Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spotta vin - hur gör du?

Hur ofta brukar du "spotta" när du provar vin?

  • Aldrig

    Votes: 7 25,9%
  • Alltid vid större provningar

    Votes: 7 25,9%
  • Ibland, men jag tycker inte att känslan blir densamma

    Votes: 3 11,1%
  • Ibland och det fungerar utmärkt

    Votes: 6 22,2%
  • Väldigt sällan - motvilligt och enbart när jag måste

    Votes: 4 14,8%

  • Total voters
    27

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är väl ingen stor anhängare av att spotta när jag provar vin, men i vissa fall så inser jag att det kan behövas när antalet viner närmar sig 20 st eller mer och vi behöver ju vara rädda om levern trots allt. Vanligtvis så brukar jag helt enkelt vara måttlig med hur mycket jag smakar från varje glas, men det kan ju behövas en del smakande för att ge vinet en ärlig chans. Senaste BYOB:en vi hade i Göteborg så försökte jag spotta det mesta vi drack (vissa viner KAN MAN dock inte spotta, då de är för goda), men upplevde att analysen och omdömerna blev en aning lidande. Jag menar, det blir liksom inte samma sak när man inte kan känna på vinet i sin helhet med retronasal aromförnimmelse och hela rasket. Det blir lite av en halv upplevelse, eller åtminstone väldigt annorlunda.

Kan tänka mig att det handlar mycket om vana och erfarenhet, men oavsett vad så tycker jag inte det går att göra vinerna 100 % rättvisa, då det blir lite av ett konstlat sätt att förtära vin. I nödfall så duger det såklart, hellre prova och spotta än att inte prova alls, typ. :)

Hursomhelst, så kommer jag att fortsätta att öva på detta för att förhoppningsvis lära mig att förhålla mig till det på ett bra sätt.

Hittade även denna studie som rör olika "klunkstorlekars" betydelse vid vinprovning, dvs olika flyktiga ämnen frigörs olika beroende på den mängd vin som tas in i munnen. Om man spottar så är ju fördelen att man kan ta rejäla klunkar utan att få problem med för mycket alkohol vid större provningar, men då man inte sväljer vinet så aktiveras inte den retronasala passagen (aromen bakvägen via svalget, vilket är viktigt för den totala smakupplevelsen), vilket ger en annorlunda upplevelse (det går dock att se till att frigöra aromer via bakvägen när vinet är i munhålan ändå, men det blir aningen krångligare och mindre naturligt).

Vad är era funderingar?
 

Elvis

Medlem
Minns ett besök på Ruinart för några år sedan då vi fick prova NV Ruinart, NV Ruinart Rosé, Dom Ruinart 1998 och Dom Ruinart Rosé 1996. Den charmiga kvinnliga guiden spottade allt utom Dom Ruinart Rosé. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
När jag provar vin, både i min yrkesroll och privat så spottar jag alltid. Tycker min förlorade sensoriska förmåga på grund av berusningen är ett betydligt större problem än den eventuellt förlorade retronasala upplevelsen.

Sen är det också bra för hälsan! Sen när man har provat kan man dricka det man gillar! :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
När jag provar vin, både i min yrkesroll och privat så spottar jag alltid. Tycker min förlorade sensoriska förmåga på grund av berusningen är ett betydligt större problem än den eventuellt förlorade retronasala upplevelsen.

Sen är det också bra för hälsan! Sen när man har provat kan man dricka det man gillar! :)
Egentligen så är det största problemet att prova så stora mängder vin vid ett och samma tillfälle, men det är svårt att undvika ibland. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Egentligen så är det största problemet att prova så stora mängder vin vid ett och samma tillfälle, men det är svårt att undvika ibland. ;)
Visst är det så, men om jag så bara skall prova 3-4 viner så spottar jag alltid ändå. Fast det är väl kanske mest för att behålla rutinen och för att jag tror att man får vara lite extra försiktig om man jobbar i en miljö med alkohol.

Så det fanns egentligen inget alternativ i omröstningen för mig att välja på! :)
 

ChristianB

DipWSET
Svårt att hitta ett alternativ som stämmer överens med min metod, men beroende på tillfället så gör jag lite olika. Är det hemmaprovning så brukar jag inte spotta såvida det inte är väldigt många viner och särskilt inte om det serveras något extra trevligt i glaset, men annars har jag inga större problem med att spotta om det är i övningssyfte. Precis som @Magnus L skrev så vill jag gärna vara på topp hela provningen! ;)

Till stor del känns det som en övningsfråga; har man vanan inne så innebär det inga större svårigheter att bedöma vinet även om man spottar, i alla fall inte för mig. :)
 

Gurto

Medlem
Spottar på jobbet men egentligen inte annars ...om jag nu inte, mot förmodan, måste köra bil efter att ha provat vin. Sådana tillfällen är dock sällsynta.

Går bra att bedöma ett vin när man spottar men det är mer njutning att svälja vinet också. Bättre sensorisk helhetsupplevelse.
 

Beo

Medlem
Provade sist med att hälla upp mindre i glaset för "överleva"en provning med 20 viner. Dvs ca 2 cl i varje glas och fylla på lite om så behövdes. Klart att skärpan är på en fallande skala även då. Frågan är hur mycket vin behövs det i glaset för att "smaka" och "dofta" ? .... och svälja.
 
Last edited:

grappa

Medlem
Brukar (vid större provningar) vara selektiv till att svälja bara de viner som jag har höga förhoppningar på och i liten mängd. Typiskt är att jag spottar alla utom ett fåtal där jag spottar först för att sist svälja en liten mun (mindre än 1 cl) för att se om det finns en skillnad. Hittills har jag inte märkt någon påtaglig skillnad.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Provade sist med att hälla upp mindre i glaset för "överleva"en provning med 20 viner. Dvs ca 2 cl i varje glas. Klart att skärpan är på en fallande skala även då. Frågan är hur mycket vin behövs det i glaset för att "smaka" och "dofta" ?
Det är just det som jag tycker är lite av problemet när man inte spottar, det vill säga, mängden vin man klarar av att dricka innan man passerar gränsen till överkonsumtion vid större provningar blir ganska liten. Kan även tycka att både analys och omdömen riskerar att bli aningen ytliga på så vis. Spottar man så kan man ju brassa på och verkligen prova varje vin, men med nackdelen att man provar vinet utan att egentligen smaka på det fullt ut vilket försvårar om man vill få en helhetskänsla (väl värt att träna på med andra ord).

Men oavsett vad så är vinvärlden lite speciell ur det hänseendet att man ofta provar alldeles för mycket på en och samma gång. Även om det så skulle vara saft som man provar så blir ens sensoriska förmåga snabbt signifikant försämrad, i många fall redan efter 3-4 prov. I den "seriösa" sensoriska världen så provar man aldrig såpass mycket vid ett och samma tillfälle av just denna anledning. Undantag kan göras om det t.ex. är en så kallad rangordning som skall göras, det vill säga saker som inte kräver en djupdykning per analys (ex. rangordna en serie prov utifrån en specifik egenskap).

Det är dock allt annat än professionell sensorisk analys vi vanligtvis håller på med på våra vinprovningar, men tyckte ändå det kunde vara bra att nämna i sammanhanget. :)

Att dela in vinerna som testas i mindre heat (ca 4-6 viner) är således en väldigt god idé och gärna med lite paus emellan för att sinnerna skall hinna återhämta sig någorlunda.
 

Vino fino

Medlem
Spottar så lite jag kan, även vid större prövningar.

En stor skillnad i hur viner bedöms av skribenter kontra konsumenter är att upplevelsen är annorlunda. Den ene provar, den andre dricker. Särskilt brister skribenternas omdöme när det gäller att bedöma hur vinet upplevs efter glas 2 och framåt (hur man "står ut" med vinet). Detta är ett av huvudskälen till att jag är kritisk mot vissa, inga namn nämnda, kritiker som konsekvent ger högst poäng till hög druvmognad osv. Dvs de viner som ger tydligast intryck när man bara tar en munfull och sedan spottar.

Kommer vi sedan in på matchning med mat så slutar jag läsa när någon skribent spekulerar baserat på en spottad munfull. Jag lyssnar i princip bara på sommelierer, gärna törstiga sådana, som har suttit kvar i restaurangköket på småtimmarna och druckit vinet tillsammans med maten.
 
Toppen