Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Studio i Köpenhamn

Dejzan

Medlem
Vill passa på att berätta var ni ska äta i Köpenhamn om ni vill ha en fantastisk upplevelse. Det var närmare ett år sedan jag var där men eftersom den sällan talas om i Sverige ville jag sprida budskapet
:)
Studio drivs av Torsten Vildgaard som var Rene redzepis högra hand på noma i många år. Maten är definitivt "new Nordic" men inte alls lika strikt som Noma, det finns utrymme för råvaror och smaker med ursprung från hela världen.
Jag valde "full on" menyn, i grunden en 7 rätters med en massa extrarätter. Tror att jag betalade 2700 danska inklusive viner.
DSC_0010.JPG
Krispig potatis med torskrom
DSC_0012.JPG
Purjolök, aska, persilja och vit miso
DSC_0013.JPG
Ostron, gröna jordgubbar
DSC_0014.JPG
Vaktelägg med tryffel
DSC_0015.JPG
Knivmussla, chili, fisksås, Koriander
DSC_0016.JPG
Äpleskiver, typ en osötad munk med stenbitsrom, färskost och krasse. Den sista och bästa aptitretaren.
DSC_0019.JPG
Sotad pilgrimsmussla med citronmeliss och vita vinbär
Sen en torskrätt med musslor och broccoli, ingen bild tyvärr.
 

DSC_0017.JPG
Italiensk störrom med valnötmjölk, gott i all enkelhet, särskilt med ett glas Krug GC, möjligen den bästa mat/dryck kombinationen jag prövat.
DSC_0021.JPG
Havskräftor och lökbuljong, lite för söt buljong vilket gjorde att kräftan försvann. Kvällens svagaste rätt men inte alls dålig..
DSC_0022.JPG
Grillad kål och kalvbräss med vadouvan. Långt över 1* i kvalitet..
Varmrätten fick jag inte heller med på bild så jag länkar helt enkelt till Torstens insta
https://www.instagram.com/p/BAh8S5Kj-hw/
Mycket hög nivå på den här rätten också.
DSC_0023.JPG
Första dessert, ängsyra, mousse på fåryoghurt, päronsorbet och granskott. Kvällens rätt i konkurrens med brässen..
DSC_0024.JPG
Svarta vinbär,lakrits och yoghurt avslutade menyn. Sen blev det kaffe med bla Madelaines på kycklingfett med rabarber och vaniljcreme plus annat gott.
För mig levererade Studio en upplevelse över sin enda stjärna. Vällagad spännande mat, bra service och en trevlig miljö.
Tyvärr hittar jag inte min lista över viner som serverades men generellt var det hög nivå på vinerna och väl uttänkta matchningar till maten.
Någon vinlista tittade jag aldrig i men jag har förstått att den har utökats på sistone, prisnivån okänd..
Som sagt kan jag varmt rekommendera ett besök. Är ni matintresserade välj plats i luckan som går runt köket för att se och prata med kockarna när dom arbetar.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Vill passa på att berätta var ni ska äta i Köpenhamn om ni vill ha en fantastisk upplevelse. Det var närmare ett år sedan jag var där men eftersom den sällan talas om i Sverige ville jag sprida budskapet
:)
Studio drivs av Torsten Vildgaard som var Rene redzepis högra hand på noma i många år. Maten är definitivt "new Nordic" men inte alls lika strikt som Noma, det finns utrymme för råvaror och smaker med ursprung från hela världen.
Jag valde "full on" menyn, i grunden en 7 rätters med en massa extrarätter. Tror att jag betalade 2700 danska inklusive viner.
Visa bifogad bild 9176
Krispig potatis med torskrom
Visa bifogad bild 9177
Purjolök, aska, persilja och vit miso
Visa bifogad bild 9178
Ostron, gröna jordgubbar
Visa bifogad bild 9179
Vaktelägg med tryffel
Visa bifogad bild 9180
Knivmussla, chili, fisksås, Koriander
Visa bifogad bild 9181
Äpleskiver, typ en osötad munk med stenbitsrom, färskost och krasse. Den sista och bästa aptitretaren.
Visa bifogad bild 9183
Sotad pilgrimsmussla med citronmeliss och vita vinbär
Sen en torskrätt med musslor och broccoli, ingen bild tyvärr.
 

Visa bifogad bild 9182
Italiensk störrom med valnötmjölk, gott i all enkelhet, särskilt med ett glas Krug GC, möjligen den bästa mat/dryck kombinationen jag prövat.
Visa bifogad bild 9184
Havskräftor och lökbuljong, lite för söt buljong vilket gjorde att kräftan försvann. Kvällens svagaste rätt men inte alls dålig..
Visa bifogad bild 9185
Grillad kål och kalvbräss med vadouvan. Långt över 1* i kvalitet..
Varmrätten fick jag inte heller med på bild så jag länkar helt enkelt till Torstens insta
https://www.instagram.com/p/BAh8S5Kj-hw/
Mycket hög nivå på den här rätten också.
Visa bifogad bild 9186
Första dessert, ängsyra, mousse på fåryoghurt, päronsorbet och granskott. Kvällens rätt i konkurrens med brässen..
Visa bifogad bild 9189
Svarta vinbär,lakrits och yoghurt avslutade menyn. Sen blev det kaffe med bla Madelaines på kycklingfett med rabarber och vaniljcreme plus annat gott.
För mig levererade Studio en upplevelse över sin enda stjärna. Vällagad spännande mat, bra service och en trevlig miljö.
Tyvärr hittar jag inte min lista över viner som serverades men generellt var det hög nivå på vinerna och väl uttänkta matchningar till maten.
Någon vinlista tittade jag aldrig i men jag har förstått att den har utökats på sistone, prisnivån okänd..
Som sagt kan jag varmt rekommendera ett besök. Är ni matintresserade välj plats i luckan som går runt köket för att se och prata med kockarna när dom arbetar.
Ser sjukt bra ut! Har helt missat den här restaurangen.
Blir absolut ett besök vid nästa Köpenhamntripp.
Tack för tipset!
 
Låter sjukt gott, men osötad äppelskivor? Kan citera mig själv från semmelinlägget här, men låter det va :)

Hade en barndomskompis från Danmark, mumsade mycket äppelskivor där.

Kalvbräss är fint det med, inte vardagsmat direkt, tror faktiskt aldrig jag sett det i en affär
 
Toppen