Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spruce Up, Kåre och hans Champagne-lådor?

v_skogh

Medlem
För det första, hur är ert förhållande till Kåre Halldén?
Någon som har provat sortimentet som erbjuds på hans sida/klubb http://www.spruceup.se/?
Producenterna som han handlar med är för mig tämligen okända.
Chaléroux-Ghys som Kåre höjer har jag dock hört talas om innan, antagligen något skrivet av Kåre himself.
Så finns det några godbitar i hans sortiment?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spruce Up, Kåre och hans Champagne-lådor?

Jag har sett någon film som han har lagt upp på youtube eller liknande där han håller en liten informativ vinprovning. Som en god vän brukar säga: "har de inte vett att skämmas, så får man skämmas åt dem".

Jag har väl ingenting att säga om deras sortiment, mer än att vinerna för mig är helt okända!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Spruce Up, Kåre och hans Champagne-lådor?

Krug skrev:
Jag har sett någon fil som han har lagt upp på youtube eller liknande där han håller en liten informativ vinprovning. Som en god vän brukar säga: "har de inte vett att skämmas, så får man skämmas åt dem".

Jag har väl ingenting att säga om deras sortiment, mer än att vinerna för mig är helt okända!

...och om BÅDE du och jag inte har en susning om odlarna är det illa.

Richard Juhlin borde väl däremot känna till åtminstone några och kanske alla. Var är han när man behöver honom? :)
 

lepatrik

Medlem
SV: Spruce Up, Kåre och hans Champagne-lådor?

Richard frös tyvärr till döds i förra veckan då han desperat letat efter en bortglömd Salon i hans nedkylda källare. Experter hoppas kunna upptina Richard om ca 50 år då den stundande champagne desperation beräknas inträffa. Det höga skördeuttaget och pengafixeringen i regionen riskerar att skada champagnes namn för evigt. Det ryktas om att IKEA:s grundare Ingvar Kamprad köpt stora landområden i Champagne för istället odla sparkling Björk champagne, en ny specialitet som kommer serveras med köttbullar på IKEA:s varuhus runt om i världen.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spruce Up, Kåre och hans Champagne-lådor?

lepatrik skrev:
Richard frös tyvärr till döds i förra veckan då han desperat letat efter en bortglömd Salon i hans nedkylda källare. Experter hoppas kunna upptina Richard om ca 50 år då den stundande champagne desperation beräknas inträffa. Det höga skördeuttaget och pengafixeringen i regionen riskerar att skada champagnes namn för evigt. Det ryktas om att IKEA:s grundare Ingvar Kamprad köpt stora landområden i Champagne för istället odla sparkling Björk champagne, en ny specialitet som kommer serveras med köttbullar på IKEA:s varuhus runt om i världen.

Bortglömd Salon? Hemska tanke!

Sparkling Björk! Ännu hemskare tanke!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Spruce Up, Kåre och hans Champagne-lådor?

Mysonoxen skrev:
...och om BÅDE du och jag inte har en susning om odlarna är det illa.

Richard Juhlin borde väl däremot känna till åtminstone några och kanske alla. Var är han när man behöver honom? :)

Lite deprimerande är det allt, men å andra sidan så är det ju kanske inte så konstigt. Vem kan hålla sig uppdaterad med allt detta? Finns det kanske någon som har Julles 4000 bubbel och kan kolla lite?
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Spruce Up, Kåre och hans Champagne-lådor?

Big no, no alltså?
Jaja, får väl leta vidare efter bra champagner.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Återanvänder detta gamla ämne.

Någon som har köpt champagne från Spruce Up / Champagnebonden och vad tycker ni om de champagner som finns i hans portfölj?

Jag har köpt några Chaléroux-Ghys -08 och NV. Har bara öppnat NV som jag tyckte var trevligt (bdb, 14 år på jästfällningen samt basår -06 och 10% reservvin från -04).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Återanvänder detta gamla ämne.

Någon som har köpt champagne från Spruce Up / Champagnebonden och vad tycker ni om de champagner som finns i hans portfölj?

Jag har köpt några Chaléroux-Ghys -08 och NV. Har bara öppnat NV som jag tyckte var trevligt (bdb, 14 år på jästfällningen samt basår -06 och 10% reservvin från -04).
@feskhandlarn har köpt en hel del som han även bjudit blint på. Räkna med helt okända namn, udda druvor och lite socker. Mer kul än gott är väl min lilla erfarenhet. Fast vill man gå utanför boxen är det värt att prova.
 
Last edited:

zippan

Medlem
Återanvänder detta gamla ämne.

Någon som har köpt champagne från Spruce Up / Champagnebonden och vad tycker ni om de champagner som finns i hans portfölj?

Jag har köpt några Chaléroux-Ghys -08 och NV. Har bara öppnat NV som jag tyckte var trevligt (bdb, 14 år på jästfällningen samt basår -06 och 10% reservvin från -04).
Har också köpt Chaléroux-Ghys NV. Bonden var även trevlig och meddelade mig per email att någon inte hämtat ut så att han löste att jag kunde beställa till mitt bolag.

Öppnat en och gillade den inte alls. Hoppas på bättre utfall på andra flaskan.
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
Roligt trådlyft. Har dock ingen mer erfarenhet så här 13½ år senare. Men som sagt, Fiskhandlaren tyckte de va rätt kul senast jag pratade med honom.
 
Toppen