Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Sicilien-tråden (Vinerna, maten, vingårdarna, människorna)

ChristianB

DipWSET
Jag har bara druckit ett vin från Sicilien (av rang då) men jag är väldigt nyfiken på att få tag i fler! Först ut var Tenuta del Terre Nere Etna Bianco, deras premium-version av 100% Carricante. Det var en klart intressant skapelse som jag vid tillfället tyckte stod ut som "italienskt vitt", där det som bekant inte finns så där fantastiskt många viner med identitet. Men jag börjar förstå att det är på de små ställena man hittar de stora vinerna. ;)

Kul med en tråd som tipsar om fler flaskor att söka efter!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Lysande tråd eftersom jag ska besök Sicilien i höst för första gången.
Aha! -Kul! Säg bara till när du vet ungefär vad du har för plan så kan du få bra tips om du vill!
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Får passa på att återuppväcka denna tråd, en semestervecka på Sicilien innebar att jag fick lite tid att testa på sicilianska viner. Jag får tacka alla tidigare tips då jag hade läst tråden noga och jag hade med mig en lista på producenter som jag ville testa. Jag drack mestadels nero d'Avola vilket gjorde att björnbär var den klart dominerande smaken. Tyvärr så serverades flertalet av vinerna alldeles för varmt. Hade lite problem att bifoga bilder, vi får se om jag lyckas senare.

2011 Castelluccimiani Nero d'Avola
Doft av röda vinbär, björnbär, smultron, körsbär, rambutan och en viss nyans av aceton.
Smak av körsbär, röda bär och röda vinbär. Eftersmak av röda vinbär. Bra med syra i vinet
Vinet serverades alldeles för varmt, så här i efterhand så var detta ett av de bättre "billigare" nero d'Avola vinen då det behöll syran väl och inte bara smakade saft. Omdömet är gott, men inget som jag kommer att köpa i framtiden.

2009 Donnafugata Tancredi (CS + Nero d'Avola)
Doft av svarta vinbär och syrliga körsbär.
Smak av svarta vinbär, småsura körsbär och eftersmak av röda vinbär.
Ett av de bättre vinerna under resan, ett vin som smakar gott och det bör vinna på lagring. Detta vin serverades också alldeles för varmt och vore kul att ha testat vid en lägre temperatur.

2012 Judeka Cerasuolo (Nero d'Avola + Frappato)
Tydligt doft av björnbär och nyanser av hallon
Smak av björnbär och drottningsylt/puré.
Ett väldigt syltigt vin som påminner om en barnefterrätt på burk. Enkelt att dricka men inget som jag uppskattar. Resans sämsta vin. Detta vin serverades vid en bra temperatur.

2007 Planeta Santa Cecilia (Nero d'Avola)
Doft av björnbär och mörka körsbär.
Smak av björnbär, smått syrliga körsbär, röda bär och eftersmak av röda vinbär. Vinet har bra med syra och det finns en hel del tanniner. Det näst bästa vinet under resan, tyvärr serverades det alldeles för varmt. Skulle vara intressant att dricka detta vin vid bra temperatur.

2011 Occhipinti SP68 (Nero d'Avola + Frappato)
Doft av björnbär och jordgubbssaft
Smak av björnbär, söta röda bär och en avslutning av röda vinbär. Att detta vin serverades vid en bra tempratur, hade bra med syra + att alkoholhalten var på 12,5% hjälpte till att göra detta vin fruktigt istället för syltigt. Ett vin som jag skulle kunna tänka mig att dricka igen om/när jag kommer till Sicilien igen.

2012 Caruso & Minini Terre di Giumara (Nero d'Avola)
Doft av söta björnbör rårörda i vodka
Smak, tydligt smak av björnbär och nyanser av övermogna jordgubbar. Serverades alldeles för varmt. Helt ok vin, men inget mer.

2007 Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte
Doft av björnbär, viol och körsbär
Smak av syrliga körsbär, björnbär, plommon och toner av smultron, röda vinbär och läder
Klart bästa vinet som också serverades vid en bra temperatur. Detta är helt klart ett bra vin även om jag föredrar andra regioner framför Sicilien.

Jag kommer nog aldrig att bli ett stort fan av sicilianska viner och kommer inte aktivt köpa dem i Sverige. Båda Donnafugata vinerna och vinet från Planeta var bra och dessa kommer jag garanterat dricka igen om jag besöker Sicilien. Jag blev även lite nyfiken på Occhipinti och kan tänka mig att ta in något av deras bättre viner vid nästa Sicilien besök. Sedan gäller det att hitta restauranger med vinkyl, så man slipper att få viner serverade vid 27 C

-Har alltid varit på Sicilen vår och höst och kan tänka mig att det är lite småvarmt såhär års :)

Kul att du delade med dig! Får man vara lite nyfiken och undra var du var på ön? :oops:
 

mnor

Medlem
-Har alltid varit på Sicilen vår och höst och kan tänka mig att det är lite småvarmt såhär års :)

Kul att du delade med dig! Får man vara lite nyfiken och undra var du var på ön? :oops:
Var i Taormina under hela veckan och det var en medel temperatur på cirka 31 grader, ungefär som i Sverige :)
 

mnor

Medlem
Lyckades inte hitta något sätt att editera mitt föregående inlägg. Nu samma inlägg med bilder och hoppas att någon av administratörerna kan hjälpa mig så att jag slipper att ha två inlägg med så gott som samma innehåll:

Får passa på att återuppväcka denna tråd, en semestervecka på Sicilien innebar att jag fick lite tid att testa på sicilianska viner. Jag får tacka alla tidigare tips då jag hade läst tråden noga och jag hade med mig en lista på producenter som jag ville testa. Jag drack mestadels nero d'Avola vilket gjorde att björnbär var den klart dominerande smaken. Tyvärr så serverades flertalet av vinerna alldeles för varmt.

2011 Castelluccimiani Nero d'Avola
20140718_200548.jpg

Doft av röda vinbär, björnbär, smultron, körsbär, rambutan och en viss nyans av aceton.Smak av körsbär, röda bär och röda vinbär. Eftersmak av röda vinbär. Bra med syra i vinet. Vinet serverades alldeles för varmt, så här i efterhand så var detta ett av de bättre "billigare" nero d'Avola vinen då det behöll syran väl och inte bara smakade saft. Omdömet är gott, men inget som jag kommer att köpa i framtiden.

2009 Donnafugata Tancredi (CS + Nero d'Avola)
20140719_204826.jpg

Doft av svarta vinbär och syrliga körsbär.
Smak av svarta vinbär, småsura körsbär och eftersmak av röda vinbär.
Ett av de bättre vinerna under resan, ett vin som smakar gott och det bör vinna på lagring. Detta vin serverades också alldeles för varmt och vore kul att ha testat vid en lägre temperatur.

2012 Judeka Cerasuolo (Nero d'Avola + Frappato)
20140720_204523.jpg

Tydligt doft av björnbär och nyanser av hallon
Smak av björnbär och drottningsylt/puré.
Ett väldigt syltigt vin som påminner om en barnefterrätt på burk. Enkelt att dricka men inget som jag uppskattar. Resans sämsta vin. Detta vin serverades vid en bra temperatur.

2007 Planeta Santa Cecilia (Nero d'Avola)
20140721_203718.jpg

Doft av björnbär och mörka körsbär.
Smak av björnbär, smått syrliga körsbär, röda bär och eftersmak av röda vinbär. Vinet har bra med syra och det finns en hel del tanniner. Det näst bästa vinet under resan, tyvärr serverades det alldeles för varmt. Skulle vara intressant att dricka detta vin vid bra temperatur.

2011 Occhipinti SP68 (Nero d'Avola + Frappato)
20140722_204427.jpg

Doft av björnbär och jordgubbssaft
Smak av björnbär, söta röda bär och en avslutning av röda vinbär. Att detta vin serverades vid en bra tempratur, hade bra med syra + att alkoholhalten var på 12,5% hjälpte till att göra detta vin fruktigt istället för syltigt. Ett vin som jag skulle kunna tänka mig att dricka igen om/när jag kommer till Sicilien igen.

2012 Caruso & Minini Terre di Giumara (Nero d'Avola)
Doft av söta björnbör rårörda i vodka
Smak, tydligt smak av björnbär och nyanser av övermogna jordgubbar. Serverades alldeles för varmt. Helt ok vin, men inget mer.

2007 Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte
20140724_202951.jpg

Doft av björnbär, viol och körsbär
Smak av syrliga körsbär, björnbär, plommon och toner av smultron, röda vinbär och läder
Klart bästa vinet som också serverades vid en bra temperatur. Detta är helt klart ett bra vin även om jag föredrar andra regioner framför Sicilien.

Jag kommer nog aldrig att bli ett stort fan av sicilianska viner och kommer inte aktivt köpa dem i Sverige. Båda Donnafugata vinerna och vinet från Planeta var bra och dessa kommer jag garanterat dricka igen om jag besöker Sicilien. Jag blev även lite nyfiken på Occhipinti och kan tänka mig att ta in något av deras bättre viner vid nästa Sicilien besök. Sedan gäller det att hitta restauranger med vinkyl, så man slipper att få viner serverade vid 27 C
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lyckades inte hitta något sätt att editera mitt föregående inlägg. Nu samma inlägg med bilder och hoppas att någon av administratörerna kan hjälpa mig så att jag slipper att ha två inlägg med så gott som samma innehåll:

Får passa på att återuppväcka denna tråd, en semestervecka på Sicilien innebar att jag fick lite tid att testa på sicilianska viner. Jag får tacka alla tidigare tips då jag hade läst tråden noga och jag hade med mig en lista på producenter som jag ville testa. Jag drack mestadels nero d'Avola vilket gjorde att björnbär var den klart dominerande smaken. Tyvärr så serverades flertalet av vinerna alldeles för varmt.

2011 Castelluccimiani Nero d'Avola
Visa bifogad bild 1764
Doft av röda vinbär, björnbär, smultron, körsbär, rambutan och en viss nyans av aceton.Smak av körsbär, röda bär och röda vinbär. Eftersmak av röda vinbär. Bra med syra i vinet. Vinet serverades alldeles för varmt, så här i efterhand så var detta ett av de bättre "billigare" nero d'Avola vinen då det behöll syran väl och inte bara smakade saft. Omdömet är gott, men inget som jag kommer att köpa i framtiden.

2009 Donnafugata Tancredi (CS + Nero d'Avola)
Visa bifogad bild 1770
Doft av svarta vinbär och syrliga körsbär.
Smak av svarta vinbär, småsura körsbär och eftersmak av röda vinbär.
Ett av de bättre vinerna under resan, ett vin som smakar gott och det bör vinna på lagring. Detta vin serverades också alldeles för varmt och vore kul att ha testat vid en lägre temperatur.

2012 Judeka Cerasuolo (Nero d'Avola + Frappato)
Visa bifogad bild 1771
Tydligt doft av björnbär och nyanser av hallon
Smak av björnbär och drottningsylt/puré.
Ett väldigt syltigt vin som påminner om en barnefterrätt på burk. Enkelt att dricka men inget som jag uppskattar. Resans sämsta vin. Detta vin serverades vid en bra temperatur.

2007 Planeta Santa Cecilia (Nero d'Avola)
Visa bifogad bild 1772
Doft av björnbär och mörka körsbär.
Smak av björnbär, smått syrliga körsbär, röda bär och eftersmak av röda vinbär. Vinet har bra med syra och det finns en hel del tanniner. Det näst bästa vinet under resan, tyvärr serverades det alldeles för varmt. Skulle vara intressant att dricka detta vin vid bra temperatur.

2011 Occhipinti SP68 (Nero d'Avola + Frappato)
Visa bifogad bild 1773
Doft av björnbär och jordgubbssaft
Smak av björnbär, söta röda bär och en avslutning av röda vinbär. Att detta vin serverades vid en bra tempratur, hade bra med syra + att alkoholhalten var på 12,5% hjälpte till att göra detta vin fruktigt istället för syltigt. Ett vin som jag skulle kunna tänka mig att dricka igen om/när jag kommer till Sicilien igen.

2012 Caruso & Minini Terre di Giumara (Nero d'Avola)
Doft av söta björnbör rårörda i vodka
Smak, tydligt smak av björnbär och nyanser av övermogna jordgubbar. Serverades alldeles för varmt. Helt ok vin, men inget mer.

2007 Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte
Visa bifogad bild 1775
Doft av björnbär, viol och körsbär
Smak av syrliga körsbär, björnbär, plommon och toner av smultron, röda vinbär och läder
Klart bästa vinet som också serverades vid en bra temperatur. Detta är helt klart ett bra vin även om jag föredrar andra regioner framför Sicilien.

Jag kommer nog aldrig att bli ett stort fan av sicilianska viner och kommer inte aktivt köpa dem i Sverige. Båda Donnafugata vinerna och vinet från Planeta var bra och dessa kommer jag garanterat dricka igen om jag besöker Sicilien. Jag blev även lite nyfiken på Occhipinti och kan tänka mig att ta in något av deras bättre viner vid nästa Sicilien besök. Sedan gäller det att hitta restauranger med vinkyl, så man slipper att få viner serverade vid 27 C
Tog bort ditt tidigare inlägg på din begäran. Trevlig resa med mycket kul vin för övrigt!
 

Appel

Medlem
Jag köpte en flaska Tancredi Donnafugata 2009 från augustisläppet och jag måste säga att den var fantastisk. Jag var nere på Sicilien 2011 och blev inte jätteimponerad av deras vinutbud. Jag inser nu att detta endast berodde på okunskap (som ofta är fallet för mig då jag fortfarande är en gröngöling inom detta område).
Någon annan som hunnit prova den flaskan? Har någon provat tidigare årgångar? Hur håller den sig i källaren om man skulle köpa på sig ett antal flaskor? Den hade ju fortfarande rätt skarpa tanniner...
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag köpte en flaska Tancredi Donnafugata 2009 från augustisläppet och jag måste säga att den var fantastisk. Jag var nere på Sicilien 2011 och blev inte jätteimponerad av deras vinutbud. Jag inser nu att detta endast berodde på okunskap (som ofta är fallet för mig då jag fortfarande är en gröngöling inom detta område).
Någon annan som hunnit prova den flaskan? Har någon provat tidigare årgångar? Hur håller den sig i källaren om man skulle köpa på sig ett antal flaskor? Den hade ju fortfarande rätt skarpa tanniner...
Kul att höra att du gillade den!
Jag brukar ju vurma för viner från Sicilien och sneglade på Donnafugata i släppet men på grund av omdisponeringar i inköpsbudgeten, hot om köpstopp samt att det redan blivit mycket från Sicilien i år så avstod jag... Fast nu när jag läste din post så ångrar jag mig förstås -09 fick de till riktigt bra viner så man kanske borde göra ett litet stödköp...

Det finns liksom alltid ett vin till som man borde ha köpt... :)
 

Appel

Medlem
Jag känner igen det där. Nu har min fru varit gravid under nio månader så varje flaska har jag fått dricka (njuta) av själv. Det har bidragit till att jag själv fått välja och vraka och hittat nya intressanta områden såsom Sicilien.

@emanuel, har du tips på några andra viner från Sicilien? Jag har även ett gäng Terre Nere Guardiola som jag främst tänkte lagra. Jag har tidigare varit rätt såld på Piemonte men jag inser att jag måste ändra mitt fokus när det kommer till Italien. Piemonte kändes alltid mer intressant än Veneto (jag vill nog påstå att det folkligaste man kan dricka i Sverige efter en bib är ett amaronevin) och allas tråkfavorit Toscana...
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tyvärr generellt dåligt på SB, jag har ju haft förmånen att jobba därnere och tagit hem mycket privat. Tenuta Delle Terre Nere's viner är generellt bra men förutom det så har jag länge haft Erse Etna Rosso som habilt husvin. http://www.systembolaget.se/70815
Jag älskade 2010an och särskilt de sista flaskorna, vet inte om det har med att de fått ligga lite längre i källaren. Har bara smuttat på elvan men fick inte samma feeling där men har inte druckit någon hel flaska så jag ska inte säga för mycket. 2010 ska ju även vara ett lite bättre år.
-Dessvärre såg jag nu att den är slut fån leverantör, tydligen fler än jag som gillar den, men den kanske dyker upp igen, kan ju droppa ett mail till Handpicked Wines och höra eller vänta tills nästa årgång dyker upp :(
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag köpte en flaska Tancredi Donnafugata 2009 från augustisläppet och jag måste säga att den var fantastisk. Jag var nere på Sicilien 2011 och blev inte jätteimponerad av deras vinutbud. Jag inser nu att detta endast berodde på okunskap (som ofta är fallet för mig då jag fortfarande är en gröngöling inom detta område).
Någon annan som hunnit prova den flaskan? Har någon provat tidigare årgångar? Hur håller den sig i källaren om man skulle köpa på sig ett antal flaskor? Den hade ju fortfarande rätt skarpa tanniner...
För tre år sedan drack vi 2006:an som var en bra upplevelse.
Tanninerna kan man med fördel balansera med umami i maten.
I vårt hushåll är inte Nero d'Avola någon generell hit. Ramlar lite ned i samma träsk som Chianti med alla dessa elegant vattniga viner som vi aldrig riktigt begripit vitsen med. Passar bra till tomatsåser.
 

Appel

Medlem
Härligt. Jag skall prova Erse Etna Rosso och bilda mig en egen uppfattning.

@StefanAkiko , om du hade frågat mig för tre år sen så hade jag haft samma uppfattning som dig vad gäller de sicilianska vinerna. Jag tycker att de senaste vinerna jag druckit dragit mer åt Piemonte och Barolohållet än åt Toscana. Där håller jag med dig. Generellt så är de toscanska vinerna ganska platta. Nu har jag förvisso inte druckit någon Solaia eller någon liknande...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Härligt. Jag skall prova Erse Etna Rosso och bilda mig en egen uppfattning.

@StefanAkiko , om du hade frågat mig för tre år sen så hade jag haft samma uppfattning som dig vad gäller de sicilianska vinerna. Jag tycker att de senaste vinerna jag druckit dragit mer åt Piemonte och Barolohållet än åt Toscana. Där håller jag med dig. Generellt så är de toscanska vinerna ganska platta. Nu har jag förvisso inte druckit någon Solaia eller någon liknande...
Generella ord från mig och riktade i förstonde mot Sangiovese, inte mot dem med CS, CF och annat i. Det finns absolut bra Sangiovese och det finns absolut bra Nero d'Avola. Men, Etna bjuder ju också på andra druvor. Och, absolut, de är på G framåt med många hungriga, passionerade och kunniga odlare.
Välkommen hit, förresten :)
 

Beo

Medlem
Ibland hittar man stället man bara vill tillbaka till. Detta är ett sådant.
Ristorante La cucina del Palladio, Giardini-Naxos, Sicily
IMG_9587 (1).jpg
IMG_9697.jpg

Utsikten var lika bra som maten.
Här är två förrätter. Fisk/skaldjur tallrik och en rökt svärdfisk.
Donna Fugata Chiranda 2010 - 88p - pris €25.00
IMG_9589.jpg IMG_9665.jpg
Dryckerna lika bra som priset. €5 för passiton och €3 för grappan /per glas
IMG_9673.jpg
IMG_9679.jpg

Här är länken till dom
IMG_9692.jpg
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Dags att blåsa lite nytt liv i Sicilientråden!

Funderar på om det inte får bli en sväng ner i höst igen och dra ett varv runt Etna.
-Drömmen hade förstås varit att hitta någon ny okänd etnaproducent att "upptäcka" och jag vänder mig således till det allvetande forumet för tips?
-Någon som druckit någon bra och för Sverige okänd Etna Rosso på sistone?
 

Magikern

Medlem
Dags att blåsa lite nytt liv i Sicilientråden!

Funderar på om det inte får bli en sväng ner i höst igen och dra ett varv runt Etna.
-Drömmen hade förstås varit att hitta någon ny okänd etnaproducent att "upptäcka" och jag vänder mig således till det allvetande forumet för tips?
-Någon som druckit någon bra och för Sverige okänd Etna Rosso på sistone?

Frank Cornelissen är ju en känd producent med en del toppviner. Andrea Franchetti är kanske den som har störst experimentlusta mig veterligen. Han har ett vin gjord på hälften cesanese d'affile och hälften petit verdot bland annat. Det torde vara rätt unikt.

Märker att jag upprepat mig själv lite från tidigare i tråden. ;)
 
Last edited:
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Frank Cornelissen är ju en känd producent, Tenuta delle terre nere är ju välkänd för de flesta här men har säkert udda viner man bara hittar lokalt. Andrea Franchetti är kanske den som har störst experimentlusta mig veterligen. Han har ett vin gjord på hälften cesanese d'affile och hälften petit verdot bland annat. Det torde vara rätt unikt.
Frank Cornelissen verkar ju kul, Terre Neres är ju riktigt bra men de finns ju redan i Sverige så de har jag ju druckit en del...
 
Toppen