Vill passa på att berätta var ni ska äta i Köpenhamn om ni vill ha en fantastisk upplevelse. Det var närmare ett år sedan jag var där men eftersom den sällan talas om i Sverige ville jag sprida budskapet
Studio drivs av Torsten Vildgaard som var Rene redzepis högra hand på noma i många år. Maten är definitivt "new Nordic" men inte alls lika strikt som Noma, det finns utrymme för råvaror och smaker med ursprung från hela världen.Jag valde "full on" menyn, i grunden en 7 rätters med en massa extrarätter. Tror att jag betalade 2700 danska inklusive viner.

Krispig potatis med torskrom

Purjolök, aska, persilja och vit miso

Ostron, gröna jordgubbar

Vaktelägg med tryffel

Knivmussla, chili, fisksås, Koriander

Äpleskiver, typ en osötad munk med stenbitsrom, färskost och krasse. Den sista och bästa aptitretaren.

Sotad pilgrimsmussla med citronmeliss och vita vinbär
Sen en torskrätt med musslor och broccoli, ingen bild tyvärr.

Italiensk störrom med valnötmjölk, gott i all enkelhet, särskilt med ett glas Krug GC, möjligen den bästa mat/dryck kombinationen jag prövat.

Havskräftor och lökbuljong, lite för söt buljong vilket gjorde att kräftan försvann. Kvällens svagaste rätt men inte alls dålig..

Grillad kål och kalvbräss med vadouvan. Långt över 1* i kvalitet..
Varmrätten fick jag inte heller med på bild så jag länkar helt enkelt till Torstens insta
https://www.instagram.com/p/BAh8S5Kj-hw/
Mycket hög nivå på den här rätten också.

Första dessert, ängsyra, mousse på fåryoghurt, päronsorbet och granskott. Kvällens rätt i konkurrens med brässen..

Svarta vinbär,lakrits och yoghurt avslutade menyn. Sen blev det kaffe med bla Madelaines på kycklingfett med rabarber och vaniljcreme plus annat gott.
För mig levererade Studio en upplevelse över sin enda stjärna. Vällagad spännande mat, bra service och en trevlig miljö.
Tyvärr hittar jag inte min lista över viner som serverades men generellt var det hög nivå på vinerna och väl uttänkta matchningar till maten.
Någon vinlista tittade jag aldrig i men jag har förstått att den har utökats på sistone, prisnivån okänd..
Som sagt kan jag varmt rekommendera ett besök. Är ni matintresserade välj plats i luckan som går runt köket för att se och prata med kockarna när dom arbetar.