Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Maten har jag kommenterat, vinlistan har jag inte ens orkat engegera mig i.

Jag blir bara ledse och är rädd för att jag skulle kunna bli en aning dryg.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Maten har jag kommenterat, vinlistan har jag inte ens orkat engegera mig i.

Jag blir bara ledse och är rädd för att jag skulle kunna bli en aning dryg.

Ok, då är det kanske smartatt låta bli - annars kan du testa att ta det snacket FÖRE du dricker DAB´en ;D

Vid tillfälle, när jag går dit, ska jag se om tillfälle kan ges så de får en hint :-[
 
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Som vanlig faller det på vinlistan på det stället: Castellane som enda skumpa och Claude Val rött, vitt och rosé. Det är ett kardinalfel att ha ett husets vin på listan som samtidigt finns på SS för 56 spänn... Speciellt om man tar 285 kr flaskan eller 72 kr glaset...

Att dricka Claude Val för nästan 300 spänn flaskan kräver ju att man är lobotomerad. 500% påslag för att skruva av kapsylen och hälla upp... När man går på restaurang utomlands känner man sig ju som om man precis klättrat över Berlinmuren och storögd står där i stentvättade jeans, hockeyfrilla och mustach.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Maten har jag kommenterat, vinlistan har jag inte ens orkat engegera mig i.

Jag blir bara ledse och är rädd för att jag skulle kunna bli en aning dryg.
Att ge någon en lätt örfil behöver väl inte uppfattas som drygt?
 

kayaker

Cyklist
SV: Stora middagstråden

Frankofilen skrev:
Att dricka Claude Val för nästan 300 spänn flaskan kräver ju att man är lobotomerad. 500% påslag för att skruva av kapsylen och hälla upp... När man går på restaurang utomlands känner man sig ju som om man precis klättrat över Berlinmuren och storögd står där i stentvättade jeans, hockeyfrilla och mustach.
Strålande liknelse! :D
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Frankofilen skrev:
Att dricka Claude Val för nästan 300 spänn flaskan kräver ju att man är lobotomerad. 500% påslag för att skruva av kapsylen och hälla upp... När man går på restaurang utomlands känner man sig ju som om man precis klättrat över Berlinmuren och storögd står där i stentvättade jeans, hockeyfrilla och mustach.

Fan vad bra skrivet! :D
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Opretantiös tre-rätters idag, först en carpaccio på struts, till det en Riesling (Schloss Reinhartshausen Erbacher Schlossberg, ingen aning vad detta är), till huvudrätt fläskfile och gräddsås, enkel sallad till, en flaska Cyan -03 från Toro till (ingen aning om detta vin heller så det kan bli spännade), och till sist en camenbert och ett Eiswein, Anselmann -96, druckit detta tidigare med då 07an, den var dock på 12,5%, den här är på 8,5%, jag har frågat tidigare i någon tråd hur det kommer sig att samma vin skiljer så i alkoholhalt på dom olika årgångarna.
 

Pomerol

Medlem
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Opretantiös tre-rätters idag, först en carpaccio på struts, till det en Riesling (Schloss Reinhartshausen Erbacher Schlossberg, ingen aning vad detta är), till huvudrätt fläskfile och gräddsås, enkel sallad till, en flaska Cyan -03 från Toro till (ingen aning om detta vin heller så det kan bli spännade), och till sist en camenbert och ett Eiswein, Anselmann -96, druckit detta tidigare med då 07an, den var dock på 12,5%, den här är på 8,5%, jag har frågat tidigare i någon tråd hur det kommer sig att samma vin skiljer så i alkoholhalt på dom olika årgångarna.

R.P skrev:
Opretantiös tre-rätters idag, först en carpaccio på struts, till det en Riesling (Schloss Reinhartshausen Erbacher Schlossberg, ingen aning vad detta är), till huvudrätt fläskfile och gräddsås, enkel sallad till, en flaska Cyan -03 från Toro till (ingen aning om detta vin heller så det kan bli spännade), och till sist en camenbert och ett Eiswein, Anselmann -96, druckit detta tidigare med då 07an, den var dock på 12,5%, den här är på 8,5%, jag har frågat tidigare i någon tråd hur det kommer sig att samma vin skiljer så i alkoholhalt på dom olika årgångarna.

Ett eiswein på 12,5% känns spontant väldigt mycket. Är du säker på att det var ett eiswein och inte något weinfürschwein eller liknande? Ett eiswein som jäst upp till 12,5 borde ju nästintill inte vara sött längre. Eller är jag ute och cyklar?

Efter att ha googlat lite hittade jag ett par andra eiswein med hög alkoholhalt - bland annt Josef Ehmoser Eiswein Grüner Veltliner som låg på 11% med en restsockerhalt på 120 gram.

RP, nu var det inte riktigt det du frågade efter men ialla fall...
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Pomerol skrev:
Ett eiswein på 12,5% känns spontant väldigt mycket. Är du säker på att det var ett eiswein och inte något weinfürschwein eller liknande? Ett eiswein som jäst upp till 12,5 borde ju nästintill inte vara sött längre. Eller är jag ute och cyklar?

Efter att ha googlat lite hittade jag ett par andra eiswein med hög alkoholhalt - bland annt Josef Ehmoser Eiswein Grüner Veltliner som låg på 11% med en restsockerhalt på 120 gram.

RP, nu var det inte riktigt det du frågade efter men ialla fall...

Nu har jag ingen 07a kvar men jag är säker på att det stod eiswein på den, flaskan är identisk med 96an som jag har en kvar av och där står det tydligt eiswein. Jag tyckte 07an var sött när jag drack den för nåt halvår sen, vad jag kommer ihåg iaf...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora middagstråden

Stekt gösfilé med brytbönor, kokta i musselspad och vitt vin, serverad med en musselsås (musselspad, vitt vin, fiskbuljong, fet grädde, creme fraiche, citronsaft, liten klick fransk grovkornig senap och pytte lite av tomatpuré, peppar och lätt kryddad med örten Vinruta och sist i med musslorna) - toppad med pilgrimsmussla.

Receptet helt skapat på stående fot vid grytorna! *nöjd*
(nåja, lite uttänkt var det väl redan vid matinköpen)

Blev fantastiskt gott och spännande med smakerna och matchade hyfsat bra till Diebolt FP 2000.
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Igå hamnade jag på ett bygge som kör fransk bistromat i japansk version. Efter lite funderande hade jag plockat ut en käfta i gele på gräddfil till förrätt samt en ryggbiff i teriyakisås med shiitakesvamp som bukafylla. Nu ville jag inte ge mig på de öppna vinerna utan gå upp i kvalitet men jag ville heller inte slanta för två pavor för en person.
Efter mycket bläddrande hit och dit i vinlistan samt snack med kocken etc landade valet på en Viognier får Cote du Rhone. Det visade sig vara en fullträff, i synnerhet till biffen. Den aromatiska tonen i vinet neutraliserades finfint av båda rätterna, i en Viognier kan den annars bli lite väl dominant över maten. I biffrätten var det teriyakisåsen som var helt styrande och fruktsötman i vinet mötte sötman i såsen på ett mycket trevligt vis. Jag var belåten.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Igår, spansk blodkorv, salsiccia och vit bratwurst, stark senap, öl, efter det en vrålstark cabrales och en söt muscat.
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

Var på 1900 ikväll och käkade 'knaperstekt sidfläsk med smörkokta svartrötter, spenat och pocherat Gotlandsägg'

Fantastiskt knaprig yta på grisen! Grymt gott med gris, äter det alltför sällan. Till det blev det ett glas Riesling Kabinett från Mosel, minns ej producenten, men bra sötma som matchades bra av syran. Funkade bra till maten.

Efter det blev det kaffe, grappa och sen ett par öl och shots på Kåken.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Stora middagstråden

Keen skrev:
Var på 1900 ikväll och käkade 'knaperstekt sidfläsk med smörkokta svartrötter, spenat och pocherat Gotlandsägg'
Fantastiskt knaprig yta på grisen! Grymt gott med gris, äter det alltför sällan. Till det blev det ett glas Riesling Kabinett från Mosel, minns ej producenten, men bra sötma som matchades bra av syran. Funkade bra till maten.
Efter det blev det kaffe, grappa och sen ett par öl och shots på Kåken.

Bor vi verkligen i samma stad? Eller har jag totalt tappat greppet om kroglivet i Sthlm? Vad är 1900 och Kåken för ställen :eek:

Igår på min egen hemmakrog blev det:
Äkta buffelmozarella med tomater från Bondens marknad och ekologisk basilika samt förnäm olivolja serverad med små toastbitar med olivtapanad. Dryck var Losada 2006

Ört- och vitlöksspäckad liten rosa lammstek. Gotländska palsternackor, trattkantareller med thaicharlottenlök och droppvitlök och en sky på Losadavinet, lammfond, grädde och rosmarin. Även här Bierzovinet Losada och Rijoan Finca Valpiedra, Losadan gjorde sig bäst i matchningen.

Vaniljsmakande kompott på rabarber och jordgubbar och exklusiv vailjstång (finns avsevärda skillnader i kvalitén på vaniljstänger), serverades med en slatt fetmjölk.

Ostar och portvin.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora middagstråden

Vi får middagsgäster i morgon och jag har precis INGEN aning om vad vi ska bjuda på. Det är heeelt tomt i skallen. Allt jag kan komma på är tacopaj.. ;D
Gästerna uppskattar verkligen god mat och det är alltid roligt att bjuda dem.
Dock vill vi den här gången bjuda på något som kan förberedas innan, alternativt något som går hyfsat snabbt, då vi inte vill stå så mycket vid spisen utan umgås istället.
(Med på middagen är även ett par barn, så allt för udda utsvävningar kan eventuellt bli problematiskt.)

Så, hit me!! Har ni några förslag på en tre-rätters som skulle passa? ???
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

Bubblaren skrev:
Bor vi verkligen i samma stad? Eller har jag totalt tappat greppet om kroglivet i Sthlm? Vad är 1900 och Kåken för ställen :eek:

1900 ligger på Regeringsgatan 66 och är nån TV-kocks krog. Niklas nånting... http://www.r1900.se/
Kåken är deras bakficka typ, tydligen rätt "inne" nu. Verkade vara fullt av svåra mediafolk i svarta kläder.


Edit: Niklas Ekstedt
 

Segol

Medlem
SV: Stora middagstråden

Sjödin skrev:
Vi får middagsgäster i morgon och jag har precis INGEN aning om vad vi ska bjuda på. Det är heeelt tomt i skallen. Allt jag kan komma på är tacopaj.. ;D
Gästerna uppskattar verkligen god mat och det är alltid roligt att bjuda dem.
Dock vill vi den här gången bjuda på något som kan förberedas innan, alternativt något som går hyfsat snabbt, då vi inte vill stå så mycket vid spisen utan umgås istället.
(Med på middagen är även ett par barn, så allt för udda utsvävningar kan eventuellt bli problematiskt.)

Så, hit me!! Har ni några förslag på en tre-rätters som skulle passa? ???

Soppa på svartrot eller jordärtskocka, tjälknöl (helst på älg men nöt funkar) o shrikand.
 
Toppen