Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Standardskumpa för lagring...

Krisman

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Visst är det ofta så, sen beror det ju lite på årgångar osv, sämre årgångar behöver inte vara mer lagringsdugliga än standarden. Med årgångs champagner vill man ju visa just hur det specifika året var.
 
SV: Standardskumpa för lagring...

Självklart menade jag hyggligt välvalda årgångar. Även druvorna för årgångslösa champagner innehåller ju druvor ifrån något år, och ibland från bra år. De år då de görs årgångschampagne brukar ju dock vara bättre en de som man inte deklarerar årgång på (även om Krug Grande Cuvée enligt vad jag läst skall bestå av enbart "declarable vintages"). Skulle någon stolle göra årgångschampagne 2001 så skulle naturligtvis lagringsdugligheten också vara begränsad.
En annan sak som gör årgångschampagne mer lämpad för lagring är att man lättare kan se åldern. Annars måste man ju kanske flaska för flaska hålla reda på inköpsdatum och man vet ju inte riktigt heller när druvorna är ifrån.
 

SUPRA

Bäst
SV: Standardskumpa för lagring...

maxistockholm2 skrev:
Angående Bollinger: Vinner man mer smakmässigt på att lagra Bollinger NV på magnum än på 0,75?

Jag har aldrig läst någonstans att en 75:a skulle vara bättre, endast att Magnum är det bästa valet för lagring.
Men jag tycker inte jag fått någon bra förklaring till varför, känns nästan lite snobbigt snarare än vetenskapligt.

För övrigt tror jag att Bollinger vinner.
 

Elvis

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Jag håller på Gosset! ;D

För övrigt skrev Jens Dolk så här idag i SvD:

Fick ni skumpa över efter nyår? Är det en så kallad NV (non vintage = icke årgång) så hitta ett lämpligt tillfälle och drick upp den. Sådan champagne är gjord för att drickas direkt. Men det kan lagras ett år eller två. Se bara till att den ligger mörkt och svalt.
 

CH

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Elvis skrev:
Jag håller på Gosset! ;D

För övrigt skrev Jens Dolk så här idag i SvD:

Tro fasen det när du sitter med en jero av den hemma.

Förövrigt pinsamt det Jens skrev men helt i linje med vad de sa under källarvisningen hos Mög & Skandal och när jag gjorde invändningar mot det blev jag idiot förklarad av guiden.
Trevligt ställe, rekomenderas varmt om man besöker Champagne, NOT!!!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Standardskumpa för lagring...

CH skrev:
Tro fasen det när du sitter med en jero av den hemma.

Förövrigt pinsamt det Jens skrev men helt i linje med vad de sa under källarvisningen hos Mög & Skandal och när jag gjorde invändningar mot det blev jag idiot förklarad av guiden.
Trevligt ställe, rekomenderas varmt om man besöker Champagne, NOT!!!

Nja... nu ska vi reda ut saker å ting här. M S må vara ett jävla skitställe, det kan jag hålla med om. Även jag fick precis samma dravel om lagring och drickfönster och ja.... Ni vet.
MEN!! Guiden som berättade allt det här dravlet, hon var så in i bängens snygg, så jag har överseende med det där faktiskt. Jag ska se om jag har en bild på henne. Har ni tur så...

Men att Dolk nu också rökt på lite och svamlar iväg? Vad fan?? Vad är det för fel med den svenska vinjournalistiken?????
Vore det sant det här dravlet, då skulle hälften av min skumpakonsumtion bestå av dåligt dricka... och så är ICKE fallet som ni kanske förstår.

Jaja, lite off topic där, men för att bli ON topic igen så röstar jag på Bollingern...
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Gårdagens semifinal gick åt h-lvete!

Hade glömt att jag bokat bord och skulle bjuda ut tjejen och hennes 90-åriga farmor på SMAK på Restaurangen. Så matchen mellan Polle och Gosset fick helt enkelt skjutas upp.
Kan varmt rek restaurangen, vart där vid ett par tillfällen och dom leverarar alltid högklassig och innovativ mat. Ända tråkiga är deras skumpa meny men det är ju knappast därför man går dit. Blev en flaska Diebolt till en 7-rätters meny. Vart så jävla mätt så jag rullade vidare till Bistro Jarl för att testa vad som ska vara huvudstadens bästa skumpabar MEN oj va besviken jag blev. 4 st märken till glas varav endast 1 årgång var det som erbjöds. Ska detta vara Sthlm bästa skumpabar så skäms jag!!! Har tidigare varit på skumpbarer i London, LA, NY, Paris, Milano mfl och klasskillnaden är verkligen enorm.

Hade tänkt köra semifinalen ikväll men efter besvikelsen på Bistro Jarl drog vi vidare och gjorde resten av Sthlm och drack tonvis med Moijtos. Vaknade rejält bakis o skakis, tur dom har en grym frukost på Hilton Slussen där jag bodde. Kom precis hem nu och kvällen semifinal blir även den uppskjuten. Cola och Pizza e va som gäller idag för att återställa balansen...

Nu åker jag på tisdag till Karibien i 18 dagar så skumpa slutspelet får återupptas 13-14e februari när jag är tillbaka.
 

anders

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Lambo skrev:
Nu åker jag på tisdag till Karibien i 18 dagar så skumpa slutspelet får återupptas 13-14e februari när jag är tillbaka.

Njut av det. Det vänta kompanistryk när du kommer hem och ser ut som en jävla chokladtomte!
Vadå? Skulle jag vara avundsjuk?!? Icke då. ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Standardskumpa för lagring...

Lambo skrev:
Vart så jävla mätt så jag rullade vidare till Bistro Jarl för att testa vad som ska vara huvudstadens bästa skumpabar MEN oj va besviken jag blev. 4 st märken till glas varav endast 1 årgång var det som erbjöds. Ska detta vara Sthlm bästa skumpabar så skäms jag!!!

Det sammanfattar mina tankar rätt bra också.

Men deras mat var god.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Då var man tillbaka i Sverige igen, fy fan va kallt det e! Men ändå vackert. Man uppskatter Sverige på ett helt annat sett varje gång man kommer hem från en längre semester.

Tyvärr åkte jag på en rejäl jävla magsjuka sista dagen, får skylla mig själv då jag käkade både orm och piraya kvällen innan. Skyller på ormen för pirayan var faktiskt rätt god.
Så den utlovade semifinalen i skumpaslutspel är som ni förstår inställd. Blir ryggläge och film hela helgen. Tjejern är mindre glad, har inte setts på nästan 3 veckor o så kommer jag hem magsjuk och jävlig. Tur att jag hade laddat upp med karibiska pärlor...

Så skumpaslutspelet blir nästa helg, om jag överlever magsjukan...

Nä nu måste jag gå på t........
 

anders

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Ett krya-på-dig-kort... ;D

29xc701.jpg
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Tyvärr inte. Magsjukan är dock äntligen över, pust! Det var en pärs kan jag lova...
Var i stugan i Sälen i helgen, tjejen åkte tjejvasan och jag glömde Gosset flarran hemma. Inte helt lätt att improvisera en flaska Gosset i Dalarna...
Så det fick bli skoter och Staropramen istället.

Men i helgen så blir det garanterat av!
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Semifinal no 2 är hastigt och lustigt flyttat till IDAG!!!!!!

I ena ringhörnan har vi Polly i andra hörnan Gossy. Fan va manligt det känns med dom smeknamnen...
Snart dags för uppkorkning.

Fortsättning följer

Efter dramat blir det anklever följt av renfilé, en bra onsdag!
 
Toppen