Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora öltråden, godis för riktiga män!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag har ju som bekant fått mycket dabb för min fäbless för iskalla Hofsingar. För att göra saken värre har jag även en förkärlek för muggiga hak där man serverar Tuborg Guld och spelar hårdrock, även detta någonting som jag fåt plenty med dabb för.

Förankrad i all denna misshandel jag har fått utstå för mina övertygelser så finner jag icke annat än att jag är tvungen att konstatera att det råder en elitistisk stämning på detta forum.

Detta är naturligtvis någonting positivt.

Jag tänkte dock att det är dags för en tråd om bärs, favoriter, hatobjekt vad fan ni vill, men låt oss tala lite bira. Som de flesta av oss vet så kan det efter en tung skumppakväll sitta som en smäck med en Guinness på engelska puben.

Mina personliga favoriter på ölfronten om man ska frångå de tidigare nämnda är varierade i stil, men fortfarande väldigt trevliga.

Bästa jänkarbärs: Sierra Nevada Pale Ale, en helt outstanding PA från Chico California, den rekommenderas till det mesta, men till smakrik grillmat är det helt lysande!

Belgare: Goulden Draak, ett smakrikt monster som bara ger livsglädje och energi (och minnseluckor efter ett tag!).

Vad gillar ni?
 

Dejzan

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Bedarö Bitter har blivit en stor favorit sen jag upptäckte den och Duvel är inte heller så dum
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Dejzan skrev:
Bedarö Bitter har blivit en stor favorit sen jag upptäckte den och Duvel är inte heller så dum

Jag brukar sitta på Bull & Bear med Krug88 och dricka Kruse ibland, en dag försökte jag mig på en bedarö för att bryta av lite. Den var väldigt, väldigt bitter. Det är en bärs som kräver att man är med på noterna, och en stor sådan var lite för mycket för mig!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Krug skrev:
Jag har ju som bekant fått mycket dabb för min fäbless för iskalla Hofsingar. För att göra saken värre har jag även en förkärlek för muggiga hak där man serverar Tuborg Guld och spelar hårdrock, även detta någonting som jag fåt plenty med dabb för.

Förankrad i all denna misshandel jag har fått utstå för mina övertygelser så finner jag icke annat än att jag är tvungen att konstatera att det råder en elitistisk stämning på detta forum.

Detta är naturligtvis någonting positivt.

Jag tänkte dock att det är dags för en tråd om bärs, favoriter, hatobjekt vad fan ni vill, men låt oss tala lite bira. Som de flesta av oss vet så kan det efter en tung skumppakväll sitta som en smäck med en Guinness på engelska puben.

Mina personliga favoriter på ölfronten om man ska frångå de tidigare nämnda är varierade i stil, men fortfarande väldigt trevliga.

Bästa jänkarbärs: Sierra Nevada Pale Ale, en helt outstanding PA från Chico California, den rekommenderas till det mesta, men till smakrik grillmat är det helt lysande!

Belgare: Goulden Draak, ett smakrikt monster som bara ger livsglädje och energi (och minnseluckor efter ett tag!).

Vad gillar ni?

"Mysonoxen är ett elitistiskt svin och passar därför utmärkt som moderator vad gäller mat och dryck", som någon skrev om mig på det andra forumet, så jag får väl ta åt mig av kritik för eventuell begabbning.

Men här kan även jag få på moppo då min stora passion i ölvärlden icke äro med ölvännernas mått mätt svindyra engelska eller belgiska ölsorter.

Jag gillar hederlig ljus öl av pilsnertyp. Urquell tycker jag är superb, liksom Staropramen, Baron Trenck, Kozel och Gambrinus som några bland tjeckerna. Tysk öl ligger också Myson varmt om hjärtat: Paulaner, Spaten, Hofbräu och Hacker-Pschorr från München men även Jever med sin fina beska, Binding (ett jättegott öl som jag tyvärr inte sett i Sverige) och Warsteiner finner nåd.

Bland de svenska ölen gillar jag Nils-Oscars och Slottskällans öl.

Danskt: Tja, Fregatten Jylland går ner...

Belgiskt: Som sagt inte min kopp te, men Delirium Tremens och Chimay tycker jag om.

Bland jänkarna finns några ljusglimtar: Sierra Nevada som du nämnde men också Samuel Adams, Anchor och Brooklyn tycker jag går ner.
 

R.P

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Real Ale är oslagbar, Akkurat brukar normalt ha två olika på fat. Stout från Irland och England är en god tvåa. Spansk öl är ju inte världskänd men dom har faktiskt riktigt bra ljus öl, A.K Damm, bryggeriet Damm´s paradnummer, en öl bryggd enligt dom goda sederna från Alsace, Moritz, inte bara en katalansk öl som Damm utan Barcelonas egen nationalöl, Mahou, en härligt skummig öl från Madrid med verklig tyngd för att vara en enkel ljus öl.
Belgare är inte heller dum, Chimay, Duvel och Kwak står väl överst på den listan.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Ska vi slänga in några svenskar till så är ju Hell & Heaven två ruggigt trevliga bärs, speciellt Hell ligger mig varmt om hjärtat, då några vänner hävdar att jag har en plats där efter att jag lurade en stackars änka till att sälja magnumskumpa till mig sjukt billigt.
 

R.P

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Krug skrev:
Ska vi slänga in några svenskar till så är ju Hell & Heaven två ruggigt trevliga bärs, speciellt Hell ligger mig varmt om hjärtat, då några vänner hävdar att jag har en plats där efter att jag lurade en stackars änka till att sälja magnumskumpa till mig sjukt billigt.

Väldigt bra svensk öl, mikrobryggerierna i Sverige gör verkligen öl i världsklass.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Krug skrev:
Ska vi slänga in några svenskar till så är ju Hell & Heaven två ruggigt trevliga bärs, speciellt Hell ligger mig varmt om hjärtat, då några vänner hävdar att jag har en plats där efter att jag lurade en stackars änka till att sälja magnumskumpa till mig sjukt billigt.

Då jag pysslade med bilimport fanns det en skum lirare i "bilbranschen". Han brukade lusläsa dödsannonserna och bilregistret. Då någon med en attraktiv bil avlidit kontaktade han änkan, frågade efter mannen och låtsades bli chockad och grät och sa att han var god vän med hennes avlidne make och att denne lovat köpa bilen för en viss summa som givetvis var rena stölden. Sedan krängde han bilarna, men då var det givetvis en annan prislapp på kärrorna.

Han lyckades över förväntan med sina skumma avsikter, och blev i branschen känd som "Gråtaren".

Man kanske borde köra den stilen på någon som avlider med en välförsedd vinkällare. "Buhuu, och din man som skulle sälja en låda 1945 Mouton till mig för 5000:-". :)
 

anders

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Mysonoxen skrev:
Men här kan även jag få på moppo då min stora passion i ölvärlden icke äro med ölvännernas mått mätt svindyra engelska eller belgiska ölsorter.

Jag gillar hederlig ljus öl av pilsnertyp. Urquell tycker jag är superb, liksom Staropramen, Baron Trenck, Kozel och Gambrinus som några bland tjeckerna. Tysk öl ligger också Myson varmt om hjärtat: Paulaner, Spaten, Hofbräu och Hacker-Pschorr från München men även Jever med sin fina beska, Binding (ett jättegott öl som jag tyvärr inte sett i Sverige) och Warsteiner finner nåd.

Den listan kan jag i stort skriva under på också. Några smärre justeringar dock.
Jag fick en Spaten Hell i förra helgen på en biergarten och tyckte generellt att den var ganska blaskig. Nu var detta min första kontakt med denna öl och den där biergarten verkade drivas av ett gäng juggar och inte en jovialisk tjock tysk krögare. Jag har med andra ord misstankar om att det hela var nervattnat... Ska försöka hitta Spaten på något ställe som inger lite mer förtroende innan jag dömer ut den.
Warsteiner är definitivt blaskig. Den är dock god när temperaturen kryper upp mot de 30 då dess klena struktur gör den till en törstsläckare.
Jever är för bitter för min smak, tillsammans med Becks.
Binding är en mycket populär öl i Frankfurtområdet. Den blev det några liter av när jag jobbade där.
Till listan skulle jag vilja addera Bitburger och Königspilsener.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

anders skrev:
Den listan kan jag i stort skriva under på också. Några smärre justeringar dock.
Jag fick en Spaten Hell i förra helgen på en biergarten och tyckte generellt att den var ganska blaskig. Nu var detta min första kontakt med denna öl och den där biergarten verkade drivas av ett gäng juggar och inte en jovialisk tjock tysk krögare. Jag har med andra ord misstankar om att det hela var nervattnat... Ska försöka hitta Spaten på något ställe som inger lite mer förtroende innan jag dömer ut den.
Warsteiner är definitivt blaskig. Den är dock god när temperaturen kryper upp mot de 30 då dess klena struktur gör den till en törstsläckare.
Jever är för bitter för min smak, tillsammans med Becks.
Binding är en mycket populär öl i Frankfurtområdet. Den blev det några liter av när jag jobbade där.
Till listan skulle jag vilja addera Bitburger och Königspilsener.

Spaten brukar vara hyfsat bra på fat (en god fatöl i Tyskland är ju inte samma blaskiga döda skit som i Sverige, utan en ljuvlig skapelse med tjock, fin skumkrona) så detta förvånar mig...

Har du hunnit med de olika biergartens än? Spaten har väl en egen vad jag vet, liksom Löwenbräu, Paulaner, Hacker-Pschorr och givetvis Hofbräuhaus, men det var som sagt länge sedan jag var i München. Kom på en till god Münchenöl jag bara druckit därnere. Augustiner hette den.
 

morgil

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

För tillfället är nog favoriten Staropramen Granat, en "röd" lager med lagom stor beska och lite fylligare smak än standardvarianten.
 

Keen

slan
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Spaten är riktigt bra, men tycker nog ännu mer om deras Oktoberfest-utgåva. Var där i min ungdom men då var Spatens tält helt fullsmockat. Vi hamnade på nåt slags undantag, drack 3 gigantiska glas öl, kräktes, sov lite utanför, vaknade och gick in igen, drack lite mer öl och bröt arm med en galen tysk, som sen sa att han inte "respekterade" min kompis alls. Mycket skumt. Sen stängde allt kl 23 och vi tog nattåget till Paris och åt varsin Large pizza på Pizza Hut ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Keen skrev:
Spaten är riktigt bra, men tycker nog ännu mer om deras Oktoberfest-utgåva. Var där i min ungdom men då var Spatens tält helt fullsmockat. Vi hamnade på nåt slags undantag, drack 3 gigantiska glas öl, kräktes, sov lite utanför, vaknade och gick in igen, drack lite mer öl och bröt arm med en galen tysk, som sen sa att han inte "respekterade" min kompis alls. Mycket skumt. Sen stängde allt kl 23 och vi tog nattåget till Paris och åt varsin Large pizza på Pizza Hut ;D

Oktoberfestölet från Spaten, liksom det från Hofbräu och Paulaner är riktigt, riktigt gott. Även Löwenbräus oktoberfestöl gillade jag.
 

anders

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Med tanke på att det finns flera här som skriver upp Spaten så får jag då gå på alaternativet nervattnad. Han såg onekligen ut som en yrkesförbrytare, snubben som skötte kranen och behandlar man en god öl på det här viset så ska man ha ett långt straff.
 

anders

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Kan förresten nämna att den biergarten jag fick denna psudoöl på heter Hirschau och ligger i Englischer Garten. Vi placerar ut en tydlig skylt om varning för minor här.
 
3

3 Trauben

SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Besökte för ett antal år sedan ett mindre bryggeri i staden Miltenberg i norra Bayern, ligger SW om Würzburg, SE om Frankfurt AM. Som varande småkräsen på öl, gillar torra, åt pilsnerhållet dragna öl med beska, alltså tyska eller tjeckiska öl, blev jag minst sagt överraskad av kvaliteten på alla deras öl. Särskilt en lite mörkare typ Bayersk men med all den torrhet och beska som de bästa tyska ölen kan uppvisa i sina bästa dagar. Minst sagt strålande! Och vilken grädde på toppen, klart fysisk.
Om någon har vägarna förbi, missa inte Miltenberg, kommer inte ihåg vad bryggeriet hette ???. Det är till ytan kanske 100 kvm, men med 6 eller 7 våningar. Fråga!.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

3 Trauben skrev:
Besökte för ett antal år sedan ett mindre bryggeri i staden Miltenberg i norra Bayern, ligger SW om Würzburg, SE om Frankfurt AM. Som varande småkräsen på öl, gillar torra, åt pilsnerhållet dragna öl med beska, alltså tyska eller tjeckiska öl, blev jag minst sagt överraskad av kvaliteten på alla deras öl. Särskilt en lite mörkare typ Bayersk men med all den torrhet och beska som de bästa tyska ölen kan uppvisa i sina bästa dagar. Minst sagt strålande! Och vilken grädde på toppen, klart fysisk.
Om någon har vägarna förbi, missa inte Miltenberg, kommer inte ihåg vad bryggeriet hette ???. Det är till ytan kanske 100 kvm, men med 6 eller 7 våningar. Fråga!.

Kanske denna, Faust är i a f mycket god, har druckits, men inte på plats utan i Nürnberg vad jag minns.

http://www.faust.de/
 
3

3 Trauben

SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Jag tror nästan det!
Då fyllde de allt på Bügelflaschen, men det kan ju ha ändrats. Hade nog 60 liter öl med till Svedala därifrån, men har inte varit där sedan dess, det är nog dags för ett besök i vecka 0819. Riktig trevlig bira var det i alla fall :D.
 

anders

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

Krug skrev:
Jag har ju som bekant fått mycket dabb för min fäbless för iskalla Hofsingar. För att göra saken värre har jag även en förkärlek för muggiga hak där man serverar Tuborg Guld och spelar hårdrock, även detta någonting som jag fåt plenty med dabb för.

Nu är det ju en gång för alla så att som uppvuxen på den tiden då elitrockarna trakterade sina instrument, inte trancherar som många sysslar med i dag, så ligger onekligen hårdrock en varmt om hjärtat. Och medan man avnjuter denna musik måste man som ofta annars ha ett glas med något helst alkoholhaltigt.

En ganska sen kväll kom vi in på just detta tema apropå att Larsson ska hålla låda om vinval till någon klassisk musikfestival i Växjö. Att välja vin till klassisk musik är ju naturligtvis en baggis så för att göra det till en utmaning så föreslog jag att Larsson skulle finna dricka till "Number of the beast". Efter lite betänketid så föreslog han en sunkig Zin. Jag smakade ett ögonblick på kombinationen i tankarna men avslog sedan förslaget.
Det går helt enkelt inte att sätta vin till heavy metal. Riedelglass och ylande gitarrer funkar inte. Öl och whisk(e)y är vad som krävs för att kunna avnjuta ett album på respektabel volym.

Och det är här som Blekinge faktiskt för en enda gångs skull kan skryta med sina tillgångar: Sweden Rock.
Det som gör mig något ledsen är att i år ska ett av mina absoluta favoritband - Judas Priest - lira fast detta på torsdagen och då sitter jag troligen i München med en arbetsdag kvar. :'(
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Stora öltråden, godis för riktiga män!

3 Trauben skrev:
Jag tror nästan det!
Då fyllde de allt på Bügelflaschen, men det kan ju ha ändrats. Hade nog 60 liter öl med till Svedala därifrån, men har inte varit där sedan dess, det är nog dags för ett besök i vecka 0819. Riktig trevlig bira var det i alla fall :D.

Av någon anledning kommer man alltid hem från såna där resor med rejäl värk i armarna :D
 
Toppen