Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Standardskumpa för lagring...

Lambo

Medlem
Efter smak sensationen på Krug provning (GC lagrad 10 år) så tänkte jag välja en standardskumpa och köpa på mig 20 flarror.
Tänkte korka upp en flarra varje år och följa utvecklingen under 20 år.

Nu e frågan, vilkan skumpa ska jag välja?

Min första tanke var Krug men tycker inte deras GC just nu e värd 1300...
Tycker att Bollinger samt Roederer just nu e riktigt bra och prisvärda.

Va tycker Ni? Kom gärna med förslag.

Over and out...
 

SUPRA

Bäst
SV: Standardskumpa för lagring...

Krug Rosé? ;D

Duval-Leroy 1996 borde du ge en chans, frågan är hur den håller 20 år?
Den är lagringsbar, men frågan är HUR lagringsbar. Tror inte den ger så mycket efter 10 år, men jag går bara på vad andra poängbedömt den på.

För övrigt kan jag bara hålla med om smaksensationen på Krug GC 10 år, sitter i gomen fortfarande!

Du kan ju bita dig i läppen, hårt, och ta ett strategiskt och långsiktigt beslut.
Och det är att köpa, eller investera som det så fint heter när man lurar sig själv, 20-24 st. Krug GC (hela lådor, om det går att få tag på)
och sen ligga lite lågt med andra inköp. Tror det skulle kunna kännas ganska bra också faktiskt, när flaskorna ligger där.
Jag skulle dock vänta minst 3-4 år innan jag drack upp den första.

Kom över en GC från 1970 nyligen. Och 4 st. Magnum från tidigt 80-tal. :p


Psss, det verkar som om RJ höjt betyget ett snäpp på Krug GC sedan hans senaste test 0901 till 94/95.
"De bästa exemplaren har ännu högre poäng än vad jag anger här."
 

CH

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Jag lagrar Bolly för att kunna följa utvecklingen på dem.
Fixar du Roederer så kan vi ju mötas upp och jämföra dem 1 gång om året ;)

Kan hålla med om att den senaste Krug GC inte var speciellt bra men vi ansåg ju alla att den blev fantastisk med lagring.
Du kanske inte ska överge GC men du kanske ska ge den lite källartid innan du börjar utvärdera den?
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Duval -96 e riktigt bra men jag ska lagra nån utan årgång...

Kom och tänka på en standard favorit GOSSET G.R, riktigt trevlig. Den håller nog att lagra bra länge oxå.
Lutar åt att det blir 20 pavor Gosset.

Va tror Ni om det valet?
 

Pomerol

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Standardbollinger har, som jag skrivit i en annan tråd, imponerat på mig när det gäller lagring. På den provningen gissade flera rutinerade provare på prestigechampagne - flera drog paralleller till Krug när vi provade 10 år gammal standard-Bollinger. Ett hett tips är att försöka lista ut vad det är för blandning i standarden. Man märkte ju ett tydligt sving upp på flera standardchampagner när årgångarna -95 och -96 ingick, för att inte tala om -88, -89 och -90. Tyvärr är ju -02 inte omgivet av några bättre årgångar men förhoppningsvis kan den sätta positiva spår i blandningen... Just när det gäller Bollinger använder de väl ganska mycket reservchampagne?

Om jag inte minns fel så rekomenderar RJ i någon bok Pol Roger som bra standardchampagne att lagra. Från att ha haft Pol Roger som pålitligt champagne har jag dock på senare flaskor blivit beskviken på den oxiderade äppelskruttonen, något man inte hittar i magnumen.

Drack nyligen Palmber bdb -02. -96 av densamma var underbar och kändes som ett av de största fynden på Systembolaget då det begav sig. Jag hade med andra ord stora förhoppningar på -02 men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Syran var verkligen påtaglig, hård - nästan metallisk. Till detta var det en ganska vek kropp så jag är osäker på hur mycket sekundära aromer som kan komma fram från denna champagne. Jag föll inte för champgnen utan drog på en kork och gick tillbaka till den två dagar senare och då var den något mer generös så eventuellt finns det hopp. Är det någon som provat den och har några idéer om det är värt att lägga undan några? Ångrar bittert att jag inte köpte ännu fler -96 och att jag drack upp de jag köpte för fort.

Det kan vara en idé att hålla sig till bdb för lagring av standard då man väl får anse, trots mitt Bollingertips, de som extra lagringsbara. Varför inte Delamotte bdb (Operakällaren)? Är det någon som har erfarenhet av en lagrad sådan?
 

CH

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Lambo skrev:
Kom och tänka på en standard favorit GOSSET G.R, riktigt trevlig. Den håller nog att lagra bra länge oxå.
Lutar åt att det blir 20 pavor Gosset.

Va tror Ni om det valet?

Jag tror det kan bli ganska spännande, kör på det.
 

SUPRA

Bäst
SV: Standardskumpa för lagring...

Om man nu tror på poäng ska du ju leta efter en vin som har så stort gap mellan "nu" och "max".

Moet 2000 låg bra till där, men det är ju ett årgångsvin.

Vet inte vad du har tillgång till för databaser, men även med tillgång till en är det inte superenkelt att hitta just dessa parametrar
utan en massa manuellt arbete.

Tycker fortfarande du ska köra Krug GC, tror inte du kommer ångra dig år 2029...
 

Elvis

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Lambo skrev:
Kom och tänka på en standard favorit GOSSET G.R, riktigt trevlig. Den håller nog att lagra bra länge oxå.

Lutar åt att det blir 20 pavor Gosset.

Va tror Ni om det valet?

Den tror jag blir alldeles utmärkt!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Standardskumpa för lagring...

Lambo skrev:
Kom och tänka på en standard favorit GOSSET G.R, riktigt trevlig. Den håller nog att lagra bra länge oxå.
Lutar åt att det blir 20 pavor Gosset.

Va tror Ni om det valet?

Gosset Grand Rosé Brut?
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Rosén är trevlig men inte tillräckligt manlig ;)
 

EuphoniC

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Är det verkligen tillräckligt med syra i rosén för så lång lagring?

Jag har inte smakat Grande Réserve så den kan jag inte uttala mig om men ett par Rosé har det blivit och mitt inte så bra minne vill mest minnas att den var fruktig och välbalanserad som den var ---- och väldigt lite bubblor.
 

SUPRA

Bäst
SV: Standardskumpa för lagring...

Lambo skrev:
Rosén är trevlig men inte tillräckligt manlig

Hehe, med slanten som blir över för mellanskillnaden mot Krugarna skulle jag nog slänga in en 4-5 Roséer och testa parallellt
(jag menar, om du mot all förmodan skulle känna dig lite mer sugen) säg vart tredje år.

Har läst att Gossets Rosé passar utmärkt för lagring, kanske inte 20 år men det kan ju vara kul att prova.
 

CH

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Lambo skrev:
Rosén är trevlig men inte tillräckligt manlig ;)

:D
Det finns mycket som ska vägas in innan man bestämmer sig men jag hade nog inte heller valt att lagra deras Rosè om jag skulle lagra något.

Deras Grand Reserva som du funderade på funkar klart bättre men jag hade nog hellre valt Roederer om det stod mellan Gosset och Roederer.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Standardskumpa för lagring...

Jag tycker att det är lite kul att vi som skriver på vad som måste vara ett av sveriges fjolligaste forum ständigt hakar upp oss på vad som är manligt eller inte! ;D
 

CH

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Krug skrev:
Jag tycker att det är lite kul att vi som skriver på vad som måste vara ett av sveriges fjolligaste forum ständigt hakar upp oss på vad som är manligt eller inte! ;D

Det är ju det som gör det hela så roligt.
 
SV: Standardskumpa för lagring...

Krug skrev:
Jag tycker att det är lite kul att vi som skriver på vad som måste vara ett av sveriges fjolligaste forum ständigt hakar upp oss på vad som är manligt eller inte! ;D

Eller så förstår vi våra svaga sidor :D
 
Toppen