Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Status på sydafrikanska viner?

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för dem fina orden :) Kanske som du säger, att senaste årgången inte var så lyckad. Men jag rekommenderar starkt att testa Kanonkop Paul Sauer. Det finns inte många som levererar så bra vin under 300 kr.
Paul Sauer ÄR en av mina favoriter, där är vi helt överens. :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Även Chocolate Block var som bäst -09 och -10 enligt mig. Nyaste årgången är lite trist. Porcubine Ridge brukar dock leverera bra pang i hundraklassen.

Chocolate Block, hur är den egentligen? Jag har alltid förundrats över namnvalet och aldrig kommit på tanken att vilja testa den.
+1 på Porcupine Ridge, även om jag tycker senare årgångar gått ner lite i kvalitet.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Chocolate Block, hur är den egentligen? Jag har alltid förundrats över namnvalet och aldrig kommit på tanken att vilja testa den.
+1 på Porcupine Ridge, även om jag tycker senare årgångar gått ner lite i kvalitet.
Jag tycker båda har varit bra tidigare men de har tappat de senaste årgångarna. Chocolate Block är ett bra vin, med en del fat, men det smakar inte "choklad" som så. Väl värt att testa anser jag.
 

rs14

Medlem
Hejsan alla glada! Jag har varit en sk 'fluktare' på detta forumet ett bra tag nu och kände kanske att det nu var dags att registrera mig så jag kan skriva något också ;) Denna tråden blir en utmärkt startpunkt för mig då jag har druckit en hel del viner från SA genom åren och skaffat en hyfsad koll på vad som händer därnere och hur landet utvecklat sin vinproduktion sedan mina resor dit under första delen av 00-talet. Man kan säga att det var här mitt vinintresse tog fart på allvar. Dricker fortfarande en del viner från SA även om jag numera föredrar viner från den 'gamla världen'.

Jag tycker att Sydafrika är klart mer intressant när det kommer till vita viner än de röda, här kan man hitta riktigt bra viner av chardonnay, chenin blanc och bordeauxblends (sauvignon blanc/semillon) men jag tänker kanske framförallt på de för landet udda druvblandningarna som tillverkars av unga och experimentalla vinmakare. Här görs fö många spännande och franskinspirerande röda också. Det släpps en bra Syrah från Mullineaux på SB nu i mars. Den är helt klart prisvärd.

Har alltid gillat Boekenhoutskloofs viner men gården tog aldrig emot besök under de åren jag var där så det är ledsamt att läsa att man inte sköter det på ett bra sätt. Tycker både Cab, Syrah och Semillon är riktigt bra viner. Chocolate Block är ett okej vin men är alldeles för högt prissatt i Sverige, ett rimligt pris hade varit 150-175 kronoer sett till kvalitén. Längesedan jag drack vinerna ur Porcupine Ridge-serien så jag kan inte uttala mig om hur de utvecklats de senaste åren. Kanonkop och Rust en Vrede är också en favorit och där får man bra viner för pengarna, dessutom väldigt lagringsbara. Drack en Paul Sauer från 2000 samt Rust En Vrede Estate 2001 för ett tag sedan och de var bägge fantastiskt bra men kan klara sig i några år till. Thelema är en annan producent som jag gillar, framförallt deras Cabernet som brukade dyka upp på SB förr men jag tror inte det kommit några sedan 2006:an för tre-fyra år sedan. Hade gärna sett att man tagit hem 2009 av denne. En annan, nyare producent som jag tror mycket på är Glenelly (låter som en whiskyproducent) vars viner är riktigt bra. Någon ovanför nämnde 'Lady May' vilket är deras flaggskepp och jag har testat både 08 (första årgången) och 09 av detta med stor behållning, läste nånstans att 2010 ska vara ännu bättre... Hm, ja det var det lite om det. Jag fyller gärna på mer efterhand i denna tråden om den lever vidare.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hejsan alla glada! Jag har varit en sk 'fluktare' på detta forumet ett bra tag nu och kände kanske att det nu var dags att registrera mig så jag kan skriva något också ;) Denna tråden blir en utmärkt startpunkt för mig då jag har druckit en hel del viner från SA genom åren och skaffat en hyfsad koll på vad som händer därnere och hur landet utvecklat sin vinproduktion sedan mina resor dit under första delen av 00-talet. Man kan säga att det var här mitt vinintresse tog fart på allvar. Dricker fortfarande en del viner från SA även om jag numera föredrar viner från den 'gamla världen'.

Jag tycker att Sydafrika är klart mer intressant när det kommer till vita viner än de röda, här kan man hitta riktigt bra viner av chardonnay, chenin blanc och bordeauxblends (sauvignon blanc/semillon) men jag tänker kanske framförallt på de för landet udda druvblandningarna som tillverkars av unga och experimentalla vinmakare. Här görs fö många spännande och franskinspirerande röda också. Det släpps en bra Syrah från Mullineaux på SB nu i mars. Den är helt klart prisvärd.

Har alltid gillat Boekenhoutskloofs viner men gården tog aldrig emot besök under de åren jag var där så det är ledsamt att läsa att man inte sköter det på ett bra sätt. Tycker både Cab, Syrah och Semillon är riktigt bra viner. Chocolate Block är ett okej vin men är alldeles för högt prissatt i Sverige, ett rimligt pris hade varit 150-175 kronoer sett till kvalitén. Längesedan jag drack vinerna ur Porcupine Ridge-serien så jag kan inte uttala mig om hur de utvecklats de senaste åren. Kanonkop och Rust en Vrede är också en favorit och där får man bra viner för pengarna, dessutom väldigt lagringsbara. Drack en Paul Sauer från 2000 samt Rust En Vrede Estate 2001 för ett tag sedan och de var bägge fantastiskt bra men kan klara sig i några år till. Thelema är en annan producent som jag gillar, framförallt deras Cabernet som brukade dyka upp på SB förr men jag tror inte det kommit några sedan 2006:an för tre-fyra år sedan. Hade gärna sett att man tagit hem 2009 av denne. En annan, nyare producent som jag tror mycket på är Glenelly (låter som en whiskyproducent) vars viner är riktigt bra. Någon ovanför nämnde 'Lady May' vilket är deras flaggskepp och jag har testat både 08 (första årgången) och 09 av detta med stor behållning, läste nånstans att 2010 ska vara ännu bättre... Hm, ja det var det lite om det. Jag fyller gärna på mer efterhand i denna tråden om den lever vidare.
Välkommen till forumet och tack för värdefulla synpunkter. Man bör inte "lurka" för länge i det dolda, bra att du tog ditt förnuft till fånga och registrerade dig. :)
 

chambertin

Medlem
Boekenhoutskloof var den största besvikelsen jag någonsin varit med om i vinväg. Dem på vingården var arroganta, serverade skitiga glas och när vi bad om rena glas himlade dem med ögonen och suckade. Okej, det ska ju inte påverka intrycket av vinerna men dem enda vinerna som jag tyckte var värda att dricka var deras syrah. Deras lite enklare viner som Wolftrap och Porcupine var i särklass de sämsta vinerna vi drack under hela resan. Fattar inte hur Boekenhoutskloof kan ha fått sitt rykte för jag vet om att många eftertraktar deras viner. Deras syrah var god, men betala 380 kr för den? Nej tack.
Hade några mycket trevliga möten med Boukenhoutskloof Shiraz -98 som jag drack under några år runt 2003-2008. Sedan dess har jag inte fått tag på vinet och efter din berättelse så verkar det ju lika bra det.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hade några mycket trevliga möten med Boukenhoutskloof Shiraz -98 som jag drack under några år runt 2003-2008. Sedan dess har jag inte fått tag på vinet och efter din berättelse så verkar det ju lika bra det.
Kanske får du chansen att testa årgång -09 av detta någon gång i vår. *blink, blink*
 

rs14

Medlem
Som av en händelse så korkade jag upp en Vergelegen Shiraz 2003 till kvällens middag. Sitter med sista glaset just nu och är förvånad över hur bra den hållt ihop.
 

Cricri

Medlem
Jag var i SA för ganska exakt 1år sedan. Under vår 2 veckors semester hann jag med att besöka följande vingårdar:
Groot Constantia
Meerlust
Rust en Vrede
Alto
Ernie Else
Uva Mira
Grande Provence
La Motte
Chamonix
Boekenhoutskloof
Haut Espoir
Thelema
Tokara
Delaire Graff
Stark-Condé
Haute Cabriere
Buitenverwatchting
Klien Constantia
Constantia Utsig
Eagle's Nest

Jag skulle gärna besökt fler, men då hade jag fått se mig om efter en ny familj...
Före resan så hade jag inte speciellt mycket refarenhet av SA viner, men jäklar vad mycket bra grejer dom har! Jag håller med @rs14 om att jag blev extra impad av de vita vinerna, och de söta. Och sedan skall vi inte prata om maten. Tror inte att jag ätit så gott kött någon annan stans, och definitivt inte till det priset. Så för den som är mat och vin intresserad så rekommenderar jag starkt en resa genom Stellenbosch och Franschhoek.

De få vinerna som fick följa med hem var Oude Nektar från Stark-Condé, en Tokara Reserve Noble Late Harvest, och en Klein Constantia Vin de Constance.
 

Segol

Medlem
Jag skulle gärna besökt fler, men då hade jag fått se mig om efter en ny familj...
Jag tycker det var ett minst sagt hyfsat antal besök :)
Jag håller absolut med om din rekommendation att besöka området, varierande kvalitet på vinerna men riktigt trevligt
 

Elvis

Medlem
Jag har varit i Sydafrika både privat och i jobbet och har hunnit med ett antal besök på vingårdar, främst i Stellenbosch. Det finns fantastiskt bra restauranger i Sydafrika (@Cricri, besökte du La Colombe när ni var på Contantia Uitsig?) och jag har druckit många bra vita viner men jag kommer inte på något namn nu.

Jag håller med @Dovberg om att Kanonkop Paul Sauer är bra - den har jag faktiskt hittat här i Manila och köpt ett par lådor av. Dessutom tycker jag att många rena Cabernet Sauvignon är bra, till exempel Meerlust Cabernet Sauvignon som jag håller högre än Meerlust Rubicon.

När jag var på bröllopsresa var vårt trevligaste besök på Rustenberg och därför klappar mitt hjärta lite extra för just viner från Rustenberg, och särskilt Rustenberg Peter Barlow (en ren Cab). Ser att John X Merriman 2011, deras Bordeaux-blend, släpptes på Systembolaget i lördags.
 

Cricri

Medlem
Jag har varit i Sydafrika både privat och i jobbet och har hunnit med ett antal besök på vingårdar, främst i Stellenbosch. Det finns fantastiskt bra restauranger i Sydafrika (@Cricri, besökte du La Colombe när ni var på Contantia Uitsig?) och jag har druckit många bra vita viner men jag kommer inte på något namn nu.

Jag håller med @Dovberg om att Kanonkop Paul Sauer är bra - den har jag faktiskt hittat här i Manila och köpt ett par lådor av. Dessutom tycker jag att många rena Cabernet Sauvignon är bra, till exempel Meerlust Cabernet Sauvignon som jag håller högre än Meerlust Rubicon.

När jag var på bröllopsresa var vårt trevligaste besök på Rustenberg och därför klappar mitt hjärta lite extra för just viner från Rustenberg, och särskilt Rustenberg Peter Barlow (en ren Cab). Ser att John X Merriman 2011, deras Bordeaux-blend, släpptes på Systembolaget i lördags.
Nej, vi missade tyvärr La Colombe. Jag förslog att vi skulle käka lunch där, men blev nedröstad av min familj som tyckte att vi redan stannar alldeles för länge…

Annars var våra favoriter framförallt The French Connection och Le Quartier Francaise i Franschhoek och Jonkershuis på Groot Constantia. Men maten på Chamonix och Ernie Els skall heller inte förringas.

Ett av de vinerna jag blev mest positivt överraskad av var ett Semillion vin med lite ålder från Haut Espoir.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har varit i Sydafrika både privat och i jobbet och har hunnit med ett antal besök på vingårdar, främst i Stellenbosch. Det finns fantastiskt bra restauranger i Sydafrika (@Cricri, besökte du La Colombe när ni var på Contantia Uitsig?) och jag har druckit många bra vita viner men jag kommer inte på något namn nu.

Jag håller med @Dovberg om att Kanonkop Paul Sauer är bra - den har jag faktiskt hittat här i Manila och köpt ett par lådor av. Dessutom tycker jag att många rena Cabernet Sauvignon är bra, till exempel Meerlust Cabernet Sauvignon som jag håller högre än Meerlust Rubicon.

När jag var på bröllopsresa var vårt trevligaste besök på Rustenberg och därför klappar mitt hjärta lite extra för just viner från Rustenberg, och särskilt Rustenberg Peter Barlow (en ren Cab). Ser att John X Merriman 2011, deras Bordeaux-blend, släpptes på Systembolaget i lördags.
Tack för visat intresse i tråden. John X Merriman är inlagd i min inköpslista. :)
 

Elvis

Medlem
Nej, vi missade tyvärr La Colombe. Jag förslog att vi skulle käka lunch där, men blev nedröstad av min familj som tyckte att vi redan stannar alldeles för länge…

Vad synd! Det är min absoluta favoritrestaurang i Sydafrika (och luncherna är billiga!), även om Le Quartier Francaise också är väldigt bra.

Åk också en väldigt trevlig lunch på Tokara efter en besök på underbart vackra grannvingården Thelema. Den senare hade flera väldigt bra vita viner.
 

TEGE

Medlem
Jag kan bara instämma när det gäller deras Cabernet Sauvignon. Håller fortfarande Ernie Els Cabernet Sauvignon 2010 väldigt högt.
Tycker oxå att Meerlust Cab håller bra klass. Dom som lyckas "dämpa" rökigheten, får oxå ut mest av frukt/syra tycker jag.
Billig arbetskraft gör givetvis sitt till att man lyckas hålla nere priser på såpas bra viner. På gott & ont givetvis.

Däremot all jäkla BIB som nästan delas ut gratis från SA ,,,,,,,,,,, ähh,, orkar inte.
 
Toppen