Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

J.S.

Medlem
SV: Stora middagstråden

vintjej skrev:
Jag är lost när det gäller rösti. Jag vet egentligen inte hur den ska smaka?
Jag hade ett recept förut som det var muskotnöt i, men jaghar också fått rösti med ost, lök och andra varianter. Hur ska en rösti vara?

Egentligen skulle jag vilja bolla över frågan till någon med mer kockvana, men jag föredrar den mera klassisk, som en råraka ungefär. :p Kanske Krug kan ta över kockandet?
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Sitter just nu i soffan efter en dag i backarna i Stöten. Jag önskar att jag kunde säga att jag hade en skumpa med något passande tillbehör bredvid mig men icke. Istället Cola och lösgodis. Problemet med Stöten är att det är ont om möjligheter till gastronomiska utsvävningar. Nu ligger Högfjällshotellet ca tre mil bort och med Norrlandsmått är det inte mer än ett rejält stenkast.
Igår stod jag inte ut längre utan dumpade med berått mod familjen och drog till akvariebaren, dvs SeafoodBar, på hotellet. Japansk mat, primärt sushi/sashimi, med modern prägel är deras grej. Riktigt bra. Mindre bra var att jag körde bil så ingen Pol Roger för lillkillen.
Iom den skumpan antar jag att Ward Wines har en del med sortimentet att göra. Utan att vara helt säker tror jag att det saknades en Grüner Veltliner Smaragd (eller motsvarande) från en högklassig producent på vinlistan. Ett hål som Krisman får ta tag i.
 

vintjej

Medlem
SV: Stora middagstråden

kayaker skrev:

Ja, då är man still confused, but on a higher level. Är rösti månne bara ett "samlingsnamn" för potatiskaka i olika smakvarianter?

Hur som helst så stuvade jag om lite i receptet. Så nu blev det itsället en sås med fetaost, vitt vin, grädde,rosmarin, citronzest, svartpeppar och vitlök. Detta gör jag nu potatisgratäng av. Vid sidan av blir det smörslungade haricots verts och morotsstrimlor, med en liten gnutta av såsen.
Min Alion är kork, fast en så'n där smygis. Men det blir väl till att öppna en ny flaska.
 

kayaker

Cyklist
SV: Stora middagstråden

Glöm inte vitlöken till dina Haricots verts! Haricots verts a l'ail är underbart!
 

kayaker

Cyklist
SV: Stora middagstråden

vintjej skrev:
Ja, då är man still confused, but on a higher level. Är rösti månne bara ett "samlingsnamn" för potatiskaka i olika smakvarianter?
I princip, ja.
 

vintjej

Medlem
SV: Stora middagstråden

kayaker skrev:
I princip, ja.

Ja, då är det svårt att veta vilken rösti man ska göra.:)
Men ska spana in de där recepten lite närmare. Till skillnad från alla GI-freaks älskar jag potatis.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora middagstråden

Smet ned i Hötorgshallen idag och till middag blev det därutav:

Merguez (lammkorv)
Auborgineröra
Tomatröra m linser, koriand, chili m m
Röra med spenat och youghurt
Broccoli
Bönsallad (krispsallad och svarta bönor)

Drickat till korvmiddagen blev en Bandol, Bastide Blanche 2005
 

weezer

Medlem
SV: Stora middagstråden

En grillad rostbiff från hälsingestintan, sallad med puylinser, zuccini, örter samt en sallad med avocado och tomat..sjukt bra kött, mycket gott. Öppnade en condado de haza för att orka natta.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

weezer skrev:
En grillad rostbiff från hälsingestintan, sallad med puylinser, zuccini, örter samt en sallad med avocado och tomat..sjukt bra kött, mycket gott. Öppnade en condado de haza för att orka natta.

Trevligt vin. :)

Var på lokal igår, åt den lokala vårlöken calgots och en grillad anklever med apelsin och bananpuré, till det en Les Terrasses.
 

weezer

Medlem
SV: Stora middagstråden

Igår en snabbhalstrad souvasrökt renstek med äppel och pepparrotsyoghurt, palsternacka rostad med rosmarin och honung. Köttet är helt klart annorlunda, men gott och intressant. Sista skvätten av condadon.

Sen hembakta semlor med varm mjölk. ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Stora middagstråden

weezer skrev:
Igår en snabbhalstrad souvasrökt renstek med äppel och pepparrotsyoghurt, palsternacka rostad med rosmarin och honung. Köttet är helt klart annorlunda, men gott och intressant. Sista skvätten av condadon.
Var har du köpt rensteken? Nobelius i Saluhallen?
 

weezer

Medlem
SV: Stora middagstråden

Coop Bäckebol ;D. De har rätt mkt bra kött för att vara Coop, mkt från Hälsingestintan och lite annorlunda köttdetaljer. Steken var bara kallrökt, så tillagning krävdes. ringde faktist å fråga Polarica...blev lite osäker vad jag köpt hehe. Men den var god rå åxo; är ju saltad och rökt trots allt.
 

vintjej

Medlem
SV: Stora middagstråden

weezer skrev:
En grillad rostbiff från hälsingestintan, sallad med puylinser, zuccini, örter samt en sallad med avocado och tomat..sjukt bra kött, mycket gott. Öppnade en condado de haza för att orka natta.

Vilken årgång av Condado var det?
Har några årgångar av den och Pesquera som jag inte knäckt än.
 

J.S.

Medlem
SV: Stora middagstråden

weezer skrev:
-05:an. Jag tycker det är ett riktigt trevligt vin. Finns i BS nu, om 12 flaskor.

Vilken Condado de haza är det ni menar? Crianzan, Reservan eller Alenza ???
 
Toppen