Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Supertoscanare?

Elvis

Medlem
Jag är väldigt förtjust i supertoscanare men har inte fört anteckningar och inte druckit tillräckligt mycket för att kunna beskriva skillnaden mellan Sassicaia, Ornellaia och Solaia. Vad säger forumets rödvinsexperter? Vad karaktäriserar ”de tre stora”? Vilket/vilka vinner mest på lagring? Platsar något annat vin (Tignanello?) i det absoluta toppskiktet?
 

Håkan

Medlem
SV: Supertoscanare?

Jag tycker att det finns två supertoscanare som sticker ut genom att de är mer eleganta och strama än övriga som kan vara rätt fläskiga. Dessa är Masseto och Sassicaia. Tyvärr är Masseto absurt dyr numera (>300 €). Sassicaia skall absolut inte drickas ung, den vinner väldigt mycket på lagring. 97an var absolut bäst av "alla" Cabernetbaserade 97or enligt mitt tycke. Ornellaia tycker jag ofta är lite ofokuserad och chokladig, kanske har jag druckit dem för unga, minns att 93an Ornellaia var väldigt bra för några år sen medan 04 inte alls var kul (har fått äta upp mina 83 p på den många gånger). Solaia har jag inte så mycket erfarenhet av men tycker att den varit stramare än Ornellaia, men inte lika elegant som Sassicaia de få gånger jag provat den.
Letar du efter kraft så är Messorio och Redigaffi (1000% Merlot, 1000% nya fat) givna val, hedonistiska men för min smak väl bombastiska. Jag tycker dock att Tua Ritas Cabernet (Giusto di Notri) är mer nyanserad. Jag skulle definitivt också leta efter Safferdi (70% Cab 30% Merlot), även den i den elegantare skolan (93an var mycket bättre än Latour 89 i en blindprovning för några år sen).
Nu har jag enbart pratat Cabernet/Merlotbaserade viner, det finns några väldigt bra Sangiovesebaserade (Percarlo, Flaccianello mfl.). Fördelen är att de ligger bättre i pris (du får 2 Flaccianello för 1 Sassicaia). Tignanello är ett bra vin men väger lätt mot de andra, inget jag köper (längre).
 
Toppen