Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Sicilien-tråden (Vinerna, maten, vingårdarna, människorna)

Magikern

Medlem
Ja, ett fantastiskt vin som dock var väl ungt när jag drack det men jag har en flaska kvar i källaren som ska få ligga ett tag till...

Vilken årgång var det, kan tänka mig att det är rejäl skillnad mellan årgångar?

Cornellisen Magma Rosso är ett vin som jag hade velat prova. Vet inte hur lätt det är att uppbringa på Sicilien men jag hade nog letat lite för att hitta en bra årgång av det vinet.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vilken årgång var det, kan tänka mig att det är rejäl skillnad mellan årgångar?
Den jag drack senast (och har en kvar av) var en 2011, det ansågs väl även som ett riktigt bra år runt Etna.
Har dock inte haft förmånen att prova några andra årgångar men jag kan ju gissa att variationen än mindre på den här typen av prestigevin jämfört med en Etna Rosso som ju är mer av ett enklare bordsvin.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Etna Rosso brukar väl ha rätt märkbar årgångsvariation?
Ja, håller nog med där, jag har åtminstone upplevt dem väldigt olika mellan årgångarna, särskilt Erse som jag ju druckit mycket av då den ju finns på SB...
 

Niklas J

Medlem
@Emanuel - Du råkar inte vara medlem i Munskänkarna Stockholm? Jag kör ännu en Etna-provning i början av november för dem och det blir fokus på hantverkarna. Många kul viner blir det, 8 stycken, och flera av namnen är nog nya för de flesta. Händer ju otroligt mycket där, producenterna är nu runt 100 stycken! Att jämföra med för tre decennier sedan då de var fem...
 

jrick

Medlem
@Emanuel - Du råkar inte vara medlem i Munskänkarna Stockholm? Jag kör ännu en Etna-provning i början av november för dem och det blir fokus på hantverkarna. Många kul viner blir det, 8 stycken, och flera av namnen är nog nya för de flesta. Händer ju otroligt mycket där, producenterna är nu runt 100 stycken! Att jämföra med för tre decennier sedan då de var fem...
Fett. Måste man vara medlem och hur mycket kommer det kosta?
 

Niklas J

Medlem
Håll koll på deras hemsida. Inte säker exakt hur det funkar men jag tror att det öppnas upp för icke-medlemmar om platser finns och företräde givits medlemmar. Se här. Datum: 4 november. Mer info lär dyka upp inom ett par dagar, om provningen vill säga.
 

Niklas J

Medlem
Håll koll på Munskänkarnas hemsida, om en öppning dyker upp som gäst! @Emanuel
Det blir kul grejer; Davide Bentivegna, Vini Scirto, Vigne de Eli, Vigo, Pietradolce, I Custodi, Salvo Foti...
 

Aqua Vitae

Medlem
Kommer åka till Etna om ett par veckor. Måste säga att jag älskar några av de äldre producenterna som Benanti, COS, Ciro Biondi, Torrepalino och Passopisciaro men också moderna som Planeta eller mer udda producenter som Vino Quantico eller Frank Cornelissen - när han är som bäst är han fantastisk men tyvärr också är lite ojämn - vissa flaskor är riktigt dåliga, särskilt äldre flaskor och då gillar jag gillar naturvinerna, har jag dock svårt för t ex Salvio Foti som är lite för volativ och oren.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bumpar den här gamla Sicilien-tråden till förmån för @joj som har lyxen att få hänga i Taormina inom kort och varmt välkommen till forumet! :)

Men risk för att upprepa sig lite så tycker jag det absolut bästa man kan hitta på är att ta en hyrbil en dag och köra upp på "baksidan" av Etna, hela vägen upp till toppen och se lavan som flyter ner längs sluttningarna för att sedan dra hela varvet runt vulkanen.
Det är sjuukt vackert och späckat med massa mysiga småbyar som man skulle vilja ha veckor på sig att utforska.
Optimalt är förstås om man har tid att stanna någon kväll eller två i småbyarna runt foten av vulkanen och köra lite vingårdsbesök på dagarna.
Sen förstås, och har nämt det förut, men den smalspåriga tuff-tuff järnvägen som snirklar sig runt vulkanen är i alla fall en dröm som jag har att få uppleva.

Vad gäller mat i Taormina så fråga runt så mycket ni kan bland localsen på hotellet och så, många grymma restauranger ligger väl gömda och är inte lätta att hitta som turist.
Generellt i Italien så har ju alltid localsen en "hemlig" trattoria i bakfickan som man inte skulle ha en chans att hitta på egen hand, sen gäller det bara att få dem att avslöja den också vilket inte är en självklarhet...

En Lonely Planet för Sicilien är också en ovärdelig investering som hjälper dig att hitta ytterligare guldkorn.

Ha så skoj och glöm inte att fylla på den här tråden när du kommer hem med nya "do's and dont's"
 
Last edited:

joj

Medlem
Magi! Stort tack. Det vi har planerat för tillfället är ett besök hos Vino di Anna som jag hört ska vara ett väldigt vettigt besök. Tanken också är att åka till Cave Ox som ska vara en väldigt genuin "halvsunkig" i positiv anda med grym vinlista. Väldigt många av Etna vinmakarna ska hålla till där.

Vi har bokat ett restaurangbesök i Taormina, La Capinera. De har en stjärna men valde den mest för att det ser lite mer modernt och fräscht ut. Trött på över hajpade fransk/italienska som går åt det tråkiga håller. Även om det kan vara magiskt i sig.

Jag ska jaga locals och återkomma så gott jag kan. Har följt forumet väldigt länge men dålig på själva skrivandet.

Tack än en gång för tipsen!
 
Toppen