark och Canada,
så klimatet tror de inte ska vara ett problem.
Eventuell brist i smidighet får kompenseras av att de är extremt läckra. :)

Troligen har det ingen större betydelse att vi har annat klimat än fransmännen.
Temperaturen en bit ner i jorden är ganska konstant , det är ju principen för alla
gamla jordkällare, som folk hade innan kylskåpet uppfanns. Och om ventilationen
bygger på självdragsprincipen så blir det ingen större omsättning på luften när
det är kallare ute än i källaren.
Jag har förresten för mig att jag såg någon ritning där ventilationsröret leddes ner
i botten på källaren. Om luften ventileras i en låg hastighet kommer den att
förvärmas till samma temperatur som luften nere i källaren.
 
Toppen