Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

SS Auktion

chambertin

Medlem
SV: SS Auktion

1CRU skrev:
Nej då säljaren betalar bara 15 %.

Se utdrag från autionsverkets hemsida.


4. FÖRSÄLJNINGSAVGIFTER

4.1 Vid försäljning utgår för varje auktionspost en avgift om 15% inkl. moms av det klubbade beloppet samt en slagavgift om 40 kronor inkl. moms. För större uppdrag kan avgiften vara förhandlingsbar. Lägsta avgift vid all försäljning är 125 kronor, inkl. moms, per auktionspost. Beträffande avgifter vid återrop, se punkt 6.2.

4.2 För föremål som avbildas i tryckt katalog eller publiceras på Internet uttages fotoavgift inkl. moms enligt följande:
Bild i katalog och på Internet:
Del av bild 250 kronor
Del av sida 500 kronor
Helsida 1.000 kronor
Enbart bild på Internet 60 kronor
Ingen fotoavgift tas ut vid återrop.
Kunde inte SS få ha en flik på Blocket i stället. ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: SS Auktion

Detta är rena ockerpriserna!! ca 35% av värdet går bort + fasta avgifter, finns ingen auktion mera i världen som tar ut dessa avgifter!! men det är också två som skall dela SB tar 20% och auktionsfriman 15%!! :mad:
 

chambertin

Medlem
SV: SS Auktion

magnum skrev:
Detta är rena ockerpriserna!! ca 35% av värdet går bort + fasta avgifter, finns ingen auktion mera i världen som tar ut dessa avgifter!! men det är också två som skall dela SB tar 20% och auktionsfriman 15%!! :mad:
Tja, först ett monopol för dryckerna och sen ett monopol för auktionen så vad kan man vänta sig.
 

Elvis

Medlem
SV: SS Auktion

Jag tycker också att det är svindyrt, men det är lika för alla auktioner på Auktionsverket. (Men om klubbat pris är 3 miljoner eller högre sjunker provisionen till 12,5 % för överskjutande belopp. Generöst! ;))
 

Jos

Medlem
SV: SS Auktion

Elvis skrev:
Jag tycker också att det är svindyrt, men det är lika för alla auktioner på Auktionsverket. (Men om klubbat pris är 3 miljoner eller högre sjunker provisionen till 12,5 % för överskjutande belopp. Generöst! ;))

Det borde ju inte vara lika eftersom det i det här fallet är tre parter som ska ha betalt; SS, Auktionsverket och säljaren? Jag tycker drygt 35% av klubbade summan i avgifter är rätt saftigt...
 

CH

Medlem
SV: SS Auktion

Per Stade skrev:
Det verkar som om någon har backat för nu
är slutpriset SEK 4 000

Och nu är det ändrat till 6500kr. Verkar inte vara någon ordning på det hela direkt.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: SS Auktion

CH skrev:
Och nu är det ändrat till 6500kr. Verkar inte vara någon ordning på det hela direkt.

Det är väl förmodligen SS som ansvarar och det fungerar (som vanligt) inte ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: SS Auktion

Min teori - som nog har med att göra att folk inte köper skumpa till midsommar som de gör till nyår - är att hellre sälja till vinterrauktionen.

Rätt eller fel?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: SS Auktion

Elvis skrev:
Jag tycker också att det är svindyrt, men det är lika för alla auktioner på Auktionsverket. (Men om klubbat pris är 3 miljoner eller högre sjunker provisionen till 12,5 % för överskjutande belopp. Generöst! ;))
På hemsidan står att dom tar 15% plus fasta avgifter. Dom 20% är för SB!
 

Öhman

Medlem
SV: SS Auktion

Dessa auktioner fungerar som de flesta andra auktioner i landet när det gäller avgifter och liknande.
Som jag förstått det så tillfaller inga pengar Systembolaget såvida inte auktionsfirman delar sin provision med dem på något vis.
 

Dejzan

Medlem
SV: SS Auktion

magnum skrev:
På hemsidan står att dom tar 15% plus fasta avgifter. Dom 20% är för SB!
Såvitt jag kan se står det 15% från säljaren och 20% från köparen, oavsett vilken sorts auktion det rör sig om.
 

CH

Medlem
SV: SS Auktion

Jag kollade upp villkoren för lite andra auktionsfirmor och gemensamt för alla är att de tar en väldigt stor del av kakan.
Göteborgs auktionsverk tar 16% på klubbat belopp + 50kr inlämningsavgift per auktionsnummer från säljaren och lägger på 20% + 50kr slagavgift på klubbat belopp för köparen.
Bukowskis framstår som lite billigare men i slutändan är det samma summor det rör sig om. De tar 12% på klubbat från säljaren och lägger på 16% på klubbat för köparen. Det tillkommer visserligen moms på provisionen så de verkliga %-satserna blir då 15% respektive 20%.

Känns som man blir rånad oavsett vilken av firmorna man använder sig av.

Jag var förövrigt på Stockholms auktionsverk i fredags och hämtade lite flaskor från den lilla i tisdags och var allt annat än imponerad av deras hantering av varorna. Fraktskador måste vara mera regel än undantag när de ska skickas saker någonstans och jubelidioten som lämnade ut flaskorna till mig undrade vad det var för skillnad på de mot en för 50 kr, man blir ju full på båda eller?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: SS Auktion

Dejzan skrev:
Såvitt jag kan se står det 15% från säljaren och 20% från köparen, oavsett vilken sorts auktion det rör sig om.
JA, helt korrekt. Jag skyller på min dåliga syn ;D
 

weezer

Medlem
SV: SS Auktion

CH skrev:
Jag kollade upp villkoren för lite andra auktionsfirmor och gemensamt för alla är att de tar en väldigt stor del av kakan.
Göteborgs auktionsverk tar 16% på klubbat belopp + 50kr inlämningsavgift per auktionsnummer från säljaren och lägger på 20% + 50kr slagavgift på klubbat belopp för köparen.
Bukowskis framstår som lite billigare men i slutändan är det samma summor det rör sig om. De tar 12% på klubbat från säljaren och lägger på 16% på klubbat för köparen. Det tillkommer visserligen moms på provisionen så de verkliga %-satserna blir då 15% respektive 20%.

Känns som man blir rånad oavsett vilken av firmorna man använder sig av.

Jag var förövrigt på Stockholms auktionsverk i fredags och hämtade lite flaskor från den lilla i tisdags och var allt annat än imponerad av deras hantering av varorna. Fraktskador måste vara mera regel än undantag när de ska skickas saker någonstans och jubelidioten som lämnade ut flaskorna till mig undrade vad det var för skillnad på de mot en för 50 kr, man blir ju full på båda eller?

Säljer man sitt vin via ombud i England (typ FRW) tar de 17 % av mig som säljare, vette 17 om de tar ngt av köparen men det tror jag inte. Så det är väl där nivån ligger..men att slanta 13 k i provision för en flaska DRC svider.
 

chambertin

Medlem
SV: SS Auktion

CH skrev:
Jag kollade upp villkoren för lite andra auktionsfirmor och gemensamt för alla är att de tar en väldigt stor del av kakan.
Göteborgs auktionsverk tar 16% på klubbat belopp + 50kr inlämningsavgift per auktionsnummer från säljaren och lägger på 20% + 50kr slagavgift på klubbat belopp för köparen.
Bukowskis framstår som lite billigare men i slutändan är det samma summor det rör sig om. De tar 12% på klubbat från säljaren och lägger på 16% på klubbat för köparen. Det tillkommer visserligen moms på provisionen så de verkliga %-satserna blir då 15% respektive 20%.

Känns som man blir rånad oavsett vilken av firmorna man använder sig av.

Jag var förövrigt på Stockholms auktionsverk i fredags och hämtade lite flaskor från den lilla i tisdags och var allt annat än imponerad av deras hantering av varorna. Fraktskador måste vara mera regel än undantag när de ska skickas saker någonstans och jubelidioten som lämnade ut flaskorna till mig undrade vad det var för skillnad på de mot en för 50 kr, man blir ju full på båda eller?

Undrar ju stilla om SS har gjort sin upphandling "by the book".
Varför skulle inte en sån här auktion kunna göras på Blocket eller Tradera på uppdrag av SS likaväl som på Stockholms Auktionsverk ?
 

CH

Medlem
SV: SS Auktion

lepatrik skrev:
Förlorade de flesta saker jag försökte köpa, krug 96 var jag riktigt sugen på :)

Säljaren fick ju ut ungefär vad man betaldade på SS när de fanns där. Varför inte vänta ett par år istället. De hade säkert get några kr vinst då.
Sen undrar man ju varför man säljer krug -96. Det måste verkligen svida om man sitter i en ekonomisk knipa och tivngas göra sig av med dem.
 
Toppen