Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora middagstråden

Krug88

Medlem
SV: Stora middagstråden

Vi var 3 pers på F 12 och åt middag idag.
Jag gillar verkligen deras tänkande!

Deras traditionella meny är allt annat än just det...
Häftigt spacigt men ändå på rätt plats.
Sören(sommeliern) är helt gudomlig på att hjälpa till med rätt vin på skum kombination!

Lite svettig nota då det var min tur tyvärr, 12 000 med tip för 3 pers kan kännas lite tungt men har ingen ångest än iallafall.
Kanske känns annorlunda imorgon...
 

Jos

Medlem
SV: Stora middagstråden

Åt på Porto Cervo som var riktigt bra även om jag alltid är fånig och vill även ha möjlighet till andra viner än Italienska. Har aldrig fått en bättre bit kalventrecote, någonsin..
 

Jos

Medlem
SV: Stora middagstråden

Krug88 skrev:
Lite svettig nota då det var min tur tyvärr, 12 000 med tip för 3 pers kan kännas lite tungt men har ingen ångest än iallafall.
Kanske känns annorlunda imorgon...

Och nu då? Hur känns det? Lite väääl saftig nota? Aningens ångest kanske? Liiiiiiite.......?
;D
 

Krug88

Medlem
SV: Stora middagstråden

Jos skrev:
Och nu då? Hur känns det? Lite väääl saftig nota? Aningens ångest kanske? Liiiiiiite.......?
;D
Haha, hade jag inte varit väldigt nöjd hade det nog varit lite jobbigt...
Det blev lite väl dyrt kanske men vad fan gör man?
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Det kostar att ligga på topp, så enkelt är det. :D

Jag tycker att det i och för sig var svettigare när jag var på middag och jag fick slanta mer än det beloppet för att lösa ut mig själv. Å andra sidan var det en fast middag för Bordeauxdyrkare så priset var givet på förhand.

Jag får också erkänna att jag hamnade i Krug88:as härad per person när jag var lite deppig i torsdags efter gymmet och gick på Königshof för eftersvettning. Tror ni inte att de hade en tryffelmeny? Två tredjedelar av slutnotan var påhyvlad tryffel... jag måste fan skärpa mig. ;D
 

The Pint

Medlem
SV: Stora middagstråden

Hamnade på Södertuna Slott i helgen. Har fått för mig att de har hyggligt rykte, men om det är de små detaljerna som gör det så måste det här anses vara en katastrof.

När den "Tjabliss" som vi skulle dricka till varmrätten kom, var den inte av samma årgång som det stod på menyn. Inte nödvändigtvis någon katastrof förstås, men jag tycker att man bör informera om det.

En i sällskapet fick in en förrätt utan de portvinskokta fikon som enligt menyn skulle ingå, och som låg på alla andra tallrikar.

En i sällskapet fick en en varmrätt utan det äppel- och jordärtskocksknyte som enligt menyn skulle ingå, och som var med på alla andra tallrikar.

En tredjedel av sällskapet fick två eller tre ynkliga hallon till sina efterrätter, i stället för den hög av hallon OCH jordgubbar som alla andra serverades.

När vi skulle attackera ostbuffén var hälften av ostarna slut. Samtidigt som det bildas lång kö står hovmästaren intill oss och ringer någon för att få påfyllning på ostbrickan. Kunde han kanske gjort när det började ta slut, snarare än när det VAR slut.

Låt vara att vi var ett stort sällskap, men jag tycker att man kan ställa vissa krav på ordning och reda.

Tyvärr kan jag inte uttala mig säkert om hur husets rekommenderade sydafrikanska Zinfandel passade till ankleverterrinen, eftersom vi bytte ut den.
 

Krug88

Medlem
SV: Stora middagstråden

The Pint skrev:
Tyvärr kan jag inte uttala mig säkert om hur husets rekommenderade sydafrikanska Zinfandel passade till ankleverterrinen, eftersom vi bytte ut den.
Den kombinationen låter inte helt genomtänkt...
 

R.P

Medlem
SV: Stora middagstråden

Ikväll lagas det orada, eller som jag tror den heter i Sverige, guldbrax, på en bädd av zuccini i ugnen. Som efterrätt blir det nåt så sjukt som vaniljglass och fruktcocktail, så b men nostalgi. Ska dricka en flaska Castell del Remei, deras vita till, ingen Albarino idag. :)
 

anders

Medlem
SV: Stora middagstråden

Eftersom det så smått börjar suga i Tantristarmen kan det vara på sin plats att jag faktiskt tar mig samman och redovisar föregående sittning...

I vanlig ordning var det dricka från Mög & Skändan som var huset olika alternativ på glas så det fick bli en Vintage 98 för att öka syresättningen av hjärnan inför de svåra och komplexa beslut som låg framför mig: att pussla ihop kvällens meny. Vinet har rejäla toner av mineral och ostron, dock blekare frukt än 2000:an.

Vet inte om det var skumpan eller min usla karaktär som gjorde att lösningen på mitt problem var att sopa in kvällens stora meny med därtill hörande drycker men så blev det i alla fall.

Först ut var en liten rulle med röding, rädisskum och gurka i gurka. Mycket tillbakahållna och subtila smaker, inte helt olik upptakten jag fick på Sjömagasinet. Vinet till var herbert Triebaumer Gelber Muskateller 07 från Rust, Burgenland. Krusbär i näsan men tom i gommen, precis som Chapelot på Sjömagasinet. Deja vu. Hade varit kul om jag hade haft just de chabliserna tillgängliga för test mot den här rätten.

För att dra mitt totalt politiskt inkorrekta strå till stacken i utrotandet av tonfisken så innehöll nästa tallrik en ljummen filet, en marinerad skiva och en hög med tartar av just denna firre. Till detta fanns det tre skivor inlagd bifftomat från friland, en gul, en grön och en röd. I glaset hittar vi Riesling Spätlese Brauneberger Juffer Sonnenuhr 06 från Fritz Haag, Mosel.
Vinet drar klart åt mineralhållet men återhållet. Smaken domineras helt av en stålhård syra, dock finns en frukt i bakgrunden som gör att det inte blir oangenämt.
Fileten har kombinerats ihop med den gröna tomatskivan och syran i vinet neutraliseras snyggt och frukten lyfts fram mycket trevligt. Marinerad skiva av tonfisk ligger ihop med skiva av gul bifftomat och den här tomaten är inte lika syrlig som den gröna. Alltså minskar neutraliseringen av syran i vinet och vinet "vinner" i smaktävlingen mot maten. Tartar och röd tomat hamnar i samma dilemma.

För att vara säker på att få en bra kombo mellan mat och vin har jag till nästa rätt fått in två olika viner. Vintage Tunina 2005 från Vinnaioli Jermann i Friuli-Venezia Giulia blandar frisk med 20% Chardonnay, 20% Malvasia Istriana, 20% Picolit, 20% Ribolla Gialla, 20% Sauvignon Blanc enligt uppgifter jag hittade hos en handlare. Tycker att vinet snabbt hamnar i anonymitetens träsk och lite mer karaktär borde man kunna begära för ett vin som ligger i 400-kronorsklassen i butik. Mot detta ställs Mersault 1er Cru "Les Poruzots" 02 från Chateau de Puligny-Montrachet. När jag kör ner snoken i glaset är min första tanke 2-komponentsklister (kanske skulle jag ha begärt en plastpåse för att kunna sniffa ordentligt?) samt tecken på överekning. Frukten tar sig dock med luftning.
Nu ska ju vinernat i första hand inte stå som soloartister varför en tallrik filet på St-Pers fisk med spenatgnocchi och kronärtskockssås. Bäda vinerna funkar bra till anrättningen. T ger en rundare smak medan M ger lite mer elegans och frukt men med en betydligt syrligare eftersmak. T vinner i min mun.

Stekt skiva av gåslever med ankravioli och pepparpersika är så syndigt gott att jag inte ens tänker bemöda mig med att skriva något, jag tror att som har smakat något liknande vet vad det rör sig om och ni andra får helt enkelt ta tag i livet och prova en av livets verkliga njutningar. Inte blev det sämre av att glaset innehåller Wehlener Sonnenuhr Auslese 95 från Joh. Jos. Prüm. Petroleum och mer petroleum. Fin attack i sötman där även petroleumtonen gör sig påmind. Sedan ramlar gröna äpplen in i bilden. Förutom att något ljushuvud kom på att tända en tändstick precis när jag skulle hugga in (vilket jag har ondgjort mig över tidigare) är detta så njutbart att jag låter tårarna sakta rinna ner för kinderna. På insidan av kinderna naturligtvis för att inte förstöra min knallhårda maskulina image, kräver träning...

Huvudrätten levereras i form av en medaljong av rådjur med spetskål, skogssvamp och selleripure. Gott.
Återigen dubblar vi vinerna för att kolla läget. Clarendon Hills Grenache Old Vines Romas Vineyard 99 (McLaren Vale, South Australia) påminner om en alkoholstarkt Pinot Noir (!?!). Motvikt utgörs av Niepoorts 2002 Batuta med Touriga Nacional och Trincadeira som druvmaterial. Björnklister i kranen och en yngre och syrligare smak jämfört med CH. Båda är helt ok till maten.

När man nu är mätt kan man lugnt övergå till att njuta av maten och det görs naturligvis bäst med försvarliga mängder socker. Chokladcreme brulee, jordgubbschokladsnittar, smultronsoret och marinerade jordgubbar. Precis så smaskigt som det låter. Med alla de här smakerna på tallriken är det verkligen tvunget med två viner, sedan är det bara till att sitta i sin lilla pysselverkstad och prova de olika varianterna.
Tokaj Aszu 2000 6 puttonyos från Tokaj Classic Winery, Ltd är en närmast bärnstensfärgad historia med honung och brända karameller som ingående komponenter. En helt annorlunda dryck är Merlino 06/92 från Pojer & Sandri. Tyvärr har nötterna inte översatt sin hemsida så jag har gissat ihop att det är en blandning av druvjuice från 06 och vinsprit lagrad sedan 92. Det hela håller ca 20 % alkohol. Toner av lakrits, plommon och körsbär hittar vägen till doft- och smakcentrum i hjärnan, en del som forskarna i mitt fall döpt till Hedonismus Extra Plus.

Övermätt och belåten konsterar jag att det är förbaskat bra viner man kör ut på glas.
 

CH

Medlem
SV: Stora middagstråden

Nu blev jag riktigt hungrig. Allt lät väldigt gott och jag som inte provat Stekt skiva av gåslever med ankravioli och pepparpersika får testa detta snarast.
Finns det något ställe i hufudstaden som serverar detta så jag kan få testa det under mitt besök där?
 

Elvis

Medlem
SV: Stora middagstråden

Besökte i kväll restaurang Gundel i Budapest. En klassisk restaurang med en mycket intressant historia. Den öppnade redan 1894 av Johann Gundel, och när sonen Károly tog över 1910 utvecklades den till en av Europas (och antagligen världens) bästa restauranger. Den överlevde två världskrig men sedan kom kommunismen till Ungern och 1949 blev den förstatligad och sedan följde fyra mörka årtionden.

Nåväl, efter kommunismens fall restaurerades (återställdes) restaurangen till ursprungligt skick och är idag Ungerns och kanske även Östeuropas bästa restaurang. Maten är konservativ ungersk, på ett härligt självsäkert sätt. Det känns som om de fnyser åt det moderna köket. Det har ännu inte utdelats några Michelinstjärnor i Östeuropa men Gundel ligger nog bra till när det blir dags för det.

Jag åt gåslever med svart ungersk tryffel till förrätt, vilket var ungefär lika gott som det låter. Min Grande Dame passade perfekt till gåslevern. Till huvudrätt blev det halstrad tonfisk på en bädd av paprika, zuccini och lite andra grönsaker. Det var också gott men det var nog lite dumt att beställa tonfisk på en restaurang så långt från havet. Jag var lite påverkad av att jag ville att maten skulle passa till champagnen. Till efterrätt klassisk Crepes a la Gundel, vilket var en pannkaka med chokladsås och någon slags apelsinfyllning. Tydligen en efterrätt från Károly Gundels dagar. Mycket god!
 
SV: Stora middagstråden

Smaskens. Varm ananas med en tub mjukost. Det vattnas i munnen verkligen.

Vad tror ni om en box Chill Out till detta? Eller är den för karaktärsfull?

Får nog ta och tänka om inför kvällen. Har precis inhandlad ett par fjällrödingar som jag tänkte ha lite kul med, men nu kom ju saken i en helt annan dager... Tack Expressen och Allt om Mat.
 

Krug88

Medlem
SV: Stora middagstråden

El burro grande skrev:
Smaskens. Varm ananas med en tub mjukost. Det vattnas i munnen verkligen.

Vad tror ni om en box Chill Out till detta? Eller är den för karaktärsfull?

Får nog ta och tänka om inför kvällen. Har precis inhandlad ett par fjällrödingar som jag tänkte ha lite kul med, men nu kom ju saken i en helt annan dager... Tack Expressen och Allt om Mat.
Oklart om det stod med, men naturligtvis bör det vara fryst polsk fläskfilé.
Det är stämningsmässigt viktigt och något man inte bör förringa!

Jag skulle rekommender Umbala, framförallt för den goda smaken - jättegott!!!
128kr för 3 liter, det var inte illa!
 
SV: Stora middagstråden

Krug88 skrev:
Oklart om det stod med, men naturligtvis bör det vara fryst polsk fläskfilé.
Det är stämningsmässigt viktigt och något man inte bör förringa!

Jag skulle rekommender Umbala, framförallt för den goda smaken - jättegott!!!
128kr för 3 liter, det var inte illa!

Tack för tipset. Det är från Sydafrika väl?
Jag har hört att dom gör jättegoda viner där.
 

Keen

slan
SV: Stora middagstråden

Låter kanon!

Förrätt? Jag har några Arboga 10,2 som jag snodde köpte för några veckor sen. Vad tror ni passar till det? Lutar åt Falukorvscarpaccio med rödvinsvinäger och lite felix senap. Men är öppen för andra förslag.
 

Krug88

Medlem
SV: Stora middagstråden

Keen skrev:
Låter kanon!

Förrätt? Jag har några Arboga 10,2 som jag snodde köpte för några veckor sen. Vad tror ni passar till det? Lutar åt Falukorvscarpaccio med rödvinsvinäger och lite felix senap. Men är öppen för andra förslag.
Falukorvscarpaccio - hahahaha, fy fan vad vidrigt...
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Stora middagstråden

El burro grande skrev:
Får nog ta och tänka om inför kvällen. Har precis inhandlad ett par fjällrödingar som jag tänkte ha lite kul med, men nu kom ju saken i en helt annan dager... Tack Expressen och Allt om Mat.

Du får GÄRNA dela med dig av recept på röding!! Jag har käkat röding varje vecka i ett år, har fortfarande frysen full och börjar bli lite less faktiskt.... Så lite tillagningsvariation skulle inte skada.
 
Toppen