Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Ikväll, äntligen, surströmming. :)

Fan, det stör mig att jag vid 33 1/2 års ålder aldrig har provat surströmming.

Även om jag fortfarande är övertygad om sur fisk är vidrigt, så måste man ju prova iaf någon gång i livet.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Ikväll, äntligen, surströmming. :)
Ojojoj.... Jag siktar in mig på att rulla några klämmor til helgen. Jag missade strömmingen helt förra året, så nu är det två år sen sist.
Jag har dock väääääldigt svårt att tänka mig ett passande vin.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Vafan Krug, ut och köp en burk!

Sjödin ,vin till surisar är inte en lätt fråga, det är ju väldigt salt så något sött kanske skulle passa till, jag dricker öl till i vanliga fall. Tidigare har jag valt belgisk öl men det blir nog nån weissbier till surisarna ikväll.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Hade jag varit flagellant så hade jag legat och sniffat på en nyöppnad burk i detta nu. Men det ligger någonting ingrott, onskefullt över tanken på surströmming som jag inte kan komma lver riktigt. Det är en process.. I will get there eventually!
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Hade jag varit flagellant så hade jag legat och sniffat på en nyöppnad burk i detta nu. Men det ligger någonting ingrott, onskefullt över tanken på surströmming som jag inte kan komma lver riktigt. Det är en process.. I will get there eventually!

Kom över din skräck, du missar nåt verkligt delikat. Jag är själv inte uppvuxen med surisar så för mig har det aldrig varit någon tradition som för många andra som äter den, jag testade och tyckte helt enkelt att det var väldigt väldigt gott, otroligt salt och syrligt, dessutom bra för magen. Nackdelen är att man avger förjävliga rapar resten av dan, så det är bara att glömma krogen efter en kväll med surisar.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora middagstråden

Raparna ja.... Fy f*n, de är inte att leka med. Kund- eller kärleksmöten är inte att rekommendera närmsta 48 timmarna.
Dryck till surisarna är såklart öl, kan inte tänka mig annat. Många dricker dock mjölk har jag noterat. Mjölk dricker man till palt och pankaka!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Sjödin skrev:
Raparna ja.... Fy f*n, de är inte att leka med. Kund- eller kärleksmöten är inte att rekommendera närmsta 48 timmarna.
Dryck till surisarna är såklart öl, kan inte tänka mig annat. Många dricker dock mjölk har jag noterat. Mjölk dricker man till palt och pankaka!

Satan, nu blev jag sugen på palt!

Jag har inte ätit en bra pitepalt på över 15 år nu. Fan att man har sagt upp bekantskapen med den delen av familjen som är från norrland...
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Sjödin, ja raparna är rent överjävliga. Mjölk dricker många till eller sockerdricka är väldigt populärt också.

Krug, ja jävlar! Pitepalt är förbannat gott! Var nog nästan 10 år sen jag åt min sista, dock så gör farsan det ibland men jag är sällan i närheten av fosterlandet då tyvärr...palt, smör, lingon och mjölk, och sen en skööön paltkoma. :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Krug, ja jävlar! Pitepalt är förbannat gott! Var nog nästan 10 år sen jag åt min sista, dock så gör farsan det ibland men jag är sällan i närheten av fosterlandet då tyvärr...palt, smör, lingon och mjölk, och sen en skööön paltkoma. :)

Men det bästa är ju ändå dagen efter, att skära upp dem, steka dem gyllenbruna och knapriga i skirat smör och sen klämma med lite rårörda lingon...

Fan! Nu får jag tårar i ögonen!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Men det bästa är ju ändå dagen efter, att skära upp dem, steka dem gyllenbruna och knapriga i skirat smör och sen klämma med lite rårörda lingon...

Fan! Nu får jag tårar i ögonen!

Nej nej, du missade en viktig detalj! "....knapriga i skirat smör och sen slå på en skvätt mjölk..."
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Sjödin skrev:
Nej nej, du missade en viktig detalj! "....knapriga i skirat smör och sen slå på en skvätt mjölk..."

Men, det negerar ju knaprigheten!
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Att sursträmming och palt knappast kan kallas för fine dining kan vi nog vara överens om, men de kan ändå ursäktas som klassisk husmanskost. Men WHOPPER som dagens slogan? Jag säger bara: Aber bitte!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Att sursträmming och palt knappast kan kallas för fine dining kan vi nog vara överens om, men de kan ändå ursäktas som klassisk husmanskost. Men WHOPPER som dagens slogan? Jag säger bara: Aber bitte!

Det må vara långsökt, men det är en referens till tvserien Kill Bill som någon till mig närstående laddat ner från internätet och givit till mig. Det är ett smeknamn som en kille får efter att ha skjutit ett irakiskt barn. Den logiska kedjan går som följer: Whopper Junior = Burger King = BK = Baby Killer.

Lite långsökt som sagt, men roligt!
 

Dejzan

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Det må vara långsökt, men det är en referens till tvserien Kill Bill som någon till mig närstående laddat ner från internätet och givit till mig. Det är ett smeknamn som en kille får efter att ha skjutit ett irakiskt barn. Den logiska kedjan går som följer: Whopper Junior = Burger King = BK = Baby Killer.

Lite långsökt som sagt, men roligt!
Kan inte låta bli, visst är det Generation Kill du menar? Mycket bra serie fö.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Dejzan skrev:
Kan inte låta bli, visst är det Generation Kill du menar? Mycket bra serie fö.

Jag börjar bli mer än lovligt trött... Naturligtvis är det generation kill jag menar, och inget annat!
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Som Cockneyslang då, exempelvis to have a butcher's vilket så uppenbart betyder to have a look. "Logiken" är som följer. Slaktaren hänger köttet på en krok, det vill säga butcher's hook. Hook rimmar på look och voila, där satt den. Rimslang med andra ord. Man kan knappt fatta vilket OTROLIGT torftigt liv människorna som hittade på de här slanguttrycken måste ha levat när man uppenbarligen tyckt att det här är en kul grej att syssla med.

Hade det inte varit bättre med Whacker junior vilket inte är lika pinsamt långsökt...?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Som Cockneyslang då, exempelvis to have a butcher's vilket så uppenbart betyder to have a look. "Logiken" är som följer. Slaktaren hänger köttet på en krok, det vill säga butcher's hook. Hook rimmar på look och voila, där satt den. Rimslang med andra ord. Man kan knappt fatta vilket OTROLIGT torftigt liv människorna som hittade på de här slanguttrycken måste ha levat när man uppenbarligen tyckt att det här är en kul grej att syssla med.

Hade det inte varit bättre med Whacker junior vilket inte är lika pinsamt långsökt...?

Men då brister ju logikkedjan med BK för Baby Killer.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Sjödin skrev:
Nej då, knaprigheten finns kvar under det lite kleggiga från mjölken. Testa!

Jag tycker också den ska värmas med en skvätt mjölk dagen efter, oslagbart.
 
Toppen