Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stöld hos Jacques Selosse

Nästan 4000 flaskor blev stulna för ett par dagar sedan enligt La Revue du Vin de France. Om totalvärdet 400.000 euro stämmer så var det inte Initale tjuvarna kom över utan lite bättre flaskor.

Än värre är väl att etiketter också blev stulna, risken för förfalskningar lär ju vara rätt överhängade.

anselme-noir-et-blanc660.jpg

Anselme ser ju rätt glad ut ändå! (bilden från La Revue du Vin de France)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Stöld hos Jacques Selosse

Anders Landström skrev:
Nästan 4000 flaskor blev stulna för ett par dagar sedan enligt La Revue du Vin de France. Om totalvärdet 400.000 euro stämmer så var det inte Initale tjuvarna kom över utan lite bättre flaskor.

Än värre är väl att etiketter också blev stulna, risken för förfalskningar lär ju vara rätt överhängade.

anselme-noir-et-blanc660.jpg

Anselme ser ju rätt glad ut ändå! (bilden från La Revue du Vin de France)
Synd att det inte framgår vilka viner som blev stulna :/
En mycket tråkig historia i vilket fall :'(
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Stöld hos Jacques Selosse

De bättre brukar ju bara vara leveransklara på hösten, om han nu inte gör annorlunda för utomeuropeiska kunder eller har bytt schema? Så jag gissar att det mest borde vara Inital som finns att sälja nu. Kanske har RVF slagit upp Wine-Searcher-priset och ansatt 100 euro/flaska?

Jaha, så vi kan se fram emot 16000 flaskor Nicolas Feuillatte med Selosse-etiketter på auktionsmarknaden framöver...

Jag har i alla fall alibi för 21 mars, och befann mig i Stockholm.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Stöld hos Jacques Selosse

vintomas skrev:
De bättre brukar ju bara vara leveransklara på hösten, om han nu inte gör annorlunda för utomeuropeiska kunder eller har bytt schema? Så jag gissar att det mest borde vara Inital som finns att sälja nu. Kanske har RVF slagit upp Wine-Searcher-priset och ansatt 100 euro/flaska?

Jaha, så vi kan se fram emot 16000 flaskor Nicolas Feuillatte med Selosse-etiketter på auktionsmarknaden framöver...

Jag har i alla fall alibi för 21 mars, och befann mig i Stockholm.
Verkar vara Initial, V.O och Rose som stulits. Inga vintage!!
 
Trådskapare
A
SV: Stöld hos Jacques Selosse

vintomas skrev:
De bättre brukar ju bara vara leveransklara på hösten, om han nu inte gör annorlunda för utomeuropeiska kunder eller har bytt schema? Så jag gissar att det mest borde vara Inital som finns att sälja nu. Kanske har RVF slagit upp Wine-Searcher-priset och ansatt 100 euro/flaska?

Jaha, så vi kan se fram emot 16000 flaskor Nicolas Feuillatte med Selosse-etiketter på auktionsmarknaden framöver...

Jag har i alla fall alibi för 21 mars, och befann mig i Stockholm.

Beror på vad du menar med leveransklara. Har druckit både Substance och andra som varit degade i oktober/november samt februari.
Sedan kan det ju vara lite som med narkotikabeslag, man tar värdet i slutbrukarledet :)
 

Erica L

Medlem
SV: Stöld hos Jacques Selosse

:-[ :'( :-\ hoppas det inte driver upp priserna...men det lär det ju göra. Stackars fina, trevliga Anselme...
 
SV: Stöld hos Jacques Selosse

Fult gjort och surt :-[ , men tyvärr så finns ju den här risken med saker som har värde.


Jag funderar dock lite på hur det kan ha gått till (förstår inte franska). 4000 flaskor är ju inget man bara bär iväg. Kan det vara en transport som blev stulen? Får kolla upp historien lite närmare.


...


Översatte sidan. De verkar ha kommit in med lastbil. Måste varit välplanerat, för något sådant här att lyckas. Det rimliga att anta är väl organiserad kriminalitet. Fy fan!
Får bara hoppas att champagnehusen lyckas få upp säkerheten till en nivå där detta blir svårt i framtiden.
 
Trådskapare
A
SV: Stöld hos Jacques Selosse

Mer information om stölden från The Drink Business.

Allt från Initiale, VO, Rosé, Exquise, Substance och/eller Chardonnay lieux dits (artikeln var lite oklar där) försvann. Surt sa räven, verkligen
 

Erica L

Medlem
SV: Stöld hos Jacques Selosse

Låter väldigt välorganiserat och dessutom som insiderjob. Hur visste de annars att det stod två pallar färdigförpackade för transport? Plocka flaskor ur hyllor låter liksom inte lika lockande...
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Stöld hos Jacques Selosse

Två pall? 3900 flaskor är ju minst åtta pall! Klart att detta var ett "välinformerat" gäng. Sjukt att man inte dragit uppmärksamhet till sig i en sån tyst liten by.
 
Toppen