Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Amaronetråden

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag har funderat lite, vad är det mer Amaroneviner och viner från Veneto generellt som är så tilltalande för oss Svenskar? Om man tittar på bolagets försäljning så dricker vi sanslösa mängder Amarone varje år. Beror detta på att det är så jävla gott? Tycker vi om den lilla restsötman som ofta finns i vinerna? Beror det på att Amarone anses som "fint"? Vad det än beror på så dricker vi en jävla massa Amarone!

Den bästa amaroneupplevelse jag haft var nog 1999 Dal Forno, samt några av de av Quintarellis viner som jag provat. Vilka är era favoriter?
 

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Jag har funderat lite, vad är det mer Amaroneviner och viner från Veneto generellt som är så tilltalande för oss Svenskar? Om man tittar på bolagets försäljning så dricker vi sanslösa mängder Amarone varje år. Beror detta på att det är så jävla gott? Tycker vi om den lilla restsötman som ofta finns i vinerna? Beror det på att Amarone anses som "fint"? Vad det än beror på så dricker vi en jävla massa Amarone!

Den bästa amaroneupplevelse jag haft var nog 1999 Dal Forno, samt några av de av Quintarellis viner som jag provat. Vilka är era favoriter?

Dal Forno och Quintarelli är mina val också.

I "budgetklassen" så är Masis Costasera och Serego Alighieris Vaio Armaron (som numera också är distribuerade av Masi) alldeles lysande val.

Amaronens popularitet är väl just att det är ett trendvin, det var i a f vad jag och ett antal andra vinälskare kom fram till när vi diskuterade ämnet, men jag tycker kombinationen amarone + ost är lysande. Blir lite som ett mellanting mellan en Bordeaux och ett portvin p.g.a. sötman och den något högre alkoholhalten...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Apropå Dal Forno så fick jag den lysande frågan "Vad ska vi göra åt klimatet? Det blir för hög alkoholhalt i Amaronen" när jag körde en vinprovning härom veckan. Naturligtvis så visste jag inte vad jag skulle svara. Men sen kröp det fram, mannen som ställde frågan och hans hustru hade varit på just Dal Forno och provat viner. De har så hög alkoholhalt i sina Amaroneviner nu att det inte är roligt längre. Jag minns när 1999orna kom, då låg alkoholen på runt 17-17,5%m nu började de tydligen sniffa runt 19% (obekräftade uppgifter, hörsägen) . Enligt Herr Dal Forno är det sådant här vi måste vänja oss vid i framtiden. Han vägrar att skörda tidigare för att få en lägre potentiell alkohol i vinet, någonting jag förstår då det skulle göra vinet grönt och, tja, dåligt. Och han vägra också att reducera alkoholen då detta också kommer att påverka smaken.

Vad kommer att hända? Kommer vi att se en uppsjö med dealkoholiserade amaroneviner, eller kommer trenden att gå mot gröna och omogna? Eller kommer det rentav att bli så att de bästa producenterna får börja göra mer recioto?
 

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Apropå Dal Forno så fick jag den lysande frågan "Vad ska vi göra åt klimatet? Det blir för hög alkoholhalt i Amaronen" när jag körde en vinprovning härom veckan. Naturligtvis så visste jag inte vad jag skulle svara. Men sen kröp det fram, mannen som ställde frågan och hans hustru hade varit på just Dal Forno och provat viner. De har så hög alkoholhalt i sina Amaroneviner nu att det inte är roligt längre. Jag minns när 1999orna kom, då låg alkoholen på runt 17-17,5%m nu började de tydligen sniffa runt 19% (obekräftade uppgifter, hörsägen) . Enligt Herr Dal Forno är det sådant här vi måste vänja oss vid i framtiden. Han vägrar att skörda tidigare för att få en lägre potentiell alkohol i vinet, någonting jag förstår då det skulle göra vinet grönt och, tja, dåligt. Och han vägra också att reducera alkoholen då detta också kommer att påverka smaken.

Vad kommer att hända? Kommer vi att se en uppsjö med dealkoholiserade amaroneviner, eller kommer trenden att gå mot gröna och omogna? Eller kommer det rentav att bli så att de bästa producenterna får börja göra mer recioto?

Växthuseffekten är ju lysande för oss svenskar. Om 300 år kommer våra ättlingar att njuta världens bästa viner, skördade på Gotland. :)

Nej, men det där med klimatet är egentligen inget nytt och de lärde tvista om hur slutresultatet blir. Men det är inget nytt. Under historisk tid odlades det ju vindruvor runt Gränna, ett projekt som Wärnelius på gamla Hässlö vinmakare tydligen återupptog. Har dock inte hört mer vad resultatet blev.

Sedan har vi ju fallen med de amerikanska zinfandeldruvorna som för 10-20 år sedan ofta innehöll runt 18% alkohol, idag är det väl nästan bara deLoachs vingårdsbetecknade flarror som kommer upp i de alkoholhalterna, så man vet som sagt inte. Skördetid, jäsningsmetoder och -temperatur och andra saker som inverkar gör ju som sagt också sitt till.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Tydligen är en lösning att börja odla vin högre upp på bergssluttnignarna. Torres har börjat prospekta på nya vinodlingar på över 1000 möh, då de är övertygade om att man inte kommer att kunna odla vin i de traditionella vingårdarna om ca 50 år.

Läskigt? Som fan!

Kommer vi att se mer av det här tänket runt om i världen? Kan det vara ett alternativ för Amarone och dess avarter?
 
Toppen