Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Surf and turf?

R.P

Medlem
Tänkte för första gången köra det på fredag, köpa färsk hummer, koka och sen gratinera. Till det oxfilé som jag tänker flambera i brandy.

Nån som har bra förslag/recept på gratinerad hummer? Förslag på vin tas tacksamt emot också...man vill ju gärna ha ett trevligt rött till köttbiten samtidigt som det skulle vara jäkligt trevligt med ett bra bubbel till hummern, vilket dilemma... :-\
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Surf and turf?

Jag skulle faktiskt skippa vitlöken när du gratinerar hummern, kör bara smör, hackad charlottenlök, lite persilja och någon annan skön krydda. Smaken blir lite elegantare och du kan klippa till med din skumpa. För lite extra sälta kan du ju veva i lite manchego eller liknande i.

Dra till med en Selosse Rosé så får du nog med ek och sktruktur så att champagnen fungerar med oxen!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Surf and turf?

Krug skrev:
Jag skulle faktiskt skippa vitlöken när du gratinerar hummern, kör bara smör, hackad charlottenlök, lite persilja och någon annan skön krydda. Smaken blir lite elegantare och du kan klippa till med din skumpa. För lite extra sälta kan du ju veva i lite manchego eller liknande i.

Dra till med en Selosse Rosé så får du nog med ek och sktruktur så att champagnen fungerar med oxen!

Tack för tipsen, får ge mig ut till välsorterade vinbutiker i jakt på Selosse Rosé!
 

anders

Medlem
SV: Surf and turf?

Ett hummerrecept som jag gillar är hummer americaine (varierande recept finns på nätet). Här har man tomat och lök som ger trevliga smaker att jobba med.
Sedan kan du kanske överväga att "banta ner" oxfilen till kalvfile istället, borde göra det enklare att finna samklang i smakerna, i synnerhet som du önskar knäcka en gasflaska typ blanc de noir alt pinot rose som nämnts.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Surf and turf?

anders skrev:
Ett hummerrecept som jag gillar är hummer americaine (varierande recept finns på nätet). Här har man tomat och lök som ger trevliga smaker att jobba med.
Sedan kan du kanske överväga att "banta ner" oxfilen till kalvfile istället, borde göra det enklare att finna samklang i smakerna, i synnerhet som du önskar knäcka en gasflaska typ blanc de noir alt pinot rose som nämnts.

Det har du rätt i, jag kör på kalvfilé istället, perfekt! Ska googla på hummer americaine...
 
SV: Surf and turf?

anders skrev:
Ett hummerrecept som jag gillar är hummer americaine

Sök även på Homard à L'Armoricaine som många frankofila stofiler menar att det egentligen heter... ;)
Armoricaine efter Armorica, gammalt namn på Bretagne.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Surf and turf?

Fick inte tag i nån Selosse Rosé dessvärre, stod i valet och kvalet mellan andra rosé, till slut så köpte jag två halvflaskor, Ruinart Rosé och Billecart-Salmon Rosé, kan dom vara passande? Nu ska jag googla gratineringen av hummern...
 

CH

Medlem
SV: Surf and turf?

Jag har inte provat någon av dem men Elvis tycker Ruinart är väldigt bra.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Surf and turf?

Jag gillar personligen Billes standardrosé. Dock har jag problem med Elisabeth, som jag generellt tycker är för slibbig och sötslabbig. Någon som jag tyvärr tycker har hänt lite generellt med billes viner de senaste årgångarna... NFB 1998 är ju i princip odrickbar.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Surf and turf?

Ögonen var ett tag hypnotiserade av en Belle Epoque som stod i hyllan och glodde på mig...men det var rosé som gällde ikväll, och jag har inte druckit nån av dom som jag köpte så det ska bli spännade. :) Första gången jag köper halvflaska också, hur stor är skillnaden egentligen?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Surf and turf?

R.P skrev:
Ögonen var ett tag hypnotiserade av en Belle Epoque som stod i hyllan och glodde på mig...

Fan vad jag hatar när de gör så, man vill bara slå skallen av dem och suga dem torra...

Vampirestyle!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Surf and turf?

Krug skrev:
Fan vad jag hatar när de gör så, man vill bara slå skallen av dem och suga dem torra...

Vampirestyle!

Verkligen obehagligt...fick mig att tänka på Sagan om ringen. :D Farliga grejer bubbel...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Surf and turf?

R.P skrev:
Ögonen var ett tag hypnotiserade av en Belle Epoque som stod i hyllan och glodde på mig...men det var rosé som gällde ikväll, och jag har inte druckit nån av dom som jag köpte så det ska bli spännade. :) Första gången jag köper halvflaska också, hur stor är skillnaden egentligen?

Inte så överjävligt skulle jag säga, speciellt inte om vinerna är ganska unga. har du tur kan de vara lite mer utvecklade och det är ju bara gott!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Surf and turf?

En halv liter vatten för att koka två levande humrar? Det verkar lite lite tycker Krug.

Det är ju en minimal bottenskyla i en kastrull av den storlek man måste ha för att koka två humrar... Men det kanske är lite Floydskt djurplågeri på gång. ;D
 
SV: Surf and turf?

I min värld kokar man inte hummern, man ångar den.

När hummern är ångad, så kan man gratinera den några minuter. Man slänger på en örtolja på körvel och persillia och eventuellt lite sjysst ost som inte är för smakrik, typ comté. Deror lite på kvaliteten på hummern. Ren ångad hummer utan andra tillbehör kan vara magisk om den är nyfiskad, är den en fryst arbetarhummer så funkar inget annat än gratinering.

Champagne är mandatory. Tänk nyupptagen ångad hummer med tillbehör (aioli med citronmeliss, egenkärnat smör, etc) och en hyfsat mogen Bl d B.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Surf and turf?

El burro grande skrev:
I min värld kokar man inte hummern, man ångar den.

När hummern är ångad, så kan man gratinera den några minuter. Man slänger på en örtolja på körvel och persillia och eventuellt lite sjysst ost som inte är för smakrik, typ comté. Deror lite på kvaliteten på hummern. Ren ångad hummer utan andra tillbehör kan vara magisk om den är nyfiskad, är den en fryst arbetarhummer så funkar inget annat än gratinering.

Champagne är mandatory. Tänk nyupptagen ångad hummer med tillbehör (aioli med citronmeliss, egenkärnat smör, etc) och en hyfsat mogen Bl d B.

Ångar ihjäl levande hummer? Vad säger PETA om det?
 

CH

Medlem
SV: Surf and turf?

Krug skrev:
En halv liter vatten för att koka två levande humrar? Det verkar lite lite tycker Krug.

Måste stå fel, det borde väll vara liter per hummer eller?
 
SV: Surf and turf?

Krug skrev:
Ångar ihjäl levande hummer? Vad säger PETA om det?
PETA? Vad är det? Är den någon form av veganvänster som inte skillnad på BiB och Krug? I så fall välkomnar jag dem till forumet.
Jag ser förövrigt fram emot kalla vinterdagar då jag kan ta på silverrävspälsen.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Surf and turf?

Det blev receptet som jag postade tidigare, av ren lättja, mycket enkelt recept. (Lämnade mer tid åt kocken att smutta på en gt medans man stod i köket och låtsades laga mat) :) Men det blev mycket lyckat och jag använde lagrad manchego som ost i gratängen. Kom över färska pilgrimsmusslor, så jag gratinerade ett par och la till. Det smakade verkligen Sverige med all dill. Köpte välhängd argentinsk oxfilé (regeringen därhemma ville inte ha kalv...) som var mycket bra, väldigt röd i färgen nästan på gränsen till svart.

Vi började med iberico och lite sherry, sen surf and turf, avslutningsvis skulle det blivit ett sött vin och ost men istället cigarr, kaffe och brandy (Torres 20åriga).

Billecart-Salmonen var riktigt bra! Mycket frukt, syra och röda äpplen, väldigt ljus i färgen. Ruinarten var inte heller dum, mer djup och en riktigt mörk rosa/röd färg, speciellt i jämförelse med Billecarten. Den senare passade nog bättre till själva maten just för att det var oxfilé med i bilden, men jag tror att jag gillade Billecarten bättre, en verkligt prisvärd rosé som var mycket trevlig.

Edit: Köpte spansk hummer, mycket bra, rätt stor, 7-800g, kokade i ca 12 minuter tills den flöt upp.
 
Toppen