Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Jag tycker att det är intressant hur vi i det här landet har lyckats få ihop Maria Bebådelse med våfflor. Yippie! Jesus är på väg, låtom oss värma laggen! (Ja, jag vet att det har gått från Vår Fru dagen till Våffeldagen, men det gör det inte mindre bisart!) Och så undrar folk varför vi är så sekulariserade i Sverige...

Själv var jag tvungen at jobba över och hade naturligtvis glömt att tina någonting vettigt att laga till när jag kom hem så jag har fortfarande inte käkat något annat än en halv semla sedan lunch... Det börjar kännas lite nu!
 

vintjej

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Jag tycker att det är intressant hur vi i det här landet har lyckats få ihop Maria Bebådelse med våfflor. Yippie! Jesus är på väg, låtom oss värma laggen! (Ja, jag vet att det har gått från Vår Fru dagen till Våffeldagen, men det gör det inte mindre bisart!) Och så undrar folk varför vi är så sekulariserade i Sverige...

Själv var jag tvungen at jobba över och hade naturligtvis glömt att tina någonting vettigt att laga till när jag kom hem så jag har fortfarande inte käkat något annat än en halv semla sedan lunch... Det börjar kännas lite nu!

Jag tycker det är bra att något gott kommit ur religionen.:)
Och det är förmodligen svaret på hur det har blivit så.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Hehe, så de två bra sakerna som har kommit ur religion är Våfflor och musik.

Vissa underutvecklade och inavlade individer hävdar att semlan är god, men det tycker jag är helt fel. Det är en äcklig skapelse. Den halva jag fick till middag bekräftade bara detta!
 

vintjej

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Hehe, så de två bra sakerna som har kommit ur religion är Våfflor och musik.

Vissa underutvecklade och inavlade individer hävdar att semlan är god, men det tycker jag är helt fel. Det är en äcklig skapelse. Den halva jag fick till middag bekräftade bara detta!

Har inget annat att tillägga än WORD.
 

kayaker

Cyklist
SV: Stora middagstråden

vintjej skrev:
Rödvinsgryta med bulgur. Nu till efterrätten, våfflor såklart!
Någon mer?
Jag har också käkat våfflor, med ett "spännande" vin till...
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Första dagen med utomhuslunch i bara skjortärmen. Härlig vårdag med andra ord. :) Det var det enda positiva som fanns att säga om detta... :( Fy fan.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora middagstråden

Nu ligger lammkotletterna i ört- och vitlöksmarinad med ngr citronskivor samt persilja. Ska lista ut vad för rött det ska få bli till lammisarna, har så få röda hemma tyvärr, bara Amarone 2003 och Kevin Arnold fr 2003 och 2005.

Kanske får lov att pipa förbi SS och kolla. Hörde det finns en röd spanjor (tror den är från norra Spanien) som är nedsatt från dryga 200:- (tror det var 290-klassen) som nu kostar under 200:-, som ska vara riktigt bra - någon som har en idé vad det kan vara?


Jag hade min första utomhuslunch förra torsdagen, dagen före snön kom tillbaka. Igår första glassen i Kungsan, idag blir det fika vid Riddarfjärden!
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Bubblaren skrev:

Jag gillar Bierzo, Tilenus är ett härligt vin. Samtidigt är det inte dumt med en bra Rioja till lamm...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Jag gillar Bierzo, Tilenus är ett härligt vin. Samtidigt är det inte dumt med en bra Rioja till lamm...

Köpte 2 st Tilenus Pagos de Posada 2002, sas det är en svag årgång men att vinet är häftigt ändå och man får mycket vin för pengarna. Ska testa den ikväll - behöver den luftas länge tror ni?? Ska den t o m ned i karaff??

Har du druckit just 2002:an??
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Bubblaren skrev:
Ahh, ser där ja! Aldrig får man vara först :p

Vad tror du blir bäst till påskalammet med vitlök och örter, skysås samt rotfruktsgratäng? Tilenus eller Allende?

Luftning av Tilenus, den är ju lite gammal tänkta jag??

Svårt, Rioja och lamm är bra ihop, samtidigt så tror jag Tilenius också skulle passa bra till. Får lägga min röst på Tilenius, det är helt klart ett intressant vin, Allende har jag inte druckit tyvärr...

Jag dekanterade det inte men det mår säkert bra av att luftas.
 
Toppen