Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Standardskumpa för lagring...

Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Blev lite förvånad i gårdagens semi mellan Pol o Gosset, kan kanske bero på att Pollen var halvflarra o Gosset var en 75:a.
Pollen kändes redan väldigt mogen till både doft och smak, självklart fanns det en syra i vinet men inte alls lika krafig som de 75:eek:r jag tidigare druckit.
Pollen kändes lite som en blek årgångare. Väldigt god men lite platt och denna halvflaska kändes inte som att den hade kapacitet av utveckalas under 10-15 år.

Gosset däremot var rejält pigg med fin syra, tycker dock att eftersmaken var lite platt. Har antagligen druckit för mycket årgång på senare tid. Oroväckande att man inte längre kan uppskatta vanlig standard skumpa på samma sätt längre. Tror absolut att Gosset GR kan bli trevlig med tiden sen e ju flaskan riktigt snygg!

MEN jag insåg att inte någon av dessa har en chans mot Bollinger. Bollinger levererar betydligt bättre nu och känns som att den kommer att kunna bli nästan magisk om 10 år sisådär...
Så om ingen på forumet kan komma på nån standard skumpa som kan matcha Bolly så beger jag mig på måndag till bolaget o plockar upp 20 st. Har satt en max gräns på 500 kr, så Krug är inte aktuellt.
Har sen tidigare ett gäng Krug GC på lagring som jag tänkte jämför med då Bolly om 10-15 år eller nått sånt...
 

Lando

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Bollinger La Grande Année 1999 spräcker budgeten med 319kr/flaska och kvalar kanske inte heller in i definitionen av en standardskumpa, men skulle vara lockande om jag var du ;) Säkert djävligt god om mer än 10 år!
 

Krug88

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Jag skulle heller aldrig gå och köpa 20 standard Bolly...
Kanske känns fantastiskt nu, men vänta 3 år så är du förmodligen inte alls lika intresserad av den.

Mycket hellre 02 Roederer eller deras BdB 02.
Satsa på någon bra vintage istället, kanske går på runt 450kr/fl eller så.
Och blanda lite, sjukt trist att dricka samma bubbel hela tiden...
 

Elvis

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Kanske 10 standard-Bolly på magnum i stället?

Förresten, är det någon som vet om/när Roederer 2002 (vanliga resp bdb) släpps på SS? Har för mig att de släppte ett litet antal i höstas som jag missade men det borde väl komma ett nytt släpp.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Standardskumpa för lagring...

Lambo skrev:
Blev lite förvånad i gårdagens semi mellan Pol o Gosset, kan kanske bero på att Pollen var halvflarra o Gosset var en 75:a.
Pollen kändes redan väldigt mogen till både doft och smak, självklart fanns det en syra i vinet men inte alls lika krafig som de 75:eek:r jag tidigare druckit.
Pollen kändes lite som en blek årgångare. Väldigt god men lite platt och denna halvflaska kändes inte som att den hade kapacitet av utveckalas under 10-15 år.

Gosset däremot var rejält pigg med fin syra, tycker dock att eftersmaken var lite platt. Har antagligen druckit för mycket årgång på senare tid. Oroväckande att man inte längre kan uppskatta vanlig standard skumpa på samma sätt längre. Tror absolut att Gosset GR kan bli trevlig med tiden sen e ju flaskan riktigt snygg!

MEN jag insåg att inte någon av dessa har en chans mot Bollinger. Bollinger levererar betydligt bättre nu och känns som att den kommer att kunna bli nästan magisk om 10 år sisådär...
Så om ingen på forumet kan komma på nån standard skumpa som kan matcha Bolly så beger jag mig på måndag till bolaget o plockar upp 20 st. Har satt en max gräns på 500 kr, så Krug är inte aktuellt.
Har sen tidigare ett gäng Krug GC på lagring som jag tänkte jämför med då Bolly om 10-15 år eller nått sånt...
Diebolt Prestige skulle nog vara mitt 1a val, har några på magnum som är mellan 10-15 år gamla, fantastiska att dricka!
Kanske Clouet 1911 kunde vara ett alternativ, övertygad att den skulle utvecklas väl under +10 år. Den Champagne som är lämpligast är nog Krug GC om inte annat för att den behöver minimum 10års lagring!
 
SV: Standardskumpa för lagring...

Elvis skrev:
Förresten, är det någon som vet om/när Roederer 2002 (vanliga resp bdb) släpps på SS? Har för mig att de släppte ett litet antal i höstas som jag missade men det borde väl komma ett nytt släpp.

Tror det var det. Har fått info från Vingruppen om att den är slut. Jag missade tyvärr den också. Du får rikta in dig på 2004 eller leta utomlands
 

CH

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

shorepower skrev:
Tror det var det. Har fått info från Vingruppen om att den är slut. Jag missade tyvärr den också. Du får rikta in dig på 2004 eller leta utomlands

Det var ju löjligt lite flaskor som kom. Tror det var 500 av båda.
Jag hängde på dörren på ett annat SS och beställde istället men naturligtvis så dök det aldrig upp några flaskor.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Vintage skumpor har jag gott om på lagring. Tanken med det hela är att följa en standard skumpas utveckling under 20 år. Att dricka en flarra standard Bolly om året ska jag nog orka med ;)
Har trots allt 364 dagar på mig att dricka annat på...

Clouet 1911 skulle kunna vara ett alternativ, den e riktigt trevlig redan nu. Nån som har erfarenhet av lagrad Clouet? Har själv inte en flaska lagrad Clouet i samlingen.
Magnum är inte intressant då dom tar för mkt plats helt enkelt.

Diebolt har jag köpt på mig en låda av deras 2002:a.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Standardskumpa för lagring...

Lambo skrev:
Vintage skumpor har jag gott om på lagring. Tanken med det hela är att följa en standard skumpas utveckling under 20 år. Att dricka en flarra standard Bolly om året ska jag nog orka med ;)
Har trots allt 364 dagar på mig att dricka annat på...

Clouet 1911 skulle kunna vara ett alternativ, den e riktigt trevlig redan nu. Nån som har erfarenhet av lagrad Clouet? Har själv inte en flaska lagrad Clouet i samlingen.
Magnum är inte intressant då dom tar för mkt plats helt enkelt.

Diebolt har jag köpt på mig en låda av deras 2002:a.
Menade inte att du skulle köpa magnum, köp Diebolt Prestige vanliga flaskor ;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Standardskumpa för lagring...

Lambo skrev:
Går den att få tag på SS?
Jag har inte sett den på ett tag men den borde isåfall dyka upp i BS. Det enklaste är nog att kolla med importören, dvs. PrimeWine. Det borde gå att göra en privatimport iallafall.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Standardskumpa för lagring...

Lambo skrev:
Går den att få tag på SS?
Sorry, kollade inte innan jag skrev om den fanns kvar på SB. Går säkert att få tag på från importören som PI. Lycka till!
 

Lando

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

BUMP! :D

Vad hände här egentligen, blev det 20 Bolly och har du smakat någon av dom än?
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Standardskumpa för lagring...

Yes det blev 20 Bolly, har testat den första men på ett år tyckte jag inte man märkte någon direkt skillnaden. Men efter 3-4 år i källarn borde den få en mognare profil. Har tidigare druckit en Bolly standard som hade legat runt 10 år och en var vansinnigt god. Tror och hoppas att dessa pavor kommer att ge god avkastning i form av välbehag!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Standardskumpa för lagring...

Yes det blev 20 Bolly, har testat den första men på ett år tyckte jag inte man märkte någon direkt skillnaden. Men efter 3-4 år i källarn borde den få en mognare profil. Har tidigare druckit en Bolly standard som hade legat runt 10 år och en var vansinnigt god. Tror och hoppas att dessa pavor kommer att ge god avkastning i form av välbehag!

upload_2020-1-11_7-51-34.jpeg


Så här 10 år efteråt är jag mycket nyfiken på vad som hände sen?
Har du druckit 1 flaska om året?
Hur smakade de?
Hur lång tids lagring tycker du är optimal?
 
Toppen