Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spotify spellistor

Jos

Medlem
Jag är musikintresserad men för lat för att ladda ner låtar, organisera och sitta och plocka i hop spellistor som man fort blir trött på. Dessutom har jag svårt att hänga med i allt nytt bra som kommer och därför tycker jag Spotify är helt fantastiskt med enkelheten, snabbheten och möjligheten att dela spellistor på ett superenkelt sätt. Men nu till min fråga; var hittar man spellistor? Jag har googleat och letat men hittar bara lite halvdanna sidor med lama försök att samla bra spellistor.

Vore toppen om någon hade tips på en riktigt bra sida där folk kontinuerligt lägger upp bra spellistor!
 

Arvid

Medlem
SV: Spotify spellistor

Viktigpettervarning: jag tänker tipsa om allt utom det du faktiskt bad om. :/

Med risk för att verka dryg så undrar jag varför du laddar hem ett musikprogram som ger dig valfriheten att hitta musik du tycker om och sedan eftersöker spellistor som andra människor skapat, utan någon större ramar för vad du söker. Det låter lite som att du försöker återuppfinna radion?

Jag rekommenderar dig istället att använda iTunes och lyssna på webradio. Då är det ju ofta proffs som skapat listorna och du får större möjlighet att välja vilken kategori musik du vill lyssna på. Jag frekventerar soma.fm (kan nås genom itunes också) för "modern" musik (de har bra kanaler för indiepop, ambient, loungemusik, osv) samt CBC Classical för klassisk musik.

Ett annat bra verktyg som jag dock inte använt på något år är last.fm. Det fungerar som så att du laddar hem en plugin till iTunes, winamp eller vilken spelare du nu använder, och så laddas statistik upp till deras server. På deras sida kan du senare se vad du lyssnat mest på, se andra användare som har liknande musiksmak och till och med skapa webradio utifrån vad du "verkar" tycka om. Men det kan ta ett tag innan den fungerar bra eftersom det baseras på statistik över vad du lyssnar på...
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Spotify spellistor

Arvid skrev:
Viktigpettervarning: jag tänker tipsa om allt utom det du faktiskt bad om. :/

Med risk för att verka dryg så undrar jag varför du laddar hem ett musikprogram som ger dig valfriheten att hitta musik du tycker om och sedan eftersöker spellistor som andra människor skapat, utan någon större ramar för vad du söker. Det låter lite som att du försöker återuppfinna radion?
Viktigpetter tycker jag inte, snarare visar du att du inte förstår vad jag skrivit ;) Du svarar egentligen på din egen fråga, nämligen just för att jag kan hitta precis den musik jag tycker om samtidigt som jag kan lyssna på andras spellistor och på så sätt ta till mig ny musik.

Snabb förklaring; Som jag skrev är jag musikintresserad (gillar musik, ny musik mm) men är för lat för att organisera spellistor och hänga med i allt nytt som kommer. Dessutom för lite tid för det. Alltså är inte MP3 för mig. Itunes (gillar inte mac och äger ingen ipod) är inget för mig och radio(web som vanlig) spelar antingen samma sak eller det jag inte vill höra.

Spotify är enligt mig bästa kombinationen av radio och eget musikbibliotek och som jag ser det är det bara en tidsfråga innan det poppar upp sidor där folk anstränger sig till det yttersta för att alla ska använda just deras spotify-spellista och både vanligt folk som djs lägger upp sina listor. Och det var alltså en sådan sida jag frågade efter.. Ej alternativa källor för musik :)
 

Öhman

Medlem
SV: Spotify spellistor

Det må vara att jag är gammal.
Ännu ett program/kanal för musik. Vet inte om jag orkar.
Herregud. Har precis fattat iTunes och jag har en iPod Touch. Vet inte om jag någonsin kommer att fylla alla 32mb.
Tacka vet jag P1. Ibland spelar de lite musik för att fylla ut tiden mellan programmen. Det är lagom.
 
SV: Spotify spellistor

Har funderat på det en stund, och anser att det i grunden är en svår fråga besvara. Som jag ser det så behöver du en skicklig person som hänger med i ny musik som kommer och som du vet har samma musiksmak som du själv för att du skall kunna få det du vill ha. Som jag ser det så finns det en konflikt mellan att få fram det som man tycker/skulle tycka är bra och att slippa ägna tid åt saken och i viss mån tvingas höra det man tycker är mindre bra. Utan att veta hur Spotify fungerar så måste jag ändå säga att jag har svårt att se hur det kan trolla bort problemet att olika människor har olika musiksmak och ingen riktigt kan veta vad du kommer att gilla. Frågan är lite för generellt ställd. Vad var det som var lamt med de spellistor du hittade?

Själv fungerar jag så att jag kan gilla musik från lite av alla möjliga genrer (nåväl, inte dansband), från hårdrock, till pop, till klassiskt och gillar samtidigt inte det mesta ur dessa genrer särskilt mycket. För mig skulle det vara omöjligt för andra att hitta vad jag kommer att gilla. Du kanske fungerar annorlunda, men problemet återstår nog alltid i någon grad. Om jag vore som du så skulle jag söka spellistor inom genrer, och det är det ända råd jag kan ge.

Gustibus: Jag skulle tro att du menar 32 GB, då 32 MB är ingenting idag.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Spotify spellistor

Det må vara att jag är gammal.
Ännu ett program/kanal för musik. Vet inte om jag orkar.
Herregud. Har precis fattat iTunes och jag har en iPod Touch. Vet inte om jag någonsin kommer att fylla alla 32mb.
Tacka vet jag P1. Ibland spelar de lite musik för att fylla ut tiden mellan programmen. Det är lagom.

Jag är också trött på alla program och har inte ens orkat lära mig iTunes och orkar inte fippla med mp3-spelare heller... Prövar du Spotify så tar det en sek att förstå överlägsenheten mot andra varianter. I alla fall enligt mig.

Darth Angelus skrev:
Utan att veta hur Spotify fungerar så måste jag ändå säga att jag har svårt att se hur det kan trolla bort problemet att olika människor har olika musiksmak och ingen riktigt kan veta vad du kommer att gilla.
Prövar du aldrig något nytt vin? Finns det ingen vinkritiker som du vet har ungefär samma smak som du? Men men.. om du inte prövat Spotify så blir det nog svårare att förstå vad jag menar. Det är alltså extremt lätt att redigera spellistor, sammanfoga spellistor, snabbt slänga bort det man inte vill ha etc..

Men hur som helst, tråden handlar inte om huruvida jag kommer bli lycklig av andras spellistor eller om jag bör göra på ett annat sätt... Och om jag är oförmögen att förklara varför jag letar efter sidor med uppdaterade spellistor så struntar vi i det helt enkelt.. :)
Jag efterfrågar sidor där det läggs upp spotify spellistor och det får ni gärna posta!

Tack SUPRA
 

SUPRA

Bäst
SV: Spotify spellistor

You're welcome.

Jag är dock inget stort fan utav Spotify :D Kör iTunes till 100%. Gillar inte när andra bestämmer vad jag ska lyssna på.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Spotify spellistor

SUPRA skrev:
You're welcome.

Jag är dock inget stort fan utav Spotify :D Kör iTunes till 100%. Gillar inte när andra bestämmer vad jag ska lyssna på.
;D En till som inte prövat Spotify... Om du använder Spotify så bestämmer du själv vad du lyssnar på.
 

CH

Medlem
SV: Spotify spellistor

Jag är inte heller såld på Spotify ännu.
Som gammal plattvändare så vill jag gärna äga skivan och inte bara streama hem det jag vill lyssna på.

Sedan bränns det en hel del skivor att lyssna på i bilen eftersom det blir minst 2 timmars bilåkande varje dag.
Finns det någon funktion för att bränna skivor eller tvingas man "spela in" och sedan brännna det?
 

SUPRA

Bäst
SV: Spotify spellistor

Jos skrev:
;D En till som inte prövat Spotify... Om du använder Spotify så bestämmer du själv vad du lyssnar på.

Jorå, jag har Spotify. Men om jag tar någon annas spellista ser jag det inte som att jag väljer själv :D

iTunes rules! Testa med fördel deras tjänst "Genius".

Det största problemet tycker jag ändå är att det görs nästan ingen bra, ny musik längre.
 

Lando

Medlem
SV: Spotify spellistor

Man får "spela in" det internt om man vill ha det på sin mp3-spelare eller bränna ner det, vilket så klarty är olagligt. Enda trista grejen med ett annars lysande program/koncept, men så länge man är vid en internetuppkoppling kan man verkligen hitta mycket kul grejer. Eller ja, om man är intresserad av ljudkvalité (jfr tråden om prisvärdhet på vin ;) ) så är ju inte streamad musik så mycket att hänga i julgranen.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spotify spellistor

Jag har också spotify. Kan man alltså skapa spellistor och dela med sig av dessa? Jag måste nog ta tag i att kolla in funktionerna lite mer!

Detta kan bli kul, smålulliga medelålders män som sitter och delar spellistor med varandra i olika delar av landet! Wohoo!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Spotify spellistor

Krug skrev:
Jag har också spotify. Kan man alltså skapa spellistor och dela med sig av dessa? Jag måste nog ta tag i att kolla in funktionerna lite mer!

Detta kan bli kul, smålulliga medelålders män som sitter och delar spellistor med varandra i olika delar av landet! Wohoo!

Ahh..! Äntligen någon som förstår poängen! ;D Du skapar spellistor enklare än i något annat program jag prövat och vill du dela med dig av en lista är det bara att högerklicka på listan och "copy http linkl" så kan du posta länken på forum, maila den etc.. Mottagaren klickar bara på listan och vips, så har du låtarna uppe som du sen själv kan välja vilka du gillar etc..
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Spotify spellistor

SUPRA skrev:
Jorå, jag har Spotify. Men om jag tar någon annas spellista ser jag det inte som att jag väljer själv :D

iTunes rules! Testa med fördel deras tjänst "Genius".

Det största problemet tycker jag ändå är att det görs nästan ingen bra, ny musik längre.

Men du behööööver ju inte spela någons lista... Om man inte har någon mp3/ipod så finns det ju inget som är bättre med iTunes som dessutom kostar pengar/dyrare.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spotify spellistor

Jos skrev:
Ahh..! Äntligen någon som förstår poängen! ;D Du skapar spellistor enklare än i något annat program jag prövat och vill du dela med dig av en lista är det bara att högerklicka på listan och "copy url" så kan du posta den på forum, maila den etc.. Mottagaren klickar bara på listan och vips, så har du låtarna uppe som du sen själv kan välja vilka du gillar etc..

Jag är lite trög, men ibland så!

Spellistor kommer senare. :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Spotify spellistor

Lando skrev:
Eller ja, om man är intresserad av ljudkvalité (jfr tråden om prisvärdhet på vin ;) )

Jag anar en ny tråd. "Show me your stereo" ;D

Jag har tyvärr inget att skryta med.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spotify spellistor

SUPRA skrev:
Det största problemet tycker jag ändå är att det görs nästan ingen bra, ny musik längre.

Skojar du? Det görs ju hur mycket bra, ny musik som helst bara man vet vart man ska leta!

Du min vän behöver en spotify-spelliststråd!
 
Toppen