Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

Jos

Medlem
SV: Stora middagstråden

Fel av mig.. ser ju att det bara stod att det är expressens tips och att länken är till Allt Om Mat.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Idag ska jag fira det fina vädret vi fått härnere (20 grader 3 dagar i rad nu) med att öppna en burk lagrade surisar. Som alltid är det svårt att matcha ett vin till dom men hade man haft en krispig Riesling hemma så skulle nog det funkat, nu har jag en Albarino istället, annars är ju mjölk eller läsk bra till dom salta läckerheterna. Äts med tunnbröd, smör, gul löl och purjolök.
 

Öhman

Medlem
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Idag ska jag fira det fina vädret vi fått härnere (20 grader 3 dagar i rad nu) med att öppna en burk lagrade surisar. Som alltid är det svårt att matcha ett vin till dom men hade man haft en krispig Riesling hemma så skulle nog det funkat, nu har jag en Albarino istället, annars är ju mjölk eller läsk bra till dom salta läckerheterna. Äts med tunnbröd, smör, gul löl och purjolök.

Funkar albariño? Själv har jag funderat på en iskall fino.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Gustibus skrev:
Funkar albariño? Själv har jag funderat på en iskall fino.

Jag tror jag hoppar Albarinon, en fino låter inte som en dum idé, det ska jag testa nån gång. Ikväll blir det nog Vichy Catalan till istället.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora middagstråden

Nu ska det fräsas ört- och vitlöksmarinerad lammentrecote som marinerats i 2 dygn. Tillbehör blir en överraskning, må kolla vad som finns i kylen, men lite rotfrukter ska det väl kunna bli och röd quinoa samt chevrékräm. Därtill dricks Kevin Arnold 2006 som inte är i närheten av 2003 dessvärre.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Bubblaren skrev:
Nu ska det fräsas ört- och vitlöksmarinerad lammentrecote som marinerats i 2 dygn. Tillbehör blir en överraskning, må kolla vad som finns i kylen, men lite rotfrukter ska det väl kunna bli och röd quinoa samt chevrékräm. Därtill dricks Kevin Arnold 2006 som inte är i närheten av 2003 dessvärre.

Jävlar vad gott!

Ikväll blir det fylld majskyckling efter att ha blivit inspirerad av Floyd on Spain. Fyller den med salsiccia, torkad aprikos, katrinplommon, pinjenötter, vitlök, gul lök och lite chili som jag steker ihop först.
 

Lando

Medlem
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Jävlar vad gott!

Ikväll blir det fylld majskyckling efter att ha blivit inspirerad av Floyd on Spain. Fyller den med salsiccia, torkad aprikos, katrinplommon, pinjenötter, vitlök, gul lök och lite chili som jag steker ihop först.

Jag har en majskyckling i kylen som jag inte vet vad jag ska göra med, det där låter ju supergott! Har du något recept på det eller freestylar du bara? Vore kul att veta typ ungstemp osv..
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Lando skrev:
Jag har en majskyckling i kylen som jag inte vet vad jag ska göra med, det där låter ju supergott! Har du något recept på det eller freestylar du bara? Vore kul att veta typ ungstemp osv..

Freetstajlar...men körde den i 200 grader, ca 65-85 minuter, blev väldigt bra, fyllningen gjorde verkligen kycklingen saftig. Jag snålade inte på vitlöken utan körde 4 klyftor som jag bara delade på mitten, i min smak bra men om man inte vill ha för mycket smak av vitlök ska man nog bara köra hälften.

edit: använde 4 medelstora salsiccias som jag skar i bitar, 6-10 aprikoser, lika många katrinplommon, en halv gul lök, fyllde stekpannan med pinjenötter som jag rostade först, ett paket, ca 25-30 gram skulle jag tro. 4 vitlöksklyftor, salt och peppar. Stekte ihop allt och fyllde, det blev lite över så tre korvar räcker nog.
 

Lando

Medlem
SV: Stora middagstråden

Låter verkligen gott! Marinerade eller kryddade du kycklingen något eller räckte det med fyllningen?
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Lando skrev:
Låter verkligen gott! Marinerade eller kryddade du kycklingen något eller räckte det med fyllningen?

Körde den rätt så naturello, bara olivolja och salt och peppar på den.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Sjötunga med butternut och vårlök, en albarino att dricka till, Santiago Ruiz.
 

Lando

Medlem
SV: Stora middagstråden

Ok, gjorde min majskyckling igår, blev en liten blandning av dom olika recepten i tråden. Vi blev fler än jag först trott så dagen innan kompletterade jag med en vanlig kyckling för 40 kr/kg, tänkte det skulle vara kul att jämföra mot en bjärred majskyckling.

Jag rimmade båda i ett dygn, och marinerade dom sen i citronsaft, japansk soja, vitlök, franska örter, honung, salt och peppar. Sen späckade jag dom med R.P:s variant med katringplommon, aprikoser, vitlök och Chorizo och körde dom på 150 grader till dom hade 70 graders innertemperatur (bra med två termometrar för den lilla var klar typ en halvtimma före..) :eek:

Båda blev extremt saftiga, tack vare rimningen antar jag. Känner igen konsistensen från kyckling jag ibland fått på krogen, måste vara det dom gjort med dom. Salta blev dom också såklart, nästa gång kommer jag att skölja kycklingarna noggrannare efter rimningen så kan jag salta själv istället. Smaken dock var helt olika, den vanliga kycklingen smakade noll och intet medan majskycklingen var skitgod. Trodde faktiskt inte det skulle vara sån skillnad...

Serverade det med en stor sallad och hembakt vitt bröd, typ ciabatta.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Lando skrev:
Ok, gjorde min majskyckling igår, blev en liten blandning av dom olika recepten i tråden. Vi blev fler än jag först trott så dagen innan kompletterade jag med en vanlig kyckling för 40 kr/kg, tänkte det skulle vara kul att jämföra mot en bjärred majskyckling.

Jag rimmade båda i ett dygn, och marinerade dom sen i citronsaft, japansk soja, vitlök, franska örter, honung, salt och peppar. Sen späckade jag dom med R.P:s variant med katringplommon, aprikoser, vitlök och Chorizo och körde dom på 150 grader till dom hade 70 graders innertemperatur (bra med två termometrar för den lilla var klar typ en halvtimma före..) :eek:

Båda blev extremt saftiga, tack vare rimningen antar jag. Känner igen konsistensen från kyckling jag ibland fått på krogen, måste vara det dom gjort med dom. Salta blev dom också såklart, nästa gång kommer jag att skölja kycklingarna noggrannare efter rimningen så kan jag salta själv istället. Smaken dock var helt olika, den vanliga kycklingen smakade noll och intet medan majskycklingen var skitgod. Trodde faktiskt inte det skulle vara sån skillnad...

Serverade det med en stor sallad och hembakt vitt bröd, typ ciabatta.

Härligt! Ja majskyckling is the shit! :) Ska också prova att rimma kycklingen först nästa gång, hur blev ytan på kycklingen?

Ikväll ska tjejen göra en Beef Wellington med gåslever, jag ska ordna vinet, blir en förrätt med gravad lax. Så först en bra cava (inte bestämt vilken än) och till köttet nåt från Ribera del Duero, avslutar med ost och nåt gott sött vin.
 

Lando

Medlem
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Härligt! Ja majskyckling is the shit! :) Ska också prova att rimma kycklingen först nästa gång, hur blev ytan på kycklingen?

Det sjuka var att ytan på majskycklingen blev tristare än den värdelösa kycklingen trots att majskycklingen var inne längre. Ingen aning om varför, kan det varit så att den tog upp mer vätska och därför fick en degig yta?
Jag tror att jag ska bryna den i panna nästa gång innan jag kör den i ugnen så jag får en krispig fin yta. Svårt det där, egentligen skulle man vilja köra skiten i 100 grader-5 timmar, men då blir det nog ingen kul yta alls.
 

J.S.

Medlem
SV: Stora middagstråden

Lando skrev:
Det sjuka var att ytan på majskycklingen blev tristare än den värdelösa kycklingen trots att majskycklingen var inne längre. Ingen aning om varför, kan det varit så att den tog upp mer vätska och därför fick en degig yta?
Jag tror att jag ska bryna den i panna nästa gång innan jag kör den i ugnen så jag får en krispig fin yta. Svårt det där, egentligen skulle man vilja köra skiten i 100 grader-5 timmar, men då blir det nog ingen kul yta alls.

Skulle nog bli rätt torr då ;)
 

vintjej

Medlem
SV: Stora middagstråden

J.S. skrev:
Skulle nog bli rätt torr då ;)

Ikväll blir det lammkotletter med grönsaker, getostsås och vad för sorts potatis? Lammkotletterna kryddas med vitlök, rosmarin och lite citronzest.
Till det Alion 1999
 

J.S.

Medlem
SV: Stora middagstråden

vintjej skrev:
Ikväll blir det lammkotletter med grönsaker, getostsås och vad för sorts potatis? Lammkotletterna kryddas med vitlök, rosmarin och lite citronzest.
Till det Alion 1999

Varför inte lite rösti? Jag tycker rösti är helt sjukt gott... :p
 

vintjej

Medlem
SV: Stora middagstråden

J.S. skrev:
Varför inte lite rösti? Jag tycker rösti är helt sjukt gott... :p

Jag är lost när det gäller rösti. Jag vet egentligen inte hur den ska smaka?
Jag hade ett recept förut som det var muskotnöt i, men jaghar också fått rösti med ost, lök och andra varianter. Hur ska en rösti vara?
 

Lando

Medlem
SV: Stora middagstråden

vintjej skrev:
Ikväll blir det lammkotletter med grönsaker, getostsås och vad för sorts potatis? Lammkotletterna kryddas med vitlök, rosmarin och lite citronzest.
Till det Alion 1999

Gjuten klyftpotatisrätt :)
 
Toppen