Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Lando skrev:
Ingenting, bara se på spektaklet.. Nån underhållning måste man ju ha för att man lagar mat halva kvällen. ;)

Hur som helst, nästa söndag tänkte jag laga den långkokta lammsteken som Sjödin tipsade om längre bak i tråden. (här: http://www.finewines.se/forum/http://ww ... 469#p11469 ) Den är kokt i en massa olivolja och kryddad med apelsin, citron, vitlök, timjan och kanel. Funderar på en Châteauneuf-du-Pape till men undrar om någon har nån annan idé alternativt tips på en bra c9 som går att få tag på innan söndag?

Det där receptet lät helt galet gott! Det ska jag också testa...
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Åt på La Provenza i helgen (www.laprovenza.com), en av dom restaurangerna som jag återkommer till ofta. Bra och väldigt trevlig personal, fantastisk meny med fransk/katalansk mat, och väldigt bra priser om man ser till vad man får. Åt gåslever både till förrätt och huvudrätt, först bloc, sen färsk grillad, väldigt bra, en söt Sherry PX till förräten och sen en flaska rött från Montsant. Jag har inte hittat rätt när det kommer till Montsant, dom ska ju vara väldigt kraftfulla, men dom jag druckit hitills har inte varit speciellt imponerande, får fortsätta leta helt enkelt...jag hoppade efterrätt, blev kaffe och den underbara brandyn Larios 1886 istället.

Till detta hade man kanske föredragit nåt sött helt igenom. Deras vinlista har inte det största urvalet, därmot kan man få vin ifrån nästan alla spanska regioner vilket är bra. Jag klarade helt enkelt inte att dricka mer än ett glas av det enda söta dom hade, Sherry PX (som verkligen är snuskigt sött, trögflytande), så det fick helt enkelt bli rött till den grillade gåslevern.
 

kayaker

Cyklist
SV: Stora middagstråden

I ungefär samma prisklass i BS finns ju även Parkerfavoriten Domaine de la Vieille Julienne.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

jag hade tänkt att jag skulle ta köra skiten ur en lammstek idag och ha lite gottis till, men eftersom vi lever i ett efterblivet land så får det naturligtvis inte att få tag i en lammstek med ben någonstans (ska sanningen fram så fanns det inte ens lammstek...) vilket ledde till att jag är tvungen att göra någonting annat.

Kalvstek med citron och rosmarin blir det nog. Tyvärr är ju kalv ganska skittrist, men det kanske blir bra ändå!
 

kayaker

Cyklist
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
jag hade tänkt att jag skulle ta köra skiten ur en lammstek idag och ha lite gottis till, men eftersom vi lever i ett efterblivet land så får det naturligtvis inte att få tag i en lammstek med ben någonstans (ska sanningen fram så fanns det inte ens lammstek...) vilket ledde till att jag är tvungen att göra någonting annat.
Livsmedelskedjorna är i maskopi med SS! I KF:s fall så råder väl inget tvivel? :-X
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

kayaker skrev:
Livsmedelskedjorna är i maskopi med SS! I KF:s fall så råder väl inget tvivel? :-X

Tveklöst! De är fanimig onda! Det enda vettiga stället att handla råvaror på i Stockhpöm är fanimig Hötorgshallen (ja, jag väljer den framför Östermalms och Söderhallarna). Där finns det riktigt fint kött och sköna små bodar som säljer roliga och goda saker. Det kommer att bli bunkring snart med lite lammstekar, färska grissidor och annat gottis!

I brist på lamm så beslutade jag mig för att köra till en kalvstek, denna sattes på klockan 17.30 och tyvärr gick det inte riktigt som planerat. Istället för att köra skiten ur den så har det blivit någonting så vitsigt som en långtis brässerad kalvstek. Det tog dock lite för lång tid så jag tröttnade på att vänta och slängde ihop en nudelhistoria med kyckling, kokosmkölk och lime. NU är det dags att ta ut kalven och skära den. Därefter så ska den marineras i sina egna safter (den har släppt massor med vätska) och imorgon så kokar vi ihop detta och gör något lattjo!

Gottis!
 

weezer

Medlem
SV: Stora middagstråden

Idag blir det långkok till middag, det har puttrat sen i morse på spisen; oxsvansragu med smålök och pancetta + mandelpotatispuré med murklor i...vad vi dricker är inte klart än, men säkert en Cuvee jadis från Leon Barral tror jag.
 

Öhman

Medlem
SV: Re: Stora middagstråden

Krug skrev:
Efter att ha läst boken 'Heat' i några dagar så blev jag lite inspirerad att prova ett recept ur boken. Nu är det inga direkta recept att tala om i den, men multitalang som man är med bakgrund inom både kök, servis och vin så innebar detta naturligvis inga som helst problem.

Detta och att beskrivningen var kanska talande: Ta ett stort köttstycke, lägg det i en gjutjärnspanna, häll på en flaska vin, tre stora nävar malen svartpeppar och en grabbnäve salt. låt koka på svag värme i åtta timmar. Det var alles! Ingen lök, ingen olivolja! Nada!

Min hjärna klarade inte av detta, så jag hade i tre krossade vitlöksklyftor och två strimlade gula lökar, 1,2 kilo högrev, en pava rött, salt & peppar. Sen kokades det vill jag lova!

Jäklar vad bra det blev! Då jag, idiotiskt nog, valde att påbörja ett åtta timmars långkok klockan 19:30 så ledde det till att jag i slutändan inte kunde ge det mer än fem timmar på spisen, det räckte dock utmärkt.

Jag kan verkligen rekommendera detta!

Detta ska provas nu! 1,6 kilo högrev och en massa bra viner överblivna från en provning.
Vad serverade du till?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Kommer banne mig inte ihåg, men antagligen en skön Chianti och lite bröd. :)
 

Öhman

Medlem
SV: Stora middagstråden

Jäklar vad det det doftar aromatiskt av all svartpeppar och vin!
Detta ska bli spännande. Får puttra hela natten nu.
 

Öhman

Medlem
SV: Stora middagstråden

Induktionshällen k*kade ur mitt i natten. Hatar den!!!!
Får fortsätta koket i kväll. Ser dock bra ut och doftar ljuvligt. Återkommer med rapport.

(fegade lite med svartpepparn)
 

Öhman

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Induktionshällar är djäfvulens uppfinning!

Jag älskar den egentligen och kan inte leva utan den. Men när den stängs av mitt i natten under långkok så blir jag gramse.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Därav (egentligen inte, men det funkar) anledningen till att receptet säger gjutjärnsgryta och ugn över natten. ;)
 

Öhman

Medlem
SV: Stora middagstråden

Resultatet blev mycket bra. Mört och smakrikt, fast jag skulle inte varit feg med svrtpepparn och saltet. Hade kunnat ösa på mer.
Serverade med en blandad görnsallad samt stekte upp champinjoner/lök/mandelpotatis. Kall yoghurtsås till det.
Nu mår jag som en prins. Igen.
 

Öhman

Medlem
SV: Stora middagstråden

Har äntligen tagit mig tid att läsa "Anthony Bourdains franska kök". Så jävla bra!
Vill bara ta ledigt i 14 dar och laga mat!
En fritös ska definitivt inhandlas och slaktaren plågas om märkliga styckdelar.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Slängde in 1,5 kilo fransyska med en pava rödtjut och lite svartpeppar i ugnen på 125 grader klocka 09.30 imorse och det står och puttrar långsamt. Jag tänkte att jag skulle prova lite varianter så jag hällde precis på en burk passerade tomater och lite finhackad vitlök och schalottenlök.

Nu ska det få stå och gotta sig till klockan 18 ungefär (vi får se hur det ser ut om det behöver mer tid).

Till lunch blir det Edamame med olika varianter av dumplings till och en skön dipsås och ett glas Dog Point Sauvignon Blanc till det!
 
Toppen