Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora öltråden, godis för riktiga män!

CH

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Fullers Brewers Reserve idag och den var en spännande historia.
Första intrycket verkar lovande, återkommer när glaset är slut.
 

Pomerol

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Amerikanska Brother Thelonious - absolut den bästa Belgienkopia (slår nog de flesta orginal också för den delen) jag provat. Jag tycker många belgare brukar stupa på grund av sin överdrivna sötma men här ligger sötman i perfekt balans. Lägg till en lätt syrlig ton, vissa rostade inslag, en generös frukt och bra bett i beskan. Blir det godare än så här? Enligt rykten från de som provat kommer julölen från bryggeriet vara grym...
 

CH

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Öppnade en Fullers old winter ale men den var ingen höjdare. Det var så illa att jag slog ut den. Sheaperd Neame chrismas ale däremot är helt fenomenal. Rekomenderas varmt.
 

hultman

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

CH skrev:
Öppnade en Fullers old winter ale men den var ingen höjdare. Det var så illa att jag slog ut den. Sheaperd Neame chrismas ale däremot är helt fenomenal. Rekomenderas varmt.

Köpte några Fuller's Vintage Ale jag också men blev riktigt besviken. Alldeles för sötsliskig!

Oxford Gold, Samuel Adams Boston Ale, Fuller's Discovery och Newcastle har blivit standardöl hemma hos mig nu.
 

CH

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

hultman skrev:
Köpte några Fuller's Vintage Ale jag också men blev riktigt besviken. Alldeles för sötsliskig!

Oxford Gold, Samuel Adams Boston Ale, Fuller's Discovery och Newcastle har blivit standardöl hemma hos mig nu.


Jag tyckte visserligen att deras Vintage Ale var väldigt bra. Jag gillar deras grejer generellt men old winter ale var hemsk.

Jag har ungefär samma standard öl hemma jag med.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.

R.P

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Krug skrev:
Coopers sparkling är helt lysande, optimal birabärs till grill. De vet vad de gör australiensarna!

Ja den var inte alls dum, deras pale ale var däremot inte speciellt rolig, inget fel på den men deras sparkling hade så mycket mer karaktär.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

R.P skrev:
Ja den var inte alls dum, deras pale ale var däremot inte speciellt rolig, inget fel på den men deras sparkling hade så mycket mer karaktär.

Flippade de bärsen innan de öppnade den? Det är viktigt att man skakar om jästfällningen lite för den extra smaken. Sparkling efterjäser ju lite på flaskan , därav namnet!

Jag gillar Pale Alen också, men inte närman har dragit några sparkling innan!
 

R.P

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Krug skrev:
Flippade de bärsen innan de öppnade den? Det är viktigt att man skakar om jästfällningen lite för den extra smaken. Sparkling efterjäser ju lite på flaskan , därav namnet!

Jag gillar Pale Alen också, men inte närman har dragit några sparkling innan!

Ingen flipp vad jag såg, jag får påpeka det nästa gång jag går dit.

Nej, det är klart, i jämförelse så faller pale ale, men det är som sagt inte en dålig öl.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Jag och en polare var på Oliver Twist igår och jag köpte en riktig höjdare! Arrogant Bastard Ale rekommenderas starkt. Dock visade den sig vara lite pricey för en pils. Å andra sidan är det ju hur skukt som helst att man utan att tveka öppnar en flaska vin för 2000 spänn men börjar gny som en strykrädd hund när man ser att bärsen kostar 180 spänn flaskan...
 
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

CH skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=S1ZZreXEqSY

Reklamen är underbar men jag skulle hellre ha ett motsvarande utrymme för mina vinflaskor.
Hehe. Ja, jo, nog är vinkällare bättre användning för ett sådant utrymme.
 

Guayabera

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Sitter här och blir nostalgisk när jag tänker tillbaka på min tid i England och alla real ales. Billiga, goda, och låg alkohol så att man kan dra i sig ett antal under en "session". Tjeckerna gör trevlig öl till husmanskost, en favorit är Litovel. En ale som är trevlig är också Fiddler's Elbow från Wychwood Brewery. Vill till sist slå ett slag för Carnegies Porter 3.5%. Finns i det flesta livsmedelsaffärer så löser ofta scenarion på lördags kvällar eller söndagar då man glömt inhandla öl hos ni-vet-vem.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Det är alltid kul att prova olika sorter. Precis som vin.
Man vet aldrig när man hittar en ny favorit. Sitter just
och suger i mig en Zeitgeist.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1578
Hittade den i dag. Mörk lager med en riktigt rejäl humlebeska och den extra
fyllighet som den rostade karamellmalten ger. Ingen som helst sötma som
Carnegies Porter har.
Betydligt beskare än vad det går att läsa ut av den där lilla klockan
som skall ange beskheten. Nästan lika besk som Brewdogs Punk IPA
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1515
som dock är lite metallisk i smaken och har alens typiska doft av surt ylle.
Zeitgeist har lite mer kloak i doften.
Något för den som gillar mörkt och beskt öl.
 

hampus86

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Har snöat in på Ale! Vissa är faan godis, som sierra nevada pale ale!
Saison d'Erpe-Mere också trevlig.

Kollade igenom beer advocate och deras topplista, men såklart så finns inget på bolaget eller BS.
Om någon har tips på en eller flera bra ale(gärna olika stilar) mottages detta tacksamt!
 

Elvis

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Jag åt julbord på Oaxen igår och det var nog det bästa julbord jag ätit. Rikigt bra julmat och väldigt trevlig miljö. Till maten drack jag Holiday Booster ale 2007, ett kraftigt öl med en alkoholstyrka på 9,8 %. Trots detta var det ingen störande alkoholsmak som slog igenom, tvärtom en väldigt trevlig bekantskap som passade bra till julmaten, inte minst de rökta korvarna.
 
Toppen