Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Keen skrev:
Hur blev långkoket ffs? ;D

Helt jävla outstanding!

Att låta kött puttra länge och långsamt är ett säkert recept för att nå kulinarisk framgång.

Jag tog mig några glas rött till detta, samt ett glas riesling eller två innan och efter. Resultatet var en katastrofal huvudvärk på söndagen.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Helt jävla outstanding!

Att låta kött puttra länge och långsamt är ett säkert recept för att nå kulinarisk framgång.

Jag tog mig några glas rött till detta, samt ett glas riesling eller två innan och efter. Resultatet var en katastrofal huvudvärk på söndagen.

Hur var det där egentligen som var det första man fick lära sig i början av ens vinintresse med vita viner före röda? Det var väl inte före och efter, men du kanske har anammat bordeauxbornas förkärlek att dricka sauternes både som aperitif och efterrätt, och då kan ju söt riesling vara en variant, även om jag misstänker att det var den torra versionen du inmundigade.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Klassiskt rookiemisstag. Men det var ju så gott...

nej, det var tyvärr inte Sauternes, eller söt riesling. Torrt som synden var det. And i got to pay...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug skrev:
Klassiskt rookiemisstag. Men det var ju så gott...

nej, det var tyvärr inte Sauternes, eller söt riesling. Torrt som synden var det. And i got to pay...

Om målet var berusning är du givetvis förlåten. ;D
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Snart kommer min sämre hälft hem och då ska jag bjuda på sjötunga, sjukligt stora musslor, sparris och pimientos. Till det en enklare Albarino, ost efter, ska rensa kylen på ost så det blir stilton, cabrales, manchego, brie, camenbert, till det en torr sherry.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

R.P skrev:
Snart kommer min sämre hälft hem och då ska jag bjuda på sjötunga, sjukligt stora musslor, sparris och pimientos. Till det en enklare Albarino, ost efter, ska rensa kylen på ost så det blir stilton, cabrales, manchego, brie, camenbert, till det en torr sherry.

Får du inte ett in-naturakvitto efteråt har du misslyckats. :D
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Mysonoxen skrev:
Får du inte ett in-naturakvitto efteråt har du misslyckats. :D

Hahaha, jodå, ligger på plussidan efter en sån bedrift. ;D

Idag blir det gris, först lite iberico och oliver, sen fläskkotletter, färska majskolvar och grön spansk paprika körd i grillpannan. En Rioja till det. Efter så blir det lite ost igen. Aperitifen intas nu, pastis med en skvätt vatten.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora middagstråden

Finewines forum blir för ett inlägg framåt mer av Badwines, jag ursäktar mig på förhand för detta och ber känsliga läsare hoppa över nedanstående text.

Taskigt läge på kontot ett tag har gjort att jag legat lite lågt med vinutsvävningarna några veckor. Min sambo tycker (och jag är kanske bengägen att hålla med) att det är viktigare att köpa vinterkläder till vår dotter, besöka våra respektive familjer och renovera färdigt vårat hem än att pimpla i oss dyra viner i tid och otid. Dessutom har jag inte hittat någon flaska i mitt skåp som jag känner är riktigt redo. Ännu.

Hursomhelst så fick jag en flaska i gåva häromveckan. En italienare jag inte sett förut med ett lite lätt tvivelaktigt utseende. Etiketten var helt ren förutom orden "Vino de tavola"... ;D
Jaja, det är väl bara göra bästa möjliga av vätskan tänkte jag, så vi skickade ihop en köttgryta. 1,5 kilo högrev, ett par hekto sidfläsk, några morötter, lök, lagerblad och nåt annat jox fick koka ihop tillsammans med en halvliter av detta vin under i stort sett hela söndagen. Jag sparade ett par glas av vinet för att kunna smaka av det till middagen.
Grytan serverades med mandelpotatis och lite Dijon och smakade fantastiskt bra. Vinet hade verkligen jobbat bra i kastrullen och gift ihop smakerna väl.

Hur smakade vinet då??
Jag vet inte, för det visade sig att flaskan inte innehöll vin, utan någon slags måltidsdryck gjord på hallon, lite druvor och kanske ett par vinbär eller två.
Doften påminde vid första sniffningen lite lätt om bensin (!!??), för att sedan försvinna helt. Smaken var fruktig, bärig och tankarna gick direkt till Önos saft från barndomen. Den tanken var dock kort, för inom två sekunder hade smaken dött ut helt och lämnade ett förvånat tomrum i munhålan. Jag tömde raskt resten av glaset i en enda klunk, gick bort till kylskåpsdörren och fyllde på med kallt friskt vatten istället.
Efter ett par dagar googlade jag skiten och fick träff på vinsprit.se där man kallar saften för "ett utmärkt buffévin" och påstår att blasket ska ha "pepprig eftersmak och en frisk, lång karaktär".
Hur fan tänkte de då undrar jag?? Med buffévin kanske de menar att alla gäster, även barnen, kan dricka av det då det verkligen inte smakar någonting?
Jaja, skitsamma...

Nu vill jag ha nåt som stannar längre än två sekunder, en doft som fyller mina bihålor, tanniner som retar, en smak som gifter sig med mitt saliv och får mig att utbrista i ett "ahhh... FAN VAD GOTT!!" Det var alldeles för länge sen nu.... Gah, cravings, vill ha!!! Ge mig!!!
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Sjödin skrev:
Min sambo tycker (och jag är kanske bengägen att hålla med) att det är viktigare att köpa vinterkläder till vår dotter, besöka våra respektive familjer och renovera färdigt vårat hem än att pimpla i oss dyra viner i tid och otid.

Va fan, har du blivit feminist också!?! Du får ju visa att din manlighet består av mer än kopuleringsapparaten som hänger och slänger. ;D

I fredags fyllde frugan år. Det firade jag med en brakmiddag på PM. Ensam. ;D Fick slängt käft en hel del med Larsson, Fredrik och grabbarna och jag hade hur trevligt som helst (vet inte hur det var för grabbarna ;D ).

Läs och lär, Myson, läs och lär, så kanske vi trots allt ses på vinfernot. :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora middagstråden

anders skrev:
Va fan, har du blivit feminist också!?! Du får ju visa att din manlighet består av mer än kopuleringsapparaten som hänger och slänger. ;D

I fredags fyllde frugan år. Det firade jag med en brakmiddag på PM. Ensam. ;D Fick slängt käft en hel del med Larsson, Fredrik och grabbarna och jag hade hur trevligt som helst (vet inte hur det var för grabbarna ;D ).

Läs och lär, Myson, läs och lär, så kanske vi trots allt ses på vinfernot. :D

Kanske bör lära mig ännu mer bl.a. tyska. Minns den där drinken som jag trodde var ren Prosecco som visade sig vara aprikosjuice blandat med det italienska bubblet.

Talen english för fan! :D
 

EuphoniC

Medlem
SV: Stora middagstråden

Helgen som gick blev en riktigt bra sådan, vi hade skaffat barnvakt och det är år och dagar sedan vi (jag och min fru) var ute på restaurang.

Fredagen blev hemmalagad mat, Moule Marinier till förrätt och oxfilé med ugnsgratinerad spritsad potatis och svampsallad på champinjoner, kantareller och ostkivling. Till detta drack vi en Bollinger NV och en Château La Tour de By.

Lördagen blev restaurang och fem rätters med tillhörande vinmeny. Jag önskar att jag hade haft bättre minne än jag har för jag minns inte vad något av vinerna var, men det är desto lättare att komma ihåg att det gav en synergi med maten som jag aldrig tidigare upplevt vilket gör att jag skulle vilja lära mig mer om att para rätt vin med rätt mat. Frågan är bara hur lär man sig detta? Nåja..

Det löner sig i varje fall att ha en syster som jobbar med lunchserveringen för vi fick husets bästa bord och blev även bjuden på Champage när vi kom, alltid lika trevligt att få en liten extra specialbehandling :-*

Första förrätten blev västerbottensostplättar med creme fraiche, rödlök och sikrom.

Nästa förrätt blev krutrökstoppad renkvadrat med lingonsirap och pepparrot. Detta med grundläggande geometri är förstås svårt och hur de får en kvadrat att ha tre hörn är för mig ett mysterium. Vad kan man förvänta sig av en kock? Det var i varje fall gott! ;D

Varmrätt, rödingfilé med ört- och messmörssås samt rotfruktstoppad potatispuré. Själv är jag inte mycket för fisk men jag får revidera min åsikt som baserar sig på tidigare erfarenhet av fiskrätter för detta var helt underbart gott.

Mer varmt, lammrostbiff på vitlöksbakade grönsaker, geneversky och potatiskkaka.

Till efterrätt blev det pannacotta deluxe med smak av hjortron, vanilj och hallon.

Vi bor i en liten stad och de restauranger som finns är inte mycket att hänga i granen. Vi lagar godare mat själva och det är den stora anledningen till att vi aldrig går ut. Tidigare gick vi ut mer men rätterna började försämras till den grad att man börjar fundera om grönsakerna kommer från frysdisken på Coop, vilket jag också tror att det gjorde i slutänden!

Det är härligt att upptäcka att vi har en förhållandevis färsk men ack så trevlig restaurang som rakt igenom håller hög klass på lokaler, utsikt, skick, trevlig personal med ypperlig service och sedan inte minst mat förstås och den nu bevisade kunskap om vin och hur man bäst parar detta med maten. Jag är mycket imponerad måste jag säga och jag önskar att jag kunde ta mig råd att gå ut och äta där lite oftare. Fler gånger ska det helt klart bli!

Ännu roligare blir det dessutom när man jämför med alla de restauranger som jag besökt genom jobbet och runt om i världen och märker att lilla Skellefteå har ett litet smultronställe till restaurang, som mäter sig väl med alla dessa och på alla punkter och där maten faktiskt var ett strå vassare.

F.ö. heter ställer Johanna i Parken, om något förirrad stackare mot all förmodan något gång skulle befinna sig i Skellefteå på kvällstid och vara sugen på något gott.
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Ska snart iväg till Barceloneta för att äta lunch på just restaurangen....Barceloneta, dregglar redan av tanken. :) Blir garanterat Palamosräkor och kanske en liten gåslever som förrätt. Och sen deras chokladmousse som är att dö för. Mumma!
 

EuphoniC

Medlem
SV: Stora middagstråden

Har fina matminnen från Barcelona sedan något åt tillbaka, mycket trevlig stad f.ö. så jag måste säga jag är lite avis :)
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

EuphoniC skrev:
Har fina matminnen från Barcelona sedan något åt tillbaka, mycket trevlig stad f.ö. så jag måste säga jag är lite avis :)

Svenskar som har varit här klagar ofta på att det är dålig mat och att spanjorerna inte kan laga mat osv...men tar man tapas och enlitersöl på Ramblas så får man vad man betalar för, skit. Finns så sjukt mycket bra restauranger härnere, jag trivs. :)
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

Nån som handlat från Taylors and Jones på hantverkargatan. En brittisk slaktare i princip, med vad som verkar en hel del massa god körvi bland annat. Är sugen på att testa då de ligger väldigt nära mig.


http://www.taylors.se/
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Som redan indikerats i tråden angående sup- och svineriträffen i Stockholm hade jag alltså nöjet att befinna mig i ett lyckorus efter att ha fått ett efterlängtat avbrott i techno-träsket på gymet. Guns'n'Roses You could be mine kom att kosta mig många sköna slantar men det var värt varenda öre.
Direkt efter avslutad session i relaxen satte jag mig på SPD-masken till Dallmayr.

Trots att det bara var mitt andra besök kände de igen mig. Jag förstår inte riktigt varför folk har en tendens att alltid komma ihåg mig... ;D

Efter att ha fått en dragning av vilka skumpor som fanns på glas kunde jag med förtret konstatera att de hade tagit bort Krug NV som alternativ och istället plockat in Dos Porig nos 2000. Besvikelse. Jag kommenterade detta och nämnde även att jag på PM för någon vecka sedan fått in denna till ett lägre pris och då även fått en försvarlig mängd svart tryffel därtill. Killen på bygget ville naturligtvis inte vara sämre så hans kontring var att man precis fått in vit Albatryffel och nu undrade han om jag ville ha en portion tagliolini med denna tryffel utanför menyn. Ni känner mig vid det här laget så det torde inte komma som en överraskning att jag kapitulerade lika snabbt som franska armen ställd inför tre tyskar beväpnade med knallpulverpistoler och korkgevär, dvs omedelbart.

Medan jag sög på min Dallmayr BdB 2002 med 16(!!!) g/l dosage ramlade totalt fem amuser fram. De har mycket gott men jag vill nog påstå att amuserna är det riktigt starka kortet, bland de bästa jag svullat. Champagnen var inte riktigt det sockerlag man kunde förvänta sig men man bör hälla i sig det hela hyggligt snabbt för i takt med stigande temperatur blir den sliskigare och sliskigare.

Menyn drog igång med parfait och savarin av gåslever med pumpa inlagd i muskat. Till detta fick jag ett glas Hochheimer Hölle Riesling Auslese 2003 från Weingut Franz Künstler. Syndigt gott.

Den stora nackdelen med Dallmayr är den begränsade tillgången på bra vin på glas resp halvflaska. Nu lyckades jag hitta en pava som jag trodde skulle fungera till merparten av rätterna i resten av menyn: Vincent Dauvissat Les Clos 95.
Vinet tänker jag beskriva genom att påstå att det är en härlig blandning av långsamt mognade Golden Delicious- och Granny Smith-äpplen; Golden dominerar i näsan medan Granny dominerar i munnen.

Vidare i menyn kom pilgrimsmusslor i rosett med blomkål i fond gjord på muskotnötsträdets blommor. Musslorna är halstrade och det är den smaken som präglar rätten. Den här lite stekta/rökta tonen "äter upp" fruktigheten i vinet och kvar finns primärt en fint avslipad syra.

Marulk med kalvhuvud och tomatcouscous i rucculasmör parkeras så framför mig. Nu tänker man instinktivt att vinet borde fungera utmärkt till fisken och sämre till köttet men hej vad man bedrar sig. Fisken är ganksa salt och det fungerar sådär med vinet medan köttbiten på kalvhuvud närmast påminner om kassler och det går alldeles utmärkt med högklassig Chablis därtill. Rucculasmöret är egenligen såsen det hela ligger i.

Nu petade man in tryffeln och när sommelieren frågade hur det smakar var min enda kommentar att jag ville ha ett par mörka glassögon så att tjejerna i servisen inte skulle se mig sitta och gråta. Det är förtvivlat gott och i all sin enkelhet är detta kvällens huvudnummer.

Tillbaka i menyn vankas hjortkalvrygg med skogssvamp, sauce Rouenaisse och kastanjesnittar. Vinet lämnades tills vidare därhän. Stadig köttbit och sås, inte så mycket att tillägga egentligen mer än att såsen borde varit aningens aning mer koncentrerad för att matcha de övriga komponenterna perfekt.

En liten bit Roquefort-tårta med höstfrukter och lökconfit är nästa frestelse på bordet. Vinet förstärker ostens smak REJÄLT.

Variation på Granny Smith-äpplen i champagnesoppa är den första av desserterna och vinet duger bra därtill.

Ihop med passionsfruktssouffle med kreolsk banan och kokosglass är vinet däremot rent ut sagt skitäckligt. Men desserten är mumsig.

Klockan var nu sent och jag var sliten efter spinningpasset så de avslutande gottebitarna slank ner i en påse och därpå var det till att ramla nerför trappan till SPD-masken igen. Verkligheten var tillbaka men eftersom vinfernot endast låg några dagar bort kändes livet inte allt för betungande i alla fall.
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

Jaha, själv fick man vidrig buffélunch följt av ett styrkepass efter jobbet. Därefter fick man dock ingen jävla vit albatryffel utan 11 bitar sushi :( Ibland är livet orättvist, men så tänker man tillbaks på vår vinorgie och balansen återställer sig lite. Dock, vit albatryffel över taglioni :mad: :'(
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora middagstråden

Yippie. Nu blir man ju avundsjuk igen...

Det där lät riktigt smarrigt det där.
 

Elvis

Medlem
SV: Stora middagstråden

Jag vill också ha albatryffel! Kan vi inte låta det ingå i nästa vininferno på något sätt?

Anders, jag glömde att berätta för dig i lördags att du i min fästmö har ett stort fan. Hon brukar reta mig för att jag är så aktiv här i forumet (däremot brukar hon inte klaga när jag kommer hem och korkar upp viner som jag hittat tack vare forumet ;)), men dina krönikor tycker hon är hur underhållande som helst. Du får ge ut dina middagsbeskrivningar i bokform så småningom!
 
Toppen