Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svärmorstips

buteljen

Medlem
Svärmor hörde av sig och ska slå på stort. Hon vill ha tips på ett rött vin i pris mellan 200-300 kr som kan passa till julbordet.
Någon som har något hyfsat tips att dela med sig av? Det står helt still i mitt huvud och har inte riktigt hängt med på vad som finns i sortimentet på ett tag.
 

Wintermute

Medlem
Som stockkonservativ tycker jag nog att julöl passar bättre, men...
Till 3-2-1-lag passar mycket få röda viner, tror jag.
Vissa rekommenderar amarone till Jansons frestelse.
Till julskinkan kanske det kan funka med en nya världen-PN, men då får man ta det lugnt med senapen och rödkålen.
Till de olika ostarna är det lättare.
*inte mycket till svar, men...*
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Som stockkonservativ tycker jag nog att julöl passar bättre, men...
Till 3-2-1-lag passar mycket få röda viner, tror jag.
Vissa rekommenderar amarone till Jansons frestelse.
Till julskinkan kanske det kan funka med en nya världen-PN, men då får man ta det lugnt med senapen och rödkålen.
Till de olika ostarna är det lättare.
*inte mycket till svar, men...*
Tror inte jag blir så jättepopulär om jag kommer tillbaka med rekommendation på julöl nu när hon tagit sats för typ det dyraste vinet hon någonsin kommer att inhandla :D. Tack för de andra tipsen!!!:) Funderade faktiskt på en PN från Nya Zealand som jag glömt vad den heter.
Julöl har vi redan beställt hem till oss själva (provade systemets hemleverans!!)
uHONdRD4QPKBT9RogE85bA.jpg
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Chateauneuf-du-Pape TraditionCuvée du Vatican, 2019, 269 kr. Kan det vara ett säkert kort när till o med Alf Tumble rekommenderar det? Någon som har testat?
Finns det andra södra Rhonare som kan konkurrera?
 

LarsW

Medlem
Chateauneuf-du-Pape TraditionCuvée du Vatican, 2019, 269 kr. Kan det vara ett säkert kort när till o med Alf Tumble rekommenderar det? Någon som har testat?
Finns det andra södra Rhonare som kan konkurrera?
Mont Redon har börjat byta till 2015 CndP.
Mycket bra för sitt pris på 289 kr.
Finns också på Magnum för 579 kr.
Bör dekanteras några timmar.

Obs! Viktigt att kolla att det är 2015 då det står både 2014 och för magnum 2013 på flera bolag fortfarande.
 

The Wall

Medlem
Chateauneuf-du-Pape TraditionCuvée du Vatican, 2019, 269 kr. Kan det vara ett säkert kort när till o med Alf Tumble rekommenderar det? Någon som har testat?
Finns det andra södra Rhonare som kan konkurrera?
De brukar vara pålitliga, men senast testad årgång för min del är nog 2007 eller 2009. :confused:
I princip passar alla röda viner på julbordet, så länge man inte äter julmaten till vinet. :rolleyes: Skämt åsido, julöl är väl det som passar bäst. @Wintermute har bra alternativ tycker jag.
Beaujolais Noveau sägs passa till julskinka, men det var ingen större succé tyckte vi när vi mot bättre vetande provade för några år sedan. Kanske en Beaujolais-Villages eller Cru kan funka till skinkan. Annars något från Spanien? Ribera del Duero eller Priorat? De borde ju funka till prinskorvar, köttbullar och revbensspjäll, men kanske inte lika bra till den gravade laxen.
 

magnum

Epernay, Frankrike

LarsW

Medlem
Enda vinet som jag tycker passar till alla rätter på julbordet är en snustorr sherry med lite muskler.
Amontillado eller Palo Cortado.
Fast det kanske är svårsålt till svärmor...?
 
Toppen